Kaikki Käy Koulua -toimintamallin arviointitutkimus Erikoistutkija, FT Anu Gretschel Tutkija, VTM Noora Hästbacka Nuorisotutkimusverkosto
Toimintamallin periaatteet Tyttö- ja poikaryhmät kouluajalla valinnaisaineena (noin 10 nuorta) Sisältö: aamupala, keskustelua, ohjausta, yhdessä tekemistä ja vierailuja Ohjaajina opettaja + nuoriso-ohjaaja (+ kuraattori/ psykologi) Monihallintokuntaisuudesta jaettuun kasvatuskumppanuuteen: Kukin hyödyntää ammatillista taustaansa, tapaa tehdä työtä ja vahvuuksiaan, prosessista nuorten kanssa vastataan yhdessä Myönteinen tunnistaminen: Keskiössä miten kohdataan (Kallio ym.) Lähtökohta tutkimukseen: kaikki tykkäävät, vaikutukset vaikeita todentaa (Q1) Kehittävä tutkimusote: kuinka turvata työskentelyprosessin laatu, jotta positiiviset vaikutukset mahdollisia (Q2)
Tutkimusprosessi Ohjaajien informatiivinen ryhmäkeskustelu ja tulkinta Nuorten kysely yms aineistoon tutustuminen (aiemmat) Ohjaajien informatiivinen ryhmäkeskustelu ja tulkinta Vanha kysely Uusi aineisto Nuorten haastattelut (21) ja tulkinta Sama kehittämisryhmälle Uusien arviointivälineiden kehittäminen Sama virastojen johdolle
Toimintamallin vaikutukset Antanut konkreettista apua, tukevan verkoston ja motivaatiota, tunteen olla huomattu ja sen että itse huomaa muita, mahdollistanut olemisen osa arvostavaa yhteisöä… → metaforina: pärjäämiskyvyn (Rimpelä) kasvualusta, ovi ja satama. Ohjaajat: suhtautuminen nuoriin muuttunut, ammattitaidon kehittyminen, työn vaihtelu, verkostoituminen, yhteistyön helpottuminen Positiivinen kehittyminen ryhmänä ja ryhmien välillä (ulkopuolella), kouluyhteisönä, asuinalueella ja yhteiskunnassa Onnistunut toimintamalli!
Uusi arviointimalli Mitä tekijöitä tulee seurata ja tarkastella? Yksilöllisten tuentarpeiden tunnistaminen Kenelle ryhmää esitellään ja tarjotaan Ryhmä-prosessin arviointi Ohjaus- ja kehittämisryhmien arvio monihallinto-kuntaisen yhteistyön onnistumisesta ja vaikutuksista yhteisöihin Ryhmätoiminnan edellytysten ja laadun seuranta Ohjaajien kokemukset vaikutuksista omaan ammattitaitoon ja asiantuntijuuteen Ryhmän vaikutukset koulunkäyntiin, vapaa-aikaan ja hyvinvointiin Nuorten kokemukset vaikutuksista koulunkäyntiin ja hyvinvointiin