Suoramyynnissä mahdollisuus

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Roosa nauha 2014 Tuuli Lahti.
Advertisements

Keski-Suomen ruokakulttuuri – nyt!
Pajuniemi Oy ja Krunex Oy Luomu ammattikeittiöissä.
Viljan sopimustuotannon sähköinen toimintamalli
Yritykset ja yhteisöt ostajina ”Kaiken takana on…ihminen”
Suomen Gallup Elintarviketieto Oy Maatilojen kehitysnäkymät 2020 © TNS 8/ Lomituspalvelut ja Maatilojen kehitysnäkymät 2020 Eeva Heikkilä.
Paikallistaloushanke Tiedotustilaisuus Elintarvikkeiden suorempi tie kuluttajille.
Missä menee suomalaisten ruokakulttuuri?
Ruokaketjun kehittämisellä hyvinvointia koko maakuntaan Pro Ruokakulttuuri päätösjuhla , Ulla Mehto-Hämäläinen.
Taustatietoja maatalouteen liittyen Lähde: MTK / MTK-Pohjois-Savo
©TNS 2013 Elintarvikkeiden ostaminen suoraan tuottajilta Suomen Gallup Elintarviketieto Oy Job:
1 Mielipidekysely terveyspalvelujen tuottamisesta.
PAIKALLINEN HYVINVOINTI
TALOUDELLINEN VASTUU.
TORNION KAUPUNGIN NUORISOPALVELUT STRATEGIA
Innokylä 2.1 – Innovatiiviset julkiset hankinnat Innokylään
HÄVIKKISMEINAARI YLIJÄÄMÄ RUOKAA KÖYHILLE VAI KAATOPAIKALLE.
+ Lainsäädännön haasteet Ammatillisen koulutuksen viennin edistämishanke (2015, OPH) Kirsi Koivunen, Jyväskylän koulutuskuntayhtymä AMMATILLINEN KOULUTUSVIENTI.
Innovatiiviset hankinnat vauhdittamaan SOTE-kehitystä Kansliapäällikkö Päivi Sillanaukee STM, Meritulli.
Lapin ja Länsi-Pohjan sote- seminaari Varautuminen ikäihmisten palvelujen tarpeen kasvuun Ylitorniolla Eeva Leukumaa Kari Askonen.
Nuorisotakuun seuranta 2015 * Varsinais-Suomi ja naapurialueet Juha Pusila Varsinais-Suomen ELY-keskus
1 Pienten toimijoiden helpotukset ja raakamaidon suoramyynti Pirjo Korpela Evira
+ Lainsäädännön haasteet Koulutusvienti vauhtiin Kirsi Koivunen, Projektipäällikkö, Jyväskylän koulutuskuntayhtymä AMMATILLINEN KOULUTUSVIENTI.
Suomen Gallup Elintarviketieto Oy- Maatilojen kehitysnäkymät 2020 © TNS lokakuu 2014 Job: Maatilojen kehitysnäkymät 2020 MTK Varsinais-Suomi.
Viestinnän tilanne kesä 2016
Ruoka ammattina ja harrastuksena
Kansalaiskysely seksuaalisuudesta ja seksistä
Kaksinkertainen kirjanpito
Pahimmat kilpailijat Pirkanmaalla
KALANKASVATUKSEN TULEVAISUUDEN NÄKYMÄT
14 Markkinointi houkuttelee kuluttamaan s
SUOMEN VIENTI ja TUONTI
SINUS-MILIEUS Markkinointiprosessin punainen lanka
Inspa yrittäjyyden uusi oppimisympäristö sataedussa
Ruokaa ja välttämättömyystarvikkeita, kun kauppaan ei pääse
Biodiesel.
Yritykset ja yhteiskunta
Pk-yritysbarometri, syksy 2016
Luku 3 Kansantalouden kiertokulku.
Pk-yritysbarometri, syksy 2016
Finanssipolittiikka.
Matti Pohjola Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulu
Pori Marko Jori.
Haikolan talon hybridi-aurinkosähköjärjestelmä
Talouskasvu jakaantuu epäyhtenäisesti myös vuonna 2017
Viisi asiaa, mitä jokaisen opettajan tulisi tietää laadusta
Hanke-esittely Sanna Lento
Maakuntatapaamiset Syksy 2018
Arvot julkisten hankintojen taustalla
Kalasta elinkeinoja ja hyvinvointia
Valtaosa joulukaupasta tehdään joulukuussa, mutta marraskuun merkitys voi kasvaa Liikevaihto verrattuna vuoden keskimääräiseen kuukausiliikevaihtoon
TULOKSET OPINNOISTA-TÖIHIN WEBROPOL-KYSELY SYKSY 2017
Finanssialan henkilöstö ja koulutus
10 hyvää syytä mainostaa radiossa!
Yritysten soittokierros
ERIKOISKASVIEN VILJELY
COOPERATION Ratkaisukeskeinen työyhteisö (ja kuinka se tehdään)
MINÄ JA VASTUULLISET RUOKAVALINNAT
Validointi vapaassa sivistystyössä
Pelastustoimen kansainvälisen yhteistyön kehitysnäkymiä
Mitä uutta töissä.fi-palveluun?
Tuottavuus Teknologiateollisuus.
Luonnontuotealan tulevaisuuden näkymät Suomessa
Arthur Metz Riesling Tuotetiedot Tuottaja: Arthur Metz Maa: Ranska Alue: Alsace Ala-alue/Luokitus: Alsace Alkoholiprosentti: 12.5% Rypaletyyppi: Riesling.
Sairastavuusindeksit Kela:n sairastavuusindeksi 2018 (Lähde: Kela/Terveyspuntari) - kuolleisuusindeksit - lääkekorvausoikeusindeksit - työkyvyttömyysindeksit.
Teollisuuden merkitys Rauman seudun hyvinvoinnille
Arthur Metz Riesling Grand Cru Altenberg de Bergbieten
VAIHTO-OMAISUUDEN HANKINTAMENON JAKSOTTAMINEN TILINPÄÄTÖKSESSÄ
SUOMEN VIENTI ja TUONTI
Arthur Metz Pinot Noir Rose
Esityksen transkriptio:

