Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Alustava analyysi koskien maahuolintapalveluja tarjoavien turvallisuudenhallintajärjestelmiä (SMS) 8.12.2015, Trafin sidosryhmätilaisuus Heikki Pöllänen,

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Alustava analyysi koskien maahuolintapalveluja tarjoavien turvallisuudenhallintajärjestelmiä (SMS) 8.12.2015, Trafin sidosryhmätilaisuus Heikki Pöllänen,"— Esityksen transkriptio:

1

2 Alustava analyysi koskien maahuolintapalveluja tarjoavien turvallisuudenhallintajärjestelmiä (SMS) 8.12.2015, Trafin sidosryhmätilaisuus Heikki Pöllänen, Safety Manager Riskienhallinta, Finavia Oyj

3 Maahuolintapalveluja tarjoavan vastuunjako ja päätöksentekojärjestelmä Toiminnan vaatimusten mukaisuus Käytettävät alihankkijat ja näiden valvonta Asiakirjahallinta Poikkeamaraportointi ja poikkeamien käsittely Henkilöstön koulutus ja muu kehittäminen Kaluston hallinta. Näitä kysyttiin (ref Ilmailulaki, 93 §)

4 Turvallisuuteen liittyvät vastuut ja roolit Vastuuhenkilöt listattu Valtaosa toimijoista listannut myös roolit (=tehtävät) Turvallisuustiedon raportointia avattu vain osittain Yrityskohtaisissa vierailuissa selvitettävä: Keskinäiset raportointisuhteet ja -velvoitteet Turvallisuustiedon raportointimuodot ja -sykli Maahuolintapalveluja tarjoavan vastuunjako ja päätöksentekojärjestelmä

5 Käytössä olevat omavalvontamenettelyt (dokumentointi, sykli) Lähes kaikilla toimijoilla sisäinen (laajempi) auditointi / tarkastus 1-2 kertaa vuodessa Prosessikohtaisia tarkastuksia viikoittain / kuukausittain, jopa huomattavasti useammin Osa tukeutuu pelkästään ulkopuolisten auditointeihin ja saatuun palautteeseen Selvitettävää: Auditointihavaintojen käsittely ja dokumentointi Tarkastustulosten koostaminen ja palaute sekä huomiointi toiminnassa (koulutus, ohjeistus, yms.) Toiminnan vaatimusten mukaisuus

6 Alihankkijat ja heitä koskevat valvontamenettelyt Käytetyt alihankkijat on listattu kattavasti Osa toimijoista auditoi alihankkijansa säännöllisesti, yleensä vuosittain Osalla on säännöllisiä (laatu)kokouksia alihankkijoiden kanssa Pieni osa suorittaa myös säännöllistä alihankkijan operatiivisen työn seurantaa (t/a ck tai vastaava) Selvitettävää: Valvontatulosten dokumentointi ja käsittely Valvonnan riittävyyden arviointi (ref GEN M1-3) Käytettävät alihankkijat ja näiden valvonta

7 Operatiivinen ohjedokumentaatio ja sen päivitysvastuu Toimintaa ohjaava dokumentaatio ja sitä koskevat vastuuhenkilöt on listattu kattavasti (yhtä toimijaa lukuun ottamatta) Selvitettävää: Dokumenttien muutoksenhallinta, mukaan lukien muutoksien indikointi ja muutoksista tiedottaminen Onko varmistettu Finavian julkaiseman (Airportal) ohjeistuksen seuranta ja jatkotiedottaminen henkilöstölle? Asiakirjahallinta

8 Poikkeamaraportointimenettelyn kuvaus Useimmilla käytössä oma sähköinen järjestelmä lomakepohjineen Raporttien käsittelyä avataan vain osittain Selvitettävää: Toteutuuko yrityksen raportointivelvoitteet Finavian ja Trafin suuntaan? Toimiiko raporttien käsittelyketju? Saako raportin laatija palautteen? Toteutuvatko EU-asetuksen 376/2014 vaatimukset? Poikkeamaraportointi ja poikkeamien käsittely (1)

9 Turvallisuusraporttien määrä vuosina 2013 ja 2014 Raporttien lkm vaihtelee välillä 1-4000 kpl per vuosi (osa lienee muita kuin turvallisuusraportteja!?) Osa toimijoista ei kerro lkm:iä tai ilmoittaa, ettei tilastoja ole käytettävissä Selvitettävää: Raportointikynnys osalla toimijoista liian korkea? Yrityksen raportointikulttuuri (luottamuksellinen, kannustava, palautteellinen vai jotain muuta)? Laaditaanko poikkeamista pidemmän aikavälin tilastoja, koosteita ja/tai analyysejä? Poikkeamaraportointi ja poikkeamien käsittely (2)

10 Tärkeimmät toteutetut korjaavat toimenpiteet Osa toimijoista luettelee lukuisia korjaavia toimenpiteitä, joihin raporttien perusteella on ryhdytty (Safety Bulletinit, ohjeistus, koulutus, kaluston parantaminen, kohdennettu palaute, yms.) Osa ei anna yhtään esimerkkiä korjaavista toimenpiteistä Selvitettävää: Hyödynnetäänkö raportteja tosiasiallisesti toiminnan kehittämisessä ja tapahtuman uusiutumisen estämiseksi? Toimenpiteillä voi vaikuttaa raportointiaktiivisuuteen! Poikkeamaraportointi ja poikkeamien käsittely (3)

11 Koulutusten/kelpuutusten seuranta; turvallisuuskoulutuksen määrä ja sisältö Koulutusten seurantavastuut on pääosin määritelty, seuranta toteutettu pääosin järjestelmien avulla, myös hälytysominaisuutta hyödyntäen Osa on kuvannut myös tehtäväkohtaiset koulutus- vaatimukset, mukaan lukien sisältökuvaus ja sykli Selvitettävää : Miten vastuutettu alihankkijoiden kelpuutusten seuranta? Sisältääkö koulutus toimimisen poikkeamatilanteessa (välittömät toimenpiteet + myöhemmin raportointi) Henkilöstön koulutus ja muu kehittäminen

12 Kaluston kunnon seuranta; epäkuntoisen kaluston käytön estäminen Dokumentoitu huoltomenettely + päivittäiset tarkastukset / käyttöönottotarkastukset Epäkuntoisen kaluston merkitsemille löytyy pääosin menettely, samoin kalustovioista raportoinnille Selvitettävää : Huomioidaanko FOD-ehkäisy riittävästi kalustotarkastuksissa (irtoesineiden poistaminen, repeytyneet lokasuojat, pressut, yms.)? Kaluston hallinta

13 EU:n poikkeama-asetuksen 376/2014 huomiointi – Edellyttää lähes poikkeuksetta muutoksia yritysten poikkeamamenettelyihin ja/tai -ohjeistukseen – Tiedon toimittamisessa viranomaiselle huomioitava viranomaisen tarkentava ohjeistus (GEN T1-4) – Just Culture -menettelyjen huomiointi asetuksen vaatimusten mukaisesti ja tiedottaminen henkilöstölle ISAGO-sertifiointi: – Kaksi GH-toimijaa ilmoittaa omaavansa ISAGO- sertifikaatin – Yhdellä sertifikaatti lähiajan tavoitteena Muita huomioita

14


Lataa ppt "Alustava analyysi koskien maahuolintapalveluja tarjoavien turvallisuudenhallintajärjestelmiä (SMS) 8.12.2015, Trafin sidosryhmätilaisuus Heikki Pöllänen,"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google