MUISTI 1. Mitä teit viime perjantaina? 2. Entä viime kesänä?

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Havaintomotoriset taidot pelinluvun perustana
Advertisements

TUNNE MUISTISI – KÄYTÄ, KEHITÄ, KOHENNA Asiantuntijoina
Tekijät: Pekka Ala-Honkola, Mika Immonen
Penfield kokeita aivoleikkausten yhteydessä
LAZARUKSEN TUNNETEORIA
Tietoa käsittelevä ihminen
Mihin aivot tarvitsevat unta?
MITEN OPPIA MUISTAMAAN PAREMMIN?
Psykologian kertauskurssi Olli-Jukka Jokisaari 2010
MUISTIN PERUSTOIMINNOT:
Oppimisvaikeudet kehityksen riskitekijöinä
Taitoihin liittyvien käsitteiden määrittelyä
Kappale 12 Tiedät keskus- ja ääreishermoston eron tässä vaiheessa. Kuva 40 B. Keskushermosto: aivot ja selkäydin Ääreishermoston tuntohermosolut tuovat.
PSYKOLOGIA 7 Koulukohtainen soveltava/ S
Tiedonkäsittelyn biologinen perusta
Luki- ja oppimisvaikeuksien neurologista taustaa; tiivistelmä
Matemaattiset oppimisvaikeudet
Kognitiivinen psykologia tutkii
Riippuvuus tupakoinnista
Ammatillinen koulutus/ kaksoistutkinto vaihtoehtona:  Selvitä: mitkä ammatit voi opiskella toisella asteella? ◦ mitä työtehtäviä kuhunkin ammattiin kuuluu?
Alkoholi.
OPPIMISVAIKEUDET Ylivoimaisesti yleisin oppimisen vaikeus on luki-vaikeus. Sen vaikea muoto on dysleksia. Noin 10 % koulutulokkaista tarvitsee yksilöllistä.
Teemana oppimisprosessin aktivointi – sulautuvan opetuksen mahdollisuudet Kati Vilonen Aalto-yliopiston Kemian tekniikan korkeakoulu.
KERRAN JUOPPO – AINA JUOPPO
Aivojen sähköinen taustatoiminta ja kognitiiviset prosessit
Ops seminaari Askola.
Oivallus 1 Luku 05 Kognitiivinen toiminta on tiedonkäsittelyä.
UNI Unen rakenne 1. Vaihe >kevyt, lähes hereillä, 2. vaihe uni syvenee, 3-4. hidasaaltouni, syvä uni, josta siirtymä 2. vaiheen kautta REM-uneen, jossa.
Näkökulmia muistiin Muisti on PROSESSI > tallettaminen, säilyttäminen, palauttaminen Muisti on VARASTO > tiedot, taidot, kokemukset SENSORINEN MUISTI >
Näkökulmia muistiin Muisti on PROSESSI > tallettaminen, säilyttäminen, palauttaminen Muisti on VARASTO > tiedot, taidot, kokemukset SENSORINEN MUISTI TYÖMUISTI.
KOULUIKÄ PS2 LAJM. TEHTÄVÄ Mitä muistat ensimmäisestä koulupäivästä? Jos et itse muista paljoa, niin kysy vanhemmiltasi asiaa.
Kappaleet KooKooHuu2015. REKONSTRUKTIIVINEN muisti Mieli rakentaa muistikuvat  todellisista havainnoista  Pohjatiedoista  Ennakko-odotuksista.
Muistihäiriöt Hilla ja Kati. Muistihäiriöt Muistihäiriöt voivat olla hetkellisiä ja lieviä muistivaikeuksia tai vaikeita ja pitkäkestoisia häiriöitä.
Ihmisen tiedonkäsittelyn perusteet
1. Tietoinen tiedonkäsittely
HAVAITSEMINEN.
HAVAITSEMINEN.
Ongelmanratkaisu (1.) -ongelmana voidaan pitää tilannetta jossa on tavoite (>muutos) muttei keinoja tavoitteen saavuttamiseksi. Arkipäivän ongelmia esim:
Hermosolun rakenne ja toiminta
TIETOISUUS Sensorisen deprivaation koe - alkuperainen Split brain
Hermosto Hermosto jaetaan: 1. Keskushermosto (aivot + selkäydin)
BIOLOGINEN NÄKÖKULMA TIEDONKÄSITTELYYN
Edellisen kerran yhteenveto
Hermoston rakenne ja toiminta
MIKSI LUKIOON???.
S Teht. 4 Motoriikka – otsalohko Näkö – takaraivolohko
Millaiset seikat oppimistilanteessa (esim. lukion kurssilla)
2. Tiedonkäsittelyn tutkimus
Havaitseminen havainnon rakentuminen:
PS3S Ihmisen tiedonkäsittelyn perusteet
Fyysis-psyykkis-sosiaalinen kokonaisuus
5 MUISTI PS3 LAJM.
Luku 15 Oppiminen, muisti ja aivot.
Kognitiivinen psykologia
Muisti SENSORINEN MUISTI SÄILÖMUISTI TYÖMUISTI KAIKU- MUISTI (kuulo)
Eksperttien tiedonkäsittely
6 TIETOISUUDEN MUUNTUVAT TILAT
9. Oppimisen psykologinen perusta
Oppiminen.
POHDI PARIN KANSSA: Opiskeletko aina samalla tavalla, kun luet läksyjä tai kokeeseen? Mitä hyviä/huonoja puolia käyttämässäsi opiskelutavassa on? Sopivatko.
Työmuistitesti Näet seuraavaksi 20 sanan listan.
6. Havaitseminen.
10. Ajattelu.
4. Aivojen rakenne ja toiminta
Työmuistitesti Näet seuraavaksi 20 sanan listan.
Opintopsykologi Katja Hietanen
Volitioprosessi, tahdon!
CLT132 Tehtävät (viikko 5).
Sosiokognitiivisen suuntauksen taustaa
OPPIMISTA OHJAAMAAN - Oppimistaidot ja ohjaava opetus
Esityksen transkriptio:

MUISTI 1. Mitä teit viime perjantaina? 2. Entä viime kesänä? 3. Entä kolme vuotta sitten? 4. Tai 10 vuotta sitten? 5. Mitä muistat luokkakavereistasi yläasteelta? 6. Muistatko kaikki ala-asteen luokkakaverisi?

MUISTIN RAKENNE Tarkkaavaisuus Visuaalis-avaruudellinen lehtiö (näkö) Toiminta-tapa-muisti (taidot, motoriikka, miten) Kaikumuisti (kuulo) Fonologinen silmukka (kieli) Komento- yksikkö Ikonimuisti (näkö) Episodinen puskuri Sensorinen muisti Työmuisti Tässä ja nyt n.20-30s Säilömuisti puskuri Solutasolla, max 2-3s Kapasiteetti 3-7 mieltämisyksikköä Sisältömuisti (mitä, missä, milloin) Tieto- Muisti (nk. Maailman-tieto Episodi-nen muisti (elämän-kerta) Havaitseminen MUISTIN RAKENNE

MUISTIN RAKENNE - Järjestelmien erot: 1. Kesto (sekunneista elinikään) 2. Kapasiteetti (Paljonko tietoa, nk. Muistiyksiköiden määrä) 3. Koodaustavat eli onko kuvina, ääninä tms. 4. Unohtaminen 5. Hermostollinen tausta kts. moniste HUOM! Implisiittinen (=tiedostamaton esim. kirjoittaminen) ja eksplisiittinen (=tietoinen) muistaminen

MUISTIN TOIMINTA - Mieleen painaminen ja mieleen palauttaminen ovat aktiivisia toimintoja; samoin unohtaminen osin - Mieleen painamista ja palauttamista voi tehostaa erilaisten muistitekniikoiden avulla - Uuden muiston syntyminen vaatii muutoksia hermosolutasolla! (synapsit) - Toiminta nk. Rekonstruktiivista eli muistoja rakennetaan koko ajan uudelleen - Muistot muuntuvat, kun ne tuodaan uudestaan säilömuistista työmuistin käsiteltäväksi - Esim. nk. valemuistot - Nykytiedon valossa tulevaisuuden suunnittelu vaatii muistin toimintaa (kts. S.111)

- Muistelutilanne vääristää esim. johdattelu Miksi unohdamme? - Häipymisteoria: muistijäljet katoavat ajan myötä, kun yhteyksiä ei tueta - Häirintäteoria: aiemmin opittu häiritsee uuden oppimista tai toisinpäin, koska liian lähellä esim. sukulaiskielten opiskelu - Hakuvihjeen puuttuminen: hermoverkko ei aktivoidu, koska ei sopivaa hakuvihjettä - Muistiin painaminen epäonnistuu esim. puutteellisen havaitsemisen takia - Muistihaun lukkiutuminen: jostain syystä verkon aktivoituminen ’jumiutuu’ (kielen päällä –ilmiö) - Muistelutilanne vääristää esim. johdattelu - Ahdistava muisto on torjuttu - Hermosolujen tuhoutuminen esim. aivovaurio, sairaudet

MUISTIN TOIMINTA Toimintaan vaikuttavat 1) Ulkoiset syyt 2) Sisäiset syyt - Ärsykkeen heikkous - vireystila - Psyykkiset häiriöt esim. masennus - Ärsykkeen epäselvyys - stressitaso - Useita ärsykkeitä samanaikaisesti - tunteet - motivaatio -opiskelutekniikat/ muististrategiat - Neurologiset sairaudet ja aivovauriot - amnesiat!

MUISTIN HERMOSTOLLINEN PERUSTA - Muistilla ei erityistä keskusta! - Taustalla aina hermosolujen välisten synaptisten yhteyksien muutokset! Kts. moniste - Toiminnalle tärkeitä ovat hajautetut ja muokkautuvat hermoverkot. - Laajat assosiatiiviset alueet myös tärkeitä etenkin monimutkaisten muistitoimintojen toiminnan kannalta Hermoverkot ovat siis tärkeitä muistin toiminnalle! Hermoverkkoihin voi itse vaikuttaa, hyvässä ja pahassa. Toistaminen, aktiivinen mieleen painaminen yms. edistävät toimintaa, puolestaan esim. passiivisuus ja alkoholin runsas käyttö heikentävät. Hermoverkot selittävät mm. puutteellisten hakuvihjeiden riittävyyden, säilömuistin kapasiteetin, tunnistamisen ja virhetunnistamisen, muistitoimintojen säilymisen pienestä paikallisesta vauriosta huolimatta vrt. Lashleyn rotat (moniste)

Jotkin aivoalueet tärkeitä kuitenkin tietyille muistitoiminnoille: Työmuisti: - vasen otsalohko osallisena siirtämisessä säilömuistiin - oikea otsalohko osallisena muistiin palauttamisessa - fonologinen silmukka: vasen päälakilohko - visuaalis-avaruudellinen lehtiö: oikea päälakilohko Säilömuistiin siirtäminen: - Hippokampuksen vaurio estää (potilas HM, kts. Moniste) Episodinen muisti: - Vasen otsalohko ja hippokampus - Toiminta häiriintyy, mikäli vaurio ohimolohkojen sisäosissa Liikunnalliset taidot: - Tyvitumakkeet, pikkuaivot, motorinen aivokuori