Yhteiskunnallinen osallisuus Toteutusvaihe –tuumasta toimeen

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Palveluntarpeen kartoituskäynnit yli 75-vuotiaille
Advertisements

ONKO VERKKO-OPPIMINEN RIKKI ?. PERUSOPETUKSEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN OPETUSKÄYTÖN SEKÄ OPPILAIDEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN PERUSTAITOJEN KEHITTÄMISSUUNNITELMA.
Sosiaalityön koulutuksen työelämälähtöisyys- hankkeen vastuuopettajien sekä tutkimus ja opetusklinikoiden vastuuhenkilöiden tapaaminen Helsingissä.
Ammatillisen työn ja asiakastyön menetelmiä
KÄYTTÄJÄKOKEMUKSEN HYÖDYNTÄMINEN NEUVONTAPALVELUIDEN UUDISTAMISESSA Asiakaslähtöinen kunta, Heli Rantanen,
TEEMATAPAAMISET kotoutumisen tukena Paon pitkä varjo - yhdessä onnistumme Sosiaalialan asiantuntijapäivät Jyväskylä
Jouni Paakkinen Perusopetuksen päätelaiteprojekti.
Koulutuksen ja opetuksen järjestämisen prosessit
Ammattiopisto on mylly elinikäisen oppimisen virrassa
Tuhat uutta työpaikkaa Pohjois-Karjalan Työvoima- ja yrityspalvelujen alueellinen kokeilu Pohjois-Karjalan ELY-keskus.
TOIMINTA-REFLEKTIO-OPPIMINEN.
MINI-INTERVENTIO TAVOITTEENA ON LÖYTÄÄ JA HOITAA VARHAISESSA VAIHEESSA ALKOHOLIN SUURKULUTTAJAT JA ONGELMAKÄYTTÄJÄT.
Ydinviestit Ihmiset pärjäävät paremmin arjessa, kun heillä on riittävät voimavarat toimia ja ottaa vastuuta elämästään. Ammattihenkilöt tarvitsevat mahdollisuuden.
HANKINNAN SUUNNITTELU TOIMITTAJASUHTEEN HALLINTA
Merja Fischer, Tkt, KTM Positiivinen vuorovaikutus synnyttää hyvinvointia ja tyytyväisiä asiakkaita Merja Fischer, Tkt, KTM
Ensilinjan työntekijän rooli TOIKEssa
Mikä Change Day? Change Day on työkalu kohti parempia palveluita
Koulutuksen järjestämisen ja opintojen järjestämisen prosessit
Riskien arviointi, Oulun eteläinen osakokonaisuus
TYÖKYKYKOORDINAATTORITOIMINTA TYÖTERVEYS WELLAMO OY:SSÄ
Unifin opetusvararehtoreiden 13. 9
Monialainen yhteispalvelu
Henkilöstö kilpailutekijänä
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI YLEINEN TUKI
TOIMINTAMALLI KESKUSTELU MAHDOLLISUUKSIEN MUKAAN OPPILAAN KANSSA
OSUMA-Visio syntynyt työpajassa
Työkokous - palkkatuki ja sen vaikuttavuus
Sosiaalialan tehtävärakenne
Sosiaalisen kuntoutuksen valtakunnallinen kehittämishanke SOSKU
Asva- hoitajan työ Martinlaakson terveysasemalla
Hallintokunnat ja esteettömyyden tarve -hanke
Lämpimästi tervetuloa! Opinnollistamisen koulutus
Yhteistyössä mukana TYP ja työkykypalvelu – vastavuoroinen toiminta
Kela ammatillisen kuntoutuksen kokeilu Pähee OTE
KEUDAN ORIENTAATIOPÄIVÄT LUKUVUOSI
Opinnollistamisen pähkinät
Liiketalouden perustutkinto, merkonomi
YTY AKATEMIA: MIHIN SUUNTAAN KUNTOUTUS? YTY & STM
TULOKSET OPINNOISTA-TÖIHIN WEBROPOL-KYSELY SYKSY 2017
MIELENTERVEYS-KUNTOUTUJIEN TYÖHÖNVALMENNUS
KP OTE Opinnoista töihin
Asukkaat paikalliskehittäjinä Kouvolassa –hanke Pohjois-Kymen Kasvu ry
ProSOS hanke aikuissosiaalityössä
KEIJO KEIJO
Psykososiaalista tukea tarvitsevat
Väyläopintoihin ohjautuminen
Tervetuloa sosiaalisen kuntoutuksen kehittäjäverkoston ensimmäiseen tapaamiseen!
Mielenterveys ja päihdestrategia 2012
Tilapäinen työskentely ei-laillistettuna sosiaalityöntekijänä kunnassa – Talentian linjaus
SOSIONOMI 210 OP Sosionomi osaa ratkaista sosiaalialan ongelmia, ennakoida tulevaisuuden muutoksia, tuottaa ja kehittää sosiaalipalveluja. Hän osaa ohjata.
PÄHEE OTE-Päijät-Hämeen osatyökykyisille tie työelämään
Tilapäinen työskentely ei-laillistettuna sosiaalityöntekijänä kunnassa – Talentian linjaus
Tervetuloa työelämätoimikuntatyöhön
Mitä jokaisen ammattilaisen tulee osata ja tietää nepsystä?
Järjestökoulutuksen kehittäminen
Työhönvalmennuksen prosessi
Monikulttuurisuustyön avainhenkilöverkoston
PERHETYÖN UUDET KUVIOT JA PALVELUOHJAUS
Osallisuuden toimintamalli
Olemme osa hallituksen OTE-kärkihanketta
Yhdistyksen liikuntatoiminnan arviointi ja kehittäminen
Hallintokunnat ja esteettömyyden tarve -hanke
Keski-Pohjanmaa / Kainuu / Oulunkaari / Lappi
Kotikuntoutus liikunta- ja toimintakyvyn tukena
RAI Espoossa
Väyläopintoihin ohjautuminen
Haastavimpien asiakkaiden asumisen tukeminen
Kumppanuus-/yrityspolkumalli
Opetussuunnitelma -> oppisopimus
Esityksen transkriptio:

Yhteiskunnallinen osallisuus Toteutusvaihe –tuumasta toimeen Tsetanes naal koulutuspoluilla –tukimalli asiakastyöhön Tämä malli toimii työkaluna romaniasiakkaiden tukemiseksi koulutuspoluilla eteenpäin. Alkuvaiheessa tuen tarve on suurempi Riittävän tiivis yhteydenpito prosessin aikana Pyritään kasvattamaan asiakkaan omaa vastuunottoa Pidetään suunnitelma ja eteneminen joustavina Muistutetaan asiakasta erilaisista vaihtoehdoista Pidetään huolta, että asiakas ei putoa kriisinkään sattuessa Yhteiskunnallinen osallisuus Toteutusvaihe –tuumasta toimeen HOKS -urasuunnittelu Uudet tiedot ja taidot Kyky oppia uutta ja kehittää ammatillista osaamista Valmiudet työ- ja toimintakyvyn ylläpitoon Elinikäisen oppimisen ja ammatillisen kasvun tuki Työn hakemiseen liittyvät taidot Resilienssi Valmistuminen Työllistyminen Yhteiskunnallinen osallisuus Aktiivinen kansalaisuus Asiakas siirtyy askeleittain eteenpäin palvelujärjestelmässä Tähtäimessa koulutuspaikka Asiakkaan oma vastuunotto ja sitoutuminen korostuvat Yhteistyöverkosto tukena Suunnitelmaa tarkennetaan tai muutetaan tarvittaessa Suunnitelma Asetetaan yhdessä lyhyen ja pitkän aikavälin tavoitteet (mukana yleensä ainakin te-palvelut) Tehdään suunnitelma ja avataan vaihtoehtoja (A+B) Koulutus/ kuty/ työkokeilu Sovitaan selkeästi tulevista toimista, varmistetaan, että asiakas ymmärtää suunnitelman sisällön Tapaaminen Tapaamisessa asiakkaalle tehdään alkukartoitus, jossa selviää nykytilanne ja mahdolliset esteet kouluttautumiseen Sovitaan seuraavista askeleista ja asetetaan tavoitteita Arvioidaan asiakkaan tuen tarve, tarjotaan tukea Sovitaan seuraava yhteydenotto selkeästi Yhteydenotto Työntekijä: Ottaa yhteyttä asiakkaaseen ja selvittää alustavasti tämän tilannetta Tarvittaessa pyrkii aktivoimaan asiakasta Kertoo mahdollisuudesta saada tukea ja pyrkii innostamaan asiakasta tapaamiseen Sitoutuminen Asiakkaan vastuunotto kasvaa Hakujelppi –autetaan asiakasta hakemusten täyttämisessä Yhteistyöverkosto tukee tarpeen mukaan Huom! Vertaistuki Osallisuus Valmistumisvaiheessa tukea työllistymiseen Palvelujärjestelmästä irtautuminen Aktivointi Sosiaalinen vahvistaminen Sosiokulttuurinen innostaminen Asiakkaan itsetunnon ja minäkäsityksen positiivinen tukeminen Riittävän tiivis yhteydenpito asiakkaan kanssa Huom! Mahdollinen muutosvaiheen ristiriita! Motivointi Motivoiva haastattelu Asiakkaan vastuunoton kasvaminen Tarvittaessa riittävä tuki Huom! Mahdollinen muutosvaiheen ristiriita!