Joustava koulupäivä – koulupäivän rakenteen uudistaminen

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
MAT PÅ SVENSKA. TAVOITTEET oppilas yritetään saada innostumaan ruotsin kielestä arkipäivän tilanteiden ja kielenkäytön avulla oppilas oppii hahmottamaan.
Advertisements

OJANIITTUTALON MONITOIMIJAHANKE - MONIPUOLINEN OSAAMISKESKUS 2016.
OLETKO KIINNOSTUNUT VAIKUTTAMISESTA? HALUATKