Sukupuolten tasa-arvo – aktualisoitunut haaste koulutuksessa

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Kokeen laatiminen ja arviointi Tiia Karpin
Advertisements

Hannu Virtanen Selkokielen tarvearvio 2014
Työpaikkaohjaajakoulutus
Jotta teknologia ei syrjäytyisi naisista WomenIT –teknologiaa tytöille kuin leikiten Johanna Matinmikko Projektipäällikkö, WomenIT:n kasvatus-
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
5.1 Näyttöjen tuloon voi varautua Tarkastelemalla  vastaako opetussuunnitelma työelämän tarpeita opetussisällön, -menetelmien tarpeita opetussisällön,
Opiskelijan arviointi työpaikalla
Johanna Leppävirta Kasvatustieteen päivät 2006 Sähkömagnetiikan oppimisen tukeminen ja arviointi Johanna Leppävirta Sähkömagnetiikan laboratorio Sähkö-
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä – hanke 2010
PISA 2012 ENSITULOKSIA Pekka Kupari Jouni Välijärvi Koulutuksen tutkimuslaitos Jyväskylän yliopisto.
Valmistuvien ryhmien ryhmänohjaajakoulutus. Arviointilomake: Omnia – valmistuvat 2009.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Sirkka Hulkkonen
Oppimistulokset opettajankoulutuksen näkökulmasta Heini-Marja Järvinen Helsingin yliopisto, opettajankoulutuslaitos.
A-englanti Oppilaat: -Yhteensä ( ), noin 6 % ikäluokasta poikaa, tyttöä -Kolme neljästä teki läksyjä alle puoli tuntia -Kouluarvosanojen.
Anna tutki: Naisen asema työelämässä.
Nyt puhuvat tytöt Esitys oppituntikäyttöön
OECD:n Pisa 2006-tutkimuksen ensituloksia
Anna kehitysmaiden lapsille hyvä koulutus – ja tulevaisuus! Päivätyökeräys 2014–2015.
Päivi Kaivola ja Anna Tiitinen 1 AIKAP4: Opetus, ohjaus, oppiminen Oppijoiden erilaisuus Sukupuolen merkitys opetuksessa ja oppimisessa.
Tekoja-kampanja Maailmassa on tällä hetkellä ennätysmäärä nuoria ihmisiä. Enemmistö heistä asuu kehitysmaissa. Moni nuori on kasvanut konfliktin.
Jukka Vehviläinen / DiaLoog Ammattistartin seurannan keskeisiä tuloksia Seminaari
Steriloinnit 2012 Anna Heino & Mika Gissler.
Polkuja –hankkeen näkökulma toisen asteen motivaation mittaamiseen Sami Määttä Jyväskylän yliopisto ja Niilo Mäki Instituutti Elisa Salmi Niilo Mäki Instituutti.
KTT Minna Söderqvist: Miten työnantajat näkevät ulkomaiset työnhakijat ja ulkomaisen henkilökunnan? 33 työnantajahaastattelua 2004 Kokemusta ulkomaisista.
POHJANMAA ”Uuden energian Pohjanmaa - Energiaa huippuosaamisesta, monikulttuurisuudesta ja vahvasta yhteisöllisyydestä”.
MITÄ LUKION JÄLKEEN? Kati Seise
T URUN YLIOPISTO Into ja pätevyys – fysiikan opettajan valtit Kalle Ojanen Fysiikan assistentti (vv.) aineenopettajakoulutus Yliopistopäivä 2005.
GISEL 1 Sukupuoli ja luonnontieteiden opiskelu Kalle Juuti.
Välkkäkoulutuksen opiskelijapalaute Opiskelijoiden mietteet saadusta alkuinfosta. Yhteistyö kenttäkoulujen kanssa. Oppilaiden asenteet koulutusta kohtaan.
