Yritykset toteuttamassa valinnanvapautta

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Paneeli – Tehokkuutta ja toimivuutta laadulla ja kilpailulla?
Advertisements

ARKI JA HYVINVOINTI Sanna Kuussaari SOTE TOIMINTAJÄRJESTELMÄ Toimeentuloturva: Toimeentuloturva: 1.Sosiaalivakuutus, vakuuttaa meidät erilaisten.
Asiakkaan oma valinta lähtökohtana palvelujen kehittämisessä Ulla-Maija Laiho kehitysjohtaja, TEM Kajaani
S   Yritysten merkitys: ne tuottavat hyödykkeitä, työllistävät ja maksavat suuria määriä verotuloja  Suomessa on elinkeinovapaus (vuodesta 1879)
Innovatiiviset hankinnat vauhdittamaan SOTE-kehitystä Kansliapäällikkö Päivi Sillanaukee STM, Meritulli.
Lapin ja Länsi-Pohjan sote- seminaari Varautuminen ikäihmisten palvelujen tarpeen kasvuun Ylitorniolla Eeva Leukumaa Kari Askonen.
SOSIAALI- JA TERVEYSMINISTERIÖ PSO/Päihderyhmä Kari Haavisto Minne menet Lappilainen Päihdetyö! Lähtökohdat Päihteiden käyttö Palvelutarve Seminaari Kaksi.
Health City – innovatiivinen palvelukorttelialue 2.
HYVINVOINNIN PALVELUTARJOTIN Kuva: Esko Pääskylä Kotiin tilattavat palvelut kaiken ikäisille Hyvinvoinnin.
Kansalaisten näkemykset sote-uudistuksesta ja valinnanvapaudesta
Yhteistyösopimuksen laadinta
Sote-uudistuksen nykyvaihe
Kuntavaalit 2017 Paluu tulevaisuuteen
Mitä valinnanvapaus tarkoittaa minulle
Selvitys järjestöjen palveluista 2016
Julkisten palvelujen tuotannon yksityistäminen
Tuhat uutta työpaikkaa Pohjois-Karjalan Työvoima- ja yrityspalvelujen alueellinen kokeilu Pohjois-Karjalan ELY-keskus.
TERVEYDEN JA HYVINVOINNIN EDISTÄMINEN RISTIJÄRVEN KUNNASSA
Sote-uudistuksen tilannekatsaus
Julkinen talous = Valtion, kuntien, kuntayhtymien ja sosiaalirahastojen (KELA, työeläkeyhtiöt) talous Valtion talous Hallitus valmistelee ja eduskunta.
Tervetuloa Innokylään
Kiinnostus osallistua hankesuunnitteluun tai toteuttamiseen
Riskien arviointi, Oulun eteläinen osakokonaisuus
Matti Pohjola Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulu
Asiakkaan valinnanvapaus
Uudenmaan SOTE-valmistelu Lapset, nuoret ja perheet
kehittämisjohtaja Siun sote, sote –asiantuntija Meijän maakunta
Sosiaalialan tehtävärakenne
Sote- ja maakuntauudistus
Mitä sote-uudistus tarkoittaa minulle
Ajankohtaisia valinnanvapaudesta
Varhaiskasvatuksen kysely kunnille koskien hallinnonalaa, kotihoidon ja yksityisen hoidon tuen kuntalisiä sekä palveluseteliä Jarkko Lahtinen ja Johanna.
Maakuntahallituksen puheenjohtaja
Terve Kunta –verkoston toiminnan kehittäminen
Palvelusetelistä valinnanvapauteen
Pohjois-Savon kuntien tilinpäätökset 2017
Jyväskylän kaupungin valinnanvapauskokeilu ja sen laajennus
Miina Sillanpää Seuran ja Valtaa vanhuus –liikkeen seminaari
Terve Kunta –verkoston toiminnan kehittäminen
Valinnanvapauslaki- luonnos Ylitornio
Vanhusneuvostojen yhteistyöseminaari
Terveysteknologia terveemmän elämän puolesta
Arvot julkisten hankintojen taustalla
Tarja Myllärinen Johtaja, sosiaali ja terveys Kuntaliitto
YTY AKATEMIA: MIHIN SUUNTAAN KUNTOUTUS? YTY & STM
Ajankohtaista maaseuturahoituksesta
Olemme lähellä ja läsnä
Palvelutuotannon jakautuminen eri malleihin
THL:n tuki kehittämishankkeille
TäsmäKoulutus ja muut osaamisen kehittämisen palvelut
PK-yritykset Suomessa
Teema 1: Yritykset Suomessa ja yritys yhteiskunnassa
Lainsäädäntö Valtion lupa- ja valvontaviraston on tarkoitus aloittaa toimintansa alkaen. Ehdotus Valtion lupa- ja valvontaviraston perustamisesta.
Sote-keskus teemaryhmä: tiedotettavat asiat
Keski-Suomen valmistelutilanne kevät 2018
Verohallinnon oikeudellinen muoto: Kuntien Kuntayht. Yhteensä
Pohjois-Karjalan maakunta- ja soteuudistus Pekka Kuosmanen
Kaupalliset aineet / Valtimo
SDP:n linjaukset sote-valmisteluun
Tietoja kuntaomisteisista yrityksistä vuonna 2016
Tulosten raportointi HALLITUKSEN KÄRKIHANKE OSATYÖKYKYISILLE TIE TYÖELÄMÄÄN (OTE) Projektin nimi ja numero SATAOSAA.
Kys. 8. Maakunnan talouden ohjaus perustuu erityisesti maakuntalakiin ja maakuntien rahoituslakiin. Ohjaavatko maakuntien rahoitusmalli ja maakuntalain.
Kunnallinen liikelaitos
Työvoiman poistumisennusteet Pirkanmaalla
Pasi Patrikainen Johtaja, Pohjois-Savon TE-toimisto
Kuntoutusuudistus - miten tästä eteenpäin
Tutkimus- ja kehittämistoiminta 2017, Pohjois-Savon ja Kuopion seudun asema Lähde: Tilastokeskus, tutkimus- ja kehittämistoiminta, Business Finland, avoin.
-Yksi kuntamuoto: KUNTA
JULKINEN TALOUS -Valtio ja Kunnat -Valtion Budjetti HE → EDK hyväksyy.
Koulutuskiertue Suomen Sotaveteraaniliitto, Leena Seppälä.
Esityksen transkriptio:

Yritykset toteuttamassa valinnanvapautta Mikael Pentikäinen @jmpentikainen Kajaani 12.2.2018 Kaukametsä

Pk-yritykset pyörittävät yhteiskuntaa ja luovat työtä

Ylivoimainen valtaosa yrityksistä on pieniä 0,2 % Suuryritykset (250– hlöä) 591 1,0 % Keskisuuret yritykset (50–249 hlöä) 2 728 5,5 % Pienyritykset (10–49 hlöä) 15 725 93,3 % Mikroyritykset (1–9 hlöä) 264 519 Yhteensä 283 563yritystä, pois lukien maa-, metsä- ja kalatalous Lähde: Tilastokeskus 2016

Työpaikat syntyvät lähinnä pk-yrityksiin (2000-16) Nettolisäys: 77 090 1—9 h 10—19 h 20—49 h 50—99 h 100—249 h 250—499 h 500—999 h > 1000 h Pienet yritykset, alle 50 h: +80 462 Keskisuuret yritykset 50—249 h: +38 843 Suuryritykset 250— h: -42 215 PK-yritykset: +119 305 Suuryritykset: -42 215 Lähde: Tilastokeskus. Henkilömäärät muunnettu kokopäiväisiksi työpaikoiksi, pl. maa-, metsä- ja metsätalous.

