SAK:n puheenjohtaja Lauri Lyly Yhteiskuntasopimus Työmarkkinaseminaari

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Kurssimarkkinointia Koulutuksen toiminta-alue/Sari Helminen1 Syksyn kursseilla on tilaa!
Advertisements

KILPAILUKYKYSOPIMUS NEUVOTTELUTULOS  Suomalaisen työn ja yritysten kilpailukyvyn parantaminen  Talouskasvun lisääminen  Uusien työpaikkojen.
Puheenjohtajan ajankohtaiskatsaus Valtuuston ylimääräinen kokous , TEAM Teollisuusalojen ammattiliitto ry, Osasto/Laatija,
Innokylä 2.1 – Innovatiiviset julkiset hankinnat Innokylään
Eläkkeellesiirtymisikä vuonna 2015 Jari Kannisto Kehityspäällikkö
Innovatiiviset hankinnat vauhdittamaan SOTE-kehitystä Kansliapäällikkö Päivi Sillanaukee STM, Meritulli.
Jouni Paakkinen Perusopetuksen päätelaiteprojekti.
Julkisen talouden tehostamismahdollisuudet ja eläkejärjestelmän kestävyys Seija Ilmakunnas, ylijohtaja Valtion taloudellinen tutkimuskeskus (VATT) Valtiot.
Ylemmän toimihenkilön rooli Suomen tulevaisuuden menestyksessä Ole Johansson puheenjohtaja, EK.
Yhteisöllisen median käytön periaatteet Metropoliassa.
Hämeen TE-keskus, ENNAKOINTI, Jukka Vepsäläinen & Joni Vainikka
Vaikuttavuuden arviointi
Kuntien parhaat palvelukäytännöt Hyvä Suomi
TYÖVOIMAKOULUTUS JA REFORMI
Viestinnän tilanne kesä 2016
TULOPOLITIIKKA KERTAA YH1 -Työehtosopimus → Yleissitovuus
Yritysten suuri vaihtuvuus - hyvä vai huono asia?
Maan hallituksen heikennykset työsopimuslakiin ja sosiaaliturvaan
Arviointi Hyökkälän koulussa lv
Pakkolait vai KIKY-sopimus?
Esa Karvinen Kuntayhtymän johtaja
Ohjelma Kahvit, avaus Lisenssin tuotteistaminen, Chess Events, muut liiton ajankohtaiset (Juha Sundelin) Palvelut seuroille (Aleksi.
Yhteisöllisen median käytön periaatteet Metropoliassa
Työhyvinvointia järjestötyöpaikoille
SATAKUNNAN TALOUS 6 ● marraskuu 2005 Nykytila ja lähiajan näkymät
SATSHP PSYK.AMMATTIOSASTO AO
Paljon on jo tehty… Työmarkkinoilla Poliittisella puolella
Riskien arviointi, Oulun eteläinen osakokonaisuus
Kuntatyönantajan sosiaalivakuutusmaksuja
Finanssipolittiikka.
Matti Pohjola Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulu
Puolue D Vaihtoehtobudjetti vuodelle 2018:
TYÖMARKKINAJÄRJESTÖT
Kuntatyönantajan sosiaalivakuutusmaksuja
Jokaisella organisaatiolla oli oma toimintakulttuuri.
Kuntoutuksen kuumat perunat
Yksityisen kulutuksen muutos-% Investointien muutos-%
KANSAINVÄLINEN TALOUS
Maakunnille siirtyvät tehtävät ja henkilötyövuodet
Kilpailukykysopimus Neuvottelutulos
Huomioita Suomen Pankin suhdanne-ennusteesta ja kustannuskilpailukykyanalyysistä Teknologiateollisuus.
Kuntatyönantajan sosiaalivakuutusmaksuja
Maakunnille siirtyvät tehtävät ja henkilötyövuodet
Maakuntaohjelman toimeenpanosuunnitelma
Pohjois-Savon kuntien tilinpäätökset 2017
Terveysteknologia terveemmän elämän puolesta
Maakuntatapaamiset Syksy 2018
Käyttövoimaselvitys Lahden hyötyajoneuvo-liikenteen tarpeisiin
Vienti osana kansantaloutta
Monitoimialainen työnantajaedunvalvoja kuntakonsernissa Henkilöstökysymykset yhtiöittämisessä Toimitusjohtaja Vesa Laine
Johtaminen uudessa organisaatiossa
JHL:n edustajisto Hannu Moilanen/Marja Lehtonen
Työyhteisöhaastattelujen yhteenveto
Eva-Stina Törnroos Tukholma
KanDee-hanke-Kansalaisten elvytystaidot ja defibrillaattorit maaseudun kartalle ( )
Koulutuskeskus Salpauksen tavoitteet
SUOMEN OIKEUSJÄRJESTYS
Pohjois-Karjalan maakunta- ja soteuudistus
Työkykyä edistävä toiminta
Taloushallinnon koulutus
Teollisuustuotanto Suomessa on painunut jopa vuoden 2009 alapuolelle
Tuottavuus Teknologiateollisuus.
Kuntatyönantajan sosiaalivakuutusmaksuja
Museolain ja museoiden rahoituksen uudistus
Ajankohtaiskatsaus kasvupalveluihin
TULOPOLITIIKKA KERTAA YH1 -Työehtosopimus → Yleissitovuus
Maatalousyrittäjien eläkelaitos
Teollisuuden merkitys Rauman seudun hyvinvoinnille
Kevan ajankohtaiset Etelä-Savo Maakuntatilaisuudet 2019.
Esityksen transkriptio:

SAK:n puheenjohtaja Lauri Lyly Yhteiskuntasopimus Työmarkkinaseminaari 18.8.2015

yhteiskuntasopimus Uuden hallituksen tavoitteita talouden ja työllisyyden parantamiseksi: työllisyysaste 72 prosenttiin työllisten määrän lisääminen 110 000:lla teollisuuden investoinnit poistoja korkeammalle tasolle ”edellyttää rakenteellisia uudistuksia, joista työelämän uudistukset ovat keskeisiä” 18.8.2015 SAK/Lauri Lyly

yhteiskuntasopimus ”Työllisyysasteen nostaminen 72 prosenttiin vaatii kilpailukyvyn merkittävää parantamisesta yhteistyössä työmarkkinaosapuolien kanssa.” ”Hallitus tavoittelee YHTEISKUNTASOPIMUKSELLA 5 prosentin kilpailukykyhyppyä.” kesäkuun aikana käytiin keskusteluja hallituksen ja työmarkkinajärjestöjen kanssa valmiuksista yhteiskuntasopimukseen 3.8. hallitus esitti järjestöille prosessin aloittamista 21.8. järjestöt vastaavat hallitukselle valmiudestaan Työmarkkinakierrosta ollaan käynnistämässä poikkeuksellisella tavalla 18.8.2015 SAK/Lauri Lyly

yhteiskuntasopimus 21.8. mennessä yritetään sopia: täsmällisistä tavoitteista työmarkkinaosapuolille ottaen huomioon hallituksen reunaehdot kilpailukyvyn ja muutosturvan parantamisesta prosessista 22.8.2015 – 31.1.2017 väliseksi ajaksi asialistasta eli käytännön keinoista tavoitteen saavuttamiseksi täsmällisestä aikataulusta ja välitavoitteista 18.8.2015 SAK/Lauri Lyly

Paljon on jo tehty… Työmarkkinoilla Poliittisella puolella 2011 raamisopimus, talous- ja työmarkkinapolitiikan yhteensovittaminen 2012 työurasopimus, jolla linjattiin mm. eläkeuudistuksen valmistelu 2013 työllisyys- ja kasvusopimus: sopimuskaudella yksikkötyökustannukset kasvavat 3 % hitaammin kuin Saksassa 2014 eläkeratkaisu, jolla eläkkeellesiirtymisiän odote nousee sovitusti vähintään 62,4 vuoteen 2025 mennessä (vuodesta 2009 nousua 3 vuotta) ja kestävyysvaje supistuu yhdellä prosenttiyksiköllä 2015 työllisyys- ja kasvusopimuksen jatko Poliittisella puolella työnantajien kansaneläkemaksu poistettu, vaikutus 800 miljoonaa euroa vuodessa yhteisöveroa alennettu lähivuosina kuudella prosenttiyksiköllä (26 > 20), vaikutus yli 1 miljardi vuodessa veroratkaisujen vaikutus investointeihin ja työllisyyteen?  18.8.2015 SAK/Lauri Lyly

Sak:N LÄHTÖKOHDAT YHTEISKUNTASOPIMUKSEEN sopimus neuvoteltava tasapuolisesti ja huolella toimenpiteiden vaikutukset tiedettävä ennen sopimuksen syntyä toimenpiteitä ei pelkästään palkansaajien harteille kilpailu koostuu monista asioista, yhteiskuntasopimus ratkaisee vain osan: tuotevalikoima tuottavuus investoinnit osaaminen innovaatiot johtaminen tekniikan hyödyntäminen tapa tehdä työtä jne… 18.8.2015 SAK/Lauri Lyly

yhteiskuntasopimus Yhteiskuntasopimus on käytännössä työmarkkinasopimus > siksi palkansaajien on tärkeä olla mukana neuvottelemassa SAK tuo neuvotteluun muun muassa: työmarkkinaratkaisut tuottavuus investointien lisääminen työaikapankit ja työaika-autonomia muutosturvan irtisanomistilanteiden paremman käsittelyn osaamisen vahvistamisen henkilöstön aseman pätkätyöntekijöiden aseman omistajien ja yritysjohdon vastuu SAK haluaa neuvottelupöytään myös hallitusohjelmassa olevat työelämäuudistukset, muun muassa työttömyysturvan ja paikallisen sopimisen 18.8.2015 SAK/Lauri Lyly

