Maahuolintayhtiön turvallisuudenhallintajärjestelmä Sidosryhmätilaisuus 8.12.2015
Maahuolinta käsitteenä ICAO-sääntely ei tunne EU:ssa maahuolintadirektiivi, maahuolintapalvelut lueteltu direktiivin liitteessä Ilmailulain 8 luvulla on saatettu direktiivi voimaan Suomessa Yritys muuttaa maahuolintadirektiivi asetukseksi on kaatunut Maahuolintadirektiivissä säädetään vain markkinoillepääsystä, ei turvallisuudesta Omahuolinta osa maahuolintaa 10.12.2018
Maahuolinnan haasteet Monen sääntelyn kohteena, vaaralliset aineet (DGR), lentotoiminta (OPS), lentopaikat (AGA), turvaaminen (SEC), lentokelpoisuus (AIR), matkustajan oikeudet (PRM) Monta tilaajaa, ohjeistusta tulee monesta suunnasta Vaatimukset kohdistuvat usein lentoyhtiöön tai lentoaseman pitäjään eikä suoraan maahuolintapalveluntarjoajaan 10.12.2018
Lähestyminen uuteen turvallisuudenhallintajärjestelmävaatimukseen Uusi osa-alue viranomaiselle, nöyrä asenne Maahuolintamarkkinoiden kartoittaminen Finavian lista palveluntarjoajista lähtökohtana Lentoyhtiöt maahuolintapalvelujen tarjoajina, lentoaseman pitäjät? Alihankkijat, joilla ei ole sopimuksia suoraan lentoyhtiöiden kanssa Ulkomaiset painolaskelmatekijät 10.12.2018
Maahuolintamarkkinat Palveluntarjoajia arviolta 25-30 kpl Nopeasti kehittyvät markkinat, esim. yritysostoja on hyvin paljon Trafin kirjeeseen tähän mennessä saatu 18 vastausta 10.12.2018
Ensimmäiset kokemukset Laadunhallinta-ajattelu on mukana kaikkien toiminnassa, painopiste vaihtelee Työsuojeluviranomaiset, TUKES, (Evira, Tulli,) IATA, sopimuskumppanit valvovat Tarve saada SMS-ajattelu kokonaisuudessaan tutuksi kaikille, esim. SM ICG –malli (emme vielä kysyneet turvallisuustavoitteista) 10.12.2018