Konteksti polttopisteessä

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Otsikko Muuta. Otsikko Väliotsikko Teksti Väliotsikko Teksti Väliotsikko Teksti Väliotsikko Teksti Väliotsikko Teksti Väliotsikko Teksti Kuvat: Johan.
Advertisements

Tavoitteena tänään tekstitaidon tehtävien tarkastelu
2. a. Pareittain esittele kirjoittamasi esittelyteksti ja valitsemasi lehtijutut. 2. b. Tarkastelkaa yhdessä valitsemianne lehtijuttuja ja merkitkää juttuihin.
Journalistisia tekstilajeja
Kriittinen alue P(e) Lukija: Kirjoittaja: nw = 0?nw = 0 ja n r= 0? V(e) Odottavat kirjoittajat P(w) ei ole! on!! V(e) Odottavat lukijat P(r) ei ole! V(e)
USKONTO JA KULTTUURI.
Tehtävänanto, otsikko, aloitus ja lopetus esseekokeessa
Tuottotehtävä tekstitaitokokeessa
Vaikuttaminen ja vakuuttaminen
Proosatekstin erittelyä tekstitaitokokeessa
Aineistoessee Aineiston käyttöä oman tekstin kudelmana Sari Toivakka, Kauhavan lukio 1.
Kesätyöt Tehtäviä. Luokkagallup Kuinka moni on ollut kesätöissä? Kuinka moni on ollut useammassa kuin yhdessä kesätyössä? Kuinka moni on hakenut kesätöihin?
KERTOMA- KIRJALLISUUDEN LAJI: novelli. 1. NOVELLIN JUURET  Lähtökohta suullisen kulttuurin saduissa, kaskuissa ja tarinoissa.  Länsimaisen novellin.
Lähdekritiikki SÄRMÄ S Lähde - alkuperäinen ammennuspaikka.
Kaikki keinot käyttöön! Yhteenvetoa tekstien vaikutuskeinoista.
KUVIEN KESKELLÄ MEDIASTA JA VAIKUTTAVISTA KUVISTA.
3. ELÄMÄNKULKU JA TERVEYS TERVEYSTIETO 7. IKÄJANA  Asiantuntijaryhmät: Lapsuus 0-11v Nuoruus 12-18v Aikuisuus 19-64v Vanhuus 65  v  Perehtykää apukysymysten.
Tekstin moniäänisyys tutkittavana
Proosatekstin analyysi
Runo auki! ÄI6, syksy 2016.
Ihminen ja maailma Teksti: Ortoboxi.fi ja Stefan Holm: Kirkon jäsenenä – Oppikirja 9. luokalle, kpl 5 Kuvat:
ÄIDINKIELI JA kIRJALLISUUS 1. KURSSI
Kirjallisuuden käsitteitä
Ihmiskielellä on monta käyttötarkoitusta
Yhteenvetoa mediatekstien vaikuttamisen keinoista
Kieli ja tyyli Tekstioppi s
FINSKÝ INTENSIVNÍ  Titta Hänninen.
Aineistoaine Särmä s. 359 Vastaa Särmä-kysymyksiin TK:sta s. 96
Yhteenvetoa mediatekstien vaikutuskeinoista
Aihe? Käyttötarkoitus? Julkaisuyhteydet ja –tiedot? Tekniikka?
Mitä tehtävänanto voi määrätä?
Kuva aineistona esseekokeessa
Ylioppilastutkintolautakunnan kriteereitä
Kv-toiminnan skenaariot
Tehtävänanto yleensä jokin seuraavista:
Proosatekstin erittelyä tekstitaitokokeessa
Äi9 Aineistopohjainen essee
Huumoria ja vertauskuvia
Polkuja työhön.
Runon ilmaisukeinojen erittelyä ja tulkinnan tekemistä
KRIITTINEN ELI KOMMENTOITU REFERAATTI
Runon erittelyä tekstitaitokokeessa
Artikkelin rakenne Miettikää ryhmissä:
AI8 Argumentatiiviset tekstit
Asiatekstien tyylilaji: asiatyyli
Energian tuotanto ja ympäristövaikutukset
Tuottotehtävä tekstitaitokokeessa
Vaikuttavan tekstin erittelyä = argumentaatioanalyysi
Aineiston käyttö oman tekstin pohjana
Luku 13 – Raamatun tutkimus
ÄI1 Tekstit ja vuorovaikutus
Essee ÄI5-kurssi.
TIEDE JA KRISTINUSKO UE2 LAJM.
Kemian yo-kirjoitukset Ressun lukiossa
Aineistosta kirjoittaminen
Äidinkielen yo-koetyyppi keväästä 2007 alkaen: oma tekstilajinsa
Novellianalyysin kirjoittaminen
K 4.3. Kandidaatin tutkielma ja tutkielmaopinnot (10 op)
KONTEKSTI =esiintymisyhteys.
Yhteenvetoa mediatekstien vaikuttamisen keinoista
Tuottotehtävä tekstitaitokokeessa
Tekstin moniäänisyys tutkittavana
Kirjoittamisen perusoppeja
Loimu ry Jäsenkysely Huhtikuu 2018 SFS ISO20252 Sertifioitu.
Kirjoitusviestinnän opinnot yliopistossa
Muutokset matematiikan opetuksessa
T Kirjoita nauhaan oma viestisi! Voit muuttaa tekstiä kirjain kerrallaan valitsemalla kirjaimen ja kirjoittamalla uuden. Kussakin diassa on yksi kirjain.
H Kirjoita nauhaan oma viestisi! Voit muuttaa tekstiä kirjain kerrallaan valitsemalla kirjaimen ja kirjoittamalla uuden. Kussakin diassa on yksi kirjain.
H Kirjoita nauhaan oma viestisi! Voit muuttaa tekstiä kirjain kerrallaan valitsemalla kirjaimen ja kirjoittamalla uuden. Kussakin diassa on yksi kirjain.
Esityksen transkriptio:

Konteksti polttopisteessä Konteksti kytkee tekstin maailmaansa, taustaansa

ERILAISIA KONTEKSTEJA KIRJOITTAJAN ELÄMÄ JA MUU TUOTANTO KIRJOITTAJA JULKAISUAIKA JA -PAIKKA ERILAISIA KONTEKSTEJA JULKAISUAJAN KÄSITYKSET, IDEOLOGIAT, ARVOT TEKSTILAJI INTERTEKSTUAALISUUS KULTTUURIKONTEKSTI: MAA, AIKAKAUSI, LAAJA HISTORIALLINEN KEHYS MUUT SAMAN AJAN TEKSTIT LUKIJA LUKIJAN TIEDOT TEKSTIN AIHEPIIRISTÄ JA MUUT LUKIJAAN LIITTYVÄT MUUTTUJAT

Tyypillisiä tehtäviä Erittele kontekstin ja kohderyhmän suhdetta. Arvioi kontekstin osuutta tekstin vaikuttavuudessa. Erittele tekstiä vasten sen kulttuurikontekstia.

Mistä kerrata? KK s. 26-27 KK s. 239-242 KV 8 s. 81-84