MATKAILU Kuuluu nopeimmin kasvaviin elinkeinoihin maailmassa. Sen lisääntymisen taustalla ovat mm. vapaa-ajan lisääntyminen, varallisuuden kasvu, liikenteen kehittyminen ja viestinnän lisääntyminen. Matkailun painopiste on kuitenkin edelleen teollisuusmaissa. Se on valtaosin teollisuusmaiden välistä tai sisäistä matkailua. Suosituimpia maita ovat Ranska, Yhdysvallat ja Espanja. Kansainvälisestä matkailusta yli puolet tapahtuu Euroopassa. Matkakohteen valintaan vaikuttavat monet tekijät mm. luonnonolot, kulttuuritekijät sekä palvelut. Vaikuttaa kohdealueen talouteen, kulttuuriin ja ympäristöön. Haittoja ja hyötyjä
Turismin vaikutuksia talouteen HAITTOJA HYÖTYJÄ pääosa matkailun rahavirroista jää lähtömaahan hotellien varustelu tuodaan ulkomailta lomakohteissa ulkomaisia lainoja, joista valtioilla velkaa matkailuun käytettyjä varoja tarvittaisiin oman väestön hyvinvoinnin edistämiseen matkailutulojen ajoittainen epävarmuus (levottomuudet, terrorismi, hurrikaanit) työtä ja tuloja alueelle valuuttaa ja verotuloja valtiolle hyvä tiestö ja kunnallistekniikka myös asukkaille autioituvan maaseudun pysyminen asuttuna
Turismin vaikutuksia kulttuuriin HAITTOJA HYÖTYJÄ kansanperinteestä yksinkertaista viihde- ja rihkamakulttuuria uskonnollisista kohteista markkinapaikkoja turistien tapojen, muodin, ym. tottumusten omaksuminen ”helpon” rahan houkutukset: kerjääminen, huumeet, lapsiprostituutio, rikollisuus kulttuuriperinteen elvyttämi-nen (kansantaide, käsityöt) historiallisten kohteiden kunnostaminen mahdollisesti koulutuksen lisääminen
Turismin vaikutuksia ympäristöön HAITTOJA HYÖTYJÄ ympäristökuormitus, esim. Välimeren alueen sadan miljoonan matkailijan jätevedet maaston kuluminen, roskaan-tuminen, melu laskettelurinteiden laajennuk-set, metsien hakkuut (eroosio, lumivyöryt) niukkojen vesivarojen suuri kulutus matkailukeskuksissa luonnonarvojen tiedostaminen suojelualueiden perustaminen kansallispuistojen perustami-nen (ohjattu matkailu)