Suoramyynnissä mahdollisuus 19.9.2018 Aitojamakuja.fi/suoramyyntiopas

Tavoitteena ruoan tuottajan ja kuluttajan kohtaaminen 19.9.2018 Aitojamakuja.fi/suoramyyntiopas

Aitojamakuja.fi/suoramyyntiopas Mitä lähiruoka on? Mahdollisimman lähellä tuotettua suomalaista ruokaa, jonka alkuperä, tuottaja ja valmistaja tiedetään (MTK 2011). Erityisesti paikallisruokaa, joka edistää oman alueen paikallistaloutta, työllisyyttä ja ruokakulttuuria. Ruoka on tuotettu ja jalostettu oman alueen raaka-aineista ja sitä markkinoidaan ja kulutetaan omalla alueella. 19.9.2018 Aitojamakuja.fi/suoramyyntiopas

Kuluttajaa kiinnostaa ostaa ruokaa suoraan tuottajalta 19.9.2018 Aitojamakuja.fi/suoramyyntiopas

Kuluttajalle mieluisin tapa saada tietoa ostopaikoista Mieluisin tapa saada tietoa ruoan ostopaikoista on netti. Näin toivovat erityisesti 25-44 -vuotiaat ja Uudellamaalla asuvat. 4/12/14 Lähde: TNS-Gallup 11/2013, Suoraan tuottajilta ostaminen (MaasTul/MTK), N= 2523

Aitojamakuja.fi/suoramyyntiopas Oletko ostanut elintarvikkeita suoraan ruuan tuottajilta/ seuraavien kanavien kautta viimeisen vuoden aikana? Lähde: TNS-Gallup 11/2013, Suoraan tuottajilta ostaminen (MaasTul/MTK), N= 2523 19.9.2018 Aitojamakuja.fi/suoramyyntiopas

Mieluisimmat lähiruuan ostoskanavat kuluttajalle 4/12/14 Lähde: TNS-Gallup 11/2013, Suoraan tuottajilta ostaminen (MaasTul/MTK)

Aitojamakuja.fi/suoramyyntiopas Tuoreus tärkein ostoperuste - halu tukea maakunnan viljelijöitä ja ostaa pieniltä toimijoilta sekä maku ja laatu Tuoreus Maku Laatu Lähde: TNS-Gallup 11/2013, Suoraan tuottajilta ostaminen (MaasTul/MTK), N= 2523 19.9.2018 Aitojamakuja.fi/suoramyyntiopas

