Free from tuotteet S-ryhmässä kasvava tuoteryhmä

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Lahti kansalliseksi ympäristökaupungiksi sekä edelläkävijäksi kansallisen ilmasto- ja energiastrategian toteuttamisessa.
Advertisements

Suomalaisten mielipiteet nykyisistä alkoholi- poliittisista rajoituksista Gallup-tutkimusten mukaan vuosina kk/v Pitäisi väljentää Pitäisi tiukentaa.
Kotimainen ruoka ja yhteiskuntavastuu Johanna Ikävalko ympäristöjohtaja MTK.
Sovellettu: Damelio, R The Basics of Process Mapping 1 Liite Harjoitustyöhön.
AB CHIPSTERS FOOD OY.
MUUTTUVA ASIAKAS Haasteena yritystoiminnalle
Viestinnän Keskusliitto 15 ‒ 24-vuotiaiden mediankäyttö.
Unitutkimus.
Suhdannekatsaus 1/2010 Elintarvikkeiden hinnat. Ruuan hinta laski • Arvonlis ä veron alentaminen n ä kyi ruuan hinnassa v ä litt ö m ä sti – hintojen.
Marjojen tuotekehityksestä ja suuntauksista maailmalla
JUOKSUA HARRASTAVAN RAVITSEMUS
Esittää.
ARJEN TALOUSKATSAUS Telebus helmikuu/2008/viikko 9.
Millainen suomalainen talous ostaa kalaa – ja mitkä tekijät myötävaikuttavat ostokäyttäytymiseen Kimmo Rintakoski.
Turun kaupungin kestävät hankinnat
Pajuniemi Oy ja Krunex Oy Luomu ammattikeittiöissä.
Anna tutki: Naisen asema työelämässä.
Yritykset ja yhteisöt ostajina ”Kaiken takana on…ihminen”
Painonpudotushaaste 6. kuidut
Pienet ja keskisuuret tavarantoimittajat kaupan yhteistyökumppaneina - HoReCa-tukkukaupan näkökulma Järjestöpäällikkö Ilkka Nieminen Päivittäistavarakauppa.
© Sanni Virta ja Liisa-Maija Rautio
Lasten ja nuorten urheiluharrastus
Pienyritykset ja käytettävyys Ville Juhani Lehtonen, 49515B.
Urheilevan nuoren ravitsemus
2 2 Markkinatilanne  Raakamaito –Tuotanto noussut hieman Euroopassa. Suomessa lasku tasaantunut. Hinnat laskeneet muutamissa maissa alle tuotantokustannusten.
© Dagmar 2006 Mediasidonnaisuustutkimus 2007 Tomi Härmä Dagmar Market Intelligence
Lahti kansalliseksi ympäristökaupungiksi sekä edelläkävijäksi kansallisen ilmasto- ja energiastrategian toteuttamisessa.
Asenneilmaston muutossuunnat
VERKKOLEHTI UUSI SUOMI – MAHDOTON YHTÄLÖ? Tampereen yliopisto Markku Huusko.
Ostoskärryverkoston 2 –viikon kampanjan tavoittavuus.
Suomalaiset ravintosuositukset
Uusi teknologia apuna liikunnan ja diabeteksen yhteensovittamisessa
Muistisairaat asiakkaat sosiaali- ja terveyspalveluissa 2009 Satu Vuorio Riikka Väyrynen.
Ravitsemuskertomus Ravitsemuskertomukset ◦ Vuodesta 1995 alkaen ◦ Uusin vuodelta 2003 (5. järjestyksessä) ◦ Päätulokset Suomessa tehdyistä ravitsemuksen.
Muut tekijät sydänterveyttä edistävässä ruokavaliossa.
Copyright © 2007 Wellou.fi 1 Woimapyramidi. Copyright © 2007 Wellou.fi 2 Woimapyramidi  Rasva ja sokeri  Maitovalmisteet  Liha-kala  Kasvikset  Viljavalmisteet.
Terveyden ja hyvinvoinnin alueelliset erot Suomessa (AVI-alueet, maakunnat, suuret kaupungit) - Esimerkkinä Etelä-Suomen AVI vs. koko Suomi Murto.
Tykätään – ostetaanko? Kuluttaja ja luomu Tämän materiaalin tuottamiseen on käytetty MMM:n menekinedistämisrahaa.
Osa 5. Joustoista Kysynnän hintajousto (price elasticity of demand) mittaa, miten kysynnän määrä reagoi hinnan muutokseen = kysytyn määrän suhteellinen.
KANSANTALOUS 3 KYSYNTÄ JA TARJONTA 1© Timo Lindholm, Juhani Kettunen ja Edita Publishing Oy.
Lapin yläkouluakatemia Ravitsemus © Sanni Virta ja Liisa-Maija Rautio.
Sanomalehtien Liitto © TNS Kuinka tärkeää tiedon luotettavuus on netissä vuotiaat, N=554, % ”Kuinka tärkeää tiedon luotettavuus on sinulle NETISSÄ?
RAVINTO 9LK.. TUTKIJARYHMÄT A, B, C, JA D – VALITSE TEHTÄVÄ PARIN KANSSA TAI YKSIN Perehdy aiheeseesi Tee tehtävät käyttäen oppikirjaa ja nettiä – luotettavia.
Digitaalisen analyytikan perusteet Brandfors Webinar |
14 Markkinointi houkuttelee kuluttamaan s
Diabeteslääkkeiden erityiskorvausoikeudet Kainuussa vuosina : Koulutusryhmien väliset erot vuotiailla Risto Kaikkonen TEROKA
ERITYISRUOKAVALIOT Mikä on erityisruokavalio?
Ihmisen vaikutus ilmaston lämpenemiseen on tosiasia.
Perttu Pyykkönen Pellervon Päivä
PUSU Uutta ja vanhaa kasvisten käytössä.
Koulutus 8.5. Liikuntasuositukset, -tutkimukset ja Liikkuva koulu
RAVINNON MERKITYS KIEKKOJUNNULLE(1
Eniten kohderyhmää tavoittavat aikakauslehdet lukijoiden kiinnostusten kohteiden mukaan 2016 Lähde: KMT AL + total 2016 n=9 557 , est
14 Markkinointi houkuttelee kuluttamaan s
HAMK, Forssa Logistiikkafoorumi
Kpl 34 Monien ihmisten ruokavalioita rajoittaa jokin allergia tai sairaus, jolloin elimistö ei siedä jotakin ruoka-ainetta.
Yritykseni pahimmat kilpailijat
Ruokatrendit.
Gluteeniton ruokavalio/FODMAP-ruokavalio
Suoramyynnissä mahdollisuus
Lihavuus laskuun - Hyvinvointia ravinnosta ja liikunnasta
Lisääkö ruoka eriarvoisuutta?
Kasvisruokaa kiitos! Veget ja hiilet haltuun kick off
Ruokaoppia.
Maatalouden ja ruoantuotannon yhteiskuntavastuun taustalla ovat mm.
KULTTUURIN KUNTAKUVA JA TULEVAISUUS Kuntaliitto
Markkinoinnin perusteet
RUOKALISTA LOUNAS PÄIVÄLLINEN
Ravitsemussitoumus-toimintamallin julkistamistilaisuus
Suuri verkkokauppatutkimus 2018
Esityksen transkriptio:

Free from tuotteet S-ryhmässä kasvava tuoteryhmä Katariina Roininen S-RYHMÄN VÄHITTÄISKAUPPA

Esitys Tutkimukset S-ryhmän vähittäiskaupassa Ruokavaliot Ruokailmiöt Free from- tuoteryhmät S-ryhmässä gluteeniton, laktoositon, lihaton, luomu S-RYHMÄN VÄHITTÄISKAUPPA

ASEMOINTI KILPAILIJOIHIN KONSEPTIEN KEHITYSTYÖN TUKI S-ryhmän vähittäiskaupan kuluttaja- ja myyntitutkimukset KULUTTAJA Risc Monitor (Ilmiöt ja ruoka) TNS Atlas Suomi syö -tutkimus Kansallinen nuorisotutkimus Kansallinen senioritutkimus RTS-tutkimukset KYSYNTÄ JA MYYNTI Nielsen Homescan (5000 kotitalouden ostomenot) Tilastokeskuksen demografiatiedot Myyntitietokannat ASIAKKAAT Kvalitatiiviset ja kvantitatiiviset räätälöidyt tutkimukset Asiakaspaneelit (Prisma, S-market, Pienmyymälät ja Kodin Terra) RUOKAILMIÖT YLEINEN MARKKINA ASEMOINTI KILPAILIJOIHIN KONSEPTIEN KEHITYSTYÖN TUKI S-RYHMÄN VÄHITTÄISKAUPPA

