Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Kaikki Käy Koulua -toimintamallin arviointitutkimus

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Kaikki Käy Koulua -toimintamallin arviointitutkimus"— Esityksen transkriptio:

1 Kaikki Käy Koulua -toimintamallin arviointitutkimus
Hyvät käytänteet- seminaari , Työpaja 5 Erikoistutkija, FT Anu Gretschel Tutkija, VTM Noora Hästbacka

2 Työpajan sisältö: Alustus:
Toimintamalli pähkinänkuoressa – mitä tehdään? Arviointitutkimuksen tuloksia - millaisia vaikutuksia? Hyvän toiminnan edellytykset – miksi toimii? Keskustelua yhdessä!

3 Toimintamalli pähkinänkuoressa
Tyttö- ja poikaryhmät kouluajalla Kohderyhmänä 8-9-luokkalaiset. Ryhmässä on n. 10 nuorta. Kesto 2 – vuotta. Nuorelle valinnaisaine. Ohjaajina opettaja + nuoriso-ohjaaja (+ kuraattori/ psykologi) Sisältö: aamupala, keskustelua erilaisista teemoista, koulunkäynnin ja jatkopolkujen ohjaus, yhdessä tekeminen (harrastukset ja retket) Monihallintokuntainen toiminta: Kukin hyödyntää ammatillista taustaansa, tapaa tehdä työtä ja vahvuuksiaan Myönteinen tunnistaminen: tutustutaan, tunnistetaan ja tuetaan

4 Toimintamallin tavoitteet
NUORET SAAVAT PÄÄTTÖTODISTUKSEN JA PÄÄSEVÄT HALUAMIINSA JATKO-OPINTOIHIN Tuetaan nuorten koulunkäyntiä, itsetuntoa ja kasvua omaksi itsekseen. Vertaisryhmässä opitaan sosiaalisia taitoja, luottamaan toisiin ja hakemaan tarvittaessa apua. Autetaan nuorta selviytymään murrosiän kriiseistä tai muista arjen murheista. Pyritään antamaan nuorelle toivoa tulevaisuudesta!

5 Nuorten kertomaa ryhmän toiminnasta
Alkuu aina semmone ku varmaa tunnin verran niinku vapaat tekemist, just et osa pelaa bilistä et siinä sä pystyt just mennä juttelee vaik jonku ohjaajan kaa, jos sul on joku juttu mihin sä tarviit apuaa tai jotai… ja sen jälkee syödää aamupalaa. (Nuori 20) Me saadaa tosi paljo valita, et mist me puhutaa… joku päivä me saatetaan olla sille, et otetaa kortit ja jutellaan [tyttöyteen/poikuuteen] liittyvistä aiheista, suhteista ja sit joku päivä saattaa tulla vähän diipimpää, niinku joku läheisen menetys ja niin edespäin… (Nuori 16) Et se on se on tosi kiva ryhmäs sillain, et [ohjaajat] on sillai itekki siinä mukana, et meil on just ollu aluks aina semmone fiiliskierros, ni sit neki kertoo ja kertoo, jos on vaik työpaikal tapahtunu jotai ärsyttävää ja sillai niinku itekki on siin samal taval mukana mitä meki ollaa… (Nuori 13)

6 2. Arviointitutkimuksen tuloksia - millaisia vaikutuksia toiminnalla on?
Toimintamallin arviointi ja kehittäminen ( ) Tutkimuksen aineisto Nuorten haastattelut (N=21) Ohjaajien ryhmäkeskustelut (N=10) Kehittämisryhmän ryhmäkeskustelu Johdon keskustelu Nuorille suunnattujen kyselyjen tuloskoosteet ( )

7 Nuorten kokemuksia muutoksista
Yhdessä onnistuminen: Et me oltiin kaikki tavallaan aika sillai niinku samanlaisessa lähtötilantees, et ei just kiinnostanu hirveesti koulunkäynti ja oli myöhästelyit ja kaikkee… ehkä sit ku niinku yks rupes onnistuu tai sillai niinku kiinnostuu koulunkäynnistä …jotenki muutki tarttu tavallaan mukaan. (Nuori 13) Näkökulmien laajentuminen: Sillee ku pääs tutustuu siihe [opettajaan], ni se on paljo kivempi mitä se mä oisin luullu… saa siit sellase iha eri näkökulma ja sen tunneil ei enää voi olla sillee et… just et ku pitää kunnioittaa ja näi. (Nuori 18) Asioiden tajuaminen: No siis ne selittää vaan, et koulu on hirveen tärkee ja sit siit saa niinku sellasen ite sellasen mielen, et eiku nyt oikeesti pitäs alkaa panostaa, koska eihän niinku elämäst voi tulla mitää, jos ei opiskele. (Nuori 2) Kiinnostuksen löytäminen: Mut oon oon sillai ylpee ittestäni, et oon näinkin ison suunnanvaihdoksen tehny, että kyl mul on monia luokkakavereita ketä on ollu samas tilantees ja on edelleenki samas tilantees…voin hyvin kuvitella, et mä voisin itekki olla… et jos mä en ois kokenu semmosta niinku, et mitä mä oikeesti haluun tehä… (Nuori 13)