Uudistuuko kemian opetus? Marja Montonen MMO Kemian opiskelijat yleissivistävässä koulutuksessa Ympäristö ja luonnontieto (1- 4) opp.
Tyttöjen ja poikien väliset erot TIMSS 1999 ja PISA 2003 tutkimuksissa
Toimitusjohtaja Petri Lempinen #ammatillinenkoulutus #työllistyminen Kuva: Helsingin kaupunginmuseo/Simo Rista Kuva: Helsingin kaupunginmuseo Huippuosaamista.
EUTRAIN Comenius 2.1 Projekti Fysiikan ja kemian opettajakoulutuksen yhtenäistäminen Euroopassa.
Lasten väkivaltakokemukset perheessä Mikko Oranen XI Lähisuhde- ja perheväkivaltaa työssään kohtaavien valtakunnallinen verkostofoorumi Oranen.
LUMA-viikko Kuitinmäen koulussa LUMA-viikon aiheita Lumaviikolla tehtiin demoja fysiikkaan ja kemiaan liittyen, toiminnallisia matematiikan.
Toimintaympäristö Muuttajien taustatiedot Leena Salminen Muuttajien taustatiedot julkaistaan verotuksen valmistumisesta johtuen yli kahden.
Vanhempainyhdistysten verkosto1 Info- ja keskustelutilaisuus NUORTEN PÄIHTEIDEN KÄYTÖSTÄ Järvenpään lukion Areena Illan alustuksena.
 Yhteishaun aikataulu, käytännöt ja opiskelijavalinta – Jokirannan koulun opot  Toisen asteen oppilaitokset esittäytyvät  Kiimingin lukio  Oulun seudun.
AMMATILLINEN KOULUTUS UUDISTUU – AJANKOHTAISTA KOULUTUKSESTA Koulutuspolitiikan asiantuntija Soile Koriseva Metsäteollisuus ry.
Turvallisuus ja ensiapu ihmiset, omaisuus, tieto, toiminta, ympäristö, työ Fyysinen, psyykkinen ja yhteisöjen turvallisuus Perustus-, tasa-arvo-, lukio-
Tiivistetäänkö peruskoulun ”perälautaa ” - Sivistystoimensuunnittelija Lea Goyal Keski-Suomen ELY-keskus
ARVOSANOJEN KERTOMAA Toni Niittymäki, Jouni Tuomi & Anna-Mari Äimälä PIRAMK.
Vanhempainillan ohjelma
Opettaja opettaa persoonallisuudellaan- vai opettaako?
Sivistystoimialan ajankohtaiset
PERUSKOULUN TASO JA TASA-ARVO PISA-TULOSTEN VALOSSA
Valmistuvien ryhmien ryhmänohjaajakoulutus
Yhteishaku 2017.
Koulunkäynnin ja aamu- ja iltapäivätoiminnan ohjauksen ammattitutkinto
Arviointi.
Nuorten siirtymät peruskoulusta toiselle asteelle ja alueellinen hyvinvointi Sanna Ranto ja Pirjo Mattila.
Huoltajakysely2017 Jynkänlahden koulu
Merja Kauhanen (PT) ja Sami Napari (ETLA)
Syövän riskitekijät.
Syövän riskitekijät.
Kotiväenfoorumi Hellevi Lassila Koulutusjohtaja, vararehtori
Kuka vastaa kyselyyn? - Kevät 2016
Liiketalouden perustutkinto
Peruskoulu on pelastettava!
Lukutaito ja syrjäytyminen
1. Ilman lukevia aikuisia ei kasva lukevia lapsia
Taina Seppälä-Kolkka / S12!78
Päihdetilanne 10 vuotta sitten ja nyt
Arja Rimpelä Tampereen yliopisto, terveystieteiden yksikkö
Mediakasvatus tietotekniikan opettajankoulutuksen näkökulmasta
Laadunvarmistuksen työkalut Laadunvarmistus, toimijat ja niiden roolit
Antero Malin Koulutuksen tutkimuslaitos Jyväskylän yliopisto
Väyläopinnot Yhteistyössä Karelia ja Riveria
Ohjaamopäivä Kotka Merja Hilpinen
Esityksen transkriptio:

Sukupuolten tasa-arvo – aktualisoitunut haaste koulutuksessa Ritva Jakku-Sihvonen Opetushallitus 4.10.2012 Ritva Jakku-Sihvonen OPH 4.10. 2012

Ritva Jakku-Sihvonen OPH 4.10. 2012 Luonnontieteet 2011 Tyttöjen tulokset olivat biologiassa ja maantiedossa poikien tuloksia paremmat. Poikien tulokset olivat fysiikassa tyttöjen tuloksia paremmat. Kemian osaamisessa ei ollut eroja sukupuolten välillä. Vanhempien koulutuksella oli yhteys luonnontieteiden osaamiseen, oppilaiden arvosanoihin sekä asenteisiin (p < 0,001) Vanhempien koulutuksella oli myös yhteys oppilaan jatkokoulutusvalintoihin. Ritva Jakku-Sihvonen OPH 4.10. 2012

WHO:n seurantatutkimus 2010 Koulunkäynnistä paljon pitävien määrä on pysynyt viimeiset 5 vuotta suurin piirtein ennallaan: 2010 koulunkäynnistä piti paljon 13 % pojista ja 18 % tytöistä. Koulussa olemisesta ei pidä kolmannes pojista eikä neljännes tytöistä. Poikien määrä on kasvanut 6 prosenttiyksikköä ja tyttöjen määrä 8 prosenttiyksikköä vuodesta 2002. Tyttöjen ja poikien välillä on eroa koulumenestyksen ja koulusta pitämisen välillä: Hyvän koulumenestyksen pojat pitävät koulunkäynnistä enemmän kuin aiemmin, sen sijaan hyvin menestyvien tyttöjen koulusta pitäminen on lievässä laskussa. Ritva Jakku-Sihvonen OPH 4.10. 2012

Ritva Jakku-Sihvonen OPH 4.10. 2012 Perusopetus Tutkimusten mukaan oppimistulokset eriytymässä kotitaustan ja koulun mukaan Kysymys ryhmäkokojen rajoittamisesta : kiltit tytöt ja pojat maksumiehinä suuressa ryhmässä etenkin, jos siinä on käytöshäiriöisiä oppilaita integroituna Ritva Jakku-Sihvonen OPH 4.10. 2012

Ritva Jakku-Sihvonen OPH 4.10. 2012 Oppimistulokset sukupuolen mukaan eriytyneitä ammatillisessa koulutuksessa   Voimakkaasti segregoituneilla aloilla ammatillisessa koulutuksessa opiskelija-arvioinnissa huolestuttavaa systematiikkaa! Elinikäisen oppimisen avaintaitojen arvosanat ovat yleensä naisilla hieman parempia kuin miehillä. Ritva Jakku-Sihvonen OPH 4.10. 2012

Ritva Jakku-Sihvonen OPH 4.10. 2012 Metsäalan näyttöjen arvosanojen keskiarvot arviointikohteittain sekä tutkinnon osan näytön arvosanan keskiarvo sukupuolen mukaan   Ritva Jakku-Sihvonen OPH 4.10. 2012

Ritva Jakku-Sihvonen OPH 4.10. 2012 Hiusalan näyttöjen arvosanojen keskiarvot arviointikohteittain sekä tutkinnon osan näytön arvosanan keskiarvo sukupuolen mukaan Ritva Jakku-Sihvonen OPH 4.10. 2012

Ritva Jakku-Sihvonen OPH 4.10. 2012 Kone- ja metallialan perus-tutkinto: Arvosanojen keskiarvot arviointikohteittain ja sukupuolen mukaan Ritva Jakku-Sihvonen OPH 4.10. 2012

Matalimmin koulutettujen lapset aliedustettuja korkeakouluissa Suomalaisista korkeakouluopiskelijoista 68 prosentilla myös vanhemmat ovat korkeasti koulutettuja, viidellä prosentilla korkeakouluopiskelijoista vanhemmilla ei ole perusasteen jälkeistä koulutusta. Kaikkien OECD-maiden korkeakouluopiskelijoista 48 prosentilla vanhemmat ovat korkeasti koulutettuja, 17 prosentilla vanhemmat perusasteen koulutuksen varassa. Koulutuksen sosiaalinen periytyvyys edellyttää aktiivista seurantaa! Ritva Jakku-Sihvonen OPH 4.10. 2012

Koulutuksen tasa-arvo aktualisoitunut Tyttöjen ja poikien erilaiset reagointitavat koulun sisällä: hyvin menestyvien tyttöjen tyytymättömyys koulua kohtaan kasvaa, pojilla edelleen enemmän levottomuutta Ammatillisessa koulutuksessa oppilasarviointi edellyttää selvittelyä: missä määrin opettajien toiminta ja asenteet ylläpitävät segregoitumista ??? Naisten palkkakehityksen hitaus ja taloudellinen lama voivat entisestään heikentää pätkätyöläisten tilannetta ja saattavat heijastua myös heikoimmin motivoituneiden opiskelijoiden koulutusasenteisiin Ritva Jakku-Sihvonen OPH 4.10. 2012