Aineiston käyttö oman tekstin pohjana

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Argumentaatioanalyysi tekstitaidon tehtävänä
Advertisements

Tekstilajeja Pääkirjoitus, kolumni, kommentti, pakina, yleisönosastokirjoitus, vastine, arvostelu, haastattelu.
ÄIDINKIELEN YLIOPPILASKOE
Carpe Diem – suuntaa huomiseen Sosiaalinen media opetuksessa ja oppimisessa Blogit ja RSS - verkko-oppimisen uusia mahdollisuuksiako? Juha Lång, Mindcom.
Tieteellisen tekstin kirjoittamisvaiheet
Novellin analyysin käsitteitä
Kommentti ÄI1.
Referointi ja referaatti
Lähdemerkinnät Mervi Kuismanen 2013.
Tampereen kaupunkiseutu: osallistava strategian päivitysprosessi Fountain Park, Tia Lilius & Janne Jauhiainen
2. a. Pareittain esittele kirjoittamasi esittelyteksti ja valitsemasi lehtijutut. 2. b. Tarkastelkaa yhdessä valitsemianne lehtijuttuja ja merkitkää juttuihin.
Asiatekstejä moniin tarkoituksiin
Aine ei noudata riittävästi tehtävänantoa.
Kriittinen alue P(e) Lukija: Kirjoittaja: nw = 0?nw = 0 ja n r= 0? V(e) Odottavat kirjoittajat P(w) ei ole! on!! V(e) Odottavat lukijat P(r) ei ole! V(e)
Tehtävänanto, otsikko, aloitus ja lopetus esseekokeessa
Essee on kirjoitelma, jossa on paljon kirjoittajan omia ajatuksia.
Tuottotehtävä tekstitaitokokeessa
KRIITTINEN ELI KOMMENTOITU REFERAATTI
Tekstien moniäänisyys
1. vastausteksti: Palaute
AINEISTOPOHJAINEN KIRJOITELMA
Aineistoessee Aineiston käyttöä oman tekstin kudelmana Sari Toivakka, Kauhavan lukio 1.
Äidinkielen yo-koetyyppi keväästä 2007 alkaen: oma tekstilajinsa.
Äidinkielen esseekoe: kokeen raamit Lukemisen, kirjoittamisen ja kypsyyden koe Uudistunut 2007.
Aineistoessee Aineiston käyttöä oman tekstin kudelmana Sari Toivakka, Kauhavan lukio 1.
Vanhoja tekstitaidon yo-kokeita
Aineistoon viittaaminen Intertekstuaalisen kirjoittajan tärkeä taito!
AI8 Tekstin keinot, uutinen Tekstin keinot Kappalejaolla voidaan auttaa lukijaa hahmottamaan tekstiä ja sen pääkohtia. – Kappaleen alussa tulee.
Tekstin moniäänisyys tutkittavana
Mitä et ole itse tehnyt, voi olla suojattua
TEKSTITAIDON VASTAUS Miten vastauksen ainekset kerätään, kuinka sen rakenne suunnitellaan, kuinka se kirjoitetaan ja miten se arvioidaan?
Runo auki! ÄI6, syksy 2016.
AINEISTON KÄYTTÄMINEN
Referointi eli tiivistäminen
Tieteellisen tekstin piirteitä
ÄIDINKIELI JA kIRJALLISUUS 1. KURSSI
Referaatti.
JOHDANTO.
Yleistajuisemman artikkelin kirjoittaminen
LÄHTEIDEN KÄYTTÖ.
Aineistoaine Särmä s. 359 Vastaa Särmä-kysymyksiin TK:sta s. 96
Tekstitaidon ylioppilaskoe
Työelämän tekstejä sähköposti.
TEKSTITAIDON VASTAUS Ks. Särmä s. 392.
Yhteenvetoa mediatekstien vaikutuskeinoista
ÄIDINKIELEN SÄHKÖINEN YLIOPPILASKOE
Ylioppilastutkintolautakunnan kriteereitä
Lähdemerkinnät Mervi Kuismanen 2013.
Tänään tutkimme mediakriittisyyttä
Äi9 Aineistopohjainen essee
Millainen kirjoittaja olet?
KRIITTINEN ELI KOMMENTOITU REFERAATTI
Artikkelin rakenne Miettikää ryhmissä:
AI8 Argumentatiiviset tekstit
Asiatekstien tyylilaji: asiatyyli
Tuottotehtävä tekstitaitokokeessa
ESSEE.
Vaikuttavan tekstin erittelyä = argumentaatioanalyysi
Konteksti polttopisteessä
AI8 muistiinpanot Ti
Vaikuttaminen Suoraa ja epäsuoraa.
ÄI1 Tekstit ja vuorovaikutus
Aineistosta kirjoittaminen
Novellianalyysin kirjoittaminen
K 4.3. Kandidaatin tutkielma ja tutkielmaopinnot (10 op)
Tuottotehtävä tekstitaitokokeessa
Tekstin moniäänisyys tutkittavana
Kirjoittamisen perusoppeja
Kirjallisuusessee Essee: lyhyt, tav. yleistajuinen esitys jostakin tieteen tai varsinkin taiteen, kirjallisuuden alalta. (Nykysuomen sanakirja)
Välimerkkejä Särmä s
Esityksen transkriptio:

Aineiston käyttö oman tekstin pohjana ÄI1, syksy 2016

Aineiston kriittinen lukeminen Pohjatekstistä riippumatta tärkeää erottaa aineiston keskeinen sisältö / pääväite + perustelut sekä arvioida kriittisesti pohjatekstin ajatuksia ja esitystapaa Huomioi pohjatekstin tekstilaji ja tavoite

Aineiston referointi ja kommentointi Pohjateksti: väline, jonka sisältö tarjoaa mahdollisuuksia omien ajatusten ja ideoiden kehittelyyn Lukijan voitava koko ajan erottaa, mikä on lainattua ja mikä kirjoittajan omaa ajatusta! Esittele aina pohjateksti. Referoi keskeinen sisältö (kerro omin sanoin). Referoimisen lisäksi voi pohjatekstiä myös lainata suoraan.

Suoria lainauksia käytetään silloin, kun pohjatekstin kirjoittaja on ilmaissut jonkin asian erityisen hyvin ja persoonallisesti. Sitaattien tulee olla luontevia (omaan tekstiin sisällöllisesti ja teknisesti sujuvasti yhdistettyjä).