Erilaisia toimintamalleja oppimisympäristön käyttöön Moodlen käyttötapoja Erilaisia toimintamalleja oppimisympäristön käyttöön 22.9.2018 Tampereen kaupunki, HYPA, Etäopetuskeskus, IS
Tampereen kaupunki, HYPA, Etäopetuskeskus, IS Oppimisympäristö? Oppimisympäristö kokoaa välineitä opetuksen tueksi yhteen ohjelmistoon Alun perin suunniteltu etäopetukseen, mutta vakiintunut erityisesti ns. monimuoto-opetuksen tueksi 22.9.2018 Tampereen kaupunki, HYPA, Etäopetuskeskus, IS
Tampereen kaupunki, HYPA, Etäopetuskeskus, IS Moodle? Pedagogisena filosofiana sosiaalinen konstruktivismi (yhteistyö, aktiviteetit, aineistokritiikki…) Kurssien kategorisointi ja haku: mahdollista toteuttaa tuhansia kursseja Yhteensopivuutta painotettu: standardien mukaista koodia, tukee sisältöstandardeja (SCORM, IMS, LAMS), tunnistautumismetodeja (LDAP, Shibboleth) Turvallisuutta painotettu: lomakkeiden tarkistus, evästeiden salaus yms. Tekstinkäsittelyyn oma WYSIWYG-editori Avoin lähdekoodi 25 keskeistä kehittäjää kansainvälisesti Modulaarinen: kolmannet osapuolet voivat kehittää omia lisäosiaan (vrt. iGoogle, Facebook) 22.9.2018 Tampereen kaupunki, HYPA, Etäopetuskeskus, IS
Tampereen kaupunki, HYPA, Etäopetuskeskus, IS Moodle? Yksilölliset käyttäjäprofiilit: käyttäjä voi valita mm. haluamansa kielen ja aikavyöhykkeen. Omiin tietoihin voi lisätä kuvan ja kuvauksen. Kurssille rekisteröityminen: opettaja hallinnoi opiskelijoita avaimella ja/tai manuaalisesti 22.9.2018 Tampereen kaupunki, HYPA, Etäopetuskeskus, IS
Tampereen kaupunki, HYPA, Etäopetuskeskus, IS moodle.tampere.fi? (Erityisesti) ammattiopiston ja lukioiden Moodle n.5600 käyttäjää, 100-1200 (uniikkia) kirjautumista päivittäin 22.9.2018 Tampereen kaupunki, HYPA, Etäopetuskeskus, IS
Tampereen kaupunki, HYPA, Etäopetuskeskus, IS Erilaiset tarpeet Lukiot, Ammattiopisto Seutukurssit Työväenopisto, kirjasto, työryhmät, perusopetus, muut 22.9.2018 Tampereen kaupunki, HYPA, Etäopetuskeskus, IS
Tampereen kaupunki, HYPA, Etäopetuskeskus, IS Julkaisukanava yksinkertainen linkkejä / aineistoja lähiopetuksen tuki 22.9.2018 Tampereen kaupunki, HYPA, Etäopetuskeskus, IS
Tampereen kaupunki, HYPA, Etäopetuskeskus, IS Keskustelufoorumi dynaaminen vaatii aktiivista osallistumista oppilaiden suosiossa 22.9.2018 Tampereen kaupunki, HYPA, Etäopetuskeskus, IS
Ryhmän kokoontumispaikka työryhmät opiskelualat Pitkäkestoiset kurssit 22.9.2018 Tampereen kaupunki, HYPA, Etäopetuskeskus, IS
Tampereen kaupunki, HYPA, Etäopetuskeskus, IS Itseopiskelupaketti vaatii pohjatyötä automatisoituu 22.9.2018 Tampereen kaupunki, HYPA, Etäopetuskeskus, IS
Tampereen kaupunki, HYPA, Etäopetuskeskus, IS Ilmoitustaulu Uutiset-työkalu keskeisenä Lähiopetuksen tukena Aikataulut + esim. aineistopohjat 22.9.2018 Tampereen kaupunki, HYPA, Etäopetuskeskus, IS
Tampereen kaupunki, HYPA, Etäopetuskeskus, IS Opintopiiri Opiskelijoilla runsaat muokkausoikeudet Pienehköt ryhmäkoot Ei juuri käytetty (?) 22.9.2018 Tampereen kaupunki, HYPA, Etäopetuskeskus, IS
Tampereen kaupunki, HYPA, Etäopetuskeskus, IS Lohkot Välineet tarpeen mukaan HTML-lohkolla monta käyttöä Less is more 22.9.2018 Tampereen kaupunki, HYPA, Etäopetuskeskus, IS
Tampereen kaupunki, HYPA, Etäopetuskeskus, IS Linkkejä http://docs.moodle.org/en/Features Ominaisuuksien kuvausta http://moodle.org/course/view.php?id=5 Erityisesti 4. lohkon keskustelut Teaching Strategies & Moodle Stories http://www.lichfield-angel.net/ Esimerkki luovasta Moodlen käytöstä 22.9.2018 Tampereen kaupunki, HYPA, Etäopetuskeskus, IS