OPS Kick-Off, Tampere 4.– Harjoittelukoulujen puheenvuoro

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Turun normaalikoulu - opetussuunnitelmaa yhteisöllisesti
Advertisements

Turun esi- ja perusopetuksessa
Ops -ryhmätyöskentelyä
Toimintaohjeet opelle
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
Ops seminaari Askola.
ENORSSI TYÖSEMINAARI JYVÄSKYLÄSSÄ
OPStuki 2016 – Paikallisen opetussuunnitelmaprosessin tukihanke/tukikoulutus Helsingin yliopiston Viikin normaalikoulu Ulla Ilomäki-Keisala
Osaamisen ja sivistyksen asialla Lahjakkuutta ja erityisvahvuuksia tukevan opetuksen kehittämishanke Kirjoittajan nimi Tilaisuuden nimi Päiväys/
ONKO VERKKO-OPPIMINEN RIKKI ?. PERUSOPETUKSEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN OPETUSKÄYTÖN SEKÄ OPPILAIDEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN PERUSTAITOJEN KEHITTÄMISSUUNNITELMA.
Ryhmäkysymys 1 SDG, eettinen vastuu, vihapuhe… Miten integroidaan opetukseen ja oppimiseen? Kokemuksia ja esimerkkejä: Kestävä kehitys ja kestävän tulevaisuuden.
Lapin sosiaalityön ja sosiaalialan opetus- ja tutkimuskeskus Sosiaalityön koulutuksen työelämälähtöisyys –hankkeen vastuuopettajien sekä tutkimus- ja opetuskeskuksien.
TURKU Monikulttuurinen opetus 1.jakso Ulla Rasimus & Leena Nousiainen.
Innostunut oppilaskunta Koulutus peruskoulun oppilaskuntatoiminnan ohjaajille.
TERVETULOA!.  Opettajat: - Marjo Miettinen, 1.luokka ja vararehtori - Erika Heikkilä, 2.luokka - Elisa Konttila, 3.luokka - Eemeli Räihä, 4.luokka -
SEMINAARI Eija Kumpulainen Oulun normaalikoulun lukio.
ALOITUSINFO PROJEKTIKOORDINAATTORI SARI ÅGREN Toimintakulttuurin kehittäminen.
ENorssin ohjaajakoulutuspalvelut TAVOITTEET LUKUVUODELLE Moduuli 2 Jyväskylä, Joensuu, Savonlinna Moduuli 2 Turku, Tampere, Rauma,
© COACH 1.jakso: MINÄ JA JOHTAMISTYÖ Tampere Vuorovaikutus oppisopimustarkastajan työssä ”Millä työkaluilla?”
Kodin ja koulun välinen yhteistyö
LAPSEN ITSEARVIOINTI Alueelliset koulutukset Itäinen, Pohjoinen ja Eteläinen alue Syksy 2016.
OPS-PROSESSI Ulla Ilomäki-Keisala luokanlehtori Helsingin yliopiston
Johdanto Kuvailuteksti harmaaseen palkkiin:
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Normaalikoulujen tuki perusopetuksen opetussuunnitelmatyölle
Järjestöverkoston tapaaminen
Taidefilosofia ja taidekasvatus tehtävät sl 2013
Luokkatunnit Toimintakulttuuri 4.2..
Näin oppiminen muuttuu Helsingissä
Mitä Yhteispeli tarjoaa koululle? Miten ilmoittaudutte Yhteispeliin?
Työelämäosaajana OKM.
Arviointi Hyökkälän koulussa lv
Fyysisen aktiivisuuden lisääminen oppilaitosten arjessa
Miten koulu ympäristönä edistää terveyttä, turvallisuutta ja toiminnallisuutta
UUSI OPETUSSUUNNITELMA MUUTTAA KOULUTYÖTÄ
Nopolan koulu Opettajien veso
Miten oppilaiden vertaisarviointitaitoja tullaan kehittämään Mäntsälässä luokilla 1-9?
Tervetuloa Innokylään
OPStuki 2016 – Paikallisen opetussuunnitelmaprosessin tukikoulutus
Ops-iltapäivä Raumanmeri
Mitä VamO-hankkeessa on meneillään Rovaniemellä
Opetussuunnitelmauudistuksellako uuteen lukioon?
Opetustoimi osana Jyväskylää
Maahanmuuttajaoppilaiden arviointi
TERVETULOA VANHEMPAINILTAAN!
POM10CC Mikämikä-päivien Kirjallinen suunnitelma
Koulutuksen järjestämisen ja opintojen järjestämisen prosessit
Oppilaitoksen nimi Päivämäärä
Unifin opetusvararehtoreiden 13. 9
Finanssialalle.fi – alan koulutus, urapolut ja oppimateriaalit
Ohjeita posterin (seuraava slide) käyttöön Voit käyttää koko pohjaa tai valita soveltuvat osat Tulosta H3 lopetustilaisuuteen posterisi koossa A3 Tiedot.
Seudullinen työkokous
Yrittäjyys- ja innovaatiotoiminta ammatillisessa koulutuksessa ja korkeakouluissa Johanna Kolhinen Juha Vettenniemi Anni Tuurnas Kansallinen koulutuksen.
Verkoston toiminta kehittyy – missä mennään?
Projektioppiminen ja monialainen oppiminen
OPH:n kansainvälistymispalvelut –osaston ohjelmia
Puistopolun peruskoulu 7. luokan vanhempainilta
TULOKSET OPINNOISTA-TÖIHIN WEBROPOL-KYSELY SYKSY 2017
THL:n tuki kehittämishankkeille
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Koulu palveluna –kokeilu Aalto-yliopiston kampuksella
Syksyn 2016 vanhempainiltoihin
Oppimisen arviointi uudessa OPSissa
Pohjois-Suomen sosiaalialan osaamiskeskus
Hyvinvointi- ja terveyserot -sivusto
Vanhempaintoiminta ja vanhempien verkostoituminen
Yhdistyksen liikuntatoiminnan arviointi ja kehittäminen
Ajankohtaiskatsaus kasvupalveluihin
IPPO työkalu uuden opetussuunnitelman mukaiseen toimintaan
OPETUKSEN EHEYTTÄMINEN…
Esityksen transkriptio:

OPS Kick-Off, Tampere 4.–5.4.2013 - Harjoittelukoulujen puheenvuoro apulaisrehtori Tuula Laine, eNorssin projektivastaava Mikko Horila, Tampereen yliopiston normaalikoulu

Kick-Offin tavoite Lainaus tämän tapahtuman kutsukirjeestä: ”tehdä osaltaan perusopetuksen opetussuunnitelmatyöstä laadukas, vuorovaikutteinen, innostava ja ajan toimintamahdollisuudet huomioon ottava prosessi kansallisella, alueellisella ja paikallisella tasolla tuoda tähänastiset Opetushallituksen perusopetuksen opetussuun- nitelman perusteiden valmisteluun liittyvät kansalliset linjaukset, ideat ja suunnitelmat alueellisten ja paikallisten toimijoiden tietoon ja saada niihin palautetta kentän toimijoilta vahvistaa opetussuunnitelmatyön alueellista kehittämistyötä ja verkostoitumista esimerkiksi osana Osaava-hankkeiden toimintaa ideoida ja tukea paikallisen opetussuunnitelmatyön suunnittelua, organisoimista ja sisältöjen tuottamista.”

Opetussuunnitelmatyössä keskeisiä kysymyksiä Mitä on tulevaisuuden sivistys? Millaista osaamista tarvitaan? Miten muutos toteutuu kuntien ja koulujen toimintakulttuurissa sekä jokaisella oppitunnilla? Millaisia taitoja opettajat ja koulun muu henkilöstö tarvitsevat kyetäkseen työskentelemään tulevaisuuden sivistystä ja osaamista edistävällä tavalla? Mikä on opetussuunnitelman perusteiden ja paikallisen opetussuunnitelman merkitys opettajan ja kouluyhteisön työn ohjaajana ja tukijana? Konkreettisuus

eNorssi – valmis verkosto Helsingin normaalilyseo Helsingin yliopiston Viikin normaalikoulu Joensuun normaalikoulu Jyväskylän normaalikoulu Kajaanin normaalikoulu Lapin yliopiston harjoittelukoulu Oulun normaalikoulu Rauman normaalikoulu Savonlinnan normaalikoulu Tampereen normaalikoulu Turun normaalikoulu Vasa övningsskola www.enorssi.fi

Harjoittelukoulujen rooli? OPS-virikemateriaali. Harjoittelukouluverkosto (eNorssi) on tuottanut Opetushallitukselle syksyn 2012 ja kevään 2013 aikana OPS-prosessin tueksi virikemateriaalia, jota voidaan hyödyntää vapaasti koulujen ja kuntien OPS-prosessin käynnistämisen tukena. OPS työkalupakki - harjoittelukoulut ovat tuottamassa välineistöä OPS-prosessin tueksi. Tämä jäsentyy lähiaikoina. Kyseessä tullee olemaan www-sivusto, joka kootaan harjoittelukoulujen ops-työn edetessä. OPStuki2016. Harjoittelukoulut ovat saaneet rahoituksen hankkeelle, jonka pyrkimyksenä on helpottaa kuntien ja koulujen OPS-prosessia koulutuksen avulla.

