Sukupuolten tasa-arvo – aktualisoitunut haaste koulutuksessa Ritva Jakku-Sihvonen Opetushallitus 4.10.2012 Ritva Jakku-Sihvonen OPH 4.10. 2012
Ritva Jakku-Sihvonen OPH 4.10. 2012 Luonnontieteet 2011 Tyttöjen tulokset olivat biologiassa ja maantiedossa poikien tuloksia paremmat. Poikien tulokset olivat fysiikassa tyttöjen tuloksia paremmat. Kemian osaamisessa ei ollut eroja sukupuolten välillä. Vanhempien koulutuksella oli yhteys luonnontieteiden osaamiseen, oppilaiden arvosanoihin sekä asenteisiin (p < 0,001) Vanhempien koulutuksella oli myös yhteys oppilaan jatkokoulutusvalintoihin. Ritva Jakku-Sihvonen OPH 4.10. 2012
WHO:n seurantatutkimus 2010 Koulunkäynnistä paljon pitävien määrä on pysynyt viimeiset 5 vuotta suurin piirtein ennallaan: 2010 koulunkäynnistä piti paljon 13 % pojista ja 18 % tytöistä. Koulussa olemisesta ei pidä kolmannes pojista eikä neljännes tytöistä. Poikien määrä on kasvanut 6 prosenttiyksikköä ja tyttöjen määrä 8 prosenttiyksikköä vuodesta 2002. Tyttöjen ja poikien välillä on eroa koulumenestyksen ja koulusta pitämisen välillä: Hyvän koulumenestyksen pojat pitävät koulunkäynnistä enemmän kuin aiemmin, sen sijaan hyvin menestyvien tyttöjen koulusta pitäminen on lievässä laskussa. Ritva Jakku-Sihvonen OPH 4.10. 2012
Ritva Jakku-Sihvonen OPH 4.10. 2012 Perusopetus Tutkimusten mukaan oppimistulokset eriytymässä kotitaustan ja koulun mukaan Kysymys ryhmäkokojen rajoittamisesta : kiltit tytöt ja pojat maksumiehinä suuressa ryhmässä etenkin, jos siinä on käytöshäiriöisiä oppilaita integroituna Ritva Jakku-Sihvonen OPH 4.10. 2012
Ritva Jakku-Sihvonen OPH 4.10. 2012 Oppimistulokset sukupuolen mukaan eriytyneitä ammatillisessa koulutuksessa Voimakkaasti segregoituneilla aloilla ammatillisessa koulutuksessa opiskelija-arvioinnissa huolestuttavaa systematiikkaa! Elinikäisen oppimisen avaintaitojen arvosanat ovat yleensä naisilla hieman parempia kuin miehillä. Ritva Jakku-Sihvonen OPH 4.10. 2012
Ritva Jakku-Sihvonen OPH 4.10. 2012 Metsäalan näyttöjen arvosanojen keskiarvot arviointikohteittain sekä tutkinnon osan näytön arvosanan keskiarvo sukupuolen mukaan Ritva Jakku-Sihvonen OPH 4.10. 2012
Ritva Jakku-Sihvonen OPH 4.10. 2012 Hiusalan näyttöjen arvosanojen keskiarvot arviointikohteittain sekä tutkinnon osan näytön arvosanan keskiarvo sukupuolen mukaan Ritva Jakku-Sihvonen OPH 4.10. 2012
Ritva Jakku-Sihvonen OPH 4.10. 2012 Kone- ja metallialan perus-tutkinto: Arvosanojen keskiarvot arviointikohteittain ja sukupuolen mukaan Ritva Jakku-Sihvonen OPH 4.10. 2012
Matalimmin koulutettujen lapset aliedustettuja korkeakouluissa Suomalaisista korkeakouluopiskelijoista 68 prosentilla myös vanhemmat ovat korkeasti koulutettuja, viidellä prosentilla korkeakouluopiskelijoista vanhemmilla ei ole perusasteen jälkeistä koulutusta. Kaikkien OECD-maiden korkeakouluopiskelijoista 48 prosentilla vanhemmat ovat korkeasti koulutettuja, 17 prosentilla vanhemmat perusasteen koulutuksen varassa. Koulutuksen sosiaalinen periytyvyys edellyttää aktiivista seurantaa! Ritva Jakku-Sihvonen OPH 4.10. 2012
Koulutuksen tasa-arvo aktualisoitunut Tyttöjen ja poikien erilaiset reagointitavat koulun sisällä: hyvin menestyvien tyttöjen tyytymättömyys koulua kohtaan kasvaa, pojilla edelleen enemmän levottomuutta Ammatillisessa koulutuksessa oppilasarviointi edellyttää selvittelyä: missä määrin opettajien toiminta ja asenteet ylläpitävät segregoitumista ??? Naisten palkkakehityksen hitaus ja taloudellinen lama voivat entisestään heikentää pätkätyöläisten tilannetta ja saattavat heijastua myös heikoimmin motivoituneiden opiskelijoiden koulutusasenteisiin Ritva Jakku-Sihvonen OPH 4.10. 2012