Valinnanvapauspilotit

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Paavo Voutilainen Sosiaalijohtaja
Advertisements

Terveyden edistämisen määrärahat 2009
Yksilöllisiä palveluratkaisuja henkilökohtaisella budjetilla - kokemuksia Eksotessa Merja Heinonen
Rahoitusmallin esittely Finanssineuvos Teemu Eriksson
Henkilökohtainen apu -järjestelmä periaatteet ja lakitausta
Salaojateknikoiden neuvottelupäivät Hyvinkäällä Kehitysinsinööri Heikki Pajula, SYKE Ojitushankkeiden rahoitus.
SK Hämeen TE-keskus Työllisyyspoliittinen avustus Sinikka Kauranen Hämeen TE-keskus
Kestävää kasvua ja työtä
Sosiaalihuoltolaki.
SOSIAALI- JA TERVEYSMINISTERIÖ PSO/Päihderyhmä Kari Haavisto PÄIHDEPALVELUT 2006 Nykytila ja haasteet Kari Haavisto, STM.
Ohjaus ja yhteistyö -kori Tilannekatsaus Maritta Korhonen / Minna Saario.
Suomen seutuverkot Kevätseminaari 2016 Silja Symphony Sivu
Palveluntuottajajärjestöjen rooli tulevaisuudessa SOSTE
Sote-tieto hyötykäyttöön - strategia 2020 Tieto hyvinvoinnin ja uudistuvien palveluiden tukena.
HYVINVOINNIN PALVELUTARJOTIN Kuva: Esko Pääskylä Kotiin tilattavat palvelut kaiken ikäisille Hyvinvoinnin.
Kuntatieto-ohjelma - valtionavustusohje - Ohjeen kuvat
Keski-Uudenmaan valinnanvapauskokeilu Tilannekatsaus 03/2017
Mikä ihmeen Sote ? Mikä muuttuu sosiaali- ja terveyspalveluissa ?
Pohjois-Savon kuntapäivä – valinnanvapaus sote-palveluissa
Kehitysvammahuollon valtakunnallinen valvonta
Sosiaali- ja terveydenhuolto viidelle sote-alueelle
Kunta- ja sote -uudistus hyvinvoinnin ja terveyden edistäjänä
Keski-Suomen maakunta
Kansisivu, haluttu versio valitaan hiiren oikealla Asettelu-kohdasta
Mitä valinnanvapaus tarkoittaa minulle
Varhaiskasvatuksen tietotuotannon nykytila ja haasteet Tarja Kahiluoto, neuvotteleva virkamies Yleissivistävän koulutuksen ja varhaiskasvatuksen osasto.
Keski-Suomen maakunta
Laki alueiden kehittämisestä ja kasvupalveluista
OMA –projektiryhmäläisten kanta – vuoden lisäaika reformin säädöksiin?
Sosionomin koulutus ja TKI-toiminta nyt ja 2025 Sosiaalialan verkostopäivät ylitarkastaja Sanna Hirsivaara.
Maakuntauudistus Pohjois-Karjalassa
Sote-uudistuksen tilannekatsaus
Ajankohtaista sote-uudistuksesta ja valinnanvapaudesta
Yhteenvetoa Selvitys asiakas- ja potilastietojen toissijaisen käytön kokonaisarkkitehtuurin nykytilasta
Erityisasiantuntija Jaana Joutsiluoma
Maakunta- ja sote-uudistus Ministerin tilannekatsaus
Valinnanvapauspilotit ja palvelusetelikokeilut Maakuntauudistuksen johtoryhmä / Sirkka-Liisa Olli.
Asiakkaan valinnanvapaus
Pirkanmaan sote- ja maakunta uudistuksen valmisteluun osallistuvat järjestötoimijat Toimijoiden yhteistyö ja verkostoituminen (kolmas tapaaminen)
Hoidon saatavuus alatyöryhmä
Pilotointi Tietovarannon sekä tiedon siirtämisen testaaminen toteutetaan piloteilla keväällä Pilottia varten haetaan yhteistyöstä kiinnostuneita.
kehittämisjohtaja Siun sote, sote –asiantuntija Meijän maakunta
Kuntauudistushankkeiden tilannekatsaus ja aikataulu
Maakunnille siirtyvät tehtävät ja henkilötyövuodet
Sote-uudistuksen muutoksen tuki
Ajankohtaisia valinnanvapaudesta
Maakunnille siirtyvät tehtävät ja henkilötyövuodet
Sote-ratkaisu ja terveydenhuollon palveluvalikoima
Sote-tietojohtamisen tietojärjestelmästä Kommenttipyynnöt sivuilla: 26
Valinnanvapauslain mukainen suoran valinnan pilotointi Sote-keskus Sote-keskus maakunnan asukkaiden hyvinvoinnin tukena Suunterveydenhuollon yksikkö.
Valinnanvapauslaki- luonnos Ylitornio
Maatalous-lomituksen valmistelu-projekti
Maakunnan digipalvelut järjestämistehtävässä
Sote-uudistus ja ICT Maritta Korhonen.
SOTE tietojen toissijaisen käytön KA
Kaste-hankkeiden ohjaus, hallinnointi ja valvonta Hankehallinnollinen ohjaustilaisuus Erkki Papunen Lakimies Sosiaali- ja terveysministeriö.
Ohjaus ja yhteistyö -korin tilanne - JORY 7. 5
OTE (osatyökykyisille tie työelämään) –kärkihanke Pähee Ote –alueellinen kokeiluhanke Konsensuksen rakentajat –työryhmä 5/2018.
OTE (osatyökykyisille tie työelämään) –kärkihanke Pähee Ote –alueellinen kokeiluhanke Konsensuksen rakentajat –työryhmä 5/2018.
Työllisyyspoliittisen avustuksen käyttö ja rajoitukset
Ohjaus ja yhteistyö: toimeenpanosuunnitelman tilanneraportti Maritta Korhonen (puheenjohtaja) Minna Saario (sihteeri)
Pohjois-Karjalan maakunta- ja soteuudistus Pekka Kuosmanen
Maakunta- ja sote-uudistus Ministerin tilannekatsaus
Sote-uudistuksen toimeenpano
Anna Kärkkäinen erityisasiantuntija.
YHTEISPALVELUN TEHOSTAMISHANKE ETENEE
Valinnanvapauslaki kriittisiä lainkohtia 1/6
Kys. 8. Maakunnan talouden ohjaus perustuu erityisesti maakuntalakiin ja maakuntien rahoituslakiin. Ohjaavatko maakuntien rahoitusmalli ja maakuntalain.
Etunimi Sukunimi titteli.
tavoitetilakuvaukset
Esityksen transkriptio:

Valinnanvapauspilotit Anne Kumpula Hallitusneuvos Sosiaali- ja terveysministeriö 20.11.2017

Valinnanvapauspilottien aloitus Valinnanvapauspilotit toteutetaan uuden valinnanvapausmallin mukaisina ajalla 1.7.2018 - 31.12.2019. Pilottien valtionavustuspäätökset ovat ehdollisia niin, että ne sidotaan valinnanvapauslain hyväksymiseen ja vahvistamiseen. Pilotteihin jo kesällä 2017 hakeneet maakunnat muokkaavat hakemuksiaan uusien kriteerien mukaisiksi. 29.11.2018

Valinnanvapauspilottien hakuaikataulusta Hakuajan suunniteltiin alun perin päättyvän 31.1.2018 ja päätökset valituista piloteista olisi tehty 31.3.2018 mennessä. Aikataulua on päätetty myöhentää niin, että haku avataan tammikuun alussa ja hakemukset tulee jättää 28.2.2018 mennessä. Päätökset tehtäisiin maalis-huhtikuun vaihteessa. Alueille jää pari kuukautta aikaa valmistella hakemuksia, mitä on pidettävä riittävänä. Tällä aikataululla alueille jää myös vielä riittävästi aikaa valmistautua pilottien käynnistämiseen heinäkuun alussa 2018.

