Opetus- ja kulttuuriministeriö Lukiouudistuksen maakuntakiertue

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
ONKO VERKKO-OPPIMINEN RIKKI ?. PERUSOPETUKSEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN OPETUSKÄYTÖN SEKÄ OPPILAIDEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN PERUSTAITOJEN KEHITTÄMISSUUNNITELMA.
Advertisements

TORNION KAUPUNGIN NUORISOPALVELUT STRATEGIA
K-P ammattiopiston kuulumisia!. Saimme 4 kultaa, yksi kaksoisvoitto ja 4 pistesijaa!
TURKU Monikulttuurinen opetus 1.jakso Ulla Rasimus & Leena Nousiainen.
Ammatillisen koulutuksen kysymykset ja silta työelämään VAMPO toimenpiteet 64, 65, 66 Opiskelijoille suunnatut tukitoimet ja erityisopetus yleisissä ammatillisissa.
Työpajojen yhteistyön merkitys Saila Aho-Mantila
Ammatillisen koulutuksen läpäisyn tulevaisuuden haasteet ja ratkaisut Ylijohtaja Mika Tammilehto
TOIMINTAKYKY Oppilaan kyvyt ja rajoitteet Ympäristö- ja yksilötekijät Oppilaan toimintakykyä kuvataan ICF-luokituksen avulla. Toimintakykykuvaus rakentuu.
Kansainvälinen liiketoiminta Digitalisaatio ja digitaaliset oppimisympäristöt Pepe Vilpas.
Erja Vihervaara, Turun iltalukio Nilsiässä
SEMINAARI Eija Kumpulainen Oulun normaalikoulun lukio.
Osaamistodistus työllistämisen monitoimityökalu Taidolla tulosta -työllisyyden asiantuntijaseminaari
Opintojen ohjaus –kehittämishanke Oulun yliopiston kirjastossa Jani Sassali, informaatikko Oulun yliopiston kirjasto
TOIMIVA oppimisympäristö -hanke
Kaikki yhden puolesta ja yksi kaikkien puolesta!
Rovastinkankaan koulun Joustava Esi- ja alkuopetus
OPS-PROSESSI Ulla Ilomäki-Keisala luokanlehtori Helsingin yliopiston
Reformi haltuun OKM.
Ammattiopisto on mylly elinikäisen oppimisen virrassa
Käspaikan identiteetti nyt
Laaja-alainen osaaminen
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Näin oppiminen muuttuu Helsingissä
Kansainvälisyys uudistetuissa opetussuunnitelmissa – Lupa sanoa!
Opetuksen suunnittelu ja toteutus
TOIMINTA-REFLEKTIO-OPPIMINEN.
Tasavirta-koulutus Lappeenranta 30.9., 1.10., ja
Miten koulu ympäristönä edistää terveyttä, turvallisuutta ja toiminnallisuutta
UUSI OPETUSSUUNNITELMA MUUTTAA KOULUTYÖTÄ
Nopolan koulu Opettajien veso
- Johtoryhmän toimintasuunnitelma
Miten oppilaiden vertaisarviointitaitoja tullaan kehittämään Mäntsälässä luokilla 1-9?
Oulun normaalikoulun lukio
Opiskelija Työelämä Henkilöstö Kansainvälinen toiminta
Hops Oma opintopolku Osaamisen tunnustaminen Valinnaisuus
EPortfolio Väline oman osaamisen kehittymisen seurantaan ja dokumentointiin. HOPS-koulutus Ilona Laakkonen, Student Life.
Opetustoimi osana Jyväskylää
TERVETULOA VANHEMPAINILTAAN!
JATKO-OPINTOTAVOITTEINEN LINJAJAKO TULEVAISUUDEN LUKIOSSA
Lukio.
Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry
Kiinnostaako lukio?
Ristiinopiskelun kehittäminen -hanke
SINUSSA ON POTENTIAALIA
Tanssinopettaja (AMK), 240 op
Joustavuutta oppimiseen, Merja Rui
Tutustumistreeni Nimi, ammatti, mistä tulee,
TYÖLLISTYMISEN MAHDOLLISUUDET - seminaari
Ammatillinen tutkinto urheilijoille
AMMATILLISEN OPINTOPOLUN KRIITTISET KOHDAT
Jokaisen kasvu osallisuuteen – millaiset yhteisöt sen mahdollistavat?
Hanna Laitinen Hyvinvointisuunnittelija Psykologian laitos / JY
TULOKSET OPINNOISTA-TÖIHIN WEBROPOL-KYSELY SYKSY 2017
OPA - Ohjaamista ja palautetta digitaalisesti
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Taitava-hankkeen hyvät käytänteet
Syksyn 2016 vanhempainiltoihin
Ammatillisen koulutuksen ops-työkalu ja toimintaympäristö / liittymät
Tietotekniikan aineenopettajankoulutus
Koulutuskeskus Salpauksen tavoitteet
Omnia.fi/yhteishaku.
Tervetuloa työelämätoimikuntatyöhön
tulevaisuuden työelämätaidot
Olemme osa hallituksen OTE-kärkihanketta
Yläkoulun psykologia - Sinä olet ja minä olen
– sujuvien siirtymien kansallinen koordinointi
Ristiinopiskelun kehittäminen -hanke
IPPO työkalu uuden opetussuunnitelman mukaiseen toimintaan
opintoja Oulun kaupungin lukiolaisille etänä & verkossa
Esityksen transkriptio:

Opetus- ja kulttuuriministeriö Lukiouudistuksen maakuntakiertue Helsingin työpajan keskustelun teemoja

Tulevaisuuden osaamistarpeet ja osaamisen vahvistaminen Miten asiaa edistetään parhaiten ja millaisilla työkaluilla? Laaja yleissivistys, laaja valikoima opiskeltavia sisältöjä Joustavuus sekä epävarmuuden ja epäonnistumisen sietäminen Itsetuntemus Yhteistyö-, tiimi- ja sosiaaliset taidot Aktiivinen ja osallistuva kansalainen Kansainvälisyys ja vieraat kielet, opintokokonaisuuksien suorittaminen myös englanniksi Matemaattisten aineiden vahvistaminen Laaja-alainen jatko-opintokelpoisuus Henkisen ja fyysisen hyvinvoinnin kehittäminen ja ylläpito Yksilöohjaus, coaching-tyyppinen ohjaus

Opiskelijalähtöisyys, yksilölliset ja joustavat opintopolut Miten asiaa edistetään parhaiten ja millaisilla työkaluilla? Joustava osaamisen tunnustaminen Yksilölliset suoritus- ja kehittymismahdollisuudet Mahdollisuus käydä lukio 2-4 vuodessa yksilöllisten tarpeiden mukaan Valinnanvapauden laajentaminen opintojen kuluessa Selkeät käytänteet opintojen ohjaukseen, yksilölliseen ohjaukseen aikaa ja resursseja Opiskelijalähtöiset kansainvälisyysopinnot Joustavuutta ylioppilastutkinnon suorittamiseen Omien vahvuuksien löytäminen ja oman oppijuuden ohjaaminen Turvalliset ja pysyvät rakenteet sekä erityisopetusresurssit heikommille opiskelijoille

Lukioiden yhteistyö korkeakoulujen ja työelämän kanssa Miten asiaa edistetään parhaiten ja millaisilla työkaluilla? Nykyiseen tuntijakoon, lukujärjestykseen ja opettajien opetusvelvollisuuteen liittyvien esteiden purkaminen Opettajien tietämyksen päivittäminen jatkokoulutusmahdollisuuksista ja työelämän vaihtoehdoista sekä tiedon saaminen opiskelijoille Opettajien ja opiskelijoiden TET-harjoittelu lukioon Kesäyliopistojen, avointen yliopistojen ja Mooc-kurssien tuottaman osaamisen tunnustaminen lukiossa Työelämätaidot näkyviin arviointiin

Uudistuva toimintakulttuuri Miten asiaa edistetään parhaiten ja millaisilla työkaluilla? Modernit virtuaaliset ja fyysiset oppimisympäristöt Oppiminen oppituntien ulkopuolella Enemmän irti luokkamuotoisesta opiskelusta Aktivoivat, vuorovaikutteiset ja tutkivat oppimismenetelmät Opiskelijoiden vaikuttamismahdollisuudet omaan opiskeluun ja lukion toimintakulttuuriin Henkilökohtainen opintojen ohjaus ja opiskelijoiden vertaistuki Panostus yläkoulun ja lukion nivelkohtaan Monipuoliset arviointitavat, itse- ja vertaisarvioinnille painoarvoa Koeviikoista luopuminen Yhteisöllisyyttä lukion arvojen toiminnallistamisesta Opettajasta aidosti opintojen ohjaaja, innoittaja ja tavoitteiden suuntaaja Lukion kehittäminen koulun yksilöllisistä tarpeista käsin

Monipuoliset oppimisympäristöt Miten asiaa edistetään parhaiten ja millaisilla työkaluilla? Luokkahuoneen joustavuus erilaisiin oppimistarpeisiin Mahdollisuus yksilöllisiin opetusmenetelmiin Digitaaliset oppimisympäristöt ja virtuaalitodellisuus Luokan ja koulun ulkopuoliset oppimisympäristöt Oppimisympäristöjen monipuolistaminen työelämän, vapaaehtoistoiminnan ja kolmannen asteen oppilaitosten kanssa tehtävällä yhteistyöllä Lukioiden yhteistyöllä laaja kurssitarjotin Koko koulu ohjaa Kansainvälistymismahdollisuudet kaikille Arviointi mukaan eri oppimisympäristöihin