AMMATILLISEN OPINTOPOLUN KRIITTISET KOHDAT

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Psyykkinen itsesäätely
Advertisements

Johtavat ammattiin. Monimuotoiset opinpolut johtavat ammattiin Kesto: 01/ /2011 Kohderyhmä: Koulutuskeskus Sedun opiskelijat, opinto-ohjaajat, erityisopettajat,
TORNION KAUPUNGIN NUORISOPALVELUT STRATEGIA
Helmikuu RANUAN YLÄKOULU NIVELVAIHE YLÄKOULUSTA AMMATILLISEEN KOULUTUKSEEN/ AMMATTILUKIOON/ JATKO-OPINTOIHIN JA TYÖELÄMÄÄN TAVOITTEENA: ”Onnistunut, yhteistyössä.
Ammatillisen koulutuksen kysymykset ja silta työelämään VAMPO toimenpiteet 64, 65, 66 Opiskelijoille suunnatut tukitoimet ja erityisopetus yleisissä ammatillisissa.
Työpajojen yhteistyön merkitys Saila Aho-Mantila
Ammatillisen koulutuksen läpäisyn tulevaisuuden haasteet ja ratkaisut Ylijohtaja Mika Tammilehto
2 Etsivän nuorisotyön ja Duunari-hankkeen yhteistyö
NET2 Aloituspäivä Dialogisuus ja koulutuskokonaisuuteen sitoutuminen Sanna Alila & Maritta Sauvola & Sanna Wenström Helsinki - Oulu.
Kansainvälinen liiketoiminta Digitalisaatio ja digitaaliset oppimisympäristöt Pepe Vilpas.
Tuloksia THL:n ja harjoittelukoulujen yhteistyöstä eNorssi -seminaari, Hämeenlinna Anne-Marie Rigoff.
Väkivaltatyö Etelä-Pohjanmaalla 1) Väestötaso 2) Ammattilaiset 3) Päättäjät Kehittämissuunnittelija Veli-Matti Saarinen.
Viestinnän tilanne kesä 2016
Reformi haltuun OKM.
Mikä EduMAP? Rahoitus EU Horizon2020-ohjelmasta Tampereen yliopiston johtama hanke, yhteistyössä Foredata Oy & 7 kumppania Euroopasta.
Mikkeli Pasi Savonmäki Kohtaamo-hanke
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
HelliTalent Moniammatillisesti toimien - yhdessä yrittäen
Työelämäosaajana OKM.
Opetuksen suunnittelu ja toteutus
Arviointi Hyökkälän koulussa lv
KATKEAMIA OPINTOJEN POLUISSA?
Fyysisen aktiivisuuden lisääminen oppilaitosten arjessa
OIVA - ohjauksen interventioilla vaikuttavuutta läpäisyn tehostamiseen
Rahoitus Opetus- ja kulttuuriministeriö
Tervetuloa Innokylään
Hops Oma opintopolku Osaamisen tunnustaminen Valinnaisuus
Opojen työelämäjaksot
EPortfolio Väline oman osaamisen kehittymisen seurantaan ja dokumentointiin. HOPS-koulutus Ilona Laakkonen, Student Life.
Pieksämäen kaupunki Hiekanpään koulu
Pelaajapolkujen nykytila
Opetus- ja kulttuuriministeriö Lukiouudistuksen maakuntakiertue
Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry
Ammatinen koulutus uudistuu
Työelämävalmennuskurssi osana opiskelijan hyvinvointia
Syö aivosi virkeiksi™ -tyhykoulutus
OSUMA-Visio syntynyt työpajassa
SINUSSA ON POTENTIAALIA
Tanssinopettaja (AMK), 240 op
Sosiaalialan tehtävärakenne
Joustavuutta oppimiseen, Merja Rui
Tutustumistreeni Nimi, ammatti, mistä tulee,
Opinnoista töihin KP OTE Hyvinvointitiimi
Laadunhallintajärjestelmän kehittäminen Amistossa
Kone- ja metallialalla
PERUSKOULUN TUKI AMMATINVALINNASSA
Terve Kunta –verkoston toiminnan kehittäminen
Ammatillinen tutkinto urheilijoille
Terve Kunta –verkoston toiminnan kehittäminen
Merkonomista tradenomiksi Hyria Koulutus – Laurea AMK Kaisa Tsupari, ammatillinen opettaja, Hyria Koulutus.
Jokaisen kasvu osallisuuteen – millaiset yhteisöt sen mahdollistavat?
Kela ammatillisen kuntoutuksen kokeilu Pähee OTE
KEUDAN ORIENTAATIOPÄIVÄT LUKUVUOSI
TULOKSET OPINNOISTA-TÖIHIN WEBROPOL-KYSELY SYKSY 2017
MIELENTERVEYS-KUNTOUTUJIEN TYÖHÖNVALMENNUS
Yrittäjyys ja yritystoiminta BUS1LH001-opintojakso, 6 op
KP OTE Opinnoista töihin
Taitava-hankkeen hyvät käytänteet
Väyläopintoihin ohjautuminen
Tervetuloa sosiaalisen kuntoutuksen kehittäjäverkoston ensimmäiseen tapaamiseen!
Koulutuskeskus Salpauksen tavoitteet
Mielenterveys ja päihdestrategia 2012
Omnia.fi/yhteishaku.
HAAGA-HELIA amk Liiketalouden koulutusyksikkö Pasila
Olemme osa hallituksen OTE-kärkihanketta
Hyvinvointi- ja terveyserot -sivusto
OSAAMISKANSIO Nimi.
Väyläopintoihin ohjautuminen
Luokat A Minna Mäkelä 19B Satu Mäkinen 19C Juha Käkilehto.
Kumppanuus-/yrityspolkumalli
Esityksen transkriptio:

