Median ja mainonnan etiikka

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Median kohtaaminen EuroSkills-kilpailijana edustatte:
Advertisements

Mistä kannellaan eniten
Jyväskylän kaupungin viestintä Vammaispalveluiden asiakasraati Emmi Hyvönen viestintäpäällikkö, perusturvapalvelut.
Asiakkaana sosiaalipalveluissa
Maks Larionov DP11LA.   Oppilaitoksen tietojärjestelmien, tietoverkkojen ja näiden välityksellä käytettävien viestintämenetelmien, kuten sähköpostin,
© Electronic Frontier Finland ry Sananvapaudesta Internetissä Mikko Välimäki
Media vaikuttamisen ja vuorovaikuttamisen välineenä
Aineistonhallintasuunnitelma osana tutkimuseettistä lausuntopyyntöä
 Kirjoita harkiten keskusteluryhmiin Jos kirjoitat viestejä julkisiin keskusteluryhmiin varmista, että viestisi liittyy ryhmän aiheeseen. Älä lähetä.
Lieksa Sananvapaus, vihapuhe, rikos. Kolme tasoa Sananvapauden ydinalue Harmaa alue Rikoslain maailma.
VARHAINEN AVOIN YHTEISTYÖ Eettiset periaatteet Valtakunnallinen VARPU-verkosto Tutkimusprofessori Tom ARNKIL / Terveyden ja hyvinvoinnin.
LAPSEN OIKEUDET.
Arvo ja arvoitus Terveystieto 1, 2012.
Mitä lukijalle tarjotaan? Sisällönanalyysi lehtiuudistusten tukena ja mittarina TOIMI-hanke, päätösseminaari Merja Helle ja Aurora Airaskorpi.
Mediakulttuuri Maija Havola Esityksen sisältö Yleistä mediakulttuurista Mediakulttuuri Suomessa Mediakulttuurin kansainvälinen toimiala Mediakasvatus.
Mediapsykologia Mitä ihmiset tekevät medialla ja mitä media tekee ihmisille? Rakentuu monen eri tieteenalan perustalle: psykologia, journalistiikka, retoriikka,
Sosiaalinen media matkailumarkkinoinnissa Teemu Hakolahti.
Vammaisten ihmisoikeudet Kommenttipuheenvuoro Esa Kalela Kuuloliiitto.
Kysymys hyvästä ja pahasta, oikeasta ja väärästä
TLP081 Ammattien etiikka ”Ammattietiikka on ammattiylpeyden selkäranka” Matti Viljanen, Insinööriliiton pj.
Journalistiikan ja mediatutkimuksen perusteet ma 19. ja 26.9.: 12-14, F416; ti 20: 12-14, Kurtén ti 27.9: 12-14, Nissi viikko 38 ma-ti.
Nuorten osallisuus Varkauden nuorisovaltuusto Wanuva.
Yhteisöälyn ABC Oulu Pauli Aalto-Setälä Liikkeenjohtaja ja journalisti
SOSIAALINEN MEDIA MYYNTITYÖSSÄ 1. SOMEN JAOTTELU Sosiaalinen media voidaan määritellä ei alueisiin, sen mukaan, millainen rooli käyttäjällä on sovelluksessa.
1/ Joni Valkila ”Fundamentalismin seuraukset” Uskontojen uhrien tuki UUT ry Sitoutumaton yhdistys, jonka tavoite on.
NUORTEN SEKSUAALI- KASVATUS JA SEKSUAALITERVEYS
Oikeus ja kamppailut 7. luento. Kamppailu Regiimien Juristien Analytiikka Grogan, Open Door, X Dodge v. Ford Lüth Yksilöiden Ensimmäinen tapaus.
Mainoksen erittelyä tekstitaito-kokeessa
Sosiaaliset mediat Verkkovälitteinen asiakastyö.
SOSIAALINEN MEDIA MARKKINOINTIKANAVANA KASPER HAKUNTI.
Kirjan tehtävien vastaukset s. 114 III Vaikuttamisen kanavat 10 Media on tärkeä mielipidevaikuttaja.
KIRKOT JA VALTIO Luku 17 – Ydinsisältö. Uskontojen merkitys valtion kannalta merkittäviä yhteiskunnallisia vaikuttajia tuottavat myös sosiaali- ja terveyspalveluja.
Kansalaisjournalismi on vapaaehtoistyötä, uuden oppimista ja tunnetta siitä, että on osa suurempaa yhteisöä Sampsa Kiianmaa Vehmas Assembly CC.
Palveluvalikoimaneuvoston avoin seminaari Reima Palonen Erityisasiantuntija
”Vapaaseen lähdekoodiin perustuva kehitys” Projektinhallinnan näkökulma avoimeen koodin perustuvassa ohjelmistokehityksessä.
OIKEUDENMUKAISUUS Luku 15 – Ydinsisältö. Oikeudenmukaisuus tärkeä yhteiskuntaetiikan ja uskontojen käsite oikeudenmukaisuuden vaatimusten periaatteet:
YHTEISKUNTAOPPIA MEDIA. MEDIAN HISTORIAA  Sanomalehdet syntyivät  1600-luvulla  Radiolähetykset alkoivat  1907  Televisiolähetykset alkoivat  1920-luvulla.
Kansallinen liikuntafoorumi IV 3.– Turku Harri Syväsalmi Pääsihteeri Suomen urheilun eettinen keskus SUEK ry.
Sosiaalisen median käytöstä Sosiaalisen median käyttö kuuluu nykyajan lapsen elämään. Yhteydenpito ja viestiminen netissä ovat lapsille ja nuorille luonteva.
Mitä on nettiketti? Esite A Ohjeita netin turvalliseen käyttöön Ole kohtelias sähköpostia kirjoittaessasi Älä kirjoita sähköpostissa.
Sosiaalinen media työelämän viestintäkanavana
Ihminen ja maailma Teksti: Ortoboxi.fi ja Stefan Holm: Kirkon jäsenenä – Oppikirja 9. luokalle, kpl 5 Kuvat:
Suomalaisia erikoiskuljetuksia Laadukkaalla ja hienolla kalustolla.
Nokian seurakunnan strategia
Oppimisanalytiikka ja suostumusten hallinta
Yhteisöön kuulumisen etiikka
Vanhoja yo-kysymyksiä EU:sta
USKONTO YHTEISÖSSÄ.
Tietoturva internetissä
Uskonto ja yhteiskunta
Mainonnan vaikutuskeinoja
Uskonnonvapaus - Suomessa perustuslaissa säädetty uskonnon ja omantunnon vapaus - positiivinen uskonnonvapaus: oikeus harjoittaa uskontoa ja kuulua uskonnolliseen.
Uskonsodista uudelle ajalle
Potilaan oikeudet / Terveydenhuollon eettisiä kysymyksiä
MUUTTUVA KRISTINUSKO Luku 18 – Ydinsisältö.
Kirkkokuntien eettisiä painotuksia
PIENIÄ TEHTÄVIÄ MAINOKSISTA
Tupakka mediassa tyokalupakki.net.
1 Yksilö yhteiskunnassa s
Vaikuttaminen Suoraa ja epäsuoraa.
2 Terveysosaaminen.
Julkisen sanan neuvosto:
Elämänkatsomustiedon ainedidaktiikka, ET pähkinänkuoressä [Johdatus EToon (2015 ja aiemmin LO-perus-) kurssin kertausta] Eero Salmenkivi.
Lissabonin sopimus.
Mikä/kuka on kristitty?
4. Luterilainen kristillisyys
LIIKEKILPAILUN SÄÄNTELY KILPAILU- MENETTELY KILPAILUN- RAJOITUKSET
Roolileikki - Läksykerhossa
Osallisuus voi toteutua monella eri tavalla
Kirjaston avoimet tietotekniikkaopastukset 2018
Esityksen transkriptio:

Median ja mainonnan etiikka

Media = joukkoviestintää Jaetaan: painotuotteisiin ja sähköviestintään Molemmat ovat tärkeitä, mutta sähköviestintä on koko ajan kasvussa.

Mainonta = tuotteiden markkinointia Maksullista tavoitteellista tiedottamista Tavoitteena edistää myyntiä Mainontaa kohdistetaan erilaisiin kuluttajaryhmiin

Median etiikka - Sananvapaus = oikeus ilmaista ja vastaanottaa tietoja ja mielipiteitä kenenkään sitä estämättä. - Sananvapaus kuuluu Euroopan ihmisoikeus- sopimuksen ehtoihin. Sananvapauden raja kulkee kuitenkin sananvapauden väärinkäytössä eli sananvapausrikoksissa. Näitä ovat muun muassa toisen ysityiselämää koskevan tiedon levittäminen sekä kiihottaminen kansanryhmää vastaan.

Yksityisyydensuoja= Yksinkertaisesti ihmisarvon kunnioitamista: Kenenkään yksityisasioita ei saa julkaista ilman lupaa. (toimittajan) eettinen ohjeisto= Ohjeisto, jossa korostetaan toimittajan ammatillista asemaa, eli sitä, että toimittaja on vastuussa niin lukijoilleen, katselijoilleen kuin kuuntelijoilleen. Eettisessä ohjeistossa korostetaan totuudellista tiedon välittämistä sekä yksilön suojan vaatimusta. Mikäli eettisiä ohjeita ei Suomessa noudateta, puuttuu asiaan Julkisen sanan neuvosto (JSN)

Media vaikuttajana Median rooli maailmankuvaan vaikuttajana on hyvin suuri Median käyttäjältä vaaditaan kriittisyyttä → vaikka median käyttäjä ei voikaan vaikuttaa median sisältöön tai olla varma totuudenmukaisista tiedoista mitä media julkaisee, voi käyttäjä kuitenkin itse valita mitä mediaa käyttää tietolähteenään.

Kirkon kanta mediaan Suomen luterilaisella kirkolla ei ole olemassa erityistä median etiikkaa. → Kristillisen kirkon perusperiaatteet ovat sovellettavissa mediaan

Mainonnan etiikka Piilomainonta= pyrkii vaikuttamaan vastaanottajaan ilman, että tämä tiedostaa kaupallisia tavoitteita. Piilomainonnasta ja sen moraalisuudesta on käyty paljon keskustelua.