Äidinkielen yo-koetyyppi keväästä 2007 alkaen: oma tekstilajinsa

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
ÄIDINKIELEN YLIOPPILASKOE
Advertisements

Pysyneet ja pudotetut Katri Sarmavuori Verkkojulkaisu.
Runo tekstitaidon kokeessa
KOKEESEEN KERTAAMINEN. ENNEN LUKEMISTA  Herätä kiinnostuksesi:  Mieti, mikä sinua kiinnostaa luettavassa  Mihin tarvitset tietoa, jota olet ryhtymässä.
ONKO VERKKO-OPPIMINEN RIKKI ?. PERUSOPETUKSEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN OPETUSKÄYTÖN SEKÄ OPPILAIDEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN PERUSTAITOJEN KEHITTÄMISSUUNNITELMA.
FILOSOFIAN KOE YLIOPPILASKIRJOITUKSISSA. Kokeen sisältö -Koetehtävät perustuvat kursseihin FI1-FI tehtävään riittävät 1. kurssin tiedot -Myös oppiainerajat.
Äidinkielen yo-koetyyppi keväästä 2007 alkaen: oma tekstilajinsa.
Tekstilajit, tekstityypit
Puheviestintä 2 Palautetaidot ja opponointi Rinna Toikka.
Tutkinto alkaa ja päättyy Alkaa ensimmäisestä osallistumiskerrasta ◦Jos aloittaa syksyllä 2016 jollain aineella,… …pitää pakolliset kirjoittaa viimeistään.
PowerPoint Esitysgrafiikkaohjelma. Esitysgrafiikka ohjelmaa voi käyttää moniin eri tarkoituksiin  Tärkein on ehkä suullisen esityksen täydentäminen.
Kehittyvä kypsyysnäyte -seminaari Ryhmäkeskustelu Kypsyysnäytteen tekstilaji Puheenjohtaja: Toini Rahtu (HY) Sihteeri: Anne Mäntynen (HY)
Nuoret, terveys ja arkielämä (TE 2) Tavoitteena on, että opiskelija oppii tarkastelemaan elämäänsä aikuisuuden ja vanhemmuuden näkökulmasta pohtii ja tarkastelee.
Yh 2 - taloustieto Kurssin tenttiminen.
Kodin ja koulun välinen yhteistyö
Kaksoistutkintoilta Ylioppilastutkinto
Kaikki yhden puolesta ja yksi kaikkien puolesta!
LAPSEN ITSEARVIOINTI Alueelliset koulutukset Itäinen, Pohjoinen ja Eteläinen alue Syksy 2016.
Ohjeita valintaa varten
TEKSTITAIDON VASTAUS Miten vastauksen ainekset kerätään, kuinka sen rakenne suunnitellaan, kuinka se kirjoitetaan ja miten se arvioidaan?
ÄIDINKIELI JA kIRJALLISUUS 1. KURSSI
Yleistajuisemman artikkelin kirjoittaminen
Eurooppalaisuus ja Euroopan unioni
Tekstitaidon ylioppilaskoe
TEKSTITAIDON VASTAUS Ks. Särmä s. 392.
ÄIDINKIELEN SÄHKÖINEN YLIOPPILASKOE
Terveysteknologia Tutustutaan, mitä kaikkea terveysteknologialla voidaan tarkoittaa ja miten se auttaa terveyden hoidossa ja sairauksien ehkäisyssä.
Kurs 4 i svenska språket! VÄLKOMNA TILLBAKA efter jullovet
Ihminen ympäristön ja yhteiskuntien muutoksessa Hi1
Psykologian 2. kurssi ”Miten minusta tuli minä?”
Äidinkielen esseekoe Lukemisen, kirjoittamisen ja kypsyyden koe
Kieli, kirjallisuus ja identiteetti
Tekstin kokonaisrakenne ja argumentointi
YLIOPPILASKIRJOITUKSIIN
Runon ilmaisukeinojen erittelyä ja tulkinnan tekemistä
Aloita täältä, täydennä säännöllisesti!
Liikesaksan perusteet I
Runon erittelyä tekstitaitokokeessa
Finna.fi:n somemarkkinointi
TAIDOT EDELLÄ © Petteri Elo OPS-koulutus 2016
Referaatti eli seloste.
Terveystiedon ainereaali
Työpaja 3 Sähköinen YO-koe.
OHJEITA MATEMATIIKAN YLIOPPILASKIRJOITUKSIIN
Kanit-ja jyrsijät opintojakso
Konteksti polttopisteessä
Maahanmuuttajaoppilaiden arviointi
Elokuvakurssin kurssisuunnitelma
Essee ÄI5-kurssi.
Aloitteleva opettaja – suhde opittavaan sisältöön
Äidinkielen yo-koetyyppi keväästä 2007 alkaen
Mielipiteen, kannanoton, vastineen kirjoittamisesta
Novellianalyysin kirjoittaminen
Koulutusesityksen otsikko
Kielitietoisuus.
Yhteenvetoa mediatekstien vaikuttamisen keinoista
LUKU Lukemisen ja kirjoittamisen oppikirja aikuisille maahanmuuttajille Kaisa Häkkinen & Anna Nylund.
Tuottotehtävä tekstitaitokokeessa
Äidinkielen yo-koetyyppi keväästä 2007 alkaen
Kaakkurin koulun valinnaisaineet
Yleisohje Pitkä matematiikka
Ohjeita posterin (seuraava slide) käyttöön Voit käyttää koko pohjaa tai valita soveltuvat osat Tulosta H3 lopetustilaisuuteen posterisi koossa A3 Tiedot.
Muutokset matematiikan opetuksessa
Lukemisen, kirjoittamisen ja kypsyyden koetyyppi
A2-kieli-info.
TERVEYSTIETO 8 5. Ystävyydestä voimaa.
Metallurgian seminaari
Mitä uutta töissä.fi-palveluun?
LCB-5800 Ruotsinkielinen yritysviestintä 1
TYÖPOHJA KESKUSTELUN SUUNNITTELUUN
Esityksen transkriptio:

