Ideoinnista ja suunnittelusta liikkeelle!

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Kommentti ÄI1.
Advertisements

Ajattelee ja tuntee? Näkee? Sanoo ja tekee? Kuulee? KipupisteetOnnistumiset.
Tuula Marila PROSESSIKIRJOITTAMINEN. Tuula Marila Kirjoittaminen on monivaiheinen prosessi 1.Valmistautuminen -muistin virkistäminen ja.
KOKEESEEN KERTAAMINEN. ENNEN LUKEMISTA  Herätä kiinnostuksesi:  Mieti, mikä sinua kiinnostaa luettavassa  Mihin tarvitset tietoa, jota olet ryhtymässä.
TUTUSTU KIRJAILIJAAN Tarinoita kirjoittajan takaa.
Innostunut oppilaskunta Koulutus peruskoulun oppilaskuntatoiminnan ohjaajille.
Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskus Kokonaisuus 2 Mistä luotettavaa tietoa lääkkeistä? Lääkekasvatustunti 7–9-luokkalaisille Oppimistavoite: Tavoitteena.
Case-esimerkit Tutorleiri 2014 Jyväskylän yliopiston ylioppilaskunta.
8-luokan terveystiedon sisältö, suoritustavat, tavoitteet ja arviointi KILPELÄNAHO
Matematiikkaa 3 a Kertausjakso – Laskuja MATEMATIIKKAA 3A, KERTAUSJAKSO LASKUJA © VARGA–NEMÉNYI RY 2016.
Keskustele kaverin kanssa:
Miten Aloittaa Valokuvaus Liiketoimintaa
Rotaryn jäsentilanne – Yleiskatsaus ja piiri 1410
Miten ryhmä toimii? Miten osallistun ryhmän toimintaan?
Tutki tasaista ja kiihtyvää kävelyliikettä
Mitä Raamattu opettaa oikeasta ja väärästä
Taidefilosofia ja taidekasvatus tehtävät sl 2013
Näin oppiminen muuttuu Helsingissä
Oppilaskysely 2017 Perusopetuspalvelut
Yleistajuisemman artikkelin kirjoittaminen
The 9 block vision processing model
Asiatekstin rakennemalleja
YK eli Yhdistyneet kansakunnat
Essee – tekstien jalokivi
1. Monimuotoinen terveys
UUSI OPETUSSUUNNITELMA MUUTTAA KOULUTYÖTÄ
Mitä tehtävänanto voi määrätä?
Terveysteknologia Tutustutaan, mitä kaikkea terveysteknologialla voidaan tarkoittaa ja miten se auttaa terveyden hoidossa ja sairauksien ehkäisyssä.
Harjoituksia II.
Korkeakoulukirjastojen tulokset
Psykologian 2. kurssi ”Miten minusta tuli minä?”
Kieli, kirjallisuus ja identiteetti
Suomen sukukielet ja kielivähemmistöt
Asiatekstin rakennemalleja
Tietoa välittävä puheenvuoro
Vapaaehtoistoiminnan peruskurssi
Oppilaanohjaaja Sari Kuutsa-kettunen
Filosofian alat TEOREETTINEN FILOSOFIA
Leikki-iän tunteet.
Mielipiteen, kannanoton, vastineen kirjoittamisesta
MEDIAA TUTKIMASSA.
Novellianalyysin kirjoittaminen
Oppiainerajat ylittävä tehtävä
Tuottotehtävä tekstitaitokokeessa
käsitekartta lähisuhteista
Vastavalmistuneen puheenvuoro
Kaakkurin koulun valinnaisaineet
Vapaaehtoistoiminnan peruskurssi
PELI-IPPO INNOKAS PELI STEP 5
TYÖPOHJA KESKUSTELUN SUUNNITTELUUN
Opintopsykologi Katja Hietanen
Nuorten seuravalmennus suunnistusseurassa Välitehtävät
Muutokset matematiikan opetuksessa
Polut hoitoon ja kuntoutukseen – projekti OTE7
Taikapuhe Oy Riitta-Liisa Kanniainen
toim resu toim määr arvi kilp tavo Stratox Oy / HN / Oct 01 / for SiX
LÄMPIMÄSTI TERVETULOA MUKAAN RYHMÄÄN – VERTAISUUDESSA ON VOIMAA!
” Tarinoita kaveruudesta TUNTI 1
Kalvosarja on laadittu Global Meal –hankkeessa
Nimesi | Opettajasi | Luokkasi
Dia 1: Esittele itsesi, kerro, että olet Luonto-Liitosta ja että Luonto-Liitto on lasten ja nuorten luontojärjestö.
LAPE-PÄHKINÄT vol Keino osallistua Pirkanmaan vanhemmuuden ja parisuhteen tuen palveluiden kehittämistyöhön - Tekstidia Dian voi valita.
” Tarinoita kaveruudesta TUNTI 1
Jos jonain päivänä Jos jonain päivänä tuntuu siltä että
MUSIIKIN TUNTISUUNNITELMARAKENNE/KASOPE/mervasti oulu
Opettajan pedagoginen ajattelu
Digitaalisuus nuorisotyön prosesseissa
Hyvinvointi- ja terveyserot -sivusto
VINKIT VAIKUTTAVAAN VIESTINTÄÄN
TYÖPOHJA KESKUSTELUN SUUNNITTELUUN
Esityksen transkriptio:

Ideoinnista ja suunnittelusta liikkeelle! Suunnittele ja ideoi yo-esseetäsi ainakin kaksi tuntia! Opettele muutamia ideointitekniikoita! Sari Toivakka, Kauhavan lukio

KIRJOITTAMINEN TYÖPROSESSINA Linnakylä - Mattinen - Olkinuora Sari Toivakka, Kauhavan lukio

Suunnittelun apuvälineitä, kertaa käsikirjasta tuttuja LISTA MIELLEKARTTA MANDALA KUUTIOINTI Kuution tahot: Kuvaile! Vertaile! Yhdistele! Sovella! Analysoi! Valitse hyviä/huonoja puolia! Pakota itsesi kokeilemaan jotakin uuttaa ja erilaista ideointikeinoa! Se voi opettaa sinua näkemään ilmiön erilaisia puolia! Sari Toivakka, Kauhavan lukio

Journalistin kysymykset: hyvä startti suunnittelemiseen! HYVÄ ESSEISTI ON KUIN PIENI LAPSI TAI FILOSOFI: HÄN KYSELEE UTELIAANA KAIKKEA! Mitä? Missä? Miksi? Kuka? Ketkä? Ketä? Keitä? Miten? Kenen? Mihin? Millä? Mistä? Millainen? Hyvinvointivaltio? Ilmastonmuutos? Unelmat? Köyhyys? Digiloikka? Sari Toivakka, Kauhavan lukio

Laajenevat kehät Maapallo jne. Muu maailma Eurooppa Suomen eri alueet Paikkakunta Ystävät ja muu lähipiiri Perhe Tekstin aihe, ongelma: Ilmaston-muutos? Minä Sari Toivakka, Kauhavan lukio

Näkökulmakiekko: kysele itseltäsi eri näkökulmista! KÄY MIELESSÄSI LÄPI AINAKIN KAIKKI LUKION OPPIAINEET JA NIIDEN TUOTTAMAT NÄKÖKULMAT Pohdi ilmiön syitä, seurauksia ja ratkaisuja! fysiikka historia yhteiskunta terveys talous Tekstin aihe, ongelma: Tasa-arvo? Jne. jne. muoti luonto yksilön elämänkaari Sari Toivakka, Kauhavan lukio matematiikka kieli ja kulttuuri uskonto

LUOVIA HYPPYJÄ - SINNE TÄNNE Mitä muotoa muistuttaa? Miten piirtäisit ongelmasi? Mitä lapsi ajattelisi asiasta? Minkä värinen ongelma on? Mikä fiktiivinen hahmo tulee mieleen? Mitä mieltä mummusi, paappasi, valmentajasi, äitisi olisi tästä mieltä? TEKSTIN TEEMA, ONGELMA Millaisen sadun, jännitystarinan tai dekkarin teemasta saisi? Joutuisiko se helvettiin vai taivaaseen? Jos se olisi patsas, eläin, kasvi, kulkuneuvo… mikä se olisi? Mitkä ovat sanoja, jotka ovat teemalle vastakkaisia? Mitä mieltä asiasta olisi presidentti, piispa, Jeesus tai liikemies? Jos se osaisi puhua, mitä se kertoisi? Sari Toivakka, Kauhavan lukio

Narratiivisuutta yo-esseeseen? Jos tunnet vetoa tarinallisuuteen, voit harkita sitä mausteeksi esseeseesi. Mieti jo ideointivaiheessa, miten tarinan keinoin voisit vaikuttaa lukijaasi. Tekstin aihe ja ongelma liikehdintää kirkon ovilla Kuljetan pohtivan tekstini lomassa fiktiivistä tarinaa Eetusta ja Meeristä. Eetu eroaa kirkosta, Meeri ei. Näytän lukijalle heidän kauttaan, mistä syistä kirkosta erotaan, miksi siellä halutaan olla. Sari Toivakka, Kauhavan lukio

Tekstini tavoite? TEKSTINI SÄVY? Tee itsellesi heti kirjoitusprosessisi alussa selväksi miksi kirjoitat. Mikä on tekstisi tavoite? Mihin tekstilläsi pyrit? Jos et pysty vastaamaan kysymyksiin, tuskin lukijakaan niitä ymmärtää! Päätä myös kirjoittajan äänesi, tekstin sävy: rauhallinen, objektiivinen pohtija, kärkäs mielipiteen esittäjä, pilkkaava, leikittelevä humoristi jne. Sari Toivakka, Kauhavan lukio