Vielä ratkaisematta tavoite ja asialista hallitusohjelman muut asiat: paikallinen sopiminen, työttömyysturvan leikkaus, työlainsäädäntö mittaaminen leikkaukset vs. työelämän kehittäminen ja turva 18.8.2015 SAK/Lauri Lyly

yhteiskuntasopimus SAK:n hallitus koolla 10.8. ja 21.8., jolloin ratkeaa SAK:n mukanaolo prosessissa Työnantajille prosessi on monta kertaa palkansaajia helpompi, koska hallituksen esillä pitämät asiat ovat yhtä kuin työnantajien tavoitteita/keinoja Varsinainen pääneuvottelu käydään lähellä työehtosopimusten päättymistä, vrt. EK:n liittokierrospuheet Joka tapauksessa Suomen heikon talouden ja työllisyyden hyväksi jotain pitää tehdä 18.8.2015 SAK/Lauri Lyly

Työllisyys- ja kasvusopimuksen kaudella Suomen kustannuskilpailukyky paranee suhteessa saksaan Palkansaajakorvaukset nousevat Saksassa selvästi Suomea nopeammin… 2014 2015 2016 2014-2016 yht. Saksa 2,5 % 3,0 % 2,7 % 8,5 % Suomi 1,4 % 1,1 % 0,9 % 3,2 % …toisaalta myös tuottavuuden ennustetaan kasvavan Saksassa nopeammin… 2014 2015 2016 2014-2016 yht. Saksa 0,7 % 1,1 % 1,3 % 3,2 % Suomi 0,2 % 0,6 % 1,0 % …Silti yksikkötyökustannukset nousevat Saksassa selvästi Suomea nopeammin eli Suomen kustannuskilpailukyky paranee 2014 2015 2016 2014-2016 yht. Saksa 1,8 % 1,4 % 5,1 % Suomi 1,1 % 0,8 % 0,3 % 2,2 % Työllisyys- ja kasvusopimuksen aikana yksikkötyökustannukset nousevat Suomessa n. 3 % vähemmän kuin Saksassa. 18.8.2015 SAK/Lauri Lyly Lähde: tukuseto kesä 2015, Euroopan komission ennuste

Esim 1. Saksan IG-Metallin sopimuskorotukset ovat huomattavasti Tyka-sopimuksen korotuksia suuremmat IG-metallin sopimuskorotukset metalli- ja elektroniikkateollisuudessa 1.7.2013: 3,4 % 1.5.2014: 2,2 % 1.4.2015: 3,4 % + 150 € kertaerä maaliskuussa 2015 (sopimuskausi 12 kk) Vrt. työllisyys- ja kasvusopimuksen korotukset Ensimmäisen jakson ensimmäinen korotus 20 €/kk (2014) (kustannusvaikutus n. 0,7 %) Ensimmäisen jakson toinen korotus 0,4 % (2015) Toisen jakson korotus 16 €/kk tai vähintään 0,43 % (2016) 2014-2016 tyka-sopimuksen sopimuskorotukset ovat vuositasolla keskimäärin lähes 3 % alhaisemmat kuin IG-metallin vastaavat sopimuskorotukset. 18.8.2015 SAK/Lauri Lyly

Esim 2. Ruotsin IF-metallin sopimuskorotukset IF-metallin teknikavtalet 1.4.2013-31.3.2016 (vastaa Suomen teknologiateollisuutta) Kustannusvaikutus 6,8 %, sopimuskausi 36 kk Ensimmäinen korotus 1.4.2013: 1,7 % (kustannusraami) Toinen korotus 1.4.2014: 1,7 % Kolmas korotus 1.4.2015: 1,9 % Lisäksi osa-aikaeläkejärjestelmää kehitetään, kustannusvaikutus 0,6 %. Vrt. työllisyys- ja kasvusopimuksen korotukset Ensimmäisen jakson ensimmäinen korotus 20 €/kk (2014) (kustannusvaikutus n. 0,7 %) Ensimmäisen jakson toinen korotus 0,4 % (2015) Toisen jakson korotus 16 €/kk tai vähintään 0,43 % (2016) 18.8.2015 SAK/Lauri Lyly