Suoran valinnan palvelujen pilotit Sote-keskus- pilotissa pilotoidaan valinnanvapauslaissa tarkoitettua sote-keskuksen suoran valinnan palvelujen palveluvalikoimaa (lakiluonnoksen 18.1 §). Palveluihin sisältyvät mm. terveysneuvonta ja terveystarkastukset, yleislääketieteen alaan kuuluva tutkimus ja hoito, kuntoutusneuvonta ja kuntoutustarpeen arviointi sekä sosiaalihuollon ohjaus ja neuvonta. Suun terveydenhuollon suoran valinnan palveluja olisivat esimerkiksi terveysneuvonta ja terveystarkastukset sekä muu kuin hammaslääketieteen erikoisaloihin kuuluva tutkimus ja hoito (lakiluonnoksen 18.3 §). Osa suoran valinnan palveluja olisivat myös näihin palveluihin liittyvät todistukset ja lausunnot sekä kuvantamispalvelut.

Asiakassetelipalvelujen pilotointi Asiakassetelipalvelujen pilotissa pilotoidaan sellaisten, muiden kuin suoran valinnan palveluihin kuuluvien palvelujen käyttöä, jotka tuotetaan antamalla asiakkaalle asiakasseteli, jolla asiakas saa palvelun yksityiseltä tuottajalta. Valinnanvapauslakiluonnoksen (24.1 §) mukaan asiakasseteliä olisi tarjottava mm. seuraavissa palveluissa: sosiaalinen kuntoutus, kotipalvelu, kotisairaanhoito, asumispalvelut, vammaisten henkilöiden työtoiminta, polikliinisesti toteutettavat kirurgiset toimenpiteet, hammasproteettiset hoidot sekä kiireetön, keskittämätön leikkaustoiminta.

Henkilökohtaisen budjetin (HB) pilotointi Henkilökohtaisen budjetin pilotoinnissa palvelut määrittyvät yksilökohtaisesti asiakkaan tarpeiden ja asiakassuunnitelman mukaan. Henkilökohtainen budjetti maakunnilla olisi velvollisuus ottaa käyttöön sellaisten asiakkaiden muiden kuin suoran valinnan palvelujen tuottami-sessa, joilla on oikeus saada palveluja vanhuspalvelu-, vammaispalvelu- tai kehitysvammalain perusteella (27.1 §). Edellytyksenä HB:n käytölle on, että asiakkaalla on jatkuva ja laaja-alainen avun, tuen tai huolenpidon tarve, ja kyky itse tai tuettuna suunnitella ja hankkia palvelunsa (27.3 §). 29.11.2018

Asiakassetelipalvelujen ja henkilökohtaisen budjetin (HB) pilotoinnin tavoitteista Asiakassetelipalvelujen ja henkilökohtaisen budjetin piloteissa tavoitteena on erityisesti palveluprosessien (mm. asiakassuunnitelman teko ja budjetin laskeminen) mallintaminen sekä seurantajärjestelmän kehittäminen. Tarkoitus on pilotoida asiakkaan roolin kasvattamista palveluista päättämisessä sekä palvelujen sisällön rakentamisessa asiakkaan tarpeita vastaavaksi.

Piloteista saatavan tiedon hyödyntäminen Piloteissa on tarkoitus kerätä tietoa valinnanvapauden toteuttamisesta ja toteutumisesta myös niiden maakuntien käyttöön ja hyödynnettäväksi, jotka eivät ole piloteissa mukana. Näin voidaan edesauttaa valinnanvapauden sujuvaa käyttöönottoa koko maassa. Avustuksen saajilta edellytetään arvioinnissa tarvittavien tietojen systemaattista keräämistä sekä analysointia. Erityistä huomiota piloteissa tulee kiinnittää mm. asiakasvaikutuksien ja - kokemuksien seuraamiseen.

