Suoramyynnissä mahdollisuus 19.9.2018 Aitojamakuja.fi/suoramyyntiopas
Tavoitteena ruoan tuottajan ja kuluttajan kohtaaminen 19.9.2018 Aitojamakuja.fi/suoramyyntiopas
Aitojamakuja.fi/suoramyyntiopas Mitä lähiruoka on? Mahdollisimman lähellä tuotettua suomalaista ruokaa, jonka alkuperä, tuottaja ja valmistaja tiedetään (MTK 2011). Erityisesti paikallisruokaa, joka edistää oman alueen paikallistaloutta, työllisyyttä ja ruokakulttuuria. Ruoka on tuotettu ja jalostettu oman alueen raaka-aineista ja sitä markkinoidaan ja kulutetaan omalla alueella. 19.9.2018 Aitojamakuja.fi/suoramyyntiopas
Kuluttajaa kiinnostaa ostaa ruokaa suoraan tuottajalta 19.9.2018 Aitojamakuja.fi/suoramyyntiopas
Kuluttajalle mieluisin tapa saada tietoa ostopaikoista Mieluisin tapa saada tietoa ruoan ostopaikoista on netti. Näin toivovat erityisesti 25-44 -vuotiaat ja Uudellamaalla asuvat. 4/12/14 Lähde: TNS-Gallup 11/2013, Suoraan tuottajilta ostaminen (MaasTul/MTK), N= 2523
Aitojamakuja.fi/suoramyyntiopas Oletko ostanut elintarvikkeita suoraan ruuan tuottajilta/ seuraavien kanavien kautta viimeisen vuoden aikana? Lähde: TNS-Gallup 11/2013, Suoraan tuottajilta ostaminen (MaasTul/MTK), N= 2523 19.9.2018 Aitojamakuja.fi/suoramyyntiopas
Mieluisimmat lähiruuan ostoskanavat kuluttajalle 4/12/14 Lähde: TNS-Gallup 11/2013, Suoraan tuottajilta ostaminen (MaasTul/MTK)
Aitojamakuja.fi/suoramyyntiopas Tuoreus tärkein ostoperuste - halu tukea maakunnan viljelijöitä ja ostaa pieniltä toimijoilta sekä maku ja laatu Tuoreus Maku Laatu Lähde: TNS-Gallup 11/2013, Suoraan tuottajilta ostaminen (MaasTul/MTK), N= 2523 19.9.2018 Aitojamakuja.fi/suoramyyntiopas
Mitä aiot ostaa jatkossa? Lähde: TNS-Gallup 11/2013, Suoraan tuottajilta ostaminen (MaasTul/MTK), N= 2523 19.9.2018 Aitojamakuja.fi/suoramyyntiopas
Aitojamakuja.fi/suoramyyntiopas Ruuan tuottaja on kiinnostunut kohtaamaan kuluttajan ja myymään myös suoraan 19.9.2018 Aitojamakuja.fi/suoramyyntiopas
Lähiruoan menekkiin vaikuttavat asiat Lähde: Suomen Gallup/Elintarviketieto Oy, Maatilojen kehitysnäkymät; Valmius lähiruokapalveluihin 19.9.2018 Aitojamakuja.fi/suoramyyntiopas
Suoramyynti kasvaa v. 2020 mennessä Myyntikanavissa iso vaihtelu riippuen myytävästä tuotteesta. Kaikilla sektoreilla suoramyynti kiinnostaa jatkossa nykyistä enemmän. Kotieläintiloista harjoitti suoramyyntiä 12 % v. 2013 21 % v. 2020. Maito menee meijeriin, suoramyynti kaksinkertaistuu v. 2020 mennessä 3 % 6 %. Lihanautatilat myyvät jalostavalle teollisuudelle: suoramyyntiä harjoittavien tilojen osuus kasvaisi jatkossa 3 % 13 %. Emolehmätiloilla suoramyynti kuluttajille on yleisempää, 17 % v. 2013 38 % v. 2020, ruokapiireille myynti 4 % 21 %. Sianlihan suoramyyntiä suunnittelee joka kymmenes, nyt 3 %. 19.9.2018 Aitojamakuja.fi/suoramyyntiopas
Suoramyynti kasvaa v 2020 mennessä Lampaanlihaa myydään jo suoraan kuluttajille, osuus kasvaa 53 % 63%. Kananmunien myyntikanavat ovat moninaiset, nyt 50 % tiloista harjoittaa suoramyyntiä ja osuus kasvaisi yli puoleen jatkossa. Joka neljäs perunatila myy perunaa suoraan kuluttajille ja osuus kasvaa 28 % 31 %. 2/5 vihannestiloista myy suoraan kuluttajille, suoramyynti lisääntyy varsinkin ruokapiireille. Marjatilojen myyntikanava on nyt ja jatkossa suoramyynti kuluttajille. Ruokapiireille lisää! Luomutuotannossa olevilla tiloilla suoramyynti lähes kolminkertaista verrattuna tavanomaisiin tiloihin. Poikkeuksena lammastilat, joilla suoramyynti on yhtä yleistä luomu- ja tavanomaisilla tiloilla. 19.9.2018 Aitojamakuja.fi/suoramyyntiopas
Suoramyynti kuluttajalle, kaikki tuotteet Lähde: Suomen Gallup/Elintarviketieto Oy, Maatilojen kehitysnäkymät; Valmius lähiruokapalveluihin 19.9.2018 Aitojamakuja.fi/suoramyyntiopas
Suoramyynti ruokapiireille, kaikki tuotteet Lähde: Suomen Gallup/Elintarviketieto Oy, Maatilojen kehitysnäkymät; Valmius lähiruokapalveluihin 19.9.2018 Aitojamakuja.fi/suoramyyntiopas
Koulutuksen ja neuvonnan tarve Elintarvikkeiden jatkojalostusta ja suoramyyntiä harjoittavilla maatalousyrittäjilla on erityinen koulutustarve elintarvikelainsäädännöstä suoramyynnistä markkinoinnista. Lähde: Suomen Gallup/Elintarviketieto Oy, Maatilojen kehitysnäkymät; Valmius lähiruokapalveluihin 19.9.2018 Aitojamakuja.fi/suoramyyntiopas
Ruoka on aina arvovalinta Arvostetaan ja vaalitaan ruokakulttuuria, ruuan tuottajaa ja kotimaista tuotantoa. Innovoidaan lisää yhteistyössä! Aitojamakuja.fi/suoramyyntiopas 19.9.2018