Omakanta ja Potilastiedon arkisto - tietoa terveydenhuollon henkilöstölle OPER.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Hakulomake Hakulomakkeen luonti, hakeminen ja hakemusten käsittely uudessa palvelussa Marcus Caselius Demotilaisuus.
Advertisements

Nimien poimimiseen temppeliä varten voit vaihtoehtoisesti käyttää kahta menetelmää: -poiminta PAF 5.2 ohjelmassa -poiminta suoraan TempleReady for Windows.
Käyttöohje: Kuinka luoda uusi tapahtuma. (Painamalla F5 voit katsoa tämän diaesityksen)
Moodlen ohje opiskelijoille
Portal-ohje opiskelijoille. 2 Kirjaudu sisään tunnuksella ja salasanalla. Portaliin kirjauduttaessa käytetään samoja tunnuksia kuin muihin VAMKin IT-järjestelmiin.
© 2010 IBM Corporation1 Etusivun muokkaaminen  Portaalisivut ja niihin määritetyt komponentit muodostavat varsinaiset internet-sivut.  Etusivu muodostuu.
© 2010 IBM Corporation1 Sisältö  Uusi sisältö luodaan aina sisällönhallinnassa –Uusi -> Sisältö –Tallenna nimellä olemasta olevasta sisällöstä  Tavallinen.
WIKISPACE ohjeita. Sivun muokkaaminen •Valitse Edit This Page •Kirjoittele, lisää kuvia, muokkaa tekstiä •Tallenna •Muokkaa lisää….history näyttä kaikki.
Perusterveydenhuolto
Topintupa , mobiilipilotti Blogien käyttöönotto.
W w w. h a m k. f i Wiki koulutus Leenakaija Lehto
Tekstiasiakirjan kirjoittaminen
@ Leena Lahtinen OHJELMAN OSITTAMINEN LUOKKA ATTRIBUUTIT METODIT.
PIKAOPAS LYNCIN KÄYTTÖÖN
Käyttöohje: Kuinka ilmoittautua tapahtumaan. (Painamalla F5 voit katsoa tämän diaesityksen)
Kotisivukoulutus Ohjeet alasivujen tekoon ja kuvien lisäämiseen © SVS Länsi-Suomi.
Kontekstinhallinta ja muut rajapintatarpeet Mika Tuomainen Juha Mykkänen SerAPI-projekti, HIS-tutkimus Kuopion yliopisto, Tietotekniikkakeskus, Centek.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Oppijan verkkopalveluiden hyväksymistestitapausten kuvausohje.
Suomen Taitoluisteluliitto Radiokatu 20, VALO, Finland puhelin , fax
Kansallisen terveyshankkeen ydintietomäärittelyt ja jatkohoidonsuunnitelma Jari Porrasmaa Kuopion yliopisto/HIS-T&K Suomen kuntaliitto.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Koulutustarjonta Outi Kivipelto
@ Leena Lahtinen OHJELMAN OSITTAMINEN LUOKKA ATTRIBUUTIT METODIT.
© 2010 IBM Corporation1 Palautesivun esittely  Palautesivua käytetään pääasiassa palautteen lähettämiseen virastoihin. Palautesivun pitäisi löytyä jokaisesta.
© 2012 Microsoft Corporation. Kaikki oikeudet pidätetään. Yhteyshenkilön lisääminen Oma Yhteystietoluettelosi helpottaa yhteydenpitoa, ja sen avulla näet.
Haravointi & indeksointi Mitä on hyvä tietää, kun omia aineistoja tuo Finnaan Kirjastoverkkopalvelut vastaa kansallisella tasolla kirjastoverkon.
Missä kaupunki X? Esimerkki PaikkaOpin käytöstä opetuksessa tehtävän idea: luokanopettaja Minna Glogan toteutus: koordinaattori Virpi Hirvensalo.
TOP ja Näytöt kirjaaminen Wilmassa opas wilma.tampere.fi Tuula Tiainen ja Arja-Leena Pöri päivitetty
JOPOX Uusi hallinta / Lomaketyökalu. Uuden lomakkeen luonti Lomakkeen rakentaminen alkaa klikkaamalla auki Lomakkeet. Oletusarvoisesti oman joukkueesi.
Potilastiedon arkisto. Kokonaisuuteen kuuluvat asiasisällöt  Terveydenhuollon ammattilaisen ja asioijan henkilöllisyyden varmistaminen  Potilaan informointi.
Palveluvalikoimaneuvoston avoin seminaari Reima Palonen Erityisasiantuntija
Vieritestipalvelut Juha Wahlstedt Labquality.
Sivuston luominen oppilasryhmän käyttöön Matti Lähtevänoja.
Potilastiedon arkisto Sähköisen A-todistuksen arkistointi ja välittäminen Kelan etuuspalveluihin.
Potilastiedon arkistoon liittyminen 3 kk tukikokous Kela, Kanta-palvelut, Viimeisin versio: Kanta.fi > Potilastiedon arkiston käyttöönoton käsikirjaKanta.fi.
TE 3 TERVEYS JA TUTKIMUS Perhon lukio Essi Rantala
Pedanet –oppilaan ohje Aleksanteri Kenan koulu
luotettavaa tietoa lääkkeistä?
Omakanta ja Potilastiedon arkisto - tietoa terveydenhuollon henkilöstölle OPER.
Näin ilmoitat ja maksat arvonlisäveron
Ennakkotuloksia toimeentulotuen Kela-siirrosta
Ohjeistus kouluttajille
Omakanta ja Potilastiedon arkisto - tietoa terveydenhuollon henkilöstölle OPER.
POISSAOLOLUVAN HAKEMINEN JA PÄÄTÖKSEN TEKEMINEN WILMASSA
Lasten kivunarviointi kirjaamisen näkökulmasta
Oirekartoitin Asiakkaan käyttöohje.
Informaatikot Päivi Kanerva ja Minna Toikka
Yhteenvetoa Selvitys asiakas- ja potilastietojen toissijaisen käytön kokonaisarkkitehtuurin nykytilasta
Lasten ja nuorten kulttuurikeskus metku
Kanta-verkkokoulujen toteutukset keväällä 2016
PaikkaOppi Mobiilin käyttöohje
Sähköisen todistuksen arkistointi ja välittäminen terveydenhuollon ulkopuolelle Laissa käytetään termiä luovuttaminen.
Kuka tietää lääkityksesi?
Opintopolkukoulutus Lauri Pohjanen Turun yliopisto Avoin yliopisto.
Sote ja Valinnanvapaus Kela Esa Tallbacka Inari Otonkoski
Savuton sairaala itseauditointi Suomessa 2004
Officair- tutkimusryhmä Matti Peltonen, Otto Hänninen, Arja Asikainen
Työikäisten kuntoutus
Alustava suunnitelma Kanta-mittarien kehittämisestä
Kuvagalleria Adobe Bridget -ohjelmalla
Oppijanumeron haku-prosessi ja KOSKI-kuulumiset
Terveys- ja hoitosuunnitelma
POTILAAN NÄKÖKULMASTA
Ammattilainen ja palvelujärjestelmä kori
Anna Kärkkäinen erityisasiantuntija.
Asiointiarkitehtuuri
Päätukihaku Vipu-palvelussa 2019
Miten luon valtuuden uudistuneessa Valtuudet- käyttöliittymässä?
KOULUTERVEYDENHUOLLON TEHTÄVÄT Oppilaan terveyden ja hyvinvoinnin
Kuva: Samuli Paulaharju, 1907, Museovirasto, CC BY 4.0
Opintopolkukoulutus Lauri Pohjanen Turun yliopisto Avoin yliopisto.
Esityksen transkriptio:

Omakanta ja Potilastiedon arkisto - tietoa terveydenhuollon henkilöstölle OPER

Potilastiedon arkisto ja Omakannan toimintaperiaatteet Omakannalla ei ole omaa tietovarastoa. Se näyttää Potilastiedon arkistoon tallennettuja tietoja. Tietojen näyttäminen Omakannassa perustuu palvelutapahtumaan Terveydenhuollossa muodostetaan palvelutapahtuma(-asiakirja), johon hoitoasiakirjat liitetään Potilastietojärjestelmä arkistoi palvelutapahtuma(-asiakirja)n jo ennen kuin se sisältää hoitotietoja, jolloin Omakannassa näkyy tyhjä palvelutapahtuma Omakanta näyttää vain kansallisesta koodistosta löytyviä näkymiä ja otsikoita Jos terveydenhuollossa käytetään omia paikallisia näkymiä ja otsikoita, ne tulee mäpätä kansalliseen näkymään/otsikkoon. Omakanta ei näytä paikallisia näkymiä/otsikoita ja niiden alle kirjattuja tietoja. Tyhjistä palvelutapahtumista tarkemmin tietoa kahdella dialla myöhemmin. Omakannan terveystiedot sivulla näytetään vain ne kansalliset näkymät, joiden tyyppi on koodistopalvelussa merkitty olevan kertomustekstiä. Tarkistus tehdään koodistopalvelun tietojen perusteella. Tämän takia terveydenhuollon omia paikallisia näkymiä ei voida näyttää. Määrittelyjen mukaan on käytettävä ainakin yhtä kansallista näkymää, kun potilasasiakirja arkistoidaan.

Mitä potilas näkee omakannasta?

Terveystiedot-sivu 1/2 Terveystiedot-sivulla näkyy Potilaan uusimmat käynnit ja hoitojaksot (eli palvelutapahtumat) aikajärjestyksessä allekkain. Tulevaisuuteen sijoittuvat palvelutapahtumat näytetään erillisen linkin takana Kun käynnin tai hoitojakson tiedot avaa, näytetään terveydenhuollon kirjaamat tekstit aikajärjestyksessä. Merkinnät näytetään näyttömuodossa eli sellaisena kuin potilastietojärjestelmä on ne Kantaan arkistoinut. Käyntien ja hoitojaksojen terveystietoja näytetään eri tavoin Avohoitokäynneiltä Omakanta näyttää pääsääntöisesti kaiken arkistoidun potilaskertomustyyppisen tiedon. Hoitojaksoilta Omakanta näyttää vain yhteenvetotasoiset tiedot eli YHT-lisänäkymälle viedyt tiedot. Potilastietojärjestelmä vie automaattisesti YHT-lisänäkymälle väliarvio- ja loppuarvio-otsikoiden alle kirjatut tiedot, mutta sinne voidaan viedä myös käsin tietoja

Terveystiedot-sivu 2/2 Käynnin/hoitojakson tiedoissa Terveystiedot-sivulla EI näytetä Potilaan riskitietoja  näytetään omassa Riskitiedot-osiossa Potilaan lab- ja rtg-tutkimuksia  näytetään omassa Tutkimukset-osiossa. Käynnin/hoitojakson tiedoissa on linkki käynnin/hoitojakson tutkimuksiin LÄÄ-näkymälle (lääkitys) kirjattuja tietoja ERAS-näkymälle (erillinen asiakirja) kirjattuja tietoja HOKE-näkymälle (hoitokertomus-päivittäiskirjaukset) kirjattuja tietoja Viivästettyjen asiakirjojen tietoja VLÄÄ-näkymä (voimassa oleva lääkitys) tallennetaan arkistoon ja näytetään Omakannassa käynnin/hoitojakson tiedoissa, kun voimassa oleva lääkitys on tarkastettu /(hyväksytty/arkistoitu) HOKE-näkymää ei arkistoida tässä vaiheessa eikä sille ole vielä vaiheistusasetuksen mukaista aikataulua. Se on silti mukana tässä, koska ihmiset eivät osaa aina ajatella ristiin arkistoitavaa tietosisältöä ja sitä mitä näkyy Omakannassa.

Jatkossa näytölle tulee myös linkit käynnin/hoitojakson aikana Yksittäisen käynnin tai hoitojakson tiedot näkyvät kansalaiselle sen mukaan, miten ammattilainen on kirjannut tiedot hoitotilanteessa. Jatkossa näytölle tulee myös linkit käynnin/hoitojakson aikana Kirjoitettuihin todistuksiin ja lähetteisiin Näkymä Kirjaaja Kirjaustoimipiste Ajankohta Hoitotyön vaiheet, otsikot, luokitukset, kirjauksen sisällöt

Suun terveydenhuollon tietojen näyttäminen Potilas voi valita Suun terveydenhuollot –sivulta listauksesta joko Kokonaishammastarkastukset – Hammastarkastuksen (HAMK-näkymä) tiedot näytetään omalla sivullaan. Muut käynnit ja hoitojaksot – Käynnit, joissa on SUU-näkymälle kirjattuja tietoja. Sivulta on linkki hammastarkastuksen tietoihin.