Yritysten henkilöstö eri kokoluokkien yrityksissä vuonna 2016 lähes 2/3 osaa 24% Mikroyritykset (1–9 hlöä) 332 619 35% Pienyritykset (10–49 hlöä) 306 959 Keskisuuret yritykset (50–249 hlöä) 263 967 22% 1/3 osaa Suuryritykset (250– hlöä) 473 012 19% Yhteensä 1 376 557 henkilöä. Lähde: Tilastokeskus , Yritysten rakenne- ja tilinpäätöstilasto 2016

Myös sote-alalla

Sosiaali- ja terveyspalveluyritykset vuonna 2015 0,1% Suuryritykset (250– hlöä) 27 95 % Mikroyritykset (1–9 hlöä) 17 733 0,6% Keskisuuret yritykset (50–249 hlöä) 118 4,2% Pienyritykset (10–49 hlöä) 783 Perusviesti on, että yritysrakenne on hyvin samanlainen kuin yleensä yrityksissä. Pienimpien yritysten suurta määrää selittää osin se, että suuri osa lääkäreistä toimiin ammatinharjoittajina. Esim. Terveystalon sisällä toimii paljon yrittäjiä. Terveystalo tarjoaa puitteen – shop in shop. Luvut ovat vuodelta 2014, mutta kokonaiskuva ei ole muuttunut. Tuoreempaa tietoa löytyy mm. https://hyvinvointiala.fi/meista/tata-on-hyvinvointiala/tilastotietoa/ Yhteensä 18 661 yritystä. Lähde: Yritysten rakenne- ja tilinpäätöstilastot, Tilastokeskus 2015

Sosiaali- ja terveyspalveluyritysten henkilöstö vuonna 2015 yli 2/3 osaa 31 % Mikroyritykset (1–9 hlöä) 20 166 30 % Pienyritykset (10–49 hlöä) 14 745 Keskisuuret yritykset (50–249 hlöä) 11 539 alle 1/3 osaa 17 % 22 % Suuryritykset (250– hlöä) 21 040 Yhteensä 67 490 henkilöä. Lähde: Yritysten rakenne- ja tilinpäätöstilastot, Tilastokeskus 2015

Valinnanvapaus on mahdollisuus

Sote-markkinoiden rakenne ja koko Yksityiset sote-markkinat Julkiset sosiaali- ja terveyspalvelut Suoran valinnanvapauden piiriin kuuluvat sosiaali- ja terveyspalvelut Muut valinnanvapauden piiriin kuuluvat sosiaali- ja terveyspalvelut EI valinnanvapauden piiriin kuuluvat sosiaali- ja terveyspalvelut Peruspalvelut Perustaso, soveltuvin osin erikoistaso Erikoistaso, osin perustasoa Oma tuotanto 13 mrd. € Sote-keskus 2,4 mrd. € Suunhoidon yksikkö 0,4 mrd. € Liikelaitoksen asiakasseteli 2 mrd. € Henkilökohtainen budjetti 1,4 mrd. € Ostopalvelut Avoin vertailu > tehokkuus Asiakkaan valinta ja oma raha

Etunimi Sukunimi 20.9.2018

Sosiaalihuollon palveluissa yksityinen tuotanto ollut mittavaa jo 2015 Sosiaalihuollon palveluissa ostopalveluja oli vuonna 2015 noin 2,3 miljardia euroa ja palveluseteleiden kautta kunnat ja kuntayhtymät rahoittivat palveluja noin 80 miljoonalla eurolla Muihin sosiaalipalveluihin luetaan mm. päihdehuollon erityispalvelut sekä sosiaaliohjaus Ostopalvelujen osuus tulee edelleen olemaan merkittävä sosiaalihuollon palveluissa. Maakunnat ja niiden liikelaitokset tulevat edelleen käyttämään oman tuotannon organisoinnissaan yksityistä palvelutuotantoa kuten kunnat ja kuntayhtymät ovat tähän asti tehneet, ja tämä on arvioinnissa noudatettu periaate Asiakassetelin ja henkilökohtaiset budjetin käyttöönoton arvioidaan kuitenkin tuovan lisää yksityistä palveluntuotantoa ikääntyneiden palveluihin Lisäksi henkilökohtaisen budjetin kautta syntyy vammaisille järjestettävien sosiaalihuollon palvelujen kautta lisää yksityistä palvelutuotantoa Asiakassetelien ja henkilökohtaisten budjettien luomista markkinoista noin puolet arvioidaan olevan yksityisten tuottamaa, loput maakuntien yhtiöiden tai liikelaitosten asiakkaiden niin halutessa Mukana olevat tehtäväluokat: Lastensuojelu (laitos- ja perhehoito), Lastensuojelun avohoitopalvelut, Muut lasten ja perheiden palvelut, Ikääntyneiden laitoshoito, Ikääntyneiden ympärivuorokautisen hoivan asumispalvelut, Muut ikääntyneiden palvelut, Vammaisten laitoshoito, Vammaisten ympärivuorokautisen hoivan asumispalvelut, Muut vammaisten palvelut, Kotihoito (sis. kotipalvelu ja kotisairaanhoito), Työllistämistä tukevat palvelut (560 000 euroa jaettavaa), Päihdehuollon erityispalvelut, Sosiaaliohjaus (aikuissosiaalityö) summa sis. sosiaaliohjauksen lisäksi mm. mt-kuntoutujien asumispalvelut, Toimeentulotuki (täydentävä ja ehkäisevä) Etunimi Sukunimi 20.9.2018