Äidinkielen yo-koetyyppi keväästä 2007 alkaen: oma tekstilajinsa Tekstitaitotehtävä

Tekstitaidon tehtävä Tutkii Kriittistä ja kulttuurista lukutaitoa Kielellistä ilmaisukykyä Tekstitaito = Kykyä eritellä, tulkita, arvioida, hyödyntää ja tuottaa erilaisia tekstejä tietoisena niiden tavoitteista ja konteksteista Taitoa tehdä havaintoja tekstin ilmaisukeinoista ja soveltaa taitojaan sekä tekstin vastaanottamiseen että tuottamiseen

Tekstitaidon tehtävä Kestää 6 tuntia A4-kokoinen vihkonen, jossa enintään 8 sivua Sisältää tehtävänannot sekä aineiston Aineistona sekä kaunokirjallisia että asiatekstejä, voi olla myös joko tai Aineistona voi olla myös laajahko yksi teksti, 2-4 lyhyehköä tekstiä tai valikoima lyhyitä toisiinsa liittyviä tekstejä

Tekstitaidon koe Tehtäviä kokeessa on viisi, joista kolmeen vastataan Tehtävät liittyvät erilaisiin teksteihin: tekstien merkityksiin, rakenteisiin, ilmaisuun, tematiikkaan, vastaanottoon ja kontekstiin sekä niiden välisiin suhteisiin Tehtävänä voi olla myös tiettyyn tarkoitukseen laadittavan tekstin tuottaminen; referaatti, uutinen tms. Sopiva pituus noin 2 konseptisivua (n. 250 – 400 sanaa) Uusi vastaus aloitettava uudelta sivulta tai konseptilta Puhtaaksikirjoitus yo-kokeessa lyijykynällä, kursseilla koneella

Arvosteluperusteet Pohjana äidinkielen ja kirjallisuuden oppiaineen sisällöt ja tavoitteet, myös yleissivistys Jokainen vastausteksti arvostellaan erikseen Pistemäärä 0-6 pistettä / vastaus Pistemäärä kerrotaan kolmella = 3 kertaa 6 p = 18 p. Se kertaa 3 = maksimi 54 p

Kurssin 2 pohjalta mahdollisia tehtävätyyppejä: Tutki taidekuvia. Mitä ne kertovat ihmisen ja eläimen suhteesta? Tarkastele ja arvioi artikkelia lähteiden käytön näkökulmasta. Keiden ääniä artikkelissa X kuuluu ja mikä merkitys eri äänillä on? Erittele artikkelin X sanastoa. Millainen mielikuva sillä aiheesta luodaan? Millaista rakennetta artikkeli X noudattaa?

Arvosteluperusteet Kieli? Sisältö? Rakenne? Käsitteet? Tehtävänanto? Kokonaiskuva lukutaidosta? Lue Särmästä s.392: Tekstitaidon vastaus!