Äidinkielen yo-koetyyppi keväästä 2007 alkaen: oma tekstilajinsa Tekstitaitotehtävä
Tekstitaidon tehtävä Tutkii Kriittistä ja kulttuurista lukutaitoa Kielellistä ilmaisukykyä Tekstitaito = Kykyä eritellä, tulkita, arvioida, hyödyntää ja tuottaa erilaisia tekstejä tietoisena niiden tavoitteista ja konteksteista Taitoa tehdä havaintoja tekstin ilmaisukeinoista ja soveltaa taitojaan sekä tekstin vastaanottamiseen että tuottamiseen
Tekstitaidon tehtävä Kestää 6 tuntia A4-kokoinen vihkonen, jossa enintään 8 sivua Sisältää tehtävänannot sekä aineiston Aineistona sekä kaunokirjallisia että asiatekstejä, voi olla myös joko tai Aineistona voi olla myös laajahko yksi teksti, 2-4 lyhyehköä tekstiä tai valikoima lyhyitä toisiinsa liittyviä tekstejä
Tekstitaidon koe Tehtäviä kokeessa on viisi, joista kolmeen vastataan Tehtävät liittyvät erilaisiin teksteihin: tekstien merkityksiin, rakenteisiin, ilmaisuun, tematiikkaan, vastaanottoon ja kontekstiin sekä niiden välisiin suhteisiin Tehtävänä voi olla myös tiettyyn tarkoitukseen laadittavan tekstin tuottaminen; referaatti, uutinen tms. Sopiva pituus noin 2 konseptisivua (n. 250 – 400 sanaa) Uusi vastaus aloitettava uudelta sivulta tai konseptilta Puhtaaksikirjoitus yo-kokeessa lyijykynällä, kursseilla koneella
Arvosteluperusteet Pohjana äidinkielen ja kirjallisuuden oppiaineen sisällöt ja tavoitteet, myös yleissivistys Jokainen vastausteksti arvostellaan erikseen Pistemäärä 0-6 pistettä / vastaus Pistemäärä kerrotaan kolmella = 3 kertaa 6 p = 18 p. Se kertaa 3 = maksimi 54 p
Kurssin 2 pohjalta mahdollisia tehtävätyyppejä: Tutki taidekuvia. Mitä ne kertovat ihmisen ja eläimen suhteesta? Tarkastele ja arvioi artikkelia lähteiden käytön näkökulmasta. Keiden ääniä artikkelissa X kuuluu ja mikä merkitys eri äänillä on? Erittele artikkelin X sanastoa. Millainen mielikuva sillä aiheesta luodaan? Millaista rakennetta artikkeli X noudattaa?
Arvosteluperusteet Kieli? Sisältö? Rakenne? Käsitteet? Tehtävänanto? Kokonaiskuva lukutaidosta? Lue Särmästä s.392: Tekstitaidon vastaus!