Free from tuotteet S-ryhmässä kasvava tuoteryhmä Katariina Roininen S-RYHMÄN VÄHITTÄISKAUPPA
Esitys Tutkimukset S-ryhmän vähittäiskaupassa Ruokavaliot Ruokailmiöt Free from- tuoteryhmät S-ryhmässä gluteeniton, laktoositon, lihaton, luomu S-RYHMÄN VÄHITTÄISKAUPPA
ASEMOINTI KILPAILIJOIHIN KONSEPTIEN KEHITYSTYÖN TUKI S-ryhmän vähittäiskaupan kuluttaja- ja myyntitutkimukset KULUTTAJA Risc Monitor (Ilmiöt ja ruoka) TNS Atlas Suomi syö -tutkimus Kansallinen nuorisotutkimus Kansallinen senioritutkimus RTS-tutkimukset KYSYNTÄ JA MYYNTI Nielsen Homescan (5000 kotitalouden ostomenot) Tilastokeskuksen demografiatiedot Myyntitietokannat ASIAKKAAT Kvalitatiiviset ja kvantitatiiviset räätälöidyt tutkimukset Asiakaspaneelit (Prisma, S-market, Pienmyymälät ja Kodin Terra) RUOKAILMIÖT YLEINEN MARKKINA ASEMOINTI KILPAILIJOIHIN KONSEPTIEN KEHITYSTYÖN TUKI S-RYHMÄN VÄHITTÄISKAUPPA
S-RYHMÄN VÄHITTÄISKAUPPA Ruokailmiöt S-RYHMÄN VÄHITTÄISKAUPPA
Vallitsevat ruokailmiöt YKSILÖLLISYYS AITOUS EETTISYYS, EKOLOGISUUS ja VASTUULLISUUS KOTIMAISUUS, PAIKALLISUUS ja ALKUPERÄ SOSIAALINEN KANSSAKÄYMINEN HYVINVOINTI HELPPOUS SMART SHOPPING S-RYHMÄN VÄHITTÄISKAUPPA
S-RYHMÄN VÄHITTÄISKAUPPA Hyvinvointi S-RYHMÄN VÄHITTÄISKAUPPA
Hyvinvoinnin merkitys kasvaa edelleen 64 % suomalaisista kokee voivansa huonosti, jos ei harrasta liikuntaa säännöllisesti (+6 %-yks. vrt. 2012) 64 % suomalaisista kokee että liikunta ja terveellinen ruokavalio on heille elämäntapa (+8 %-yks. vrt. 2012) Eniten kasvua 25-34–vuotiailla naisilla 25 (+15 %-yksikköä) S-RYHMÄN VÄHITTÄISKAUPPA Lähde: Taloustutkimus, Suomi Syö 2016
Google trends: hakumäärien kehitys Suomessa 5 vuodessa Terveellinen Helppo Helppo ruoka Terveellinen ruoka Hyvä olo S-RYHMÄN VÄHITTÄISKAUPPA
Mikä saa käyttämään tavanomaista enemmän rahaa S-RYHMÄN VÄHITTÄISKAUPPA Lähde: TNS Mind (Monitor Ruokaraportti 2016)
S-RYHMÄN VÄHITTÄISKAUPPA Ruokavaliot S-RYHMÄN VÄHITTÄISKAUPPA
Yli puolet jo sanoo räätälöineensä omanlaisensa ruokavalion 59 % suomalaisista kertoo räätälöineensä juuri itsellensä sopivan ruokavalion esim. yhdistelemällä osia erilaisista ruokavalioista ja suosituksista. Täysin / osittain samaa mieltä S-RYHMÄN VÄHITTÄISKAUPPA Lähde: TNS Mind (Monitor Ruokaraportti 2016)
88 % S-marketin panelisteista noudattaa perusruokavaliota Voice of Customer / SOK MEDIA Lähde: S-market asiakaspaneeli, joulukuu 2016
Laktoositon suurin rajoite perusruokavaliossa Voice of Customer / SOK MEDIA Lähde: S-market asiakaspaneeli, joulukuu 2016
Semi-vegetaarinen suurin kasvisruokavalioista S-marketin panelisteilla Voice of Customer / SOK MEDIA Lähde: S-market asiakaspaneeli, joulukuu 2016
Google trends: hakumäärien kehitys Suomessa 5 vuodessa kasvisruoka gluteeniton vege sokeriton vegaani fodmap S-RYHMÄN VÄHITTÄISKAUPPA
Ruoka-aineiden merkitys näkyy myynneissä Myyntivolyymin kehitys Attribuutti vs 2015 Luomu + 20 % Runsasproteiininen + 14 % Lisäaineeton + 13 % Laktoositon + 7 % Gluteeniton + 6 % Säilöntäaineeton + 5 % Vähärasvainen - 12 % S-RYHMÄN VÄHITTÄISKAUPPA Lähde: SOK Myyntidata 2016
S-RYHMÄN VÄHITTÄISKAUPPA Gluteenitomien ja laktoosittomien tuotteiden myynti tasaisessa kasvussa S-RYHMÄN VÄHITTÄISKAUPPA Lähde: SOK Myyntidata 2016
Gluteenittomien osuus omassa tuoteryhmässään myös kasvussa Tuoteluokka 2013 2014 2015 2016 Gluteeniton 8 % 9 % 10 % Gluteeniton -tuoteluokalla merkittyjen tuotteiden osuuden kehitys seuraavissa tuoteryhmissä Gluteenittomat tuoreet leipomotuotteet, kuivaleipä, korput, jauhot, murot, myslit, pasta, riisi, nuudeli, snacksit, säilykkeet, leivonnaispakasteet S-RYHMÄN VÄHITTÄISKAUPPA Lähde: SOK Myyntidata 2016
Myydyimmät gluteenittomat tuoteryhmät 2016 Vol sija Muutos vrt 2015 1 ERITYISRUOKAVALIOLEIVÄT +0 % 2 ERITYISRUOKAVALIOJAUHOT +9 % 3 GLUTEENITTOMAT VAALEAT RUOKALEIVÄT 4 ERITYISRUOKAVALIOKUIVALEIVÄT +22 % 5 GLUTEENITTOMAT TUMMAT RUOKALEIVÄT +50 % 6 PERUSKAURAHIUTALEET S-RYHMÄN VÄHITTÄISKAUPPA Lähde: SOK Myyntidata 2016
Laktoosittomien osuus omassa tuoteryhmässään myös kasvussa Tuoteluokka 2013 2014 2015 2016 Laktoositon 18 % 20 % 22 % 24 % Laktoositon -tuoteluokalla merkittyjen tuotteiden osuuden kehitys seuraavissa tuoteryhmissä Nestemäiset maitotaloustuotteet, maitotalouden välipalat, keltaiset rasvat S-RYHMÄN VÄHITTÄISKAUPPA Lähde: SOK Myyntidata 2016
Myydyimmät laktoosittomat tuoteryhmät 2016 Vol sija Muutos vrt 2015 1 LAKTOOSITTOMAT KEVYTMAITOJUOMAT 2 LAKTOOSITTOMAT RASVATTOMAT MAITOJUOMAT 3 KERMAJUUSTOPALAT 4 EDAMJUUSTOPALAT 5 LAKTOOSITTOMAT MUUT MAITOJUOMAT 6 KERMAJUUSTOPALAT KEVYT 7 MAUSTETUT BAKTEERI LISÄTYT JOGURTIT TLK 8 MAUSTAMATTOMAT BAKTEERI LISÄTYT JOGURTIT TLK 9 TEOLLISET PAKATUT RIISIPIIRAKAT 10 RUOKAKERMA MAUSTAMATON KEVYT 50 milj litraa laktoosittomia maitojuomia 2016 S-RYHMÄN VÄHITTÄISKAUPPA Lähde: SOK Myyntidata 2016
Lihan välttely yleisintä alle 30-vuotiailla S-RYHMÄN VÄHITTÄISKAUPPA Lähde: TNS Mind (Atlas 2016)
Kasvipohjaiset tuotteet nousukiidossa Lihavalmistehyllyn kasviproteiinituotteiden myynti nelinkertaistunut Kasvispyöryköiden myynti kolminkertaistunut Kasvispihvien myynti +40 % Kasvipohjaiset juustot +70 % Kasvipohjaiset maitokaapin juomat +30 % …ja ruoanvalmistustuotteet +70 % Voimakkaimmat muoti-ilmiöt rakentuvat vähintään kahden valtatrendin päälle. Esim. kasvipohjaiset tuotteet: terveellisyys + eettisyys/ekologisuus. Aukkoja tarjonnassa: Kasvispihvien, -pyöryköiden, -suikaleiden jne. kehittäminen. Kotimaiset kasvipohjaiset juustot (esim. raejuusto). Kaurapohjaisten tuotteiden kehittäminen (esim. tofun tapainen tuote). Lähde: SOK Myyntidata 2016
Allergeenien ja lisäaineiden välttely kasvaa iän myötä S-RYHMÄN VÄHITTÄISKAUPPA Lähde: TNS Mind (Atlas 2016)
Luomutuotteiden myynti hyvässä kasvussa S-RYHMÄN VÄHITTÄISKAUPPA Lähde: SOK Myyntidata 2016
Myydyimmät luomutuoteryhmät 2016 Vol sija Muutos vrt 2015 1 LUOMUMAIDOT +15 % 2 BANAANIT +56 % 3 LUOMUKANANMUNAT +16 % 4 KAURAHIUTALEET +34 % 5 APPELSIINITÄYSMEHU +53 % 6 PORKKANAT, PAKATTU +28 % 7 LUOMU LAKTOOSITON KEVYTMAITOJUOMA +33 % 8 KAURARUOKAJUOMA +54 % S-RYHMÄN VÄHITTÄISKAUPPA Lähde: SOK Myyntidata 2016
S-RYHMÄN VÄHITTÄISKAUPPA Ketkä luomua ostavat Luomun volyymikehitys +20 % S-RYHMÄN VÄHITTÄISKAUPPA Lähde: SOK Myyntidata 2016
S-RYHMÄN VÄHITTÄISKAUPPA Yhteenveto Erilaiset Free from –tuotteet nousussa S-ryhmän kaupoissa, mutta pitää muistaa ”aitous” trendin voimakkuus Ei haluta mitään keinotekoista Hinta pitää olla kohdillaan. Smart Shopper kasvaa koko ajan. S-RYHMÄN VÄHITTÄISKAUPPA
S-RYHMÄN VÄHITTÄISKAUPPA Kiitos! katariina.roininen@sok.fi @KatarRoininen S-RYHMÄN VÄHITTÄISKAUPPA