Nuoren kohtaaminen ja tukeminen siirtymävaiheissa

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
KT, tutkimuspäällikkö Anna-Liisa Lämsä Ammattiopisto Luovi
Advertisements

Luonto ja Raamattu. Peruskysymyksiä ja syytöksiä Miten ihminen on osa luomakuntaa? Miten uskonkäsityksemme vaikuttaa siihen, miten kohtelemme luontoa?
Kokemuksia ja kommentteja arvioinnista Rehtori Maija Vehviläinen Lahden Diakoniasäätiö Lahden diakonian instituutti.
Avauspuheenvuoro Sosiaalialan AMK- verkostopäivillä Subjektiivisia näkökulmia sosiaalialan osaamistarpeeseen [ ] Juha Luomala.
TIPTOP – Lessons learnt Sisältö Tiptop-projektissa opittua, osallistujien terveiset seuraaville projekteille. Mitä tässä projektissa onnistui.
Miehen haavat Gordon Dalby – The healing of the masculine soul.
RISKIENHALLINNAN MALLEJA TTM 21 | YHTEISTYÖSSÄ.
Pienten järjestöjen viestit - Kyselyn tulokset Pienten järjestöjen tapaaminen Anne Ilvonen, OK-opintokeskus & Riitta Kittilä, SOSTE.
Miten kerron koulutuksestani ja työkokemuksestani suomeksi?
Lapin yliopistoa profiloiva tutkimus Kansainvälinen arviointiryhmä Pj. Jorma Sipilä
Innostunut oppilaskunta Koulutus peruskoulun oppilaskuntatoiminnan ohjaajille.
Nuorisotakuu nuorisotoimen näkökulmasta Nuorisotoimen ylitarkastaja Kirsi-Marja Stewart, Opetus- ja kulttuuritoimi.
2 Etsivän nuorisotyön ja Duunari-hankkeen yhteistyö
Persoonallisuuden kehitys Psyykkinen ja sosiaalinen kehitys.
Persoonallisuuden kehitys
3. ELÄMÄNKULKU JA TERVEYS TERVEYSTIETO 7. IKÄJANA  Asiantuntijaryhmät: Lapsuus 0-11v Nuoruus 12-18v Aikuisuus 19-64v Vanhuus 65  v  Perehtykää apukysymysten.
Yhteistyöpäivät Helsinki
Vinkkejä pulmatilanteisiin (1/2)
KEHITYSKESKUSTELU - Ennalta sovittu ja suunniteltu keskustelu esimiehen ja työntekijän( voi olla myös tiimin) välillä Tuija Takkula,
Opettaja opettaa persoonallisuudellaan- vai opettaako?
Mikä EduMAP? Rahoitus EU Horizon2020-ohjelmasta Tampereen yliopiston johtama hanke, yhteistyössä Foredata Oy & 7 kumppania Euroopasta.
Mikkeli Pasi Savonmäki Kohtaamo-hanke
Puhumista, kuuntelemista, lukemista, kirjoittamista?
Kodin ja koulun yhteistyö Lähde (diat 1-5): Laatua kodin ja koulun yhteistyöhön, Opetushallitus ja Suomen Vanhempainliitto Ensisijainen ja kokonaisvaltainen.
Johdanto Auschwitz, Hirosima, Stalinin vainot ja Ruandan kansanmurha ovat esimerkkejä historiallisista valintatilanteista. Niissä kaikissa on kysymys ennen.