Pilottien rahoitus Valinnanvapauspilotteja varten on valtion vuoden 2017 talousarviossa varattu 20 miljoonaa euroa. Osa näistä määrärahoista käytetään palvelusetelikokeilujen laajentamiseen. Valtion vuoden 2018 talousarvioesityksessä on ehdotus määrärahaksi valinnanvapauden pilottihankkeista aiheutuviin kustannuksiin (momentti 33.60.38). Esitetystä 100 miljoonan määrärahasta suurin osa kohdennettaisiin valinnanvapauspiloteille vuosiksi 2018 ja 2019 myönnettävään valtionavustukseen. Lisäksi määrärahaa käytettäisiin esimerkiksi pilottihankkeiden valmistelusta, toimeenpanosta ja hallinnoinnista aiheutuviin muihin kustannuksiin sekä pilottihankkeiden valvonnasta ja tarkastuksesta, piloteille myönnettävän valtionavustuksen hallinnoinnista sekä tietojärjestelmien kehittämisestä aiheutuviin kustannuksiin.

Valtionavustuksen saajat Sosiaali- ja terveysministeriö myöntää valtionavustuksen sosiaali- ja terveydenhuollon peruspalveluista tällä hetkellä vastaaville kunnille ja kuntayhtymille Pilottialueen kunnat ja kuntayhtymät valitsevat keskuudestaan yhden tahon, joka toimii hankkeen hallinnoijana. Hallinnoijakunta tai -kuntayhtymä jakaa pilotille myönnetyn rahoituksen pilottiin osallistuvien kuntien ja kuntayhtymien kesken niiden ja hallinnoijan tekemän sopimuksen perusteella.

Valtionavustuksen osuus kustannuksista Pilottiin osallistuvalta taholta ei edellytetä omarahoitusosuutta. Omarahoitusosuutta ei poikkeuksellisesti edellytetä, sillä pilottien toteutumisen katsotaan olevan sosiaali- ja terveydenhuollon uudistuksen ja siihen liittyvän asiakkaiden valinnanvapauden toimeenpanon kannalta erityisen merkittävää ja yhteiskunnallisella tasolla vaikuttavaa. Ei olisi myöskään tarkoituksenmukaista, että kunnat ottaisivat taloudellista vastuuta sellaisen toiminnan valmistelemisesta, joka siirtyy vuoden 2020 alusta lukien maakuntien järjestämisvastuulle.

Mihin valtionavustusta saa käyttää Valtionavustusta voidaan käyttää pilottien hallinnointiin tietojärjestelmiin palveluiden tuottamisesta mahdollisesti aiheutuvaan kustannusten lisäykseen Maakunnan oman sote-tuotannon yhtiöittämisvelvoitteesta on luovuttu. Avustusta ei myönnettäisi kuntien perustamien yhtiöiden pääomittamiseen.

Tietojärjestelmät hankkeissa Tietojärjestelmien ja tiedon vaihdon testaaminen on edellä todettujen asioiden lisäksi yksi keskeinen pilottien tavoite. Kela vastaa valtakunnallisella tasolla tietojärjestelmäkehittämisestä. Tietojärjestelmätoteutusten suunnittelu on käynnissä ja toimenpiteet tarkentuvat hakuprosessin aikana. Tarkempia tietoja jaetaan erityisesti hakua suunnitteleville. Tavoitteena on, että riittävän tarkat kuvaukset ovat valmiina pilottihankkeista päätettäessä.

Valinnanvapauspilottien ohjausryhmä Ohjausryhmä toimii maakunta- ja soteprojektiryhmän alaryhmänä ja raportoi sille. Ohjausryhmän tehtävänä on - ohjata pilottien toimeenpanon valmistelua ja toteutusta varmistaa tiedonkulku pilottien valmistelusta ja piloteille tarjottavasta tuesta eri toimijoiden välillä   tehdä ministeriöille ehdotuksia pilottien tarvitsemasta tuesta ja ohjauksesta tukea maakuntien perustamista ja käynnistämisvaihetta sekä tukea tietopohjan ja tietojohtamisen vahvistamista maakunnallisessa toimeenpanossa.