Virike/tukimateriaalit Paikallisen pohdinnan käynnistämisen tueksi Vanhempainiltoihin Luokkakeskusteluihin Tukioppilaille Oppilaskuntakokouksiin Opettajankokouksiin Arvokeskusteluihin Yhteistyötapaamisiin Vanhempainyhdistyksille Verkostokokouksiin Ops-iltamiin Jne. AITO OSALLISTAVA KESKUSTELU

Virike/tukimateriaalit Videoita, pp-esityksiä, tekstidokumentteja Älytaulu liikunnan opetuksessa Väittely työtapana Millainen on hyvä koulu? Oppilaat pohtivat Vanhempien ajatuksia työelämässä tarvittavista taidoista Oppilaan ajatuksia työelämässä tarvittavista taidoista Oppilas opettajana Opettajaopiskelijoiden ajatuksia tulevaisuuden oppimisesta Miten koulussa tulisi opettaa Millaisia työmenetelmiä koulussa pitäisi olla Jos on toisesta kulttuurista Minäkuvia – 9.luokkalaisten töitä

OPS -tiekartta Pohdittavat teemat Virittävät kysymykset Paikallinen työ Toimintaympäristön muutos, tulevaisuudessa tarvittava sivistys, osaaminen ja esiopetuksen/koulun toimintakulttuuri *MILLAINEN ON HYVÄ KOULU? (video) Miten maailma koulun ympärillä muuttuu? Miten muutokset vaikuttavat koulutyöhön? Miten koulu vaikuttaa muutokseen? Millaista osaamista oppilaat tarvitsevat opintoja jatkaessaan ja myöhemmin elämässä? Miten toimien koulu parhaiten tuottaa tulevaisuuden sivistystä ja osaamista Paikallisen pohdinnan ja yhteistyön organisointi ja vähittäinen käynnistäminen Oppilaiden, huoltajien ja eri yhteistyökumppaneiden mukanaolo yhteisessä pohdinnassa Oppimiskäsitys, oppimisympäristöt ja työtavat *ESIKOULULAISET RATKAISEVAT ONGELMAA Mitä tiedämme oppimisesta? Millaista oppimiskäsitystä oma toimintamme nyt ilmentää? Missä olosuhteissa oppimista parhaiten tapahtuu? Mitkä asiat ympäristössämme tukevat oppimista? Yhteistyön tarpeiden selvittäminen ja kumppanuuksien rakentaminen; alueellisen/ seutukunnallisen opsin tarpeen arviointi sekä mahdollinen vastuuhenkilöiden nimeäminen Arvopohja, työn tarkoitus, eettinen orientaatio *MINÄKUVIA (pp-esitys) Mitkä ovat esiopetuksessa/koulutyössä meille tärkeitä asioita? Mitä pyrimme saamaan aikaan? Mistä löydämme muutokseen kannustavia ja opetussuunnitelmatyötä tukevia elementtejä? Tutustuminen opetussuunnitelmia, oppimista ja työtapoja koskevaan uusimpaan arviointitietoon ja tutkimukseen

Virikemateriaalit - esimerkkejä Esikoululaiset ratkaisevat ongelmia http://www.youtube.com/watch?v=AbEzXS5_q1k&feature=player_em bedded Millainen on hyvä koulu? http://vimeo.com/53921650 Miten maailma koulun ympärillä muuttuu? Miten muutokset vaikuttavat koulutyöhön? Miten koulu vaikuttaa muutokseen? http://www.youtube.com/watch?v=8NFNPw5uxN0

Virikemateriaalit - esimerkkejä Jyväskylän yliopisto, OPS-vartit https://m3.jyu.fi/jyumv/ohjelmat/edu/normaalikoulu/ops Savonlinnan normaalikoulu, Merja Kuosmanen Tulevaisuuden koulu - oppilasnäkökulma (normaalikoulujen oppilaskuntapäivillä visioitua) (HUOM! Lupien kysely vielä kesken videossa esiintyjiltä) http://vimeo.com/52671177/ Viikin normaalikoulu, Terhi Kaleva (Kuusjärvi Älypuhelimen käyttö opetuksessa ja oppimisessa http://www.youtube.com/watch?v=vwNhd4q--RQ&feature=plcp

Työkalupakin sisältöä (alustava suunnitelma) OPS -TYÖKALUPAKKI Työkalupakin sisältöä (alustava suunnitelma) www-sivusto Ops-prosessien näkyväksi tekeminen Käytettäväksi ja hyödynnettäväksi paikallisessa ops-työssä YLEISTÄ Miksi? Mitä pitää tehdä? Miten? AJOITUS KÄYNNISTYS ORGANISOINTI MIKÄ MUUTTUU TYÖTAPOJA LISÄTUEKSI verkostoituminen linkkejä luennoitsijoita

OPStuki2016 Paikallisen opetussuunnitelmaprosessin tukihanke OPStuki2016 on uusi alkava hanke, jossa harjoittelukouluverkosto toimii paikallisen opetussuunnitelmatyön tukiorganisaationa syksystä 2013 vuoden 2014 loppuun saakka. Hankkeen toteutuminen on vahvistunut juuri – käytännön toimet tarkentuvat lähiviikkoina Vetovastuu: Viikki, Yhteyshenkilöt: Ulla Ilomäki-Keisala (@helsinki.fi), Heli Lepistö (@uef.fi), Soili Mynttinen (helsinki.fi) Hankekoordinaattorina toimii Heli Lepistö ja koulutussuunnittelijana Ulla Ilomäki-Keisala. http://www.ops2016.fi/, http://www.enorssi.fi

OPStuki2016 Hankkeen tavoitteena on luonnollisesti valtakunnallisen ja alueellisen ops-prosessin tukeminen ja ylläpitäminen. Suuri tavoitteemme on olla tukemassa yhdenvertaista ops-prosessia koko maassa. Pyrimme ottamaan OPH:n haasteen tehdä ops-työtä entistä avoimemmassa ja laajemmassa yhteistyössä. Toivomme, että alueiden kuntien kouluasioista vastaavat henkilöt, eri koulujen sidosryhmät ja kouluissa työskentelevät lähtevät tähän yhteistyöhön mukaan. Valtakunnallisen verkoston muodostavat eNorssin ops-työryhmä, OKL:n edustajat, AVI:n ja OPH:n edustajat. Valtakunnallisen verkosto kouluttaa alueellisen verkoston ops-työhön ja prosessiin eri puolilla Suomea AVI:en alueilla. Koulutuksista tiedotetaan myöhemmin mm. eNorssin, AVI:en sivustoilla ja www-sivustolla (sosiaalinen media). Ohjausryhmään kuuluu asiantuntijoita eri normaalikouluista (Viikki, Joensuu, Savonlinna, Vaasa, Oulu, Jyväskylä ja Tampere).

OPS-prosessin tasoja Seudullinen työryhmä Seudulliset aineryhmät Valtakunnan taso Seudullinen taso Oman koulun taso OKM, valtioneuvoston asetus tuntijaosta OPH (perusteluonnos) ja AVIt eNorssin tukimateriaalit ja hanketuki Seudullinen työryhmä Seudulliset aineryhmät Seudullinen OPS Koulun tason keskustelu Koulun aineryhmät Koulun OPS

Alueellinen yhteistyö? Millaista yhteistyötä toivotaan? Tampereen yliopiston Normaalikoululla on edustus seuraavissa valtakunnallisissa OPS-aineryhmissä: Äidinkieli: Marja Tuomi Vieraat kielet: Jari Aarnio Matematiikka: Tero Luodeslampi Uskonto: Tuovi Pääkkönen Maantieto: Sami Vartiainen Kuvataide: Johanna Pitkänen

Tampereen seudun alueellinen opetus- suunnitelmatyö ja normaalikoulun rooli Seudullinen suunnitteluryhmä Koulun tason työryhmä ja keskustelu Seudulliset aineryhmät Koulun omat aineryhmät Seudullinen opetussuunnitelma Koulun opetussuunnitelma

Yhteyshenkilöt Tampereen yliopiston normaalikoulu Tuula Laine, tuula.laine@uta.fi Irma Kakko, irma.kakko@uta.fi eNorssi Mikko Horila, mikko.horila@uta.fi OPStuki2016 Heli Lepistö, heli.lepisto@uef.fi Ulla Ilomäki-Keisala, ulla.ilomaki-keisala@helsinki.fi Soili Mynttinen, soili.mynttinen@helsinki.fi

www.enorssi.fi www.uta.fi/normaalikoulu ”Opettajat auttavat ratkomaan ongelmia, joita meillä ei olisi ilman heitä." - tuntematon - www.enorssi.fi www.uta.fi/normaalikoulu