AMMATILLISEN OPINTOPOLUN KRIITTISET KOHDAT CARRY ON – Kärryllinen työkaluja ohjaukseen AMMATILLISEN OPINTOPOLUN KRIITTISET KOHDAT Ristiriidat opiskeluryhmässä Ristiriidat opettajien kanssa Putoaminen opiskelun aikataulusta Sekavuus Huono tiedotus Oman opintopolun löytyminen Lähiopetuksen vähäisyys Lyhyet opiskelupäivät Yksilöllinen opintopolku/ohjauksen puute Koulutuksen markkinointi Epävarmuus työllistymisestä Tulevaisuuden pelko Uraohjauksen puute Ammatinvalinta Oppimisvaikeudet Poissaolot Työllistyminen Jatko-opinnot PERUS- KOULU Nivelvaihe-yhteistyö - saattaen vaihto Opinnot toisella asteella, ammattikorkeassa tai aikuiskoulutuksessa Aloitus Hylättyjen arvosanojen kasaantuminen Puuttuvat tutkintosuoritukset Opiskelijavalinta Ryhmäytyminen/ ryhmäyttäminen Sitoutuminen opintoihin ja ammattialaan Työssäoppiminen/työharjoittelu (paikan löytyminen) Työllistyminen kesken opintojen Taloudelliset tekijät Soveltumattomuus alalle, pohdinta omasta urasta Tutkintotilaisuuteen/näyttöön valmistautuminen Terveysongelmat, mielenterveys, päihteet, elämänhallinta Nuoren kasvuprosessi, elämänkriisit, vaikeat elämäntilanteet

RATKAISUJA OPINTOPOLUN KRIITTISIIN KOHTIIN Ohjaus peruskoulussa ohjaus oikealle, realistiselle ammattialalle Tilastotieto saatavilla tarpeen mukaan, ennakointitieto saatavilla Selkeät rakenteet vuosisuunnittelu työjärjestykset joustavuus, mahdollistavat yksilölliset polut ja jatkuvan hakeutumisen Resurssien kohdentaminen ohjaukseen aika yksilölliset opintopolut työssäoppimisen/työharjoittelun ohjaus ohjauksen monipuolisten keinojen hyödyntäminen (pienryhmäohjaus, yksilöohjaus, mobiili- ja verkko-ohjaus) Toimiva saattaen vaihto Motivointi alalle (vaikka ei olisi ykköstoive) Selkeät väylät jatkuvaan hakeutumiseen Säännölliset (jakso)palaverit alalla Käydään läpi keskeyttäneet, kartoitetaan syyt vastuuopettajan näkemys tärkeä miten toimitaan jatkossa, mitä tehdään, kun syyt on tiedossa Alan vaihto oppilaitoksen sisällä - realistisuus Keskeyttäneiden/eronneiden kontaktointi säännölliseksi Realistinen koulutusalojen markkinointi Uraohjaus jo peruskoulussa ja opintojen alusta työllistymiseen tai jatko-opintoihin saakka RATKAISUJA OPINTOPOLUN KRIITTISIIN KOHTIIN Varhainen puuttuminen oppimisvaikeudet poissaolot puuttuvat suoritukset muu poikkeava kuka, milloin ja miten puuttuu? Opintojen suunniteltu, selkeä aloitus Työllistyminen, opinnollistaminen, opiskelun mahdollistaminen työpaikalla Moniammatillinen yhteistyö - ennaltaehkäisy, ennen kuin ongelmat kasautuvat - opiskeluhuolto voi auttaa ehkä myös ”toivottomissa” tilanteissa Ryhmäytys Alussa ja jatkuvana koko opintojen ajan Soveltumattomuus alalle, pohdinta omasta urasta Henkilökohtaistaminen, HOKS, osaamisen tunnistaminen Nuoren kasvuprosessi, elämänkriisit, vaikeat elämäntilanteet Ohjaustoimenpiteiden kirjaaminen/dokumentaatio (kaikki toimijat) Terveysongelmat, mielenterveys, päihteet, elämänhallinta