Projektinhallinta ja opiskelu

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
OPETUSSUUNNITELMATYÖN ETENEMINEN AMMATTIKORKEAKOULUISSA Kysely 09-10/2005.
Advertisements

Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen peruskoulutuksen valtionavustushankkeet Tuija Laukkanen
5.1 Näyttöjen tuloon voi varautua Tarkastelemalla  vastaako opetussuunnitelma työelämän tarpeita opetussisällön, -menetelmien tarpeita opetussisällön,
Laatu LAATU EI TARKOITA SITÄ, ETTÄ TUOTE TAI PALVELU ON ABSOLUUTTISESTI HYVÄ VAAN SITÄ ETTÄ SEN TEKEMISEEN KÄYTETTÄVÄT MENETELMÄT JA TOIMINNOT ON DOKUMENTOITU.
OHJAAMINEN.
RIKASTAMO Sinun urasi Klondike? Haluatko jo ulos luokkahuoneesta?
TUTKINNONUUDISTUKSEN KESKEISET LINJAUKSET JA VAATIMUKSET Vaasa Katariina Alha/W5W.
KV- JA URAPALVELUT Anu Honkanen Kansainvälinen harjoittelu osana opintoja Työrymä 2 Bolognan vanavedessä –seminaari: Kansainvälisyys korkeakoulujen.
Minä oppijana 1 ov..
Mikko Arasmaa / Tietohallinto
Insinööri-AMK, infrarakentaminen Opintojen ja TAMK:n esittely
T Personal SE assignment Project progress tracking and control.
Maahanmuuttajan työssäoppimisen ohjaamisen erityispiirteet
Teemaryhmä 1: Profiilin ja tunnettuuden kehittäminen Toimintasuunnitelma Aloitusseminaari Marja Kopeli Katja Komonen.
Laatujärjestelmät.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Kvalitetskriterier i läroavtalsutbildningen Laatukriteerit oppisopimuskoulutuksessa Pasi Kankare
Kommunikointi kommunikoinnin ongelmia aiheuttaa
Mitä on projektinhallinta?
Opinnäytetyön tekijä: Etunimi Sukunimi
Opintojen ohjauksen organisointi
OPISKELIJAN ITSEARVIOINNIN OHJAUS. ITSEARVIOINTI PERUSTUU SÄÄDÖKSIIN  opiskelijan itsearviointia säätelee laki ammatillisesta koulutuksesta (2005) 
Esitutkimus (tarvekartoitus)
© KAINUUN AMMATTIOPISTO Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Jatkohanke – Kainuun ammattiopisto
Opetussuunnitelmatyö - keskiössä OPSviestintä Katariina Alha Jyväskylän yliopisto
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut sähkö ja elektroniikka, kone ja metalli, auto ja logistiikka Laajennetun työssäoppimisen kokeilut, Unto Tervo
Viestintäsuunnitelma
Työvaltainen merkonomiryhmä ammatillisia ja yhteisiä opintoja työssäoppien 1. opiskeluvuotena Tavoitteet Toimintasuunnitelma.
Birgitta Varjonen Työpaja 2. Korkea-asteen ohjaus Johdantopuheenvuoro: Ohjaus palvelujärjestelmänä Oped-Exo Opintojen ohjauksen kehittämishanke.
Projektioppiminen Maarit Virtanen and Reetta Jänis
T Loppudemo Kaffetauko eAuction
Opetussuunnitelmaviestinnän kohderyhmät ja viestinnän kohdistaminen (ryhmätehtävä)
GOPP –hanketyöpaja Teemaryhmät Ohjausryhmän edustajat SAMOK ry. Projektipäällikkö.
Tutustumistreeni  Nimi, ammatti, mistä tulee,  tilaisuuden teemaan liittyvä ajatus  Mikä oli kauhein kouluruoka?  Kirja, jota parhaillaan luen  Lapsuuden.
Vaatimustenhallinta.
Kulttuurin ja luovan alan T&K-projektien sisäisen arvioinnin kehittäminen Metropolia Ammattikorkeakoulussa Robert Arpo
W5W-toimintaa vuonna 2006 W5W.2 - Matkalla akateemiseksi osaajaksi ( ) Katariina Alha, W5W-projektipäällikkö, Oulun yliopisto Tommi Haapaniemi,
Valmistuneiden näkökulmia työelämätaitojen kehittymiseen Reeta Eloranta / U&R.
Projektityö Lähe: Projektityömateriaali BB:n sivulla.
Ammatillisen koulutuksen ohjauksen laadunvarmistus Pasi Kallioinen, Sataedu & VeeVee Virtanen, SAKU ry OPINTO-OHJAUKSEN MITTARISTO JA SEN KÄYTTÖKOKEMUKSET.
Työpaikalla oppiminen Mobiili käyttöön ! Onnistuneella yhteistyöllä tutkintoon –hanke.
Projektityöskentely Projekti käsitteenä Projektin vaiheet Projektin asettaminen Projektin suunnittelu Projektin käynnistäminen ja toteuttaminen Projektin.
OSKO –projekti Keski-Suomen työpajojen verkostoitumishanke itsearvioinnin näkökulmasta.
Lähde: Lööw, Monica (2002) Onnistunut projekti. Tietosanoma Oy. Helsinki. Tutkimuspäällikkö Jari Kaivo-oja PROJEKTIEN HALLINNASTA.
Sosiaalinen markkinointi Monikulttuurinen ehkäisevä päihdekasvatus Ohjausryhmän suunnittelupäivä
MIKÄ ON PROJEKTI / HANKE?. Projekti  …. On joukko ihmisiä ja muita resursseja, jotka on tilapäisesti koottu yhteen suorittamaan tiettyä tehtävää,
Infoa uusille opiskelijoille, syksy 2014 Opinto- ja opetuspalvelut Ura- ja ohjauspalvelut.
Green Office –ympäristöjärjestelmä
LUKION OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUS LOPS 2016
SOSIAALITYÖN OPISKELIJOIDEN INFOPÄIVÄ
Merja Öhman Kielten lehtori Karelia ammattikorkeakoulu
Sosiaali- ja terveydenhuollon organisaatio- ja palvelutiedon hallinta
Jarmo Toivanen ja Erkki Rämö
Opettajasta/kouluttajasta (oppimisen) ohjaajaksi
”Projektin nimi” PROJEKTI
Kuntatieto –ohjelman Muutosseminaari
Projekti Marko Rutanen
Merja Öhman Kielten lehtori Karelia ammattikorkeakoulu
Projektinhallinta ja opiskelu
PDPP.
Tutustumistreeni Nimi, ammatti, mistä tulee,
Projektin tilannekatsaus
PDPP-työpaja Mitä tehdään?.
Merkonomista tradenomiksi Hyria Koulutus – Laurea AMK Kaisa Tsupari, ammatillinen opettaja, Hyria Koulutus.
MAAHANMUUTTAJIEN AMMATILLINEN KUNTOUTUS -TYÖPAJAN KOOSTE
Ohjauksen ja opintojen henkilökohtaistamisen kehittäminen
Hannu Mäyrä OHJELMOINTI PROJEKTI Hannu Mäyrä
”Projektin nimi” -projekti
Kuntien tehtävät ”hytessä” Kunnilla säilyy vastuu hyten edistämisestä: Hyten ja niihin vaikuttavien tekijöiden seuraaminen väestöryhmittäin.
Opinnoista töihin teemaryhmän kokous KP OTE
Kuntien tehtävät ”hytessä” Kunnilla säilyy vastuu hyten edistämisestä: Hyten ja niihin vaikuttavien tekijöiden seuraaminen väestöryhmittäin.
Esityksen transkriptio:

Projektinhallinta ja opiskelu PDPP 10.12.2015 Ville Kivimäki

Mikä on projekti? Parikeskustelu: Yksi projektia tai sen ominaisuutta kuvaava sana Nimeä jokin esimerkki projektista, jonka tiedät tai jonka kanssa olet ollut tekemisissä 17.9.2018

Projektin perusmääritelmä ”Projekteilla voidaan tarkoittaa kertaluontoista, monelle osapuolelle yhteistä tehtävää. Se voi toisaalta tarkoittaa määräaikaista organisaatiota, tavoitteellista, rajattua tehtävien jatkumoa tai ongelmaa, joka on aikataulutettu ratkaistavaksi. Joillekin projekti voi tarkoittaa yleisemmin johtamisympäristöä, jonka tehtävänä on toimittaa yksi tai useampia tuloksia rajatun liiketoimintasuunnitelman mukaan. Joissakin määritelmissä korostetaan, että projekti on ainutkertainen toimeksianto tiettyjen vaatimusten, esimerkiksi tavoitteiden, ajan, kustannusten ja laadun suhteen. Eräissä määritelmissä nostetaan lisäksi esiin, että erona muihin toimeksiantoihin projekteilla on erikseen määritelty organisaatio. Muunlaisesta tekemisestä projekti poikkeaa monien määritelmien mukaan siinä, että sillä on alku ja loppu – projekti ei jatku ikuisesti.” [Artto K., Martinsuo M., Kujala J., 2011. Project business. Helsinki, Finland, http://pbgroup.tkk.fi/en/ , (ISBN 978-952-92-8535-8)] 17.9.2018