Sote-uudistuksen onnistumisella on merkitystä

Miksi sote-uudistus on tärkeä yrittäjille? Soteen leijonaosa julkisesta rahasta Tervettä kilpailua sote-palveluihin Parantaa laatua ja kustannustehokkuutta, enemmän terveyttä samalla rahalla Yrittäjyyden edellytykset toimialalla jäseninä yli 6 000 sote-alan yritystä Elinvoima – lähipalvelut Kustannustehokas sote keventää kaikkien – myös yrittäjien – verotaakkaa.

Lähipalvelut ovat osa elinvoimaa myös yrittäjyydelle

Maakunta ei määrää yrittäjää eikä asiakasta Yrittäjät työvoiman saatavuus asiakkaat Kunta työpaikat verotulot vetovoima elinvoima Sote-yrittäjät yrittäjyys työ omassa kunnassa Kuntalaiset palvelut lähellä tutut toimijat kasvollinen yrittäjyys joustavat palvelut Maakunta ei määrää yrittäjää Lainsäädäntö raami valinnanvapaudelle raami yrittäjyydelle eikä asiakasta Yrittäjät työvoiman saatavuus asiakkaat Kuntalaiset palvelut lähellä tutut toimijat, kasvollinen yrittäjyys joustavat palvelut Kunta työpaikat verotulot Maakunta luo sote-toimintaympäristön vaikuttaa valinnanvapauden keinoihin

Mitä kunta voi tehdä nyt?

Paljon palveluseteleitä varaa rahaa budjettiin palveluseteli on osa sote-rahaa käytä paljon olemassa olevia palveluseteleitä ota käyttöön uusia palveluseteleitä kopioi tuotteistus naapurilta varhainen ja avoin vuoropuhelu potentiaalisten tuottajien kanssa ota käyttöön sähköinen palveluseteli Lakisääteisen palvelun järjestäminen palvelusetelillä on yhteistyötä kunnan ja palvelutuottajan välillä.

Miksi juuri nyt? Kunta saa voimaa lähipalveluihin. Kuntalaiset vaihtoehtoja ja valinnanvapautta. valittavana on kunnan omien yrittäjien tuottamia palveluja kuntalaisilla jo valmis asiakassuhde lähipalvelut vahvistavat elinvoimaa, tuovat työtä ja verotuloja palveluseteli kirittää ja kehittää toimintaa kuntalaisten parhaaksi palveluseteli säästää yhteisiä verovaroja

Seminaarissa puhujina ovat mm Seminaarissa puhujina ovat mm. Creative Director Saku Tuominen, professori Mari Vaattovaara, Nordean pääekonomisti Aki Kangasharju ja futuristi Elina Hiltunen sekä teemaseminaarissa toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen. Ilmoittaudu viimeistään 8.5.2018 www.kunnallisjohto.fi Hinta 300 € + alv 24 %  (yhteensä 372 €)