Tutkimusten näyttäminen, laboratorio ja kuvantaminen Tutkimukset sidotaan palvelutapahtumaan terveydenhuollossa ja ne arkistoituvat palvelutapahtumakohtaisesti Omakanta näyttää tutkimukset omassa Tutkimukset osiossaan palvelutapahtumakohtaisesti Tutkimus saattaa siis löytyä eri päivämäärän alta kuin itse tutkimus on tehty eli käynnin tai hoitojakson päivämäärältä johon tutkimus liittyy Jos kyseessä on laboratorion kestolähete, kaikki vastaukset löytyvät saman palvelutapahtuman alta, joka on useimmiten lähetteen teon ajalta oleva käynti/hoitojakso

Myös tutkimukset näytetään palvelutapahtumaan sidottuna Myös tutkimukset näytetään palvelutapahtumaan sidottuna. Tutkimusten etusivulta valitaan sen käynti/hoitojakso, johon liitettyjä tutkimuksia halutaan tarkastella

Diagnoosit -sivu Diagnoosit sivu koostaa kaikki potilaalle rakenteisesti kirjatut diagnoosit listaksi Diagnoosin valitsemalla näkee siihen liittyvät käynnit ja hoitojaksot

Kriittiset riskitiedot -sivu Omakanta näyttää vain potilaalle kirjatut Kriittiset riskitiedot – Hoidossa huomioitavia riskitietoja ei näytetä Kriittiset riskitiedot näytetään allekkain palvelutapahtuman ajankohdan mukaan

Potilaan informointi Omakannassa näkyvistä tiedoista Kerro potilaalle, milloin käyntien tiedot ovat nähtävissä Omakannasta ja mitä tietoja potilas voi käynneistä nähdä Organisaation omat käytännöt vaikuttavat tietojen näkymiseen (arkistoinnin ajankohta ja viivästäminen) Koko henkilökunta perehdytetään potilaan ohjaamiseen! Kts. Laajempi materiaali Kanta-palvelujen käsikirjasta  Kansalliset toimintamallit ja ohjeet  Potilastiedon arkiston toimintamallit ja ohjeet 2  Omakanta ammattilaisen näkökulmasta

Virhetilanteiden selvittely 1/2 Potilaan tulee olla ensisijaisesti yhteydessä terveydenhuoltoon, jos hänen tietojaan ei näy oikein Omakannassa. Organisaatiossa tulee olla sovittuna toimintamalli, miten potilaan yhteydenoton perusteella toimitaan Henkilökunnan tulee tietä, keneen ottaa organisaation sisällä yhteyttä, jos herää epäilys virheestä tietojen arkistoinnissa tai tietojen näkymisessä Omakannassa Huolehdi, että myös esim. puhelinkeskus osaa ohjata potilasta ottamaan oikeaan tahoon yhteyttä Kuvaa toimintamalliin rooli Kuka organisaatiossa ottaa potilaan Omakantaan liittyvät kysymykset selvittelyyn? Esim. pääkäyttäjä tai arkistonhoitaja Onko potilas suoraan itse yhteydessä tähän henkilöön vai hoitavan yksikön kautta? Missä tilanteissa otetaan yhteyttä potilastietojärjestelmä-toimittajaan?

Virhetilanteiden selvittely 2/2 Jos tiedon pitäisi näkyä, terveydenhuolto selvittää tilannetta ensin yhteistyössä tietojärjestelmä-toimittajan kanssa (kts. tarkempi tarkastuslista Omakannan palvelukuvauksesta) Selvitetään ovatko asiakirjat arkistoituneet oikein esim. arkistonhoitajan käyttöliittymän avulla Tarkistetaan, että käytössä on kansalliset näkymät/otsikot tai että mäppäys kansallisiin näkymiin on tehty oikein. Jos kyse on tutkimuksesta, tarkista milloin lähete on tehty onko se sidottu oikeaan palvelutapahtumaan onko tulos viivästetty Jos selvityksen jälkeen epäillään Omakannan virhettä, terveydenhuollosta otetaan yhteys Kelan tekniseen tukeen tekninentuki@kela.fi