Asetus kokonaisarkkitehtuurin kuvauksista ja määrittelyistä

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Sosiaalialan tietoteknologiahanke
Advertisements

Kokonaisarkkitehtuuri
Korkeakoulujen arkkitehtuurikehys - Kartturi Kartturi yleiskuva
Kehittämishankkeiden tuotosten hyödyntäminen valtakunnallisesti
Kokonaisarkkitehtuurin yleisesittely
Kansallinen opintohallinnon viitearkkitehtuuri Ari Luostarinen 1.
Opiskelun ja opetuksen tuen viitearkkitehtuuri Mitä osia opintohallinnon viitearkkitehtuurissa tulee olla Työstänyt Synergiaryhmä Toimittanut.
Opi ja Kartturi Mitä osia opintohallinnon viitearkkitehtuurissa saattaa olla Koostanut Pekka Linna, CSC.
Opi ja Kartturi Mitä osia opintohallinnon viitearkkitehtuurissa saattaa olla Koostanut Pekka Linna, CSC.
Julkisen hallinnon arkkitehtuurihierarkia
Korkeakoulujen ICT-palveluiden arkkitehtuurin kannalta huomioitavat muut arkkitehtuurit Korkeakoulujen tietohallinto- ja ICT-ohjausryhmä, Ilmari.
Opi ja Kartturi Mitä osia opintohallinnon viitearkkitehtuurissa saattaa olla Koostanut Pekka Linna, CSC.
Ohjelmistotekniikka ja projektinhallinta, 4 op
Palvelutietovaranto: suunnitelma julkisten palvelujen tietojen kansalliseksi resurssiksi Latvanen / VK-Suomi.fi Marko Latvanen Valtiokonttori.
Julkisen hallinnon ICT-näkymiä HAKA-Virtu tilaisuus Tuomo Ahjokannas
Julkisen hallinnon tietoarkkitehtuuri Tavoitteet ja tehtävät Anne Kauhanen-Simanainen
Hallinnon kehittämisosasto - Valtion IT-toiminnan johtamisyksikkö Data – Informaatio – Tieto – Ymmärrys – Tietopääoma Tietovarantojen hallinta.
Yhden luukun palvelumalli tiedon hyödyntämiseen. Palveluiden käyttäjälähtöisyys kasvaa. Palvelut tehostuvat ja toiminnan tuottavuus kasvaa. Tiedon laatu.
JHKA-jaosto Tavoitteet ja vuosikello 2014 JHKA-sihteeristö, VM / JulkICT.
Opetus- ja koulutusyhteistyöhön liittyvä korkeakoulujen tietojärjestelmien yhteentoimivuuden kehittäminen ja arkkitehtuurityö – HAHMOTELMAA
Yhteentoimivuus ja avoin tieto Tietohallintolaki ja PSI-direktiivi Mikael Vakkari Neuvotteleva virkamies VM / JulkICT.
Laatutyö ja KA Toiminnan kuvaaminen JY:n KA-tiimi
Julkisen hallinnon metatietopalvelu Esiselvitys 2013 ja toimenpiteet sen toteuttamiseksi osana kansallista palveluarkkitehtuuria Anne Kauhanen-Simanainen.
JHKA-jaosto Tavoitteet ja vuosikello 2015 JHKA-sihteeristö, VM / JulkICT.
KMR Julkisen hallinnon käsitemalliryhmä vetäjä Mikael af Hällström raportti JH TA-ryhmä:lle
Yhteentoimivuusmenetelmä ja julkisen hallinnon tietoarkkitehtuuri Mikael af Hällström KMR/YSR Verohallinto.
Hallinnon kehittämisosasto - Valtion IT-toiminnan johtamisyksikkö 1 Julkisen hallinnon tietopolitiikan kohteita ja yhteentoimivuuden tasot (EIF)
JHKA tietoarkkitehtuuriryhmän työskentely Teemojen ja tiekartan työstäminen Anne Kauhanen-Simanainen.
JHKA esittely JulkICT.
Tietoarkkitehtuurin kehittäminen julkishallinnossa
Yhteentoimivuuden toteuttaminen julkisessa hallinnossa
JHKA 2.0 tilanne JHKA-työryhmän kokous JulkICT.
Asetus kokonaisarkkitehtuurin kuvauksista ja määrityksistä
Kohti yhteentoimivaa metatietoa
Mikael af Hällström KMR/YSR Verohallinto
Metatietopalvelut Elementit LUONNOS
Sosiaali- ja terveydenhuollon organisaatio- ja palvelutiedon hallinta
Semanttisen yhteentoimivuuden viitekehys
Kohti yhteentoimivaa metatietoa
Metatietopalvelut Elementit Mikael Vakkari, neuvotteleva virkamies. VM.
Asetus kokonaisarkkitehtuurin kuvauksista ja määrittelyistä
Tavoitteet ja mittarit 2015
JHKA kehittämispolku JulkICT Jari Kallela
JHS 179-uudistushanke Hannu Ojala
I Selja Luostarinen ja Maarit Rajala YSR-kokous
JHKA kehityspolku ja budjetointi
Yhteisten tietomäärityksien mallintaminen
Tietomallit digiaikaan
Tiedon hyödyntämisen verkostotyöpaja avaus
I Selja Luostarinen KMR-kokous
Anne Kauhanen-Simanainen
Julkisen hallinnon metatietopalvelu
Ajankohtaista yhteentoimivuuden näkökulmasta
ValtioExpo 2014 Kokonaisarkkitehtuuri-esitykset
Tietovirta- ja sanastotyön koordinaatioryhmä, OKM Suvi Remes, VM
JHKA tietoarkkitehtuurin kehittämispolku 2018
JHKA-jaoston kokous Jari Kallela
JHKA-jaoston tilannekatsaus
JHKA tilanne Q
Tietohallintolain perusteella annettavien asetusten valmistelu
Liite 16: Kehittämisen tiekartta 2020, Hallinto
JHS XXX Rekisteritiedon metatiedot osana yhteisen tiedon hallintaa
JHKA-jaoston kokous Jari Kallela
Kokonaisarkkitehtuuria koskeva sääntelytarve
Esityksen nimi / Tekijä
JHKA tilanne Q
Tiedonhallintalain valmistelu Tiedonhallinta ja kokonaisarkkitehtuuri
JHKA-jaoston tilanne Q3 / 2015
Tietohallintolain perusteella annettavien asetusten valmistelu
Tiedonhallintalaki ja kokonaisarkkitehtuuri
Esityksen transkriptio:

Asetus kokonaisarkkitehtuurin kuvauksista ja määrittelyistä JHKA-jaoston kokous 26.5.2015

Asetuksen tavoitteet Mitä tietoa tarvitaan julkisen hallinnon viranomaisista ja miksi? Julkisen hallinnon tietohallinnon ohjauksen tietotarpeet Valtiovarainministeriön muiden tehtävien tietotarpeet Toimialojen tietohallinnon ohjauksen tietotarpeet Viranomaisen omien tehtävien, velvoitteiden ja muiden tekemisten tietotarpeet Mitä tietoa tarvitaan julkisen hallinnon toimialoista ja miksi? Muita tavoitteita Hallinnollisen taakan minimointi

Sääntelyn kohde 1 2 P1 P2 Viranomaisen kokonaisarkkitehtuurin kuvaaminen yleisesti Viranomaisen tietojärjestelmien välinen yhteentoimivuus

Tavoite = asetuksen kohde Sääntelyn kohde Ei näin (yritetään normittaa JHS 179 kuvauksia, koska työryhmä on ne sattunut suositukseen nostamaan) Vaan näin (mietitään mitä JHS 179 tulee sisältää jotta sen mukaisesti tuotettu tieto palvelee tarvetta?) Tavoite = asetuksen kohde Tarve Tarve Tarve Asetuksen kohde Standardin sisältö? ? Tavoite?

Yhteentoimivuuden kuvaus ja määritys Tekninen yhteentoimivuus Tiedon siirto ja yhteydet Semanttinen yhteentoimivuus Semanttinen yhtenäistäminen Organisaatioiden yhteentoimivuus Organisaatioiden ja prosessien yhtenäistäminen Lainsäädännön yhteentoimivuus Lainsäädännön yhtenäistäminen Poliittinen tahtotila Tekniset rajapinnat on suunniteltu siten, että ne mahdollistavat järjestelmien ja palvelujen yhdistämisen Informaatiolla on täsmällinen merkitys, joka säilyy tietoa vaihdettaessa muuttumattomana ja ymmärrettävänä kaikille osapuolille Eri organisaatiot pääsevät kokonaisedun mukaiseen tavoitteeseen yhteen sovitettujen prosessien kautta Lainsäädännölliset tekijät on otettu huomioon tietojen vaihtamisessa Osapuolilla on samansuuntaiset visiot, prioriteetit ja tavoitteet A Tiedonsiirron tarkoitus ja tavoitetila F Kohteena olevaa tiedonsiirtoa sääntelevät normit B Palvelut / toiminnallisuudet / prosessit joiden välillä tiedonsiirto tehdään C Tietorakenteet ja -määritykset D Tiedonsiirtotapa ja rajapinnat Informaation tasovaatimus: Kuvauksen avulla hahmotettavissa mikä muuttuu? Kuvauksen avulla suunniteltavissa muutoksen toteutus? Kuvauksen avulla mahdollisuus tiedonsiirron sääntelyyn ja hankintojen suorittamiseen?

Asetuksella määrättävät julkisen hallinnon KA - kuvaukset Viranomainen A Julkinen hallinto MDM:Tietovirrat MDM: Käsitteet Palveluväylä: Rajapinta Viitearkkitehtuuri? Toimiala Käsitteet Päätietoryhmät Tietovirrat Viranomainen Järjestelmäsalkku Tietovarantosalkku Rajapintakuvaus Tavoitetila: Sidosarkkitehtuurit Tavoitetila: Kehittämisvaatimukset ja tavoitteet Tavoitetila: Teknologiatiekartta Julkisen hallinnon KA Perustieto-varanto 4 Viitearkki-tehtuuri Sidos-arkkitehtuuri 1 4 Palvelu 2 Tieto 2 3 Tieto Rajapinta 1 Järjestelmä 5 Tavoitteet Rajapinta 3 Teknologia 6 1 Tieto 3 Tieto-varannot Rajapinta 2 Viitearkki-tehtuuri 4 Järjestelmä Toimialan KA Tieto Palvelu Viranomainen B

Asetuksen (alustava) mallinnuskonsepti Nykytilan kuvaus Järjestelmäsalkku Tietovarantosalkku Rajapintakuvaus Tavoitetilan kuvaus hankkeen yhteydessä Sidosarkkitehtuurit Kehittämisvaatimukset ja tavoitteet Teknologiatiekartta Toimialan kuvaukset Käsitteet Päätietoryhmät Tietovirrat

Sidoksia ja riippuvuuksia JHS191 Tiedonohjaussuunnitelman rakenne JHS176 Sähköisten asiakirjallisten tietojen käsittely, hallinta ja säilyttäminen