Mitä aiot ostaa jatkossa? Lähde: TNS-Gallup 11/2013, Suoraan tuottajilta ostaminen (MaasTul/MTK), N= 2523 19.9.2018 Aitojamakuja.fi/suoramyyntiopas

Aitojamakuja.fi/suoramyyntiopas Ruuan tuottaja on kiinnostunut kohtaamaan kuluttajan ja myymään myös suoraan 19.9.2018 Aitojamakuja.fi/suoramyyntiopas

Lähiruoan menekkiin vaikuttavat asiat Lähde: Suomen Gallup/Elintarviketieto Oy, Maatilojen kehitysnäkymät; Valmius lähiruokapalveluihin 19.9.2018 Aitojamakuja.fi/suoramyyntiopas

Suoramyynti kasvaa v. 2020 mennessä Myyntikanavissa iso vaihtelu riippuen myytävästä tuotteesta. Kaikilla sektoreilla suoramyynti kiinnostaa jatkossa nykyistä enemmän. Kotieläintiloista harjoitti suoramyyntiä 12 % v. 2013  21 % v. 2020. Maito menee meijeriin, suoramyynti kaksinkertaistuu v. 2020 mennessä 3 %  6 %. Lihanautatilat myyvät jalostavalle teollisuudelle: suoramyyntiä harjoittavien tilojen osuus kasvaisi jatkossa 3 %  13 %. Emolehmätiloilla suoramyynti kuluttajille on yleisempää, 17 % v. 2013  38 % v. 2020, ruokapiireille myynti 4 %  21 %. Sianlihan suoramyyntiä suunnittelee joka kymmenes, nyt 3 %. 19.9.2018 Aitojamakuja.fi/suoramyyntiopas

Suoramyynti kasvaa v 2020 mennessä Lampaanlihaa myydään jo suoraan kuluttajille, osuus kasvaa 53 %  63%. Kananmunien myyntikanavat ovat moninaiset, nyt 50 % tiloista harjoittaa suoramyyntiä ja osuus kasvaisi yli puoleen jatkossa. Joka neljäs perunatila myy perunaa suoraan kuluttajille ja osuus kasvaa 28 %  31 %. 2/5 vihannestiloista myy suoraan kuluttajille, suoramyynti lisääntyy varsinkin ruokapiireille. Marjatilojen myyntikanava on nyt ja jatkossa suoramyynti kuluttajille. Ruokapiireille lisää! Luomutuotannossa olevilla tiloilla suoramyynti lähes kolminkertaista verrattuna tavanomaisiin tiloihin. Poikkeuksena lammastilat, joilla suoramyynti on yhtä yleistä luomu- ja tavanomaisilla tiloilla. 19.9.2018 Aitojamakuja.fi/suoramyyntiopas

Suoramyynti kuluttajalle, kaikki tuotteet Lähde: Suomen Gallup/Elintarviketieto Oy, Maatilojen kehitysnäkymät; Valmius lähiruokapalveluihin 19.9.2018 Aitojamakuja.fi/suoramyyntiopas

Suoramyynti ruokapiireille, kaikki tuotteet Lähde: Suomen Gallup/Elintarviketieto Oy, Maatilojen kehitysnäkymät; Valmius lähiruokapalveluihin 19.9.2018 Aitojamakuja.fi/suoramyyntiopas

Koulutuksen ja neuvonnan tarve Elintarvikkeiden jatkojalostusta ja suoramyyntiä harjoittavilla maatalousyrittäjilla on erityinen koulutustarve elintarvikelainsäädännöstä suoramyynnistä markkinoinnista. Lähde: Suomen Gallup/Elintarviketieto Oy, Maatilojen kehitysnäkymät; Valmius lähiruokapalveluihin 19.9.2018 Aitojamakuja.fi/suoramyyntiopas

Ruoka on aina arvovalinta Arvostetaan ja vaalitaan ruokakulttuuria, ruuan tuottajaa ja kotimaista tuotantoa. Innovoidaan lisää yhteistyössä! Aitojamakuja.fi/suoramyyntiopas 19.9.2018