15 Laki suojelee kuluttajaa s. 107-111.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
MAKSETTU HOTELLIHUONE. SISÄÄNKIRJAUTUMISEN AJANKOHTA. VAHINGON RAJOITTAMINEN. JANIKA KAITO & SUSANNA KAINSALO M2A.
Advertisements

Lasten oikeudet. Lapsen oikeuksien sopimus Maailman laajin ihmisoikeussopimus Hyväksyttiin 1989, Suomessa voimaan maata hyväksynyt, vain Yhdysvallat.
Vanhat varastosäiliöt | Hannu Kononen 2 Vanha varastosäiliö – Sen kun varastoi maailman nappiin… Ei huolta huoltamisesta.. Ei voida.
Ubuntu - peruskäyttö Seuraavassa läpikäydään Ubuntun peruskäyttöä: Perustoiminnot Sisäänkirjautuminen Työpöytä Uloskirjautuminen Lähteinä on käytettu Ubuntu.
Tietoturvaviikko 2013 Esitys 4/5 Ohje: voit liikkua esityksessä eteen- tai taaksepäin napsauttamalla sivun alareunassa olevaa nuolta Tämän esityksen on.
KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Automaattisia korjauksia Melindassa Ulla Ikäheimo Melinda-talonmiehen tuokio
Lakitieto LAPSEN OIKEUDET. SUKUNIMILAKI Jos ei toisin ilmoiteta, lapsi saa äidin sukunimen. Jos ei toisin ilmoiteta, lapsi saa äidin sukunimen. Jos vanhemmilla.
Lakitieto TAVARAN JA PALVELUSTEN KAUPPA. KULUTTAJANSUOJALAKI Suojaa ostajaa, kun myyjänä ammattilainen ja ostajana yksityinen Suojaa ostajaa, kun myyjänä.
1 Työtapaturmista ilmoittaminen 2010 Riikka-Liisa Haapanen
Joukkueen pelisäännöt FC KasiYsi P05 päivitetty
Lakitieto ASUNNON KAUPPA. ASUNTO-OSAKE Kerros- ja rivitalot osakehuoneistoja Kerros- ja rivitalot osakehuoneistoja Myydään arvopaperi Myydään arvopaperi.
Maataloustuotteiden jatkojalostus Marjatta Rahkio, LTK.
Innovaatioseteli INNOVAATIO-OSAAMISTA YRITYKSEESI
Vinkkejä pulmatilanteisiin (1/2)
Vapaa kilpailu hyödyttää kuluttajaa
Yrittäjä, sinä ja työntekijäsi olette yrityksesi tärkein voimavara!
Tuotteen dokumentointi
Jani Kiviharju Helsingin normaalilyseo Syksy 2016
Koulutusyhteistyön sopimusasiat –seminaari Kari Pitkänen
Asiatekstin rakennemalleja
Taustaa Yliopistolaki 41§ ja amklaki 30§: opiskeluoikeus
OSOITE Katuosoite/koordinaatit TILAT
PILKKU.
Opettajaopinnot kahdessa aineessa
15 Laki suojelee kuluttajaa s Tuntidiat Tehtävien vastaukset.
14 Markkinointi houkuttelee kuluttamaan s
Asiatekstin rakennemalleja
Liisa Hentilä ja Jesse sjölund
Sivisverkon digitaaliset osaamismerkit
KILPAILIJAT.
T y ö h v i n o t a s A j e l Mousetrapper advance 2.0
Alaikäisen tekemä sopimus Anniina Väisänen & Jutta Kokkonen
Terveydentilatietojen toimittaminen vakuutuslaitokselle – työtapaturmat, ammattitaudit, liikennevahingot Kun hoitolaitos/lääkäri laskuttaa hoitokäynnin.
Kunnioita Peliä -teksti
Murtoluku Murtoluku on jakolasku, jota ei ole laskettu loppuun asti.
Kuluttajan etu – onko sitä ?
Yhdyssanojen oikeinkirjoitusta
Monialainen yhteispalvelu
Piirtäminen harrastuksena
Kielitietoisuus.
Lukio.
Laadukasta pesulapalvelua
Tajua mut! –toimintamalli koulutus
Kahden yksityishenkilön välinen kauppa ja sopimuksen synty
Kuinka tärkeää tiedon luotettavuus on netissä
Kuntoutuksen kuumat perunat
OSA II Luotot ja takaus. OSA II Luotot ja takaus.
ARVONLISÄVERO Heli Kortesalmi.
Kaksi erää Tässä ppt:ssä ohjeet pelin johtajalle Opus-työryhmä 2014
TEKSTIOPPI s
IT-järjestelmät Teija Kaltio-Rein Projektipäällikkö, Kirkkohallitus
Liiketalouden perustutkinto, merkonomi
TIETOSUOJA-OHJEET JOUKKUEILLE JA JAOSTOILLE
KULUTTAJANSUOJA.
Oodin version 3.7 yhteenveto
Lähtökepit jokkis Timo Palmen, Säkylän Ua sähköposti lajipäällikölle ja lajiryhmälle Pyytäisin että ottaisitte käsittelyyn ja mahdollistettaisiin.
Lisätietoa Turnitinista Moodlessa
Rajat ylittävä terveydenhuolto ja järjestöyhteistyö
SOPIMUSEHDOT.
KULUTTAJANSUOJA.
KULUTTAJANKAUPPA.
LIIKEKAUPAN SOPIMUKSEN SUUNNITTELU KÄYTÄNNÖSSÄ
Hyvinvointi- ja terveyserot -sivusto
Tervetuloa uuteen PowerPointiin
Tärkeämpää kuin arvaatkaan
Suomen verotus selkokielellä
Konsertin peruuntuminen
Dynamic Reporting (DR) -raporttien teon parhaat käytännöt
ARKISTOINTI – järjestämistä ja säilyttämistä
Kaveritaidot.
Esityksen transkriptio:

15 Laki suojelee kuluttajaa s. 107-111

Tuotteen palauttamisoikeus Kuluttaja voi palauttaa tuotteen myyjälle, jos Tuote on rikki tai siinä ilmenee jokin muu virhe kauppa on erikseen luvannut palautusoikeuden ehjällekin tuotteelle kyseessä on kaupan markkinointikeino kauppa muuten suostuu palautukseen kaupalla on oikeus vaatia purkumaksua Kyseessä on etämyynti eli tuote on ostettu verkkokaupasta tai postimyynnistä ja on käyttämätön (puh.esim.) aikaa on 14 vrk postikulut voivat jäädä kuluttajan maksettavaksi (kannattaa selvittää ostettaessa).

Kaupalla on oikeus yrittää ensin korjata virhe. Kuluttajan ei tarvitse suostua ottamaan tuotteen A tilalle samantapaista tuotetta B. Jos korjaaminen tai vaihto uuteen samanlaiseen tuotteeseen ei onnistu, kuluttajalla on oikeus purkaa kauppa. Miksi osittainen hinnanpalautus voi joskus olla hyvä ratkaisu sekä kaupalle että kuluttajalle?

Miten toimia ongelmatilanteissa? http://www.kkv.fi/kuluttajaneuvonta Miten toimia ongelmatilanteissa? 1) Neuvottele aina ensin tuotteen myyneen liikkeen kanssa. Mitä paremmin osoitat tuntevasi oikeutesi, sen paremmin onnistut. 2) Voit pyytää neuvoja maistraatin kuluttajaneuvonnasta. 3) Voit viedä asian puolueettoman Kuluttajariita- lautakunnan (aik. kuluttajavalituslautakunta) käsittelyyn. Se antaa suosituksensa asian ratkaisuksi, ja yleensä liikkeet noudattavat sitä. 4) Voit viedä riidan käräjäoikeuden ratkaistavaksi (meillä Ylivieska-Raahen KO)

Mitä takuu ja virhevastuu tarkoittavat? http://www.kkv.fi/Tietoa-ja-ohjeita/Ostaminen-myyminen-ja-sopimukset/takuu-ja-virhevastuu/ Mitä takuu ja virhevastuu tarkoittavat? Takuu on valmistajan tuotteelleen myöntämä vapaaehtoinen lisäetu. Euroopan unionin kuluttajalainsäädännön mukaan tuotteilla on joka tapauksessa niin sanottu virhevastuuaika: jos tuotteen kohtuulliseksi käyttöajaksi voidaan katsoa yli kuusi kuukautta ja tuotteessa ilmenee sinä aikana virhe, tuotteen katsotaan olleen virheellinen jo uutena. Myyjän on huomioitava tämä virhettä hyvitettäessä. Kuluttajanoikeudet eivät lopu virhevastuuajan tai takuuajan päättyessäkään, jos tuote on rikkoutunut kohtuulliseksi katsottavan käyttöajan kuluessa. Esimerkki: Tietokoneen kohtuullisena käyttöaikana voidaan pitää kolmea vuotta. Jos kone rikkoutuu korjauskelvottomaksi 1 ½ vuodessa, tai korjaus maksaisi enemmän kuin uusi kone, kuluttajalla on oikeus purkaa kauppa, ja saada jokin osa kauppasummasta takaisin. (Koko hintaa ei palauteta, koska kuluttaja on kuitenkin voinut käyttää konetta 1 ½ vuoden ajan.) Kyse on markkinointikeinosta, jolla valmistaja pyrkii luomaan mahdollisimman hyvä kuvan tuotteestaan. Takuusta valmistajalle syntyvät kustannukset on arvioitu mukaan tuotteen myyntihintaan. Esimerkki: Jos tietokone rikkoutuu korjauskelvottomaksi alle puolessa vuodessa, myyjän on vaihdettava se uuteen. http://www.kaleva.fi/teemat/hyva-elama/virhevastuu-jatkuu-takuun-jalkeenkin/291956/