Sirkku Ohvo, erityisopettaja MERCURIA Kauppiaitten Kauppaoppilaitos

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Haluatko ammattiosaajaksi? - ammatillinen koulutus mahdollisuutena
Advertisements

Erilaisia kauppapolkuja…. TILDAN POLKU  Tilda asiakaspalvelun ja myynnin merkonomiopiskelija valmistuu kahdessa vuodessa  ensimmäinen lukuvuosi 4 jaksoa.
AURA-instituutti, Turku ja Laitila
KOKKI Raahen Ammattiopisto, kokki.
KOKKI TARJOILIJA Raahen Ammattiopisto, kokki ja tarjoilija.
Suomalainen koulutusjärjestelmä
Tervetuloa 9.Lk jatkokoulutusvanhempainiltaan. Aikataulu 2009 Elokuu –Ohjauskeskustelut alkavat Syyskuu –Työpaikan hankkiminen ja valmistautuminen työelämään.
Tredu eli Tampereen seudun ammattiopisto Koulutuscoctail
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Sirkka Hulkkonen
Nuorten aikuisten osaamisohjelma Kiipulan ammattiopistossa
TUTKE II toimeenpano OSAOssa
HOPS –projekti Tavoite ja hyödyt: kansallinen opetuksen ja koulutuksen järjestäjästä riippumaton palvelu oppijalle tukemaan opintoihin kiinnittymistä,
Opetushallituksen rahoittama ESR-hanke Manner- Suomen ESR-ohjelma Anki Sundqvist, projektijohtaja.
1 Invalidiliiton Järvenpään koulutuskeskus Työvalta / Kaarnakorpi, Laine, Muotka, Ovaska ”Tekemällä oppii!” - Liiketalouden perustutkinto.
Sotungin etälukio Täydennä päivälukion opiskelujasi etäkursseilla.
TOP-LAAJA Prosessialan pt. Hotelli-, ravintola ja cateringalan pt.
Koulunkäynti alkaa noin 7-8v Peruskoulu, ammattikoulu, Jns.
Ammattilaiseksi oppisopimuksella
Tutorkoulutukset Mikä Aaltonaut? Aalto-yliopiston upouusi kanditason sivuaineohjelma, joka opettaa poikkitieteellistä tuotekehitystä. Poikkitieteellinen.
Uudentyyppinen opiskelijaa tavoitteellisesti ohjaava opinto- ohjelma (O 4 ) Juha Paavola, Juha Hartikainen, Insinööritieteiden korkeakoulu, Rakennustekniikan.
Yksilölliset opintopolut oppisopimuskoulutuksessa
Toisen asteen koulutus
KORKEATASOISTA OPPIMISTA JA OPINTOJEN ETENEMISTÄ TUKEVA AKATEEMINEN OPETUSSUUNNITELMA -PERUSTEHTÄVÄ JA TAVOITTEISTO MIETITTY SELKEÄSTI RAKENTUVA KUMULOITUVAN.
-kuraattori/opinto-ohjaaja/erityisopettaja suosittaa HOJKS-opskelijoille, jotka tippumassa tai tippuneet opiskeluryhmästä -opiskelijoita voidaan ohjata.
Toimitusjohtaja Petri Lempinen #ammatillinenkoulutus #työllistyminen Kuva: Helsingin kaupunginmuseo/Simo Rista Kuva: Helsingin kaupunginmuseo Huippuosaamista.
Ammatillinen koulutus
Välipalaute Moduuli 3 Mitä tästä voimme oppia? Mitä parantaa?
1. vuoden opiskelijoiden vanhempainilta Jani Syrjälä, rehtori.
1 Opinto-ohjaus Kurssi 1 Kotkan Aikuislukio. Kotkan aikuislukio Kirkkokatu Kotka.
Opetusteknologioista Mikko Myllymäki. Tekniikkalähtöisyys vs. tarvelähtöisyys TeknologiaOpetus Miten voitaisiin käyttää.
Koululaisena Lastentalossa Mari Orkola, Seminaarin koulu 2015.
Miten kerron koulutuksestani ja työkokemuksestani suomeksi?
Perustiedot Valmentavaa koulutusta KAO:lla vuodesta AVA, MAVA, Ammattistartti ja nyt VALMA VALMA:ssa 50 opiskelijapaikkaa Opetustiimi: 3 opettajaa,
KAKSOISTUTKINTO Heini Palomäki |
W w w. h a m k. f i / a o k k Opettajan pätevyydestä Eveliina Grönberg, opintojen ohjaaja HAMK Ammatillinen opettajakorkeakoulu.
PurisProjekti TAVOITTEENA PAREMMAT OPPIMISTULOKSET JA VIIHTYISÄMPI KOULU.
Liiketalouden opiskelu
ABISTA YLIOPPILAS Tiedotekirje kokelaille YTL:n sivustolla
Kahden tutkinnon-info Tervetuloa!
Kahden tutkinnon suorittaminen - info-tilaisuus ti 15. 8
Opetuksen suunnittelu ja toteutus
Kaksoistutkinto-opiskelu
Ammatillisen koulutuksen valtionosuusrahoitus vuosi >
Kaksoistutkinto Mäntsälän lukio.
Opettajasta/kouluttajasta (oppimisen) ohjaajaksi
= YLIOPPILAS-KIRJOITUKSIIN VALMENTAVA KOULUTUS
Kotkan aikuislukio Opetus: Kotkankatu Kotka
LOKOMO- Laatua opinto-ohjaukseen kohdennetusti moniverkostoissa
Renkomäen koulun oppimisympäristöjen kehittäminen
Tietotekniikan aineenopettajankoulutus
Opinto-ohjaaja Johanna Ottavainen
Lukio.
Kiinnostaako lukio?
AMMATILLISELLA KOULUTUKSELLA
Ammatillisen koulutuksen reformi
Kahden tutkinnon polku
Kahden tutkinnon suorittaminen Joensuussa info-tilaisuus TI
shine Strong human increases new energy
Taitava-hankkeen hyvät käytänteet
Tietotekniikan aineenopettajankoulutus
Kaksoistutkinto.
Kohti kansallista digitaalista koulua
Omnia.fi/yhteishaku.
Osaamisperusteisuus todeksi – käytäntöjä ja työkaluja
KOKKI Raahen Ammattiopisto, kokki.
Kainuun ammattiopisto Oppimisen iloa!
OSAAMISTA TYÖELÄMÄN TARPEISIIN
Väyläopinnot Yhteistyössä Karelia ja Riveria
Luokat A Minna Mäkelä 19B Satu Mäkinen 19C Juha Käkilehto.
Opetussuunnitelma -> oppisopimus
Esityksen transkriptio:

Sirkku Ohvo, erityisopettaja MERCURIA Kauppiaitten Kauppaoppilaitos Joustava toiminnallinen pedagogiikka OPPIMISTA JOUSTAVASTI JA TOIMINNALLISESTI YKSILÖLLISILLÄ POLUILLA Sirkku Ohvo, erityisopettaja MERCURIA Kauppiaitten Kauppaoppilaitos

Case MERCURIA MERCURIA Kauppiaitten kauppaoppilaitos on yksityinen ammatillista toisen asteen koulutusta järjestävä oppilaitos MERCURIA tarjoaa liiketalouden perustutkintoon johtavaa koulutusta (merkonomitutkinto) Nuorisoasteella opiskelee tällä hetkellä noin 630 opiskelijaa ja aikuispuolella noin 100 Opiskelijoista noin 160 opiskelee joustavassa ryhmässä eli JT-ryhmässä yksilöllisillä opintopoluilla (JT-menetelmällä) Noin puolet ryhmän opiskelijoista suorittaa tutkintoa työvaltaisesti

Erilaisia oppijoita Opiskelijat opiskelevat eri vuosikursseilla ja eri osaamisaloilla Neljän opettajan tiimi ohjaa lähes kaikki koulussa suoritettavat opinnot. Lisäksi viikoittain opiskelijoilla on mahdollisuus osallistua pajaohjaukseen (taloushallinto, visuaalinen myyntityö, tietotekniikka) Ryhmässä on monenlaisia oppijoita: kognitiivisesti lahjakkaita, toiminnallisesti lahjakkaita, putoamisvaarassa olevia, aktiiviurheilijoita, erityisoppijoita jne. Osa suorittaa samaan aikaan kaksoistutkintoa eli lukion kursseja ammatillisten opintojen ohessa.

Sanktiot Lukujärjestys Tiukat säännöt Tiukat aikataulut Koko luokalla samat kurssit ja tehtävät Pakko Opettajakeskeisyys Opetus

Yksilölliset polut ja eteneminen Eriyttäminen ja yksilölliset menetelmät Onnistuminen ja innostuminen Välittäminen, Valmentaminen, kannustaminen Toiminnalliset Ilmiöpohjaiset projektit Oppija osallistuu, etsii ja oivaltaa Luottamus Työvaltaisuus Keskinäinen arvostus Yhteisöllisyys Tiimioppiminen, vertausohjaus Oppijakeskeisyys Vapaus ja vastuu

Tavoitteet Hyvä itseluottamus Hyvä ammatillinen osaaminen Hyvät työelämätaidot Työllistyminen (jo opiskelun aikana) Yrittäjämäinen asenne

Tiukat säännöt ja aikataulut eivät auta Normietenijät n. 70% Hidastajat n. 5 – 7 % Tiukat säännöt ja aikataulut eivät auta Normietenijät n. 70% Eivät tarvitse tiukkoja sääntöjä tai aikatauluja Nopeuttajat n. 25 % Eivät tarvitse tiukkoja sääntöjä ja aikatauluja