S-RYHMÄN VÄHITTÄISKAUPPA Ruokailmiöt S-RYHMÄN VÄHITTÄISKAUPPA

Vallitsevat ruokailmiöt YKSILÖLLISYYS AITOUS EETTISYYS, EKOLOGISUUS ja VASTUULLISUUS KOTIMAISUUS, PAIKALLISUUS ja ALKUPERÄ SOSIAALINEN KANSSAKÄYMINEN HYVINVOINTI HELPPOUS SMART SHOPPING S-RYHMÄN VÄHITTÄISKAUPPA

S-RYHMÄN VÄHITTÄISKAUPPA Hyvinvointi S-RYHMÄN VÄHITTÄISKAUPPA

Hyvinvoinnin merkitys kasvaa edelleen 64 % suomalaisista kokee voivansa huonosti, jos ei harrasta liikuntaa säännöllisesti (+6 %-yks. vrt. 2012) 64 % suomalaisista kokee että liikunta ja terveellinen ruokavalio on heille elämäntapa (+8 %-yks. vrt. 2012) Eniten kasvua 25-34–vuotiailla naisilla 25 (+15 %-yksikköä) S-RYHMÄN VÄHITTÄISKAUPPA Lähde: Taloustutkimus, Suomi Syö 2016

Google trends: hakumäärien kehitys Suomessa 5 vuodessa Terveellinen Helppo Helppo ruoka Terveellinen ruoka Hyvä olo S-RYHMÄN VÄHITTÄISKAUPPA

Mikä saa käyttämään tavanomaista enemmän rahaa S-RYHMÄN VÄHITTÄISKAUPPA Lähde: TNS Mind (Monitor Ruokaraportti 2016)

S-RYHMÄN VÄHITTÄISKAUPPA Ruokavaliot S-RYHMÄN VÄHITTÄISKAUPPA

Yli puolet jo sanoo räätälöineensä omanlaisensa ruokavalion 59 % suomalaisista kertoo räätälöineensä juuri itsellensä sopivan ruokavalion esim. yhdistelemällä osia erilaisista ruokavalioista ja suosituksista. Täysin / osittain samaa mieltä S-RYHMÄN VÄHITTÄISKAUPPA Lähde: TNS Mind (Monitor Ruokaraportti 2016)

88 % S-marketin panelisteista noudattaa perusruokavaliota Voice of Customer / SOK MEDIA Lähde: S-market asiakaspaneeli, joulukuu 2016

Laktoositon suurin rajoite perusruokavaliossa Voice of Customer / SOK MEDIA Lähde: S-market asiakaspaneeli, joulukuu 2016

Semi-vegetaarinen suurin kasvisruokavalioista S-marketin panelisteilla Voice of Customer / SOK MEDIA Lähde: S-market asiakaspaneeli, joulukuu 2016

Google trends: hakumäärien kehitys Suomessa 5 vuodessa kasvisruoka gluteeniton vege sokeriton vegaani fodmap S-RYHMÄN VÄHITTÄISKAUPPA

Ruoka-aineiden merkitys näkyy myynneissä Myyntivolyymin kehitys Attribuutti vs 2015 Luomu + 20 % Runsasproteiininen + 14 % Lisäaineeton + 13 % Laktoositon + 7 % Gluteeniton + 6 % Säilöntäaineeton + 5 % Vähärasvainen - 12 % S-RYHMÄN VÄHITTÄISKAUPPA Lähde: SOK Myyntidata 2016

S-RYHMÄN VÄHITTÄISKAUPPA Gluteenitomien ja laktoosittomien tuotteiden myynti tasaisessa kasvussa S-RYHMÄN VÄHITTÄISKAUPPA Lähde: SOK Myyntidata 2016

Gluteenittomien osuus omassa tuoteryhmässään myös kasvussa Tuoteluokka 2013 2014 2015 2016 Gluteeniton 8 % 9 % 10 % Gluteeniton -tuoteluokalla merkittyjen tuotteiden osuuden kehitys seuraavissa tuoteryhmissä Gluteenittomat tuoreet leipomotuotteet, kuivaleipä, korput, jauhot, murot, myslit, pasta, riisi, nuudeli, snacksit, säilykkeet, leivonnaispakasteet S-RYHMÄN VÄHITTÄISKAUPPA Lähde: SOK Myyntidata 2016

Myydyimmät gluteenittomat tuoteryhmät 2016 Vol sija Muutos vrt 2015 1 ERITYISRUOKAVALIOLEIVÄT +0 % 2 ERITYISRUOKAVALIOJAUHOT +9 % 3 GLUTEENITTOMAT VAALEAT RUOKALEIVÄT 4 ERITYISRUOKAVALIOKUIVALEIVÄT +22 % 5 GLUTEENITTOMAT TUMMAT RUOKALEIVÄT +50 % 6 PERUSKAURAHIUTALEET S-RYHMÄN VÄHITTÄISKAUPPA Lähde: SOK Myyntidata 2016

