Opiskelun ja opetuksen sekä niiden tuen ja hallinnon toiminta-arkkitehtuuria eli Prosessit Pekka Linna, CSC
Miksi kuvataan prosesseja Prosessien avulla voidaan kertoa mitä organisaatio tekee mitä organisaatio tavoittelee Prosessien avulla voidaan kuvata toiminnan oleellinen sisältö riippumatta siitä, millä tavalla se on tällä hetkellä toteutettu Tämä edellyttää melko korkean tason prosessikuvauksia Prosessien toteutuksen osalta voidaan kuvata Organisaatio Tietojärjestelmät ja niillä toteutetut palvelut Muut palvelut Toteutusta voidaan arvioida prosessien näkökulmasta
Korkeakoulujen prosessit Suomessa on työstetty joitain vuosia yhteisiä kuvauksia korkeakoulujen prosesseille Haasteena oikean tason löytäminen yhteisille kuvauksille Yksityiskohtaisessa kuvauksessa korkeakoulujen väliset erot näkyviin Korkean tason kuvauksissa liian vähän sisältöä Haasteena myös ero korkeakoulujen ja tuotantolaitosten toiminnan luonteessa Korkeakouluissa tuotettava palvelu on haasteellinen määritellä
Työn eteneminen Pohjatyötä tehty mm. M-määritystyön, Rajapintakoulujen, ProAMK- hankkeen, Oodi-DW-hankkeen ja YDW-hankkeen puitteissa Prosesseja määritelty Raketti-hankkeen puitteissa 2009 alkaen Työtä edistämään perustettiin Tieto- ja teknologiaryhmät, jotka yhdistivät toimintansa Synergiaryhmäksi Konkreettisena ponnistuksena Arkki-leiri keväällä 2010 Työtä jatkettu vuosina 2012-2013: Versio 0.8 verkossa pdf-tiedostona (kesken) Versiosta 0.9 verkossa julkaistuna prosessit Viimeinen iso rutistus käynnistyi 4.12.2015 Synergiaryhmässä
Ehdotus ja reaktiot keväällä 2015 Synergiaryhmä tuotti ehdotuksen helmi-maaliskuussa 2015: https://confluence.csc.fi/display/OPI/Prosessit_viimeisin-virallinen Korkeakoulut kommentoivat ehdotusta maali-huhtikuussa 2015: https://confluence.csc.fi/display/OPI/Prosessit_2015-04-kk-kierros Yhteenvetona korkeakoulujen kommenteista Valtaosin tyytyväisiä, termeistä keskustelua Prosessien ja palveluiden suhdetta kyseltiin Prosessien omistajia kyseltiin Suunnittelun ja johtamisen osalta prosesseja pidettiin monissa kommenteissa epätyydyttävinä Tutkintoon johtava vs. ei-tutkintoon johtava koulutus herätti kysymyksiä
Ehdotus syyskuussa 2015 Suunnittelun ja johtamisen prosesseja on tarkennettu Pääprosessilla ja sen aliprosesseilla on yksi omistaja Pääprosessit kuvaavat prosessin, eivät joukkoa samankaltaisia prosesseja tai toimintoja Pääprosessit kuvaavat tapahtumaketjun jollain määrätyllä tasolla Aikaisemmin: yleinen ”ilmoittautumisen” prosessi Nyt: osana opiskelun suunnittelua lukukausi-ilmoittautuminen, osana opintojen suorittamista kurssi-ilmoittautuminen Osa entisistä prosesseista on tunnistettu palveluiksi
Iskuryhmä ja sen ehdotus Synergiaryhmä asetti työryhmän 5.2015: Päivi Aho (Laurea), Hannele Husa (Seamk, tilalle Päivi Vähäsalo), Päivi Lignell (TTY), Virve Peltoniemi (Tamk), Mikael Seppälä (Taide), Totti Tuhkanen (TY) Fasilitoimassa Pekka Linna, Outi Tasala sekä Miika Alonen CSC:ltä Iskuryhmä työsti prosesseja työpajoissa ja verkkokokouksissa ja tuotti uuden ehdotuksen Löytyy verkosta: https://confluence.csc.fi/display/OPI/Prosessit_2015-08- toimintaryhma_ehdotus Tai vielä parempi reitti: https://confluence.csc.fi/display/OPI/Prosessit
Pääprosessit Koulutussuunnittelu Opetussuunnittelu Opetustarjonnan suunnittelu Opiskelijavalinta Opetuksen toteuttaminen Opiskelijaksi hakeutuminen Opintojen suunnittelu Opintojen suorittaminen Opiskeluoikeuden ylläpito Opintojen suunnittelun tuen taustaprosessit Opiskelun tuki
Kysyttävää, kommentteja? Eli voiko nämä lähettää eteenpäin korkeakouluille käytettäviksi?