Opiskelun ja opetuksen sekä niiden tuen ja hallinnon toiminta-arkkitehtuuria eli Prosessit Pekka Linna, CSC.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto RAKETTI-OPI.
Advertisements

Korkeakoulujen ja opetusministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto OPI:n arkkitehtuurityö,
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
LVI-kehitysprojekti RAKETTI OPI Synergia Työpaja Janne Santala.
Talotekniikkasuunnittelun tietomallipohjaiset prosessikuvaukset Ohjausryhmän väliraportti 2 SKOL Talotekniikka Tero Järvinen SKOL /
CSC / Tietohallinnon asiakkaat ja tuotteet / Teemu Kemppainen Aikataulu 09:00-09:30Mallin kehitys versioon 1 ja tästä eteenpäin; UML-notaatio.
Koulutus (Learnign opportunity) hakukohde, opiskeluoikeudet ja opintosuoritukset.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tieto- hallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Korkeakoulujen.
Opintopolku.fi Kysymyksiä ja käytäntöjä siirtovalinnoista Opintoasiainpäivät Anu Holvikivi, HY & Ulla Lehtonen, OPH.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto VIRTA-projektin.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto VIRTA-projektin.
Opiskelun ja opetuksen tuen viitearkkitehtuuri Mitä osia opintohallinnon viitearkkitehtuurissa tulee olla Työstänyt Synergiaryhmä Toimittanut.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tieto- hallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Yhteistyörakenteet.
Opiskelun ja opetuksen tukipalveluiden arkkitehtuurin ”Tvärminnen risti”
FUAS-Opiskelijahallintojärjestelmä Virtuaalikampuksen työryhmä
Ryhmät Pekka Linna, CSC.
Viitearkkitehtuurityön tilanne
Opintohallinnon tietojärjestelmän modernisointiprojekti Pekka Kähkipuro,
Tiedon hyödyntämisen evoluutio. Tieto työvälineenä Valtaosa kaikkien työn kannalta tärkeästä tiedosta tallennetaan yhteisiin tietojärjestelmiin Tietoa.
Tavoitteena saumaton opiskelun aloitus Lukuvuosi-ilmoittautuminen Paula Merikko.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Korkeakoulujen.
Opiskelun ja opetuksen tukipalvelut Elämää Raketin jälkeen? Raketti päätösseminaari Kati Kettunen Palvelujohtaja, Helsingin yliopisto.
Tietovarannon järjestelmä- ja teknologia-arkkitehtuurin kehittäminen.
Opiskelun ja opetuksen viitearkkitehtuuri
Korkeakoulutuksen ja tutkimuksen yhteisten arkkitehtuurien tilanne ja hallintamallin tilanne IH
Opetus- ja koulutussanaston iterointia Synergiaryhmän työpaja Suvi Remes, CSC & Miika Alonen, CSC.
Arki sujuu helpommin, kun apu löytyy läheltä. Johtokunnan kokous Ajankohtaiskatsaus Pertti Mäkelä