8 Nuorten kertomaa ryhmän tuesta
Tsemppi ja kannustus: Siel niinku pystyy kertoo, sä voit sanoo, et joo et mun mutsi ja faija eros ja kaikki on sillee, et joo et me tuetaan sua, et kyl sä siit selviit ja näi. Tsemppaa tosi hyvi… jos mä en haluu et enää polttaa röökii, mä haluisin päästä siit eroon… niinku tsempataa… siel on hyvä meininki siel ryhmäs. (Nuori 17) Kuulluksi tuleminen: Et ainaki pystyy kertoo, et mä muistan, et mä tulin yks aamu ryhmään ja sanoin, tää on ihan suora lainaus, et sanoin, että nyt mua vituttaa [ja kertoo mitä oli tapahtunut] ja sit tää [nimi] nuorisotyöntekijä sano, no ei ihme, et ketuttaa niinku tollases tilanteessa. Saa niinku sellast tukee ja saa niinku rohkasuu sillee, et uskaltaa puhua. (Nuori 5)

9 Arviointitutkimuksen tuloksia: toiminnan vaikutukset
Ohjaajien kokemukset: syvempi yhteys ja ymmärrys nuoriin, vaihtelua omaan työhön, ammattitaidon kasvu ja yhteistyön laajeneminen 20koulua%20-%20Ohjaajien%20haastattelu_editoitu.mp4?dl=0

10 Arviointitutkimuksen tuloksia: toiminnan vaikutukset
Toimintaympäristöjen muutokset Häiriökäyttäytymisen vähentyminen Nuorten konfliktien ennaltaehkäisy Suhteiden kehittyminen muiden toimijoiden kanssa Ammatillinen verkostoituminen ja yhteistyön helpottuminen Koulun ja nuorisotilojen uudistaminen ja kehittäminen

11 Hyvän toiminnan edellytykset – miksi toimii?
Pitkäkestoisuus, säännöllisyys, oppilaiden ryhmäprosessien hyödyntäminen, vertaistuki (vrt. yksilöllinen oppilashuollon tuki) Nuorten kohtaaminen, kuuleminen ja nuorten puolella oleminen Nuorilähtöisyys: nuorten toiveet ja tarpeet sekä puhuttavat teemat keskiössä (vrt. opetussuunnitelman puskeminen) Et selvä homma, et menkää tohon syömään aamupalaa ja [ope- ohjaaja] tulee siihen viereen, käydään siinä sitte matikkaa läpi, ku muut syö rauhassa ja pelailee. Nopeesti reagoidaan sit tommosiin, jos joku tarvii sitä erityisjeesii. (Ohjaaja)

12 Kehittäminen Ketkä rekrytoidaan ryhmiin? Miten?
Tuentarpeiden tunnistaminen ryhmässä Keskustelevan ilmapiirin ja luottamuksen rakentaminen Monenlaisiin tarpeisiin vastaaminen Oppilashuollon rooli ja suhde muuhun tukiverkostoon? Ryhmät osana kouluyhteisöä? – erottaako muusta kouluyhteisöstä vai auttaako osallistumaan siihen Muutospotentiaalin hyödyntäminen? – kuinka välittää nuoren ja ohjaajien oppimista eteenpäin

13 Keskustelua!

14 Lisätietoja Kaikki käy koulua –hankkeen kehittämisryhmän jäseniltä:
Kouluttaja Paula Määttä, / Suunnittelija Päivi Anunti, / Rehtori Katriina Aaltio, / Virka-apulaisrehtori Ilppo Kivivuori, / Katso myös: Kanuunakuntien materiaalipankista Nuorisotyö koulussa – seminaari Helsingissä – siellä on videomateriaalia myös Kaikki käy koulua - toimintamallista


Lataa ppt "Kaikki Käy Koulua -toimintamallin arviointitutkimus"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google