Humanismi.
Ohjaamot ja etsivä nuorisotyö
Ihmisen elinkaari Psykologia jpe.
Opetuksen suunnittelu ja toteutus
Keskustelua kannabiksesta
PALAUTEKYSELY Tämä palautekysely on suunniteltu pohjaksi jatkuvalle kehittymisellemme valmennusten tarjoajana. Sen tarkoitus on 1) auttaa meitä kehittämään.
KATKEAMIA OPINTOJEN POLUISSA?
Identiteetti ja itsensä hyväksyminen
ELÄMÄNHALLINTA.
OIVA - ohjauksen interventioilla vaikuttavuutta läpäisyn tehostamiseen
Sihteeriyhdistyksen seminaari
Tavoitteena poistaa työelämän hukkia (työelämän hukkaa)
Merja Fischer, Tkt, KTM Positiivinen vuorovaikutus synnyttää hyvinvointia ja tyytyväisiä asiakkaita Merja Fischer, Tkt, KTM
Työhyvinvointia järjestötyöpaikoille
EPortfolio Väline oman osaamisen kehittymisen seurantaan ja dokumentointiin. HOPS-koulutus Ilona Laakkonen, Student Life.
Minä yhdistelmäajoneuvon kuljettajana Teemu Viljamaa.
Vanhuksen saattohoito
Monialainen yhteispalvelu
OSUMA-Visio syntynyt työpajassa
Sosiaalinen kehitys Tarja Rauste
TERVEYSTIETO 8 4. Perheen merkitys.
Strategiset ohjelmat hyvinvointia rakentamassa - kommenttipuheenvuoro Tilaajapäällikkö Taru Kuosmanen T A M P E R E E N K A U.
Tutustumistreeni Nimi, ammatti, mistä tulee,
TYÖRYHMIEN YHTEENVETO SYÖMISHÄIRIÖPÄIVILLÄ
Maakuntahallituksen puheenjohtaja
PERUSKOULUN TUKI AMMATINVALINNASSA
Tuomo Lähdeniemi työelämä ja nuoret - - KAKSI ERI MAAILMAA? Tööelu ja noored – - kaks eri maailma?
Kysely opintojen ohjauksesta
Lukutaito ja syrjäytyminen
AMMATILLISEN OPINTOPOLUN KRIITTISET KOHDAT
Opintopsykologi Katja Hietanen
Nuorten seuravalmennus suunnistusseurassa Välitehtävät
Terveiset Yö-ryhmästä
Suomen evankelis-luterilaisen kirkon toiminnan suunta vuoteen 2020
OTE maakunnassa -Polut kuntoon
CoCreativeProcess ™ ©Terhi Takanen CoCreators Oy 2009
Asiointipalveluiden laatu - Asiakasarvioinnit
Tervetuloa sosiaalisen kuntoutuksen kehittäjäverkoston ensimmäiseen tapaamiseen!
Iloa, innostusta ja kannustusta lapsiperheiden elintapoihin
LAPE-PÄHKINÄT vol Keino osallistua Pirkanmaan vanhemmuuden ja parisuhteen tuen palveluiden kehittämistyöhön - Tekstidia Dian voi valita.
Arviointi, vaikutukset ja vaikuttavuus HYTE -työssä
Ikäihminen ja perhe muutoksessa Viides tapaaminen
Ajankohtaiskatsaus kasvupalveluihin
Kulttuurishokki ja henkilökohtainen hyvinvointi
Inarin nuorisovaltuuston kärkihankelista
Esityksen transkriptio:

Nuoren kohtaaminen ja tukeminen siirtymävaiheissa KT, TYP-verkostopäällikkö Anna-Liisa Lämsä Pohjois-Pohjanmaan TYP 16.11.2017 Anna-Liisa Lämsä

Nuoruus ikävaiheena Nuoruusikä muodostaa yksilönkehityksessä eräänlaisen kehityksen pullonkaulan, tiimalasin kapeimman kohdan, jossa lyhyellä aikavälillä selvitettävänä useita elämänmuutoksia mm. siirtyminen peruskoulusta toisen asteen koulutukseen ja edelleen kohti työelämää muuttaminen pois lapsuudenkodista muutokset kaverisuhteissa mikäli liikaa muutoksia selvitettävänä liian lyhyellä aikavälillä voi tiimalasi mennä tukkoon ja nuori voi kokea olevansa eksyksissä 16.11.2017 Anna-Liisa Lämsä

Kunnes löytää paikkansa tässä maailmassa Nuorten asema työmarkkinoilla, jatkuva tilapäisyys nuorten luottamus työmarkkinoihin ja omiin mahdollisuuksiinsa rakentaa tulevaisuutta oman työn varaan koulutushalukkuus ja -motivaatio alttius koulutuksen keskeyttämiseen aloilla, joilla työttömyys korkea omaa tulevaisuuttaan suunnitteleva nuori tarvitsee aikuista rinnalla kulkijana, tulkkina, matkaoppaana ja peilinä, josta hän voi nähdä mikä ja millainen hän on ja mitä hänestä voi tulla 16.11.2017 Anna-Liisa Lämsä

Ammatinvalinnan perinteinen väylä Myöhäismoderni ammatinvalinnan väylä Suvun mallien ja perinteiden merkitys Perinteiset työ- ja elämänurat Työmarkkinoiden muutosten vaikutukset nuoren työ- ja koulutususkoon? Harrastusten ja valintojen merkitys Monta elämänuraa, elinikäinen oppiminen. Ongelmana valinnan pakko, vaikka ei tietäisi mitä haluaa, miten se on mahdollista saavuttaa tai mitä työskentely tietyllä alalla todella on. Voiko kyse olla myös nuoren kapinasta, kun hän ei koe saavansa tarvitsemaansa tukea valintoihin? 16.11.2017 Anna-Liisa Lämsä

Aikuisen tehtävä on edustaa lapsen tulevaa tahtoa (Martti Haavio) Ohjaus on keskeisin tekijä nuoren oman paikan löytämisessä ja koulutuksen keskeyttämisen ehkäisyssä merkitysten rakentaminen aikuinen nuoren peilinä identiteetti, toivo Ohjauksen perusprinsiipit Minän palapeli Kuuntele Kannusta Luota Anna palautetta Juhani Tamminen 2000 Kuka minä olen? Mitä minusta voi tulla? 16.11.2017 Anna-Liisa Lämsä

Toivon pedagogiikka Aikuisten yhtenä tehtävänä - ehkäpä tärkeimpänä on toivon ylläpitäminen nuorten elämässä Nykyisten ja tulevien mahdollisuuksien näkeminen nuoren elämässä mahdollisista vastoinkäymisistä ja rajoitteista huolimatta 16.11.2017 Anna-Liisa Lämsä

…mahdollisuuksien näkeminen nuoren elämässä Kaikkea saa tehdä. Kaikkea pitää tehdä. Kaikkia ovia pitää tempoa, kaikkia kuita kurkotella. On vain yksi ehto, elinehto: Värisevää sielua ei saa tallata Tommy Taberman 16.11.2017 Anna-Liisa Lämsä

Toivon ylläpitäminen… Toivon tarjoaminen ei ole pakoa todellisuudesta, eikä ongelmien lakaisemisesta maton alle. Sen sijaan siinä haastetaan myös nuoren itse kohtaamaan oma vastuunsa. Joskus jo pienen pieni toivon kipinä ja aikuisen oikea-aikainen rohkaisu ja kannustus voivat olla ratkaisevan tärkeitä: elämä jatkuu mahdollisista vastoinkäymisistä huolimatta. 16.11.2017 Anna-Liisa Lämsä

Elämän perusasiat eivät ole vaikeita: Yksi ihminen, joka välittää ja yksi asia, jossa tietää olevansa hyvä. Yksinkertaisesti olla rakastettu ja tarvittu Rutter 16.11.2017 Anna-Liisa Lämsä

Kysymyksiä? Kommentteja? KIITOS! Kysymyksiä? Kommentteja? Anna-Liisa Lämsä anna-liisa.lamsa@ouka.fi 050 442 9485 16.11.2017 Anna-Liisa Lämsä