Aikuisten uraohjaajien erikoistumiskoulutus

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Perhesosiaalityö Kokkolassa
Advertisements

JYVÄSKYLÄN YLIOPISTON AVOIN YLIOPISTO Aikuiskoulutuksen laatuyliopisto IKÄÄNTYVIEN YLIOPISTON VALTAKUNNALLINEN KEHITTÄMISHANKE, osa II ”Oikeus.
ALUEKESKUSOHJELMAN KULTTUURIVERKOSTO Verkostoitumisen iloja Anu Perttunen Oulun RYSÄ
Ammattikorkeakoulujen TKI-johtajaverkosto
Yrittäjien ohjaajapankki Pirkanmaan oppisopimuskeskus
Opiskelua tukevien toimintojen kehittämisestähän tässä on kyse? Suvi Eriksson Suomen ylioppilaskuntien liitto (SYL) ry
Tutkintojen perusteet I II III I-tason tutkinto väh 50 h opintokokonaisuus Korkeakoulututkinnot Ammatilliset tutkinnot Laji- /toimialatutkinto suoritettu.
Ohjaustarvearvio ja ohjaustarve kartta/ Ryhmänohjaajan näkökulma
PAKOLLINEN KANSAINVÄLISTYMISJAKSO TUTKINTOVAATIMUKSISSA TAVOITE: Opiskelijalla oltava valmiudet työskennellä kansainvälisessä toimintaympäristössä. LÄHTÖKOHTA:
Toimintasuunnitelma 2010 Draft 1.0 AYYE iltakoulu
Osaamisen ja sivistyksen asialla Ohjaus koulutusta ja tutkimusta koskevassa kehittämissuunnitelmassa vuosina 2003 – 2008 Jyväskylä
Sirkka Peltola, Susanna Elsilä JYVÄSKYLÄN KRISTILLINEN OPISTO TYÖELÄMÄPALVELUT OHJAUSTA, KASVATUSTA JA SUOJELUA KEHITTÄMÄÄN II -HANKE
HYVÄ-DIILI luonnos /pj HYVÄ DIILI –VERKOSTO Opso-järjestäjien hallitus /Luonnos SUOMEN OPPISOPIMUSKESKUSTEN.
Keski-Suomen järjestökentän koulutuksista, kouluttajista ja koulutusten kehittämisestä Keski-Suomi talolla Jyväskylässä Keski-Suomen Järjestöareena.
Kansalaistoimijalähtöinen kehittäminen joensuun kaupunkialueilla kaupunginsihteeri Jari horttanainen
O PETUSMINISTERIÖ/Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto/ Ammattikorkeakouluyksikkö/ Maija Innola/ as / /1. Tavoitesopimus Sopimuksen.
STUDIO-projektin tulokset Anita Eskola-Kronqvist Projektipäällikkö STUDIO-projekti Projektin osatoteuttajat: ARCADA HAAGA-HELIA Ammatillinen.
Osaamisen ja sivistyksen asialla Kansainväliset yhteistohtoriohjelmat Opetusneuvos Carita Blomqvist.
Ilkka Virtanen Vaasan yliopisto & KKA:n Erikoistumisopintolautakunta1 Erikoistumisopintojen arviointi ja akkreditointi Yliopistojen täydennyskoulutuskeskusten.
HUOMENNA AVOIN YLIOPISTO Puheenjohtaja Kari Seppälä Yliopistojen aikuiskoulutusverkosto
Täydennyskoulutuksen verkostomalli – Vaihe I - II OSAAVA - ohjelma
Vaasan yliopisto Erikoistumisopintojen kehittämispäivä Ilkka Virtanen Miksi erikoistumisopintoja akkreditoidaan? Erikoistumisopintolautakunnan.
KTT Minna Söderqvist: Miten työnantajat näkevät ulkomaiset työnhakijat ja ulkomaisen henkilökunnan? 33 työnantajahaastattelua 2004 Kokemusta ulkomaisista.
VALTIOVARAINMINISTERIÖ Kansantalousosasto/HK1 Ohjauksen järjestämistä koskeva päätöksenteko työllistymisen ja talouskasvun näkökulmasta Neuvotteleva.
ALUEKESKUSOHJELMAN KULTTUURIVERKOSTO Helsinki Anu Perttunen.
Ulkomaalainen opiskelija Tutkinto-opiskelija (perustutkinto/ maisteriohjelma) Vaihto-opiskelija (ensisijaisesti opiskelemassa) Harjoitteluvaihto-opiskelija.
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO RV/12/11/2004 Internet ohjausalan ammattilaisten, tutkijoiden ja päätöksentekijöiden yhteisenä työalustana Raimo Vuorinen Tutkija,
Osaamisen ja sivistyksen asialla YLIOPISTOJEN YHTEISHAKU JA SÄHKÖINEN HAKUJÄRJESTELMÄ Vilho Kolehmainen VALTAKUNNALLISET OPO-PÄIVÄT
VALOA Valmennuksella kansainvälisiä osaajia työmarkkinoille
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
ELINIKÄISEN OHJAUKSEN ALUEELLINEN KOORDINAATIO ELOa Pohjois-Savon ELY-keskuksessa Lisää viraston nimi, tekijän nimi ja osasto.
Varsinais-Suomen maakunnan yhteistyöryhmän (MYR) koulutusjaosto.
W5W-toimintaa vuonna 2006 W5W.2 - Matkalla akateemiseksi osaajaksi ( ) Katariina Alha, W5W-projektipäällikkö, Oulun yliopisto Tommi Haapaniemi,
OHJAUKSEN ALUEMALLI TANSKASSA näkökulmia ohjauksen kehittämiseen Kommenttipuheenvuoro Jukka Eero Vuorinen Suomen opinto-ohjaajat ry.
LUONNONTUOTEALAN YRITTÄJYYS MENESTYKSEEN – pohjoiskarjalaisia näkökulmia Juha Rutanen, Irja Mäkitalo, Katri Kranni Luonnontuotealan teemaryhmä Aluetilaisuus,
TraiNet –tapaaminen Rajat ylittävä yhteistyö TURKU AMK Paneelikeskustelu.
Kokkolan yliopistokeskus Chydenius On yksi Suomen kuudesta yliopistokeskuksesta. Kokkolan yliopistokeskuksessa yhteistyötä tekevät Jyväskylän, Oulun ja.
Pirjo Virtanen Etelä-Suomen läänin ennakointikatsaus  Ennakointikatsauksen tavoitteet  Ennakointikatsauksen sisältö  Käytetyt ennakointiaineistot.
Sosiaalityön käytännön, koulutuksen ja tutkimuksen strategista kumppanuutta Itä-Suomen yliopistossa Katri Savolainen Projektipäällikkö Itä-Suomen yliopisto.
TopTen -hanke Erityistä tukea tarvitsevat opiskelijat ja työvalmentajamalli Tuija Partanen.
Tästä pois logo Koulutusorganisaatiot innovaatiojärjestelmän toimijoina -projekti Verkostotapaaminen Koulutuksen järjestäjien yhdistys KJY.
Harjoittelukoulujen ja Opeko Oy:n yhteistyö. Agraarin perinteen kasvatuksen saaneet opettajat opettavat teollisissa rakenteissa postmoderneja nuoria jälkiteollisille.
ELO-yhteistyöryhmän kokous
KESTÄVÄ KAIVOSTOIMINTA
Henkilökohtainen osaamisen kehittämissuunnitelma (HOS)
VASU:n jalkauttaminen Raumalla
HOPS-ohjausta kehittämässä JY:ssä
- Johtoryhmän toimintasuunnitelma
Kehittämissuunnitelma ja ennakointi Päijät-Hämeen ennakointiverkosto
Hilkka Kousa Tilastopäällikkö
Hoitotieteiden tutkimusseura HTTS r.y.
Jyväskylän yliopisto, Koulutuksen tutkimuslaitos
Elinikäinen ohjaus Suomessa
ELGPN:n toiminnan tulosten ja työkalujen levittäminen ja hyödyntäminen Suomen elinikäisen ohjauksen kehittämisessä Raimo Vuorinen & Jaana Kettunen Jyväskylän.
Sosiaalialan koulutus ammatti korkeakouluissa: Arene: Selvitys projektin suunnitelma Päivi Karttunen vararehtori Arenen SOTELIKA –verkoston pj.
Läpäisyn tehostamisohjelman tulokset
Ammattikorkeakoulujen yhteiset verkostohankkeet
Oppijan verkkopalvelu eHOPS
Koulutuskeskus Salpauksen tavoitteet
Yrittäjyys- ja innovaatiotoiminta ammatillisessa koulutuksessa ja korkeakouluissa Johanna Kolhinen Juha Vettenniemi Anni Tuurnas Kansallinen koulutuksen.
Saimaan ammattiopisto Sampo
Säädöksistä arjen toiminnaksi
Ohjaus ja yhteistyö -korin tilanne - JORY 7. 5
Evästystä paikalliseen ops-työhön
Kehittämisen jatkoyhteistyöstä sopiminen
Kehittämisen toimijat – systeeminen taso
POKE Pakolaistaustaisten ohjauksen kehittäminen ELO -foorumi 21. 9
Osaamisella soteen! TEHY
Ammatillisen koulutuksen reformin vaikutus vankilaopetukseen
Opintopolku.fi uudistuu oppijan parhaaksi
Esityksen transkriptio:

Aikuisten uraohjaajien erikoistumiskoulutus ELO-ryhmä 9.2.2017 Eric Carver puheenjohtaja Uraohjaajat ja –valmentajat ry

Tärkeää: ei tuota opinto-ohjaajan pätevyyttä Uraohjaajat ja –valmentajat ry:n tavoitteet: Uraohjaajien asiantuntijakoulutuksen kehittäminen Uraohjaajat ja valmentajat ry:n tavoitteena on saada Suomeen aikuisten uraohjausta ja valmennusta tekeville oma erikoistumis- tai täydennyskoulutus. Tavoitetta edistetään yhteistyössä sidosryhmien kanssa. Yhdistys on valmis toimimaan työelämäkumppanina koulutuksen suunnittelussa. Uraohjaajat ja valmentajat ry:lle keskeisiä asioita uraohjaajien asiantuntijakoulutuksen kehittämisessä ovat: 1. Uraohjausta tekevien osallistaminen mahdollisimman laajasti koulutuksen sisältöjen ja toteutustavan suunnitteluun 2. Uraohjausta tekevien ja alan koulutusta tarjoavien ja tutkimusten tekevien verkostojen ja yhteistyön vahvistaminen 3. Koulutuksen aito monitieteisyys ja se, että koulutukseen pyrkiviltä edellytetään ohjausalan työkokemusta ja korkeakoulututkintoa muttei tietyn alan pohjatutkintoa. Koulutuksen pitää olla tasa-arvoisesti niiden saavutettavissa, jotka koulutusta tarvitsevat. Uraohjaajat ja valmentajat ry jatkaa työtään uraohjausta ja valmennusta tekevien, alan koulutusta tarjoavien ja tutkimusten tekevien verkostojen ja yhteistyön vahvistamiseksi.

Uraohjauksen päivän 30.11. keskustelu erikoistumiskoulutuksesta Akavan ja Uraohjaajat ja –valmentajat ry:n yhdessä järjestämä Vahva kentän tuki aikuisten uraohjaajien erikoistumiskoulutukselle Toivottiin laajaa valmistelua, keskustelua ELO-ryhmä haluttiin mukaan keskusteluun, elinikäisen ohjauksen näkökulma, ohjausalan kansalliset ja alueelliset verkostot Uraohjaajat ja –valmentajat ry sitoutunut toimimaan työelämäkumppanina valmistelussa. Mukana ohjausalan koulutusta tarjoavat yliopistot ja AMK:t Suomen opinto-ohjaajat ry:n pj Jukka Eero Vuorinen kannattaa, yksittäiset opot esittäneet kritiikkiä mm. Opinto- ohjaus kaikille kiinnostuneille FB-ryhmässä (huoli opinto- ohjaajien ylikoulutuksesta, työttömyydestä) Akava ja SAK ilmaisivat tukensa

Avainkysymykset erikoistumiskoulutuksen suunnittelussa I Erikoistumiskoulutuksen tuottama asiantuntijuus määriteltävä mahdollisimman hyvin Määritellään koulutuksen tuottama asiantuntijuus ja osaamistavoitteet Määritellään suhde/ erot muihin alan koulutuksiin/ tutkintoihin eli: Opinto-ohjaajan koulutus Psykologin koulutus, erikoistumiskoulutukset Työvalmentajan erikoisammattitutkinto, työnohjaajan koulutus?, muita? Selvitys koulutuksen tarpeesta ja koulutukseen todennäköisesti koulutukseen potentiaalisesti osallistuvista Yleistiedot, toimintakentän ja toimijoiden kuvaus Uraohjausta tekevien osaamistarpeiden kartoitus

Avainkysymykset erikoistumiskoulutuksen suunnittelussa II 4. Sopimus koulutuksen järjestäjien kesken Sijoituttava tietylle koulutusalalle (kasvatustiede)  hallinnollisesti, ei estä monitieteellisyyttä Yliopistojen enemmistö, joilla koulutusvastuu koulutusalla, jolla erikoistumiskoulutus järjestetään: kaikki kasvatustieteelisen koulutusalan yliopistot (ohjauskoulutus Jyväskylän ja Itä-Suomen yliopistoissa) Ammattikorkeakouluilla enemmistö jo takana

Erikoistumiskoulutuksen valmisteluprosessin vaiheet, suunnitelma (3. 2 Erikoistumiskoulutuksen valmisteluprosessin vaiheet, suunnitelma (3.2. ohjausalan kouluttajien tapaaminen, Jyväskylä) Työelämälähtöisyys ja -yhteistyö lähtökohtana Uraohjaajat ja –valmentajat ry. jäsenistö , AKAVA TE-hallinto ja palvelut, alueelliset ELO-ryhmät, KEHA-keskus Osaamistarpeiden kartoitus ja –tavoitteiden määrittely Osaamistarvekartoitukset: mm. fokusryhmät, kyselyt -> Osaamis- ja koulutustarpeiden analyysi Erikoistumiskoulutuksen suhde muihin alan koulutuksiin Olemassa olevien koulutusten & koulutustarpeiden analyysi Synteesiä suhteessa kv-ohjauskoulutuskenttään Korkeakoulujen väliset sopimukset erikoistumiskoulutuksesta Koulutusvastuussa olevien yliopistojen ja amk:t väliset sopimukset erikoitumiskoulutuksesta Sopimukseen kirjataan mm. osaamistavoitteet,asiantuntijuuden osoittaminen, opiskelijaksi ottaminen, laajuus ja nimi Erikoistumiskoulutusten toteuttaminen Sopimuksen piirissä olevat yliopistot ja amk:t järjestävät Valtakunnallinen koulutustarjonta tavoitteena

Korkeakoulujen toiveita ELO-ryhmälle erikoistumiskoulutuksen valmisteluun Linkki alueellisiin ELO-ryhmiin? Tuki fokusryhmien järjestämiselle? Mahdollisen kyselyn välittäminen eteenpäin? Seuraavaksi Koulutusta valmistelevien korkeakoulujen edustajien, Uraohjaajat ja –valmentajat ry:n, Akavan ja TEM:n tapaaminen (koollekutsuja) Toimintasuunnitelma osaamistarpeiden kartoituksesta, jossa sovitaan yhteistyöstä ja työnjaosta  ELO-ryhmän/ ELO-ryhmien rooli toimintasuunnitelmaan? Koordinoivat yhteyshenkilöt korkeakouluissa: Leena Penttinen, Itä-Suomen yliopisto Jari Kalavainen, Jyväskylän ammattikorkeakoulu