KASVATUSKESKUSTELU = KAKE Perusopetuslaki 35 a § Periaatteet ja toimintaohjeet Käsitelty MYK YHR:ssä 2.9.2015
Ennen kasvatuskeskustelua Opettajan/ koulunkäyntiavustajan ”normaalia” ohjausta, neuvontaa, keskustelua, huomioita, positiivista palautetta oppilaan onnistumisesta Pedagogista katsetta, didaktisia eleitä… ” Jutellaan tunnin jälkeen….” ” Mikä hätänä….” ” Onko joku huonosti…voinko auttaa?” ” Tänään olit ajoissa tunnilla, hyvä!” Jokainen aikuinen on koulussamme velvollinen puuttumaan tilanteisiin, joissa näkee koulun sääntöjä rikottavan!
Tyypillisiä KAKE-asioita ovat: Toistuva oppitunnin häirintä Toistuva läksyjen laiminlyönti/ tavaroiden unohtelu Toistuva myöhästely oppitunneilta Tottelemattomuus henkilökuntaa kohtaan Epäasiallinen käytös tai kielenkäyttö Muu toistuva koulun järjestyssääntöjen rikkominen Koulukiusaamisasioita selvitetään KiVa- koulussa!
Mitkä asiat eivät kuulu KAKE-käsittelyyn Tappelut Väkivaltainen käytös Kiusaaminen KiVa-koulu Varastaminen Muut törkeät rikkeet
Miksi kasvatuskeskustelu? KAKE on ratkaisukeskeisyyteen pohjautuva menetelmä, joka on ensisijainen toimintapa ennen jälki-istuntoa Tavoitteena oppilaiden vuorovaikutustaitoja edistämällä vähentää koulun häiriökäyttäytymistä Koulun toimintakulttuurin kehittäminen koulun arvojen ja toiminta-ajatuksen mukaiseksi
KAKEN tavoitteet KAKESSA oppilaan käyttäytymistä tai tapaa toimia pyritään ohjaamaan ja hänen on itse mietittävä rikkomuksen seuraukset Opetetaan vastuullisuutta ja otetaan vanhemmat mukaan yhteisiin kasvatusasioihin Oppilas joutuu pohtimaan mitä teki, miksi ja miten korjata tilannetta – lisätään oppilaan vastuunottoa omasta käytöksestä
Kohti kasvatuskeskustelua… Selkeä viesti oppilaalle: mikä oppilaan käytöksessä on ei-toivottavaa Asiasta on jo puhuttu/ huomautettu aikaisemmin Jos asiaan ei tule muutosta, on asiaa ryhdyttävä selvittämään kasvatuskeskustelussa * Muista itse pitää kiinni sitoumuksestasi tarvittaessa pitää kasvatuskeskustelu!
Kasvatuskeskustelun vaiheet Rike tapahtuu: aikuinen puuttuu tilanteeseen ja ilmoittaa, milloin tapaa oppilaan KAKEssa Kasvatuskeskustelu: sovittuna aikana, kirjataan kake-lomakkeelle wilmassa, ilmoitus huoltajalle Jatkossa: seuraavassa KAKEssa mukana huoltaja Kolmannessa KAKEssa mukana rehtori/apulaisrehtori * Tarvittaessa jatkossa rehtorin antama kirjallinen varoitus tai määräaikainen koulusta erottaminen
Kasvatuskeskustelu Opettaja ilmoittanut KAKEn ajankohdan ja paikan Oppilas kertoo omin sanoin, mitä on tapahtunut ja mikä meni väärin Sovitaan yhdessä oppilaan kanssa oikea toimintamalli vastaavissa tilanteissa jatkossa Oppilas soittaa huoltajalle Opettaja voi keskustella lyhyesti huoltajan kanssa KAKE kirjataan lomakkeelle wilmassa
KAKE-ohje huoltajille Kun oppilas soittaa koululta ja ilmoittaa olevansa kasvatuskeskustelussa/ KAKEssa: Kysy mitä on tapahtunut? Kysy, miten oppilas aikoo asian selvittää? Kannusta lastasi hoitamaan asia kuntoon Keskustele kotona illalla rauhallisesti tilanteesta ja kysy, miten voit auttaa/ tukea jatkossa lastasi tässä asiassa
MYK-KAKE tupakoinnin kohdalla TUPAKKALAKI: alle 18-vuotiaiden tupakan hallussapito on laitonta, mutta ei rangaistavaa Tupakointi on kielletty päiväkotien lapsille ja oppilaitosten oppilaille tarkoitetuissa sisätiloissa sekä niiden pääasiassa 18 vuotta nuoremmille tarkoitetuilla ulkoalueilla TUPAKOINNISTA JÄLKI-ISTUNTO TOISTUVAT JÄLKI-ISTUNNOT TUPAKOINNISTA JOHTAVAT 3.ASTEEN KAKEEN JATKOTOIMENPITEINÄ TILANTEESTA RIIPPUEN ; ILMOITUS POLIISILLE/ YHTEISTYÖ ERITYISNUORISOTYÖN KANSSA
Kasvatuskeskustelun portaat 3. KAKE Oppilas Opettaja Huoltaja Rehtori/ Apulaisrehtori - kirjataan KAKE- lomake 2.KAKE Oppilas Opettaja Huoltaja kirjataan KAKE- lomake KAKE Oppilas Opettaja -kirjataan KAKE- lomake -oppilas ilmoittaa kotiin dafdfasafasdfafsdfasdfsdOhjaasmflja kasvatus Kasvatus, opetus ja ohjaus