Äidinkielen yo-koetyyppi keväästä 2007 alkaen

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
ÄIDINKIELEN YLIOPPILASKOE
Advertisements

Pysyneet ja pudotetut Katri Sarmavuori Verkkojulkaisu.
UUDISTUVA YO-TUTKINTO
YLIOPPILASTUTKINTO Ounasvaaran lukio TUTKINNON RAKENNE PAKOLLISET KOKEET Äidinkieli + 3 omaa valintaa TARKKA HARKINTA  Toinen kotimainen kieli*
ONKO VERKKO-OPPIMINEN RIKKI ?. PERUSOPETUKSEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN OPETUSKÄYTÖN SEKÄ OPPILAIDEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN PERUSTAITOJEN KEHITTÄMISSUUNNITELMA.
FILOSOFIAN KOE YLIOPPILASKIRJOITUKSISSA. Kokeen sisältö -Koetehtävät perustuvat kursseihin FI1-FI tehtävään riittävät 1. kurssin tiedot -Myös oppiainerajat.
Äidinkielen yo-koetyyppi keväästä 2007 alkaen: oma tekstilajinsa.
Tekstilajit, tekstityypit
Tehtävänä on tehdä 4-5 sivun mittainen selvitys (pdf) ja tuottaa sen perusteella myös posteri, eli yksi powerpoint-sivu, jossa on mind map- eli miellekarttatekniikkaa.
YKKÖSTEN JATKO- OPINNOT. AMMATTIKOULUT  Haetaan lukion päättötodistuksella  +ylioppilastutkinto, mutta sen arvosanoja ei kysytä -Voi hakea pelkästään.
Tutkinto alkaa ja päättyy Alkaa ensimmäisestä osallistumiskerrasta ◦Jos aloittaa syksyllä 2016 jollain aineella,… …pitää pakolliset kirjoittaa viimeistään.
PowerPoint Esitysgrafiikkaohjelma. Esitysgrafiikka ohjelmaa voi käyttää moniin eri tarkoituksiin  Tärkein on ehkä suullisen esityksen täydentäminen.
8-luokan terveystiedon sisältö, suoritustavat, tavoitteet ja arviointi KILPELÄNAHO
UUDISTUVA YO-TUTKINTO
Kaksoistutkintoilta Ylioppilastutkinto
Kaikki yhden puolesta ja yksi kaikkien puolesta!
LAPSEN ITSEARVIOINTI Alueelliset koulutukset Itäinen, Pohjoinen ja Eteläinen alue Syksy 2016.
Ohjeita valintaa varten
TEKSTITAIDON VASTAUS Miten vastauksen ainekset kerätään, kuinka sen rakenne suunnitellaan, kuinka se kirjoitetaan ja miten se arvioidaan?
Filosofian ja ET:n kysymystyypit
ÄIDINKIELI JA kIRJALLISUUS 1. KURSSI
Tekstitaidon ylioppilaskoe
TEKSTITAIDON VASTAUS Ks. Särmä s. 392.
ÄIDINKIELEN SÄHKÖINEN YLIOPPILASKOE
Terveysteknologia Tutustutaan, mitä kaikkea terveysteknologialla voidaan tarkoittaa ja miten se auttaa terveyden hoidossa ja sairauksien ehkäisyssä.
Kurs 4 i svenska språket! VÄLKOMNA TILLBAKA efter jullovet
Psykologian 2. kurssi ”Miten minusta tuli minä?”
Äidinkielen esseekoe Lukemisen, kirjoittamisen ja kypsyyden koe
TVT suomen kielen ja kirjallisuuden opetussuunnitelmateksteissä
Kieli, kirjallisuus ja identiteetti
Tekstin kokonaisrakenne ja argumentointi
YLIOPPILASKIRJOITUKSIIN
Aloita täältä, täydennä säännöllisesti!
Liikesaksan perusteet I
15ytov Äidinkieli, suomi, Kaiken maailman mediat 1 osp
Peda.netin oma tila Luo peda.netin omaan tilaasi sivu Hiekanpään koulu 7-9lk Lisää sivun lukijoiksi kaikki sinua opettavat opettajat Tee sivun alle uusi.
Finna.fi:n somemarkkinointi
Terveystiedon ainereaali
Työpaja 3 Sähköinen YO-koe.
Instagram.
OHJEITA MATEMATIIKAN YLIOPPILASKIRJOITUKSIIN
Kanit-ja jyrsijät opintojakso
Elokuvakurssin kurssisuunnitelma
Essee ÄI5-kurssi.
Tiedon hallinnan viitearkkitehtuurin osa-alueet
Äidinkielen yo-koetyyppi keväästä 2007 alkaen: oma tekstilajinsa
Koulutusesityksen otsikko
Kielitietoisuus.
Kevään 2018 kirjoituksissa huomioitavia seikkoja
Kokeeseen vastaaminen
LUKU Lukemisen ja kirjoittamisen oppikirja aikuisille maahanmuuttajille Kaisa Häkkinen & Anna Nylund.
Tuottotehtävä tekstitaitokokeessa
KE6 – Kemian kertauskurssi
Äidinkielen yo-koetyyppi keväästä 2007 alkaen
Datan avaamisen ohjeistus
Kaakkurin koulun valinnaisaineet
Yleisohje Pitkä matematiikka
Muutokset matematiikan opetuksessa
Lukemisen, kirjoittamisen ja kypsyyden koetyyppi
A2-kieli-info.
TERVEYSTIETO 8 5. Ystävyydestä voimaa.
Asiakas- ja palveluohjaustyöryhmä helmikuu 2018
Metallurgian seminaari
Mitä uutta töissä.fi-palveluun?
LCB-5800 Ruotsinkielinen yritysviestintä 1
III vuosikurssin vanhempainilta
7lk valinnaisainepäivä
REHTORIN YO-INFO s 2018 Kallaveden lukio.
Kouvolan Yhteislyseon
YO-info Syksy 2019.
Esityksen transkriptio:

Äidinkielen yo-koetyyppi keväästä 2007 alkaen Tekstitaidon koe Äidinkielen yo-koetyyppi keväästä 2007 alkaen

Tekstitaidon koe Tutkii Kriittistä ja kulttuurista lukutaitoa Kielellistä ilmaisukykyä Tekstitaito = Kykyä eritellä, tulkita, arvioida, hyödyntää ja tuottaa erilaisia tekstejä tietoisena niiden tavoitteista ja konteksteista Taitoa tehdä havaintoja tekstin ilmaisukeinoista ja soveltaa taitojaan sekä tekstin vastaanottamiseen että tuottamiseen

Tekstitaidon koe Kestää 6 tuntia A4-kokoinen vihkonen, jossa enintään 8 sivua Sisältää tehtävänannot sekä aineiston Aineistona sekä kaunokirjallisia että asiatekstejä, voi olla myös joko tai Aineistona voi olla myös laajahko yksi teksti, 2-4 lyhyehköä tekstiä tai valikoima lyhyitä toisiinsa liittyviä tekstejä

Tekstitaidon koe Tehtäviä kokeessa on viisi, joista kolmeen vastataan Tehtävät liittyvät tekstien merkityksiin, rakenteisiin, ilmaisuun, tematiikkaan, vastaanottoon ja kontekstiin sekä niiden välisiin suhteisiin Tehtävänä voi olla myös tiettyyn tarkoitukseen laadittavan tekstin tuottaminen Sopiva pituus noin 2 konseptisivua (250 – 400 sanaa) Uusi vastaus aloitettava uudelta sivulta tai konseptilta Puhtaaksikirjoitus lyijykynällä

Arvosteluperusteet Pohjana äidinkielen ja kirjallisuuden oppiaineen sisällöt ja tavoitteet, myös yleissivistys Jokainen vastausteksti arvostellaan erikseen Pistemäärä 0-6 pistettä / vastaus Pistemäärä kerrotaan kolmella = 3 kertaa 6 p = 18 p. Se kertaa 3 = maksimi 54 p

Arvosteluperusteet Kieli? Sisältöainekset? Rakenne? Käsitteiden käyttö? Tehtävänanto? Kokonaiskuva lukutaidosta? Lue arvosteluperusteet YT-valikoimasta!