Ritva Väisänen ja Satu Turkka

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Alueellinen terveyden edistäminen - Etelä-Pohjanmaan malli
Advertisements

♂ ♀ Minna Sirnö Kunnan kaa? Kuntien tasa-arvofoorumi.
Vanhuspalvelulaki käytännön työssä
Hyvinvoinnin edistäminen uudessa hallitusohjelmassa TerPs -hankkeen loppuseminaari Oulu Neuvotteleva virkamies Kerttu Perttilä Sosiaali- ja.
Esitys Juha Mieskolainen
Väli-Suomen Ikäkaste Pohjalaismaakuntien vanhustyön kehittämiskeskus Päivi Niiranen Projektikoordinaattori.
SOSIAALI- JA TERVEYSMINISTERIÖ 1 Alueellinen seminaari, Hämeenlinna Sosiaalialan kehittämishanke – mitä vuoden 2007 jälkeen? Martti.
Työpajojen tehtävä nuorten ohjaus- ja palveluverkoston kehittämisessä Lapin lääninhallitus
TerPS2 Oulun Eteläisen osahanke KalajoenhankeosioHelmen hankeosio Selänteen hankeosio.
ETELÄ-POHJANMAAN PERUSPALVELUOHJELMA 2030
SOSIAALI- JA TERVEYSMINISTERIÖ PSO/Päihderyhmä Kari Haavisto PÄIHDEPALVELUT 2006 Nykytila ja haasteet Kari Haavisto, STM.
Tuula Partanen Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen koordinaattori Eksote Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen Toimintarakenteet 2013.
Konkreettiset tehtävät kunnassa ja alueella Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen – vastuut ja tehtävät uusissa rakenteissa, TERVE-SOS 2015,
Miten kunnat makaavat? Kunta-alan ajankohtaiskatsaus Kunnat haasteiden edessä -kuntaseminaari Joensuu Toimitusjohtaja Jari Koskinen
Ohjaus ja yhteistyö -kori Tilannekatsaus Maritta Korhonen / Minna Saario.
Tulevaisuuden kuntaa tekemässä - Hallituksen Tulevaisuuden kunta-reformi Nuorten vaikuttajien huipputapaaminen De unga beslutsfattarnas toppmöte.
Kainuun Turvallisuussuunnitelma Vuosille Sari Marita Ikäheimo
THL HYTE-oppimisverkosto Kommenttipuheenvuoro Ritva Pihlaja erityisasiantuntija, kunta-järjestö-yhteistyö Yhdessä enemmän! Poikkihallinnollinen.
TERVETULOA KEHITTÄMISPÄIVÄÄN Ylilääkäri Sinikka Bots Suunnittelija Taru Syrjänen 9/25/20161.
Tilanne Järjestöjen osallisuus sote- ja maakuntauudistuksen valmistelussa.
HealthHUB Mika Vuori Tampereen kaupunki
RAAHEN SEUDUN HYVINVOINTIKUNTAYHTYMÄ
Sosiaali- ja terveydenhuolto viidelle sote-alueelle
Kunta- ja sote -uudistus hyvinvoinnin ja terveyden edistäjänä
Maakuntauudistus ja järjestötoiminnan kehittäminen Varsinais-Suomessa Uusi kunta ja kolmas sektori Case Kemiönsaari Anneli Pahta
Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen tulevaisuuden näkymät alueella
Jaana Joutsiluoma ja Minttu Ojanen
Opiskeluterveyspäivät
Johtaminen, kehittäminen ja yrittäjyys
Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen kunnan tehtävänä
Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen aluekierros Joensuu
Yhteenvetoa Selvitys asiakas- ja potilastietojen toissijaisen käytön kokonaisarkkitehtuurin nykytilasta
Sote-uudistus ja Porin kaupunki
Jaana Joutsiluoma ja Minttu Ojanen
SAIRAANHOITAJA 210 OP Sairaanhoitajan osaaminen: Sairaanhoitaja osaa ratkaista hoitotyön ongelmia, tehdä päätöksiä ennakoimattomissa tilanteissa ja vastata.
OTE maakunnassa -Polut kuntoon -hanke
Lapsiperheiden elintapaohjaus Monialaista työtä –yhdessä tehden!
Järjestö 2.0: Pohjanmaan järjestöt mukana muutoksessa
Hoitotyön soveltaminen eri toiminta-alueilla
Pirkanmaan HYTE-teemaryhmän toimeenpanosuunnitelma Maakuntien HYTE-vertaisfoorumi Ylilääkäri Maarit Varjonen-Toivonen 1.
Maakuntauudistuksen esivalmistelun valmisteluryhmä
Kysely Terve Kunta -verkoston jäsenille vuoden 2016 toiminnasta
Sote-uudistuksen muutoksen tuki
Maakuntien hyte-valmistelijoiden VERTAISFOORUMI J-Sali 1
Risto Kuronen Vastuuvalmistelija
Sote-ratkaisu ja terveydenhuollon palveluvalikoima
Hyvinvointijohtamisen rakenteet
POHJOIS-SUOMEN LASTEN KASTE – HANKE
Alueellinen yhteistyö hyvinvoinnin ja terveyden edistämisessä
Mikä muuttuu HYTEssä ja SOTEssa 2021?
Kysely Terve Kunta -verkoston jäsenille vuoden 2016 toiminnasta
Ohjaus ja yhteistyö -korin tilanne - JORY 7. 5
Terve kunta -vERKOSTOPÄIVÄT
SAIRAANHOITAJA 210 OP Sairaanhoitajan osaaminen: Sairaanhoitaja osaa ratkaista hoitotyön ongelmia, tehdä päätöksiä ennakoimattomissa tilanteissa ja vastata.
Hyvä käytäntö - Hyvinvoinnin palvelukartta
Terve Kunta -verkoston jäsenten toiminta 2015
Hyte ja yhdyspinnat sote- ja maakuntauudistuksessa
Kehittämisen jatkoyhteistyöstä sopiminen
1. SOHVIN julkaisut: artikkelijulkaisu Ari Nieminen, Ari Tarkiainen & Elina Vuorio (toim.) Kokemustieto, hyvinvointi ja paikallisuus Neljä teemaa: 1. Näkökulmia.
Maakuntien hyte-valmistelijoiden vertaisfoorumi
Innokylästä tukea järjestöille sote- ja maakuntauudistuksen valmistelutyöhön , Tampere Erityisasiantuntijat Jaana Joutsiluoma & Minttu Ojanen.
Kuntien tehtävät ”hytessä” Kunnilla säilyy vastuu hyten edistämisestä: Hyten ja niihin vaikuttavien tekijöiden seuraaminen väestöryhmittäin.
SOTE-Koordinaatioryhmälle informoitavat asiat /HYTE työryhmä
Matti Rimpelä, Markku Rimpelä ja Juuso Heinisuo
Kehittämisen jatkoyhteistyöstä sopiminen
SUUNNITELMALLINEN HYTE-YHTEISTYÖ KUNTIEN KANSSA
Siun sote tehdään NYT Siun sotessa tehdään uusi malli sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen tuottamisesta ja organisoinnista Pohjois-Karjalan ja Heinäveden.
Hyvät käytännöt pysyvään käyttöön Tavoitteet:
Kuntien tehtävät ”hytessä” Kunnilla säilyy vastuu hyten edistämisestä: Hyten ja niihin vaikuttavien tekijöiden seuraaminen väestöryhmittäin.
Järjestö 2.0: mukana muutoksessa - avustusohjelma yhdenvertaisuuteen digitalisoituvassa toimintaympäristössä Hankesuunnitelun tueksi käydystä yhteisestä.
Esityksen transkriptio:

29.9.2016 Ritva Väisänen ja Satu Turkka

Oulunkaari - Hyvinvointia ihmistä lähellä Viisi kuntaa yhteistyössä Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelut, kuntapalvelutoimisto, elinkeinojen kehittäminen Noin 1200 monialaista osaajaa Noin 28 000 kuntalaista Hyvinvoinnin ja terveydenedistämisen työstä jo yli viiden vuoden kokemus(kuntayhtymä/peruskunnat)

Itsehallintoalueiden muodostumiseen liittyviä ennakoituja vaikutuksia kuntien terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen työlle

Sovittava, kuka johtaa kunnan ja maakunnan hyte-työtä Kunnassa nimetty vastuuhenkilö ja maakunnassa samoin Koko Itsehoitoalueella /maakunnan alueella sovittava yhteiset pysyvät rakenteet ja käytännöt (joka kunnissa oma hyte-ryhmä?)

moniammatillisuus - ketkä kuuluvat ryhmään, työajan käyttö ostettavien palvelujen kuten työterveyshuollon työajan käyttö, jne…). Tästä sovittava kirjallisesti (selkeät käytännöt, kuka kutsuu koolle, kuinka usein kokoontuu, missä, ryhmän tehtävä ja yhteiset tavoitteet, jne…) Kokoontumisten lisäksi tarvitaan jatkuvaa tiivistä yhteistyötä.

Toimintaan jätettävä kuitenkin alueelliset toimintatavat, osaamisen ja hyvät käytännöt mahdollistava pelivara. Rakennettava siis hyvä toimiva sabluuna, jonka sisällä joustoa ja pelivaraa reagoida tarvittaessa nopeasti.

Hyödynnettävä niiden kuntien/alueiden kokemuksia yhteistyöstä, missä on jo usean vuoden ajan järjestetty sote-palvelut Paras-lainsäädännön mukaisesti (min. 20 000 asukkaan väestöpohjalla, kuten Oulunkaaren alue).

SOTE-osaamista myös kunnan puolelle? Ennakoiva hyvinvointityö kunnissa kuntoon ja kunniaan.

Muitakin moniammatillisia ryhmiä pitää perustaa: Nuorten ohjaus- ja palveluverkosto (lakisääteinen), työllisyysryhmä, ennaltaehkäisevän päihdetyön ryhmä, maahanmuuttoryhmä, turvallisuustyöryhmä, jne. Mietittävä ryhmien resurssointi etukäteen.