PDPP:n elinkaaren vaiheet ja tehtävät ? 17.9.2018

Projektinhallinnan vaiheet 1 Määrittely Miksi projekti tarvitaan? Mitä projektilla tavoitellaan? Karkea arvio työmäärästä, resursseista ja laajuudesta 2 Suunnittelu Aikataulu, resurssit, laajuus Työsuunnitelma, esim. alustava ositus ja sen hyväksyntä 3 Toteutus ja seuranta Työsuunnitelman mukainen työskentely Muutosten hallinta Riskien seuranta 4 Tulokset Tulosten todentaminen ja esittäminen Dokumentointi Projektin päättäminen 5 Vaikutukset Mitä jäi käteen? Mikä projektissa sujui, mikä ei? Mitä voi ottaa opiksi tulevia projekteja ajatellen? 17.9.2018

Logical framework Katso myös: https://www.urbanreproductivehealth.org/toolkits/measuring-success/guide-developing-logical-framework Lähde: http://www.slideshare.net/drmadhurverma/logical-framework-approach-drmadhur-verma-pgims-rohtak s. 37 17.9.2018

Logical framework -tehtävä Toimintalogiikka Indikaattorit Tietolähteet Ennakko-odotukset / riskit Mitä laajempaa päämäärää projektilla pyritään edistämään? Millä mitataan? Mistä tiedot saadaan? Mikä on projektin päätavoite? Mitä muuta tarvitaan päämäärän edistämiseksi? Mitä tuloksia projektin tavoitteen saavuttaminen edellyttää? Millä mitataan Mitä muuta tarvitaan projektin tavoitteen saavuttamiseksi Mitä toimenpiteitä kukin tulos edellyttää? Tuotokset Resurssit Mitä muuta tarvitaan, että tulokset saavutetaan? Mitä vaaditaan, että projekti käynnistyisi? 17.9.2018

Esimerkki: PDPP logical framework Toimintalogiikka Indikaattorit Tietolähteet Ennakko-odotukset / riskit Päämäärä ENGin diplomi-insinöörit saavat keskeisiä työtehtäviä valmistuttuaan Työllistyneisyys Työelämän kannalta relevantit työelämätaidot karttuvat opiskeluaikana TEK:n kysely vastavalmistuneille, 5v sitten valmistuneiden kysely Tavoite Itseohjautuvampi opiskelu, relevanttien työelämätaitojen karttuminen Tyytyväisyys opintoihin Kandipalaute Päämäärän saavuttamiseen liittyvät oletukset Opiskelijat osaavat tuoda osaamisensa esille ja ovat valmiita hakemaan haastaviin tehtäviin Tulokset Opiskelija oppii hallitsemaan opiskeluaikaansa Motivaatio 2. ja 3. vuoden kyselyt Projektin tavoitteen saavuttamiseen liittyvät oletukset Opiskelija on valmis ottamaan opinnoista ja kehittymisestään aktiivisemmin vastuuta Toiminta PDPP Akateeminen ohjaus Tukipalvelut/työpajat Tuotokset Opiskelija hyödyntää akateemisen ohjauksen, hyödyntää työpajoja ja suorittaa PDPP:n Resurssit Opiskelijan ajankäyttö Opettajaresurssi Akateemiset ohjaajat Tulosten saavuttamiseen liittyvät oletukset Opiskelija on halukas oppimaan. Opiskelija näkee ajankäytön hallinnan hyödyllisenä. Ennakkoedellytykset Opiskelijat haluavat työllistyä Opiskelijat haluavat valmistua DI:ksi 17.9.2018

Ennakko-odotukset / riskit Toimintalogiikka Indikaattorit Tietolähteet Ennakko-odotukset / riskit Päämäärä Tavoite Päämäärän saavuttamiseen liittyvät oletukset Tulokset Projektin tavoitteen saavuttamiseen liittyvät oletukset Toiminta Tuotokset Resurssit Tulosten saavuttamiseen liittyvät oletukset Ennakkoedellytykset 17.9.2018