Kielihanke Hanke kielten opiskelun varhentamiseksi, kehittämiseksi ja lisäämiseksi esi- ja perusopetuksessa.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Koulutuksen määrälliset indikaattorit 2010 OPH:n koulutuksen seurantaraportit 2010: Matti Sippola1.
Advertisements

ESIOPETUS lapsen ilo ja oikeus Varhaiskasvatuspäällikkö Pauliina Virta
2.-luokkalaisten kielisuihkutunnit Tampereen Yliopiston Normaalikoulussa 2.-luokkalaisille opetetaan oppitunneilla ranskaa ja saksaa osana normaalia lukujärjestystä.
SEINÄTÖN PAJA- VERKOSTOTAPAAMINEN Työpaja-seinillä ja ilman
OPETUSSUUNNITELMA KOULUKOHTAINEN
Oppivelvollisuus Perusopetus on maksutonta yleissivistävää opetusta, jota annetaan kaikille Suomessa vakinaisesti asuville lapsille. Kaikki lapset ovat.
A-kielten opetuksen monipuolistaminen Tampereella
Perusopetuksen jälkeinen lisäopetus
Turun esi- ja perusopetuksessa
Liikkuminen oppimisen ja yhteisöllisyyden tukijana peruskoulussa
Hyvän ohjauksen kriteerit perusopetukseen, lukiokoulutukseen ja ammatilliseen koulutukseen Juhani Pirttiniemi Opetusneuvos Opetushallitus Turku
Oman äidinkielen ja kotikielen opiskelun merkityksestä
Yhteistyötä lapsen hyväksi
Tehostetun ja erityisen tuen kehittäminen esi- ja perusopetuksessa
ETwinning Mikä eTwinning on? Komission hanke, jolla halutaan antaa mahdollisimman monille oppilaille mahdollisuus tutustua ja työskennellä.
Kielitaito on kilpailuetu
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
 Tärkeä ja arvokas asia  Hyödyttää matkoilla, jatko-opinnoissa, ihmissuhteissa yms.  Työelämä edellyttää yhä parempaa kielitaitoa.  Oppimisherkkyys.
TIETOA VAPAAEHTOISEN A2-KIELEN (SAKSA, RANSKA) VALINTAAN LIITTYEN
Hannele Niemi Kodin ja koulun yhteistyö opettajankoulutuksen sisältöalueena Hannele Niemi.
Kielivalinnat 2. luokalla
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
Tähän tarvittaessa otsikko Kysely esi- ja perusopetuksen huoltajille Kirkkonummella
Oppilaan hyvinvoinnin parhaaksi. Koulun aloitus Toimivien opetusryhmien muodostaminen esiopettajien, luokanopettajien, S2-opettajan ja erityisopettajan.
Venäläistä kulttuuria aidoissa tilanteissa Kansainvälisyyskasvatusta Helsingin normaalilyseossa.
Esiopetuksen vanhempainilta Kirkkojärven koululla
Kolmiportaisen tuen toimintatapaohjeet. Tuen järjestämistä ohjaavat periaatteet ”Opetukseen osallistuvalla on oikeus saada riittävää kasvun ja.
Opetussuunnitelma uudistuu Syksy 2016 Perusopetuksen opetussuunnitelma (ops) uudistetaan noin 10 vuoden välein. Taustalla valtioneuvoston asetus, jossa.
Kielirikasteisen opetuksen ja toiminnan hanke Tampereen kaupunki.
Tiedonsiirto toiselle asteelle Tiedonsiirron periaatteita Perusopetuksella velvoite siirtää opetuksen järjestämisen kannalta välttämätön tieto.
Kielivalintailta Etelä-Hervannan koulu. Valinnan paikat A1A2B1B P A K O L L I N E N V A P A A E H T O I N E N Perusopetus.
Liedon kunta : A2-kielen valinta A2-kielen valinnan vaikutukset perusopetuksen luokilla 4-9 Uuden 2016 voimaan tulevan opetussuunnitelman tuntijako on.
SIVISTYSLAUTAKUNNAN JA PERUSTURVALAUTAKUNNAN ILTAKOULU MÄNTSÄLÄN OPS 2016 Sari Laasila ja Mervi Kärkkäinen 2016.
ESIOPS-info Sari Ågren.  Pyrkimys vastata nykymaailman haasteisiin  Tuoda esille lapsen/oppilaan muuta todellisuutta oppimisen ohella  Kannustaa aktiiviseksi.
OPS 2016 Pedagoginen kahvila Porin kaupungin perusopetuksen tuntijako Sivistyslautakunta
Vieraat kielet Opetussuunnitelmassa Kieltenopetus Pöljän koululla Englantia opettaa Juhamatti Kalima, ruotsia Sari Korhonen. Saksan hoitavat etäopetuksena.
Vanhempien mielipiteitä
ESIOPS 2016 Lasten ja huoltajien osallistaminen
Tervetuloa kielivalintailtaan
Yhteiseen vanhempainiltaan!
LUKION OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUS LOPS 2016
VALINNAISET AINEET Piirros Mika Kolehmainen.
Oppilaan hyvinvointi - yhteinen asiamme
Kasva ja Opi Lempäälässä
TERVETULOA YLÄKOULUUN!
TET =Työelämään tutustuminen
Mitä Yhteispeli tarjoaa koululle?
Nopolan koulu Opettajien veso
Ilmiöprojekti verkossa: herättele, osallista ja aktivoi!
Oppimisen tuki, pedagogiset asiakirjat ja muuta ajankohtaista
Opetussuunnitelma uudistui – mikä muuttuu?
TURKU Monikulttuurinen opetus 2.Jakso
Maahanmuuttaja opetusryhmässäni
Opetushallituksen rahoittama valtakunnallinen hanke.
Uusi opetussuunnitelma 2016
Kielivalinnat 2. ja 3. luokalla
Uudet opetussuunnitelmat – oppiminen muutoksessa?
Oman äidinkielen opetus Porvoossa
TET =Työelämään tutustuminen
A2-kielen valinnoista ja opetuksesta kevät 2018
Etelä-Hervannan koulu
Esi- ja alkuopetuksen siirtymäkäytänteet ja oppimisen tuen portaat
A2-kielen valinnoista ja opetuksesta kevät 2018
Esi- ja alkuopetuksen yhteistyösuunnitelma
Hanna Karlsson / Hanna Karlsson /
A2-kielen valinnoista ja opetuksesta kevät 2019
TURUN Lyseon koulun esittelyilta
Kielivalinnat 2. ja 3. luokalla
Esi- ja alkuopetuksen siirtymäkäytänteet ja oppimisen tuen portaat
Kortepohjan päiväkotikoulu
Esityksen transkriptio:

Kielihanke Hanke kielten opiskelun varhentamiseksi, kehittämiseksi ja lisäämiseksi esi- ja perusopetuksessa

Hankkeeseen osallistuvat yksiköt Esiopetusyksiköt Laajakallio Kartanonranta Vuorenmäki Kartanonranta Nissniku Kirkkoharju Gesterby Vuorenmäki Veikkola Laajakallio Alakoulut Nissniku Kirkkoharju Veikkola Yhtenäiskoulut

Hankkeen aloitus: osallistuvat esiopetusyksiköt ja koulut sekä tuntimäärät saksa   Laajakallio Kartanonranta Vuorenmäki Nissniku Kirkkoharju Veikkola Gesterby yht. esiopetus 1 3 1.lk 7 2.lk 3.lk 4 24 ranska espanja 7.lk venäjä Kaikki tunnit yht. Aloitustuntimäärä 54 26

Tavoitteita ja painopistealueita esiopetuksessa ja perusopetuksessa toteutettu kielten oppimiseen kohdistuva toiminta, jolla tähdätään kielten oppimisen varhentamiseen ratkaisut, jotka kannustavat ennakkoluulottomiin kielivalintoihin sekä vapaaehtoisten tai valinnaisten kielten oppimäärien suorittamiseen perusopetuksen päättövaiheeseen asti oppijalähtöisyys ja osallisuus toiminnallisten ja erilaisia oppijoita motivoivien työtapojen lisääminen kieltenoppimisen yhteyksien etsiminen lapsen ja nuoren arkeen sekä elinikäiseen oppimiseen kasvattajayhteisön (esim. huoltajat, koulujen ja päiväkotien henkilöstö) sitouttaminen varhennetun kieltenoppimisen tukemiseen kielipolun rakentaminen esiopetuksesta perusopetukseen huomioiden myös yhteydet toisen asteen koulutukseen hyödynnetään lasten varhaista kielenoppimisen kykyä lisätään tietoisuutta kielistä ja kulttuureista ja innostetaan lapsia ja nuoria pitkäjänteiseen kielten opiskeluun olennaista motivoida oppilaita valitsemaan kieliä ja sitouttaa heitä opiskeluun. Lähtökohtana oppilaiden kiinnostuksen kohteet lisätään huoltajien tietoisuutta kielten oppimisen merkityksestä jatko-opintojen ja työelämän kannalta