Lukuvuosi-ilmoittautuminen LVI Lukuvuosi-ilmoittautuminen LVI Opetus- ja kulttuuriministeriön kanssa käytyyn keskusteluun viitaten LVI:n suunnittelu.
Siis mitä olemmekaan tekemässä?
Opiskelun ja opetuksen tukipalveluiden ja hallinnon viitearkkitehtuuri Pekka Linna, CSC.
Opintopolku-palaveri
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tieto- hallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Synergiaryhmä.
Tilannekatsaus / VIRTA-Opintotietopalvelu.
Ohjelmistotekniikka ja projektinhallinta, 4 op
Opetusta verkkoon – miksi? Sari Koski-Kotiranta
Kati Kettunen Palvelujohtaja Opetus- ja opintopalvelut
Arkkitehtuurityön jatkovalmistelu
Palveluiden tunnistaminen Pekka Linna Synergiaryhmä,
Opiskelun, oppimisen ja opetuksen prosessit Synergiaryhmä Pekka Linna, CSC.
Exam –eTentti Jyväskylän yliopistossa IT-palvelut Hannele Rajaniemi.
Koulutuksen järjestämisen ja opintojen järjestämisen prosessit Pekka Linna, CSC
OTM-HANKKEEN SIDOSRYHMÄSEMINAARI Päivän ohjelma 12:00 Avaus / Pekka Äikäs 12:15 Johdon katsaus / Kati Kettunen 12:45 Uuden järjestelmän vaikutukset.
Prosessit Määrittäminen, mallintaminen,kehittäminen Pekka Linna, CSC TY,
Synergiaryhmän terveiset KOOTuki -ryhmän kokous
Palvelukuvaustyö Pekka Linna, CSC Synergiaryhmä
Yhteentoimivuus.fi->Avoindata.fi Yhteentoimivuuden kuvausten ja ohjeiden esittäminen Avoindata.fissä.
Koulutuksen ja opetuksen järjestämisen prosessit
Prosesseista palveluihin
Koulutuksen ja opetuksen järjestämisen prosessit
Tutkimuksen viitearkkitehtuuri – Tutkimuksen tuen ja hallinnan näkökulma Mari Riipinen Turun yliopisto.
Koulutuksen järjestämisen ja opintojen järjestämisen prosessit
Oppimisen, opiskelun ja opetuksen mallintaminen
OILI-palvelun tilanne
Synergiaryhmä työpaja – Siirto-opiskelijat
Koulutus- ja opetusyhteistyö
Asettamiskirje: Korkeakoulujen tietohallinto-ja ICT-ohjausryhmän täsmennettynä tehtävänä on:
Opintopolku-palaveri
Opiskeluoikeuden ylläpito Opiskelijoiden tuki ja ohjaus
RUOTSIN KIELEN OPETUKSEN KEHITTÄMINEN KORKEAKOULUISSA (=ROKK-HANKE): Työskentely lv Heidi Rontu, FT, dos. (Aalto) & Taina Juurakko-Paavola, FT,
KOOTuki-ryhmän kuulumiset
OILI - tilannekatsaus Synergiaryhmä Ossi Raatikainen, CSC.
Koulutuksen järjestämisen ja opintojen järjestämisen prosessit
"Kyseessä ei ole hyvä ja merkittävä korkeakoulutuksen parissa työskentelevä ryhmä tai verkosto. Vaan paras ja tärkein."
Opiskelun, oppimisen ja opetuksen prosessit
Ammattikorkeakoulujen yhteiset verkostohankkeet
Tyyli – Työelämäjaksoja ja työssäoppimista yliopisto-opintoihin
Muualla kuin Haaga-Helia:ssa hankittu osaaminen
Perusrekisteri / Pakki
Synergiaryhmän työpaja 21. –22
Ristiinopiskelun kehittäminen -hanke
Esityksen transkriptio:

Opiskelun ja opetuksen sekä niiden tuen ja hallinnon toiminta-arkkitehtuuria eli Prosessit Pekka Linna, CSC

Miksi kuvataan prosesseja Prosessien avulla voidaan kertoa mitä organisaatio tekee mitä organisaatio tavoittelee Prosessien avulla voidaan kuvata toiminnan oleellinen sisältö riippumatta siitä, millä tavalla se on tällä hetkellä toteutettu Tämä edellyttää melko korkean tason prosessikuvauksia Prosessien toteutuksen osalta voidaan kuvata Organisaatio Tietojärjestelmät ja niillä toteutetut palvelut Muut palvelut Toteutusta voidaan arvioida prosessien näkökulmasta

Korkeakoulujen prosessit Suomessa on työstetty joitain vuosia yhteisiä kuvauksia korkeakoulujen prosesseille Haasteena oikean tason löytäminen yhteisille kuvauksille Yksityiskohtaisessa kuvauksessa korkeakoulujen väliset erot näkyviin Korkean tason kuvauksissa liian vähän sisältöä Haasteena myös ero korkeakoulujen ja tuotantolaitosten toiminnan luonteessa Korkeakouluissa tuotettava palvelu on haasteellinen määritellä

Työn eteneminen Pohjatyötä tehty mm. M-määritystyön, Rajapintakoulujen, ProAMK- hankkeen, Oodi-DW-hankkeen ja YDW-hankkeen puitteissa Prosesseja määritelty Raketti-hankkeen puitteissa 2009 alkaen Työtä edistämään perustettiin Tieto- ja teknologiaryhmät, jotka yhdistivät toimintansa Synergiaryhmäksi Konkreettisena ponnistuksena Arkki-leiri keväällä 2010 Työtä jatkettu vuosina 2012-2013: Versio 0.8 verkossa pdf-tiedostona (kesken) Versiosta 0.9 verkossa julkaistuna prosessit Viimeinen iso rutistus käynnistyi 4.12.2015 Synergiaryhmässä

Ehdotus ja reaktiot keväällä 2015 Synergiaryhmä tuotti ehdotuksen helmi-maaliskuussa 2015: https://confluence.csc.fi/display/OPI/Prosessit_viimeisin-virallinen Korkeakoulut kommentoivat ehdotusta maali-huhtikuussa 2015: https://confluence.csc.fi/display/OPI/Prosessit_2015-04-kk-kierros Yhteenvetona korkeakoulujen kommenteista Valtaosin tyytyväisiä, termeistä keskustelua Prosessien ja palveluiden suhdetta kyseltiin Prosessien omistajia kyseltiin Suunnittelun ja johtamisen osalta prosesseja pidettiin monissa kommenteissa epätyydyttävinä Tutkintoon johtava vs. ei-tutkintoon johtava koulutus herätti kysymyksiä

Ehdotus syyskuussa 2015 Suunnittelun ja johtamisen prosesseja on tarkennettu Pääprosessilla ja sen aliprosesseilla on yksi omistaja Pääprosessit kuvaavat prosessin, eivät joukkoa samankaltaisia prosesseja tai toimintoja Pääprosessit kuvaavat tapahtumaketjun jollain määrätyllä tasolla Aikaisemmin: yleinen ”ilmoittautumisen” prosessi Nyt: osana opiskelun suunnittelua lukukausi-ilmoittautuminen, osana opintojen suorittamista kurssi-ilmoittautuminen Osa entisistä prosesseista on tunnistettu palveluiksi

Iskuryhmä ja sen ehdotus Synergiaryhmä asetti työryhmän 5.2015: Päivi Aho (Laurea), Hannele Husa (Seamk, tilalle Päivi Vähäsalo), Päivi Lignell (TTY), Virve Peltoniemi (Tamk), Mikael Seppälä (Taide), Totti Tuhkanen (TY) Fasilitoimassa Pekka Linna, Outi Tasala sekä Miika Alonen CSC:ltä Iskuryhmä työsti prosesseja työpajoissa ja verkkokokouksissa ja tuotti uuden ehdotuksen Löytyy verkosta: https://confluence.csc.fi/display/OPI/Prosessit_2015-08- toimintaryhma_ehdotus Tai vielä parempi reitti: https://confluence.csc.fi/display/OPI/Prosessit

Pääprosessit Koulutussuunnittelu Opetussuunnittelu Opetustarjonnan suunnittelu Opiskelijavalinta Opetuksen toteuttaminen Opiskelijaksi hakeutuminen Opintojen suunnittelu Opintojen suorittaminen Opiskeluoikeuden ylläpito Opintojen suunnittelun tuen taustaprosessit Opiskelun tuki

Kysyttävää, kommentteja? Eli voiko nämä lähettää eteenpäin korkeakouluille käytettäviksi?