Tuottotehtävä tekstitaitokokeessa

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Eveliina Sirkeinen: Tekstianalyysi ja mielipidetekstit netissä
Advertisements

Selkeän kirjoittamisen huoneentaulu
Tekstilajeja Pääkirjoitus, kolumni, kommentti, pakina, yleisönosastokirjoitus, vastine, arvostelu, haastattelu.
ÄIDINKIELEN YLIOPPILASKOE
Kommentti ÄI1.
Referointi ja referaatti
Englannin YO-koe Tehtävätyypit.
Tavoitteena tänään tekstitaidon tehtävien tarkastelu
Tekstitaidon vastauksen eteneminen
2. a. Pareittain esittele kirjoittamasi esittelyteksti ja valitsemasi lehtijutut. 2. b. Tarkastelkaa yhdessä valitsemianne lehtijuttuja ja merkitkää juttuihin.
Journalistisia tekstilajeja
Asiatekstejä moniin tarkoituksiin
Juttuja (verkko)lehteen. Metakka Mediataitoja oppimaan/ mediataitoja kaikille ( OPH:n tukema mediakasvatushanke Saimaan mediakeskuksen.
Aine ei noudata riittävästi tehtävänantoa.
Kurssityön laatiminen Puolalanmäen lukio VA4 syksy 2006 Anne Lindholm.
Tuula Marila PROSESSIKIRJOITTAMINEN. Tuula Marila Kirjoittaminen on monivaiheinen prosessi 1.Valmistautuminen -muistin virkistäminen ja.
Tehtävänanto, otsikko, aloitus ja lopetus esseekokeessa
Tuottotehtävä tekstitaitokokeessa
Tunnetko tekstilajit, entä tekstityypit?
Proosatekstin erittelyä tekstitaitokokeessa
Esseen kirjoittaminen
 Valitse itseäsi kiinnostava ja sinulle sopiva kirja.  Kannattaa pohtia seuraavia asioita:  Mikä on kirjan aihepiiri?  Onko kirjan pituus sinulle.
Aineistoessee Aineiston käyttöä oman tekstin kudelmana Sari Toivakka, Kauhavan lukio 1.
Äidinkielen yo-koetyyppi keväästä 2007 alkaen: oma tekstilajinsa.
Vanhoja tekstitaidon yo-kokeita
Esseekokeen aihepiirit ja tekstilajit TÄRPPEJÄ ÄIKÄN ESSEEKOKEESEEN?
AI8 Tekstin keinot, uutinen Tekstin keinot Kappalejaolla voidaan auttaa lukijaa hahmottamaan tekstiä ja sen pääkohtia. – Kappaleen alussa tulee.
ABI-INFO SYKSYN ENGLANNIN YO-KOE. SYKSYLLÄ KIRJOITTAVAT VAHVAT OSAAJAT.
Synodaalikokous Viisas kynä Kirjallisuusterapia Terapeuttinen vuorovaikutusprosessi Valmis tai itse tuotettu aineisto Yleensä ohjatussa ryhmässä.
Tekstin moniäänisyys tutkittavana
Proosatekstin analyysi
Asiakielisyys.
Lukijasta kirjoittajaksi
Tekstitaidon ylioppilaskoe
Uutinen Äskettäin tapahtunutta asiaa koskeva tieto tai selostus.
Comenius koulun kehittämishanke
TEKSTITAIDON VASTAUS Ks. Särmä s. 392.
Tunnetko tekstilajit, entä tekstityypit?
Yhteenvetoa mediatekstien vaikutuskeinoista
ÄIDINKIELEN SÄHKÖINEN YLIOPPILASKOE
Sadusta uutiseksi Kirsi Hautamäki.
Mitä tehtävänanto voi määrätä?
Ylioppilastutkintolautakunnan kriteereitä
Muista nämä aineisto- tai dokumenttitehtävään vastatessasi:
Proosatekstin erittelyä tekstitaitokokeessa
Tänään tutkimme mediakriittisyyttä
AI8 Muistiinpanot Ma
KRIITTINEN ELI KOMMENTOITU REFERAATTI
ESSEE.
Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän.
Artikkelin rakenne Miettikää ryhmissä:
Asiatekstien tyylilaji: asiatyyli
ESSEE.
Tunnetko tekstilajit, entä tekstityypit?
Aineiston käyttö oman tekstin pohjana
Konteksti polttopisteessä
AI8 muistiinpanot Ti
ÄI1 Tekstit ja vuorovaikutus
Kirje, sähköposti, blogi
Aineistosta kirjoittaminen
Äidinkielen yo-koetyyppi keväästä 2007 alkaen: oma tekstilajinsa
Tekstitaitovastauksen kertausta
Kirjallisuusterapia.
Tuottotehtävä tekstitaitokokeessa
Selkokieli.
Tekstin moniäänisyys tutkittavana
Äidinkielen yo-koetyyppi keväästä 2007 alkaen
Tehtävänantojen sudenkuoppia
Lukemisen, kirjoittamisen ja kypsyyden koetyyppi
Kirjallisuusessee Essee: lyhyt, tav. yleistajuinen esitys jostakin tieteen tai varsinkin taiteen, kirjallisuuden alalta. (Nykysuomen sanakirja)
Esityksen transkriptio:

Tuottotehtävä tekstitaitokokeessa = Kirjoitan tietyn genren mukaisen tekstin itse Kirje, puhe, uutinen, yleisönosastoteksti, esite…Hmm!

Menneitä tehtäviä Kirjoita romaanin alussa kuvastusta tapahtumasta uutinen Siklaxin paikallislehteen. Uutisen tulee olla määrämittainen, 200 – 250 sanaa. (Merkitse sanamäärä uutistekstisi perään.) Aineisto: Lars Sund: Puodinpitäjän poika (katkelma romaanin alusta) (Kevät 2007) Kirjoita lukemasi aikakauslehtihaastattelun perusteella Kai Lehtiselle kirje, jossa oppilaskunnan edustajana suostuttelet häntä koulunne tilaisuuteen. Perustele kirjeessäsi, miksi pyydät häntä ja mikä hänen tehtävänsä tilaisuudessa olisi. Aineisto: Anna Sommers: Kai Antero Lehtinen ja melkein mahdoton tehtävä, Me Naiset 16.3.2006 (Syksy 2007)   Kirjoita Mikko Rimmisen romaanikatkelman pohjalta ulkopuolisen tarkkailijan näkökulmasta lehdessä julkaistavaksi tarkoitettu yleisönosastokirjoitus, jossa otetaan kantaa katkelmassa kuvattujen nuorten aikuisten elämäntyyliin. (Mainitse lehti, johon mielipide on tarkoitettu.) (Preli 2008)

Miten toimia oman tekstin tuottamisessa? 1. Tutki huolellisesti pohjateksti, jota sinun pitää käyttää: Mikä on sen tekstilaji? Mikä on konteksti? Miten ohjataan käyttämään? Miten sen tekstilaji vaikuttaa sisältöön, tyyliin, kieleen jne.? Mistä näkökulmasta luet? Mitä tarvitset omaan tekstiisi?  

Miten toimia oman tekstin tuottamisessa? 2. Analysoi vielä kerran tehtävänanto huolellisesti: Minkä genren teksti sinun täytyy kirjoittaa? Mitkä ovat tekstilajin piirteet eli mistä lukija tunnistaa tekstilajin? Mitä asioita tehtävänannossa määrätään kirjoitettavaksi? Onko jotain rajoituksia (esim. tekstin pituus)? Missä teksti julkaistaan? / Kenelle teksti on tarkoitettu? Kenelle sen kohdennat? Miten julkaisukonteksti vaikuttaa syntyvään tekstiisi? Missä roolissa kirjoitat? Mistä näkökulmasta?

Miten toimia oman tekstin tuottamisessa? 3. Suunnittele tekstisi sisältöä, rakennetta ja kieltä: Millainen rakenne tekstilajille on tyypillistä? (esim. uutinen, mielipideteksti, kirje, puhe) Mitä osia / elementtejä tyypillisesti on? Millaista kieltä ja tyyliä pitää käyttää? Miten nimien kanssa on tapana toimia (jos sellaisia on)? Mitä tietoja tarvitset pohjatekstistä? Miten lähteet tässä tekstilajissa on tapana ilmaista? Mitä ei tähän tekstilajiin kuulu? 4. Kirjoita ja viimeistele!