Turha toisto eli tautologia

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Ruotsinkielinen liikeviestintä
Advertisements

Kasvaako pääni, kun opin?
Helppoa ja ymmärrettävää suomea
Sanaston oppiminen Älä ota kesäsanaa!
Vinkkejä sanojen muistamiseen •Visuaalisen muistin tukeminen ▫Sanan liittäminen kuvaan  pohdi, mitä oman kielen sanaa opeteltava sana muistuttaa  luo.
Selkeän kirjoittamisen huoneentaulu
asukasta ”ulkomaalaista” km² 4 virallista kieltä 17 itsehallintoaluetta.
Virkkeiden peruskunnostus
Listening comprehension
Päivän erikoinen ÄI1.
Miten kirjoitan verkkoon? Vammaispalvelujen käsikirja sosiaaliportti.fi Hanna Heikkonen.
Jouni Viuhko 2010 Pilkun käyttäminen.
Pilkku.
Kielen tehtäviä Informatiivinen tehtävä Vaikuttava tehtävä
Nauru kritiikin keinona
PILKKU.
Nauru kritiikin keinona.  Naurun avulla voi vahvistaa vallitsevia käsityksiä.  Toisaalta nauru on keino purkaa valtarakenteita.  Nauru etäännyttää.
Eheää tekstiä Kieli ja tekstit 1, sivut
SUUTARILAN KEVÄTJUHLA OLI HIENO JA PERINTEIKÄS Kotimaani ompi Suomi Kotimaani ompi Suomi, Suomi armas, synnyinmaa. Siellä valkolatva tuomi Ahon laitaa.
2. a. Pareittain esittele kirjoittamasi esittelyteksti ja valitsemasi lehtijutut. 2. b. Tarkastelkaa yhdessä valitsemianne lehtijuttuja ja merkitkää juttuihin.
Asiatekstejä moniin tarkoituksiin
Kurssityön laatiminen Puolalanmäen lukio VA4 syksy 2006 Anne Lindholm.
2/2009 Kiina. 2/2009 Kiina ja CIMOn yhteistyökumppani: Mitä ulkomaalaisen harjoittelijan tulisi ottaa huomioon? ”Kunnioita kiinalaista kulttuuria, kunnioita.
Kielellä vaikuttaminen
Suullinen esitys Puolalanmäen lukio VA4 syksy 2006 Anne Lindholm.
Puhu parin kanssa. Täytyykö sinun opiskella tänään illalla
SF 2007 (T.Hopeavuoren materiaali & Tekniikan viestintä) TYÖELÄMÄN ARKIVIESTINTÄ Vastaanottaja- ja tilanneanalyysi.
Tiivistelmä ja kypsyysnäyte
Asiatekstien perustyylilaji YTL:n vaatimus äidinkielen kokeelta
LAUSERAKENNE Kirjakieli Puhekieli
Lehmätutkimus - Väitetään että lehmät tuottavat enemmän maitoa, kun niille soitetaan musiikkia. -
Pilkku Kotilainen, Liedes, Luttinen, Meriläinen.  Pääsääntönä on, että virkkeen lauseet erotetaan toisistaan yleensä pilkulla.  Päälause erotetaan sivulauseesta.
Aineistoessee Aineiston käyttöä oman tekstin kudelmana Sari Toivakka, Kauhavan lukio 1.
Äidinkielen yo-koetyyppi keväästä 2007 alkaen: oma tekstilajinsa.
Retorisia keinoja Argumentoinnin tueksi vaikuttavaan kirjoittamiseen ja puhumiseen Sari Toivakka, Retoriset keinot = Kielen tyylikeinot = Tehokeinot.
AI8 Tekstin keinot, uutinen Tekstin keinot Kappalejaolla voidaan auttaa lukijaa hahmottamaan tekstiä ja sen pääkohtia. – Kappaleen alussa tulee.
Tietoa välittävä puheenvuoro = TIETOISKU Sari Toivakka / DOKTUM1.
ÄIDINKIELI JA KIRJALLISUUS KAUHAVAN LUKIOSSA
SUOMEN SOSIAALIPSYKIATRISTEN YHTEISÖJEN KESKUSLIITON KOULUTUSPÄIVÄT
Ohjeet Kandidaattiseminaariin integroitu kypsyysnäytesuorittaminen
2. Oppimiskerta PERSISTENT
Runo auki! ÄI6, syksy 2016.
1. Monimuotoinen terveys
Kyselylomakkeen tekeminen
Referointi eli tiivistäminen
TYYLI ’tekstille, tekstin osalle, tekstilajille, tekijälle ja aikakaudelle ominainen esitystapa’ (OK s. 327 – 333)
Asiatekstin rakennemalleja
Ideoinnista ja suunnittelusta liikkeelle!
Essee – tekstien jalokivi
Virke ja lause PL Sanojen liittoja + SL virke.
PILKKU.
Aineistoaine Särmä s. 359 Vastaa Särmä-kysymyksiin TK:sta s. 96
Suomen kirjoituskurssi edistyneille
Suomen kirjoituskurssi edistyneille
Mitä taide on? Sari Toivakka, Kauhavan lukio.
Sidosteisuus Tekstin koossa pitävää liimaa!.
Mikä ihmeen objekti?.
Äi9 Aineistopohjainen essee
Äidinkielen esseekoe Lukemisen, kirjoittamisen ja kypsyyden koe
Mikä ihmeen pecha kucha?
Tietoa välittävä puheenvuoro
Asiatekstien tyylilaji: asiatyyli
toista 12 kertaa käännä kortti lähetä käännetty
(Työ)elämän esiintymistilanteet
Kielen- ja tekstinhuoltoa
KUINKA VALITSEN OBJEKTIN MUODON ?
Suomen kielen pilkutuksen logiikka
Ihmiskielellä on monta käyttötarkoitusta
Lammas.
Lypsylehmä.
Esityksen transkriptio:

Turha toisto eli tautologia Ihminen osaa tehdä mitä vain. Usein ihminen ihmettelee toista ihmistä. Joskus ihminen vain haluaa olla rauhassa yksin, ja joskus ihminen kaipaa muiden ihmisten seuraan. 18.5.2018 Sari Toivakka, Kauhavan lukio

Sari Toivakka, Kauhavan lukio Mikä on toistoa? Saman sanan toistuminen kaksi kertaa tai useammin samassa virkkeessä tai vierek­käi­sis­sä virkkeissä on turhaa toistoa. Toistoa on myös samantapaisten sanojen käyttäminen lähekkäin tekstissä. Ylioppilasaineiden arvostelussa pidetään tois­toa virheenä tai ainakin tyyli­ rikko­na, joka alentaa arvosanaa. Toisinaan toisto on kuitenkin tarpeen selvyyssyistä! Tehokeinoja toistoa (harkittua toistoa) voi käyttää.  18.5.2018 Sari Toivakka, Kauhavan lukio

Onko toisto aina häiritsevää ja turhaa? Lehmä synnyttää uuden vasikan joka vuosi. Lehmän tiineys kestää yhdeksän kuukautta. Lehmän tiineysajan alussa lehmä tuottaa edelleen maitoa ja lehmän vasikka kasvaa sen kohdussa. Poikimisen lähestyessä lehmän maidontuotanto vähenee ja lopulta ehtyy kokonaan. Lehmän sanotaan olevan ummessa. 18.5.2018 Sari Toivakka, Kauhavan lukio

Miten toistoa voi tekstissä välttää? Käytetään pronomineja kuten ”se” tai pitempiä ilmaisuja kuten ”äsken mainittu” tai ”asianomainen”. Edellä olevassa esimerkissäkin on yhden kerran käytetty lehmä-sanan tilalla se-sanaa. Joskus toistoa voi välttää vain jättämällä sanan pois. Edellä olevan esimerkin yhdessä virkkeessä ei sanota, että puhutaan nimenomaan lehmän poiki­mi­ses­ta, koska se on asiayhteyden perusteella selvää. 18.5.2018 Sari Toivakka, Kauhavan lukio

Miten toistoa voi tekstissä välttää? Käytetään erilaisia sanoja viit­taa­maan samaan asiaan eli synonyymeja. Voidaan kirjoittaa lehmistä, naudoista, kant­tu­rois­ta, itikoista, elikoista, karjasta jne. Synonyymeissä voi olla ongelmia: ne eivät ole kaikille lukijoille välttämättä tuttuja; kaikkien mielestä itikat eivät ole lehmiä (kuten ne Etelä-Pohjan­maalla ovat). Lisäksi täydellisiä synonyymeja ei kielessä juuri ole, joten sanan vaihtaminen syno­nyy­mik­seen muuttaa yleensä sävyä. Yksi toiston välttämisen keino on lauseiden yhdistely. Lauseet ”lehmät ovat mä­reh­ti­jöi­tä” ja ”lehmät tuottavat maitoa” voidaan yhdistää virkkeeksi niin, että niille tulee yh­tei­nen lauseen­jäsen: ”Lehmät ovat märehtijöitä ja tuottavat maitoa.” 18.5.2018 Sari Toivakka, Kauhavan lukio

Myös + kin on myös toistoa Kielitoimiston mukaan sanaa myöskin on vältettävä, ainakin kirjakielessä. Tätä on perusteltu sillä, että se sisältää turhaa toisteisuutta (eli redundanssia eli tautologiaa eli pleonasmia), koska liitepartikkeli -kin sanoo saman kuin myös. Sofia osti kaupasta myös uusia konseptejakin. 18.5.2018 Sari Toivakka, Kauhavan lukio

Harkittu toisto on tyylikeino – ja tietysti sallittua! Esitys on alkamassa. Trapetsitaiteilija odottaa. Soittajat odottavat. Yleisö odottaa. Lopulta musiikki räjähtää, taiteilija irtoaa trapetsista ja lentää kieppuen halki tyhjyyden. 18.5.2018 Sari Toivakka, Kauhavan lukio

Onko virkkeissä turhaa toistoa? Tutkimus on toteutettu alueellisesti suhteellisen suurella alueella. Asiantuntijahaastatteluja on käytetty selventämään tutkimuksessa käytettyjä käsitteitä. Työyhteisöön perehdytyksen tarkoituksena on perehdyttää kaikki uudet työntekijät työyhteisöön. 18.5.2018 Sari Toivakka, Kauhavan lukio

Toisto on tyypillistä runoudelle Laitan reppuni laulamaan, tarinaa kertomaan. Jo joutui armas aika, ja suvi suloinen. Vaka vanha Väinämöinen, tietäjä iän ikuinen. 18.5.2018 Sari Toivakka, Kauhavan lukio