Laktoosittomien osuus omassa tuoteryhmässään myös kasvussa Tuoteluokka 2013 2014 2015 2016 Laktoositon 18 % 20 % 22 % 24 % Laktoositon -tuoteluokalla merkittyjen tuotteiden osuuden kehitys seuraavissa tuoteryhmissä Nestemäiset maitotaloustuotteet, maitotalouden välipalat, keltaiset rasvat S-RYHMÄN VÄHITTÄISKAUPPA Lähde: SOK Myyntidata 2016

Myydyimmät laktoosittomat tuoteryhmät 2016 Vol sija Muutos vrt 2015 1 LAKTOOSITTOMAT KEVYTMAITOJUOMAT 2 LAKTOOSITTOMAT RASVATTOMAT MAITOJUOMAT 3 KERMAJUUSTOPALAT 4 EDAMJUUSTOPALAT 5 LAKTOOSITTOMAT MUUT MAITOJUOMAT 6 KERMAJUUSTOPALAT KEVYT 7 MAUSTETUT BAKTEERI LISÄTYT JOGURTIT TLK 8 MAUSTAMATTOMAT BAKTEERI LISÄTYT JOGURTIT TLK 9 TEOLLISET PAKATUT RIISIPIIRAKAT 10 RUOKAKERMA MAUSTAMATON KEVYT 50 milj litraa laktoosittomia maitojuomia 2016 S-RYHMÄN VÄHITTÄISKAUPPA Lähde: SOK Myyntidata 2016

Lihan välttely yleisintä alle 30-vuotiailla S-RYHMÄN VÄHITTÄISKAUPPA Lähde: TNS Mind (Atlas 2016)

Kasvipohjaiset tuotteet nousukiidossa Lihavalmistehyllyn kasviproteiinituotteiden myynti nelinkertaistunut Kasvispyöryköiden myynti kolminkertaistunut Kasvispihvien myynti +40 % Kasvipohjaiset juustot +70 % Kasvipohjaiset maitokaapin juomat +30 % …ja ruoanvalmistustuotteet +70 % Voimakkaimmat muoti-ilmiöt rakentuvat vähintään kahden valtatrendin päälle. Esim. kasvipohjaiset tuotteet: terveellisyys + eettisyys/ekologisuus. Aukkoja tarjonnassa: Kasvispihvien, -pyöryköiden, -suikaleiden jne. kehittäminen. Kotimaiset kasvipohjaiset juustot (esim. raejuusto). Kaurapohjaisten tuotteiden kehittäminen (esim. tofun tapainen tuote). Lähde: SOK Myyntidata 2016

Allergeenien ja lisäaineiden välttely kasvaa iän myötä S-RYHMÄN VÄHITTÄISKAUPPA Lähde: TNS Mind (Atlas 2016)

Luomutuotteiden myynti hyvässä kasvussa S-RYHMÄN VÄHITTÄISKAUPPA Lähde: SOK Myyntidata 2016

Myydyimmät luomutuoteryhmät 2016 Vol sija Muutos vrt 2015 1 LUOMUMAIDOT +15 % 2 BANAANIT +56 % 3 LUOMUKANANMUNAT +16 % 4 KAURAHIUTALEET +34 % 5 APPELSIINITÄYSMEHU +53 % 6 PORKKANAT, PAKATTU +28 % 7 LUOMU LAKTOOSITON KEVYTMAITOJUOMA +33 % 8 KAURARUOKAJUOMA +54 % S-RYHMÄN VÄHITTÄISKAUPPA Lähde: SOK Myyntidata 2016

S-RYHMÄN VÄHITTÄISKAUPPA Ketkä luomua ostavat Luomun volyymikehitys +20 % S-RYHMÄN VÄHITTÄISKAUPPA Lähde: SOK Myyntidata 2016

S-RYHMÄN VÄHITTÄISKAUPPA Yhteenveto Erilaiset Free from –tuotteet nousussa S-ryhmän kaupoissa, mutta pitää muistaa ”aitous” trendin voimakkuus Ei haluta mitään keinotekoista Hinta pitää olla kohdillaan. Smart Shopper kasvaa koko ajan. S-RYHMÄN VÄHITTÄISKAUPPA

S-RYHMÄN VÄHITTÄISKAUPPA Kiitos! katariina.roininen@sok.fi @KatarRoininen S-RYHMÄN VÄHITTÄISKAUPPA