Esihistoria Martti Paavilainen

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Ihmisen evoluutio Helena Rimali Mankkaan koulu
Advertisements

Kreikan taide Tieto Kreikan taiteesta on melko puuttellista, koska suuri osa esineistä ja rakennuksista on tuhoutunut tai kadonnut. Parhaiten tunnetaan.
Nykytaide -Mitä se on?.
ANTIIKIN KIRJALLISUUS (800 eKr. – 300 jKr.)
Estetiikka on filosofian kauneutta ja taidetta tutkiva osa-alue.
Ihmisen varhaishistoria
Seiskojen ensimmäinen pieni ompeluharjoitus
Flyhov, kalliopiirroksia Askeberga, laivalatomus Länsi-Götanmaa, Ruotsi Kuvat ja teksti: Erkki Luoma-aho.
Mikä maailmassamme on hulluutta? Mitkä ovat kulttuurimme suurimmat valheet? Mitkä epätotuudet ovat epävapautemme lähteet? Rahanahneuden kulttuuri.
Kivikauden taide ja uskomukset
Sisältö Menetelmän taustaa Menetelmän 8 askelta – 1. Liikkeelle (Move!) – 2. Video minulle – 3. Puhetta minulle – 4. Video sinulle – 5. Puhetta sinulle.
Neoliittinen vallankumous
Italia.
USKONTO JA KULTTUURI.
KU1 / Akryylimaalaus ”KATSE”
Modernismin tulo Suomeen
Raamattu Ja mitä se sisältää. Mikä on Raamattu? Rautalangasta väännettynä: Raamattu on kristittyjen pyhä kirja kuten Koraani on muslimien pyhä kirja Tarkoituksena.
Ihminen, ympäristö, kulttuuri Hi1 Karhulan lukio.
Afrikkalainen elämäntapa Yhteisöllisyys, kulttuuri, sivistys.
1 KREIKAN HISTORIAN VAIHEITA HI1-KURSSI Toni Uusimäki 2016.
Pablo Ruiz Picasso : Avignonin naiset, 1907 Kubismi on pääasiassa maalaustaiteen ja kuvanveiston, sekä joissakin maissa taideteollisuuden ja arkkitehtuurin.
IHMINEN, YMPÄRISTÖ JA KULTTUURI Johdatus ympäristön historiaan.
1 HISTORIAN PERUSKÄSITTEITÄ Hi1-KURSSI Toni Uusimäki 2014 Lähde: Eepos. Maailmanhistorian käsikirja. Porvoo 2002.
Luku Metsästäjä ja keräilijä, s. 20–25 METSÄSTÄJIEN JA KERÄILIJÖIDEN ELÄMÄNTAPA METSÄSTÄJIEN JA KERÄILIJÖIDEN ELÄMÄNTAPA Aineisto on vapaasti muokattavissa.
On hyvä oppia tuntemaan itseään Hurtig
Egyptin kirjoitustaito, käsityöt ja taideteokset.
PYRAMIDIT. HAUTAMONUMENTTI PYRAMIDEJA RAKENNETTIIN HAUDOIKSI FAARAOILLE. FAARAOT MUUMIOITIIN ENSIKSI JA SITTEN NE LAITETTIIN HAUTAAN. FAARAOIDEN USKOTTIIN.
LÄNNEN KIRKKO USKONNOLLISENA VAIKUTTAJANA Luku 6 – Opetusvinkki 1.
InfoWeb Mallisivuja Kuva- ja tekstiohjeistusta Tarja Helala, Viestintä 11 / 2013.
BAROKKI Johdanto Barokki Valitsin itselleni barokin ajan pukuhistorian, koska suureellisuus ja mahtipontisuus vaatteissa, koruissa.
IHMISEN EVOLUUTIO Ihmisen evoluutiolla tarkoitetaan ihmisen kehittymistä ja eriytymistä omaksi lajikseen ihmisen ja apinoiden tai apinaihmisten yhteisestä.
AURINKOKUNTA.
Jupiter on saanut nimensä Jupiter-jumalan mukaan.
II Luonnonuskonnot Pyhä, mana ja tabu
JAPANILAISEN KULTTUURIN OMALEIMAISUUS
Korkeakulttuurit ja Egypti
Maailman kielet ja suomi
Luku Nykyihmisen sukupuu, s. 14–19
Antiikin Kreikan taide (800 eaa.-400/500 jaa.
Rokokoo 1700-luku.
OHJEITA HISTORIAN KOKEESEEN
KESKIAJAN KULTTUURI ( ) Kristinuskon/ kirkon merkitys
KIINAN USKONNOT.
Uskonto ilmiönä - uskonnollisuus ihmiselle tyypillistä (lat. homo religiosus = uskonnollinen ihminen)   yliluonnollinen ulottuvuus (transsendenssi) keskeinen.
Kreikan ja Rooman suuruuden aika
Ue 5 Kuvia muinaisuudesta.
Mitä taide on? Sari Toivakka, Kauhavan lukio.
Kirjoitustaidon kehitys
Mesoamerikkalainen kulttuuri
SUOMEN ESIHISTORIA.
USKONTO JA KULTTUURI UE1 LAJM.
Muinaisen Egyptin uskonto
Antiikin Kreikan kuvanveistotaidetta
Nykyisin tehdään kiinnostavaa tutkimusta ihmisen DNA:sta Katso video: Mitä tämä kertoo ihmisten.
Kysymyksiä fi tunnille
Historia2 Eurooppalainen Ihminen
Historia2 Eurooppalainen Ihminen
Eksistentialismi Eero Jussila.
Historia2 eurooppalainen Ihminen
Tieteellisen ajattelun ja tieteen synty ANTIIKIN AIKANA (s )
METSÄSTÄJIEN JA KERÄILIJÖIDEN ELÄMÄNTAPA
5. Pyhien kirjojen tausta ja synty
Uskonto ja uskomukset (Aboriginaalit).
RAAMATUN PUNAINEN LANKA
4. Luterilainen kristillisyys
METSÄSTÄJIEN JA KERÄILIJÖIDEN ELÄMÄNTAPA
Luku Nykyihmisen sukupuu, s. 14–19
Antiikin Kreikan ja Rooman kuvanveisto ja maalaustaide -tiivistelmä
2.2 Kulttuuriperintö.
Maailmankatsomus.
Esityksen transkriptio:

Esihistoria Martti Paavilainen Ongelma - Mikä on taidetta ja mikä käyttöesine? Mikä määrittelee taiteen? Aikakaudet - Kivikausi – Pronssikausi – Rautakausi Kivikausi jaetaan edelleen 1. paleoliittiseen kivikauteen n. (40 000–10 000 eaa.), 2. mesoliittiseen (10 000–4000 eaa.) ja 3. neoliittiseen kivikauteen (n. 4000–1200 eaa.) Martti Paavilainen

Esihistoria – Paleoliittinen kausi Martti Paavilainen Perinteisesti ajateltiin, että vain nykyihminen (homo sapiens) kykeni taiteen tekemiseen. On kuitenkin esitetty, että muutkin ihmisrodut kuin homo sapiens kykeni taiteen tekemiseen. Etelä-Afrikasta Blombosin luolista on löytynyt mutkikkailla verkkokuvioilla koristeltuja kiviä ajalta 70 000–50 000 eaa. Nämä osoittaisivat jo varhaisen nykyihmisen kyenneen abstraktiin ajatteluun ja taiteeseen. Kaikki eivät kuitenkaan varauksetta hyväksy löytöä varhaisimmaksi merkiksi taiteesta. Martti Paavilainen

Esihistoria – Matriarkaalisuus Martti Paavilainen Tuolloin ihmiset elivät keräilijäkansoina, joiden asuinsija vaihtui vuodenajan ja ravinnon saatavuuden mukaan. Heimon jatkuminen ja riistaeläinten riittävyys olivat tärkeitä. Tämän vuoksi hedelmällisyys oli tärkeässä osassa ihmisten elämässä. Naisia arvostettiin sillä nainen loi elämää. Heimon vanhinta naista pidettiin yleensä johtajana. Tällaista yhteiskuntaa kutsutaan matriarkaaliseksi yhteiskunnaksi. Martti Paavilainen

Esihistoria – Willendorfin venus Martti Paavilainen Ensimmäiset tunnetut taideteokset ovat luusta tai kivestä tehtyjä käsissä pidettäviä ihmistä esittäviä figuureja. Tunnetuin näistä hahmoista on Willendorfin Venukseksi nimetty 11,5cm korkea runsasmuotoista naista esittävä patsas. Veistoksesta on löytynyt jäämiä väreistä. Patsaiden rehevät muodot ovat luultavasti liittyneet hedelmällisyyskulttiin. Willendorfin venusta pidetään n. 30-25 000 vuotta vanhana Martti Paavilainen

Esihistoria – Paleoliittinen kausi Martti Paavilainen Kostenskin venuksia Ukrainasta, josta itäistä ja pohjoista eurooppaa aloitettiin asuttamaan uudestaan mannerjäätikköjen lopulta sulaessa. Tutkijat olettavat, että puhumaamme suomen kieleen johtanut kehityslinja olisi peräisin tästä ihmisen turvapaikasta Martti Paavilainen

Esihistoria – Paleoliittinen kausi Martti Paavilainen Lounais-Saksasta Hohle Felsin luolasta on löytynyt vanhin tunnettu ihmista esittävä esine Radiohiiliajoituksen perusteella lihavan naisen torsoa esittävällä mammutinluisella hahmolla on ikää ainakin 35 000 vuotta. Hohle Felsin venus (n. 6cm) koottiin kuudesta osasta. Vasen käsi ja olka puuttuvat. Martti Paavilainen

Esihistoria – Figuurit Martti Paavilainen Paleoliittisen kauden patsaat olivat kooltaan yleensä hyvin vaatimattomia eikä niitä ollut tarkoitettu varsinaisesti katseltaviksi vaan ennemminkin kädessä pidettäviksi esineiksi palvontamenojen aikana. Hohle Felsin figuuri oli luultavasti tarkoitettu riipukseksi. Suomesta on löytynyt useita eläimen päätä esittäviä figuureja. Tunnetuin näistä lienee Huittisten hirvenpää, jonka Kustaa renki löysi 1903 perunapeltoa laitettaessa... Martti Paavilainen

Esihistoria – Venus figuurit Martti Paavilainen

Esihistoria – Yhteiskunta muuttuu Martti Paavilainen Myöhemmin ihmisten oppiessa viljelemään maata ja pitämään kotieläimiä naisen asema yhteiskunnassa muuttui samalla kuin elinolot parantuivat. TEHTÄVÄ: Millainen olisi nykyajan naisfiguuri, jota voitaisiin käyttää palvonta- tai juhlamenoissa? Valmista askartelumassasta suunnittelemasi noin 10cm korkea kädessä pidettävä patsas! Martti Paavilainen

Esihistoria – mesoliittinen kausi Martti Paavilainen Ensimmäiset luolamaalaukset löytyivät Pohjois-Espanjan Altamirosta vuonna 1879. Tällöin maalauksia ei pidetty esihistoriallisina vaan lähinnä huijauksena. Samalta alueelta ja Etelä-Ranskasta Lascauxista ja Avignonista on löytynyt monia luolamaalauksia. Luolamaalaukset sijoittuvat iältään mesoliittisella kaudelle < 10 000 vuotta ekr. Kiveen kaiverrrettu ihmishahmo Italiasta (Nadro, Prescia) n. 10 000 ekr. Martti Paavilainen

Esihistoria – mesoliittinen kausi Martti Paavilainen Varhaisimmat luolamaalaukset olivat kädenjälkiä, jotka olivat tehty kallioon puhaltamalla väripigmenttiä kiveen asetettua kämmentä vasten. Luolamaalaukset ovat lähes aina tehty vaikeapääsyisiin luoliin, joita käytettiin erilaisissa rituaaleissa. Väriaineina käytettiin maavärejä, punainen, musta ja okra. (Gargas, Haute-Garonne, Ranska) Martti Paavilainen

Esihistoria – mesoliittinen kausi

Esihistoria – mesoliittinen kausi Martti Paavilainen Luolamaalausten aiheet käsittelivät lähinnä riistaeläimiä. Kuvat olivat usein piirretty ääriviivoina ja toisinaan kuviin oli piirretty myös eläimen luusto ”röntgentyylillä”. Martti Paavilainen

Esihistoria – mesoliittinen kausi Martti Paavilainen

Esihistoria – Luolamaalaukset Martti Paavilainen Ihminen kuvattiin luolamaalauksissa usein länkisäärisenä tikku-ukkona. Ihmishahmot olivat pääsääntöisesti kasvottomia. Petoeläimiä kuvattiin harvoin. Martti Paavilainen

Esihistoria – Luolamaalaukset Martti Paavilainen Luolamaalausten tarkoitusta ei tunneta vielä nykyäänkään. Niiden uskotaan liittyvät erilaisiin kultteihin tai kuvaavan mahdollisesti metsästystä ja liittyvän metsästys onneen. Maalauksista on esitetty myös kosmisia tulkintoja mm. kalentereina. Martti Paavilainen

Esihistoria – Luolamaalaukset Martti Paavilainen Luolamaalaukset eivät ole tiukasti rajoittuneita vaan levittäytyvät kuten ihmisen näkökenttä. Maalauksiin liittyy kuitenkin läheisenä yhteys luonto- ja eläinmaailmaan Martti Paavilainen

Esihistoria – Luolamaalaukset Martti Paavilainen TEHTÄVÄ: Toteuta luolamaalaus A3 alustalle. Vanhenna paperi repimällä reunoista ja rypistelemällä. Värjää peiteväreillä. Mieti mikä olisi sinun elämismaailmaasi ja kulttuuriisi liittyvä asia joka voisi olla palvonnan kohteena! Toteuta varsinainen luolamaalaus pulloväreillä taustan kuivuttua. Martti Paavilainen

Esihistoria – Luolamaalaukset Martti Paavilainen Ajatuksia.. Martti Paavilainen

Esihistoria – Egyptin taide Varhaiset kulttuurilöydökset Egyptistä ajoittuvat aikaan noin 5000 vuotta eaa. Egyptin kirjoitetun historian katsotaan alkaneen vasta noin 3200 eaa. Neoliittisella ajan Egyptissä secco-tekniikat kehittyivät ja hienostuivat.

Esihistoria – Egyptin taide Egyptin taiteen periaatteena on viiva: olennaisimpana osana kuvassa pidettiin ääriviivaa. Taideteoksissa ääriviivalla vangittiin aina sivukuva, koska se on minkä tahansa elollisen olennon, esineen tai kappaleen kaikkein luonteenomaisin puoli.

Egypti – Kuoleman kultti Muinaisessa Egyptissä kuoleman jälkeisellä elämällä on ollut erittäin suuri merkitys. Tämän ilmiön selittää vallalla ollut käsitys ihmissielusta. Sillä uskottiin olevan kolme ikään kuin rinnakkaista olo- tai ilmenemismuotoa. Ba oli kuin ”haamu”, joka saattoi irtautua ruumiista ja palata siihen takaisin. Ah oli ikään kuin henkilön persoonallisuus, joka kuoleman jälkeen siirtyi taivaisiin. Ka puolestaan edusti ihmistä sekä elämässä että sen jälkeen seurannutta universumin energiaa, joka manifestoitui koko voimassaan vasta kuoleman jälkeen.

Egyptin taide – Hautataide Hautataiteen perimmäinen tehtävä oli tarjota sija ja ympäristö, jossa Ka saattoi asustaa ikuisesti. Siksi pyramidien ja yleensäkin hautojen tärkein esine oli vainajaa esittävä veistos, johon vainajan Ka asettui

Egyptin taide – Hautataide Hautaesineistöä ei tarkoitettu ihmisten nähtäväksi, sillä se oli tarkoitettu palvelemaan tuonpuoleista. Täyttääkseen tarkoituksensa sen tuli täyttää tietyt, tarkat säännöt. Hautauskultti oli alun alkaen tarkoitettu vain hallitsevaa luokka varten. Kaikki veistokset olivat maalattuja. Miehen ihonväri oli punaruskea, naisen vaalea

Egyptin taide – Hautataide Hallitsijat kuvattiin joko istumassa valtaistuimellaan tai seisomassa frontaaliasennossa vasen jalka hieman eteen ojennettuna. Veistoksen tuli täyttää ehdot, jotta se voisi palvella Kan asuinsijana. Siksi käyttöön vakiintui kaanon eli virallinen ohjeisto, joka takasi veistoksen oikeellisen kuvaustavan eli ikonografian sekä säädetyt mittasuhteet eli ikonometrian. Tämä oli johdettu ihmiskehon osien välisistä suhteista.

Egyptin taide – Hautataide ”Egyptiläisenä asentona” tunnetussa kuvaustavassa jalat (itse asiassa kaksi identtistä oikeaa tai vasenta jalkaa) kuvataan profiilissa, ylävartalo kohtisuoraan katsojaa kohti ja kasvot profiilissa

Egyptin taide - Mittasuhteet Martti Paavilainen Taiteessa ihmisen mittasuhteet olivat tarkoin määritellyt. Seisova ihminen oli 18 nyrkkiä eli neliötä Otsasta niskaan mitta oli kaksi neliötä; niskasta polveen mittayksiköitä oli 10. Polvesta jalkapohjaan etäisyys oli kuuden neliön verran, samoin miehen hartiamitta (naisilla se oli 5). Istuvalla hahmolla oli puolestaan kaavan mukaan korkeutta 15 neliötä. Nämä mallit eivät muuttuneet paljon Egyptin klassisen taiteen eri kausina; vasta myöhäiskaudella hahmo oli 21 neliön ja yhden neljänneksen kokoinen. Martti Paavilainen

Esihistoria – Egyptin taide Martti Paavilainen TEHTÄVÄ: Piirrä muinaisen Egyptin mittasuhteiden mukainen hahmo, joka on sijoitettu nykyaikaiseen ympäristöön. Mieti hahmon tarina, miksi se sijoittuu kyseiseen ympäristöön? Kuvan koko on A3 ja toteutus vapaa. Martti Paavilainen

Lähteet Martti Paavilainen http://www.xip.fi/taidehistoria/ http://fi.wikipedia.org http://tieku.fi http://www.cuevadelapileta.org http://norssi.oulu.fi/projektit/6awww/pietavi/kuvataide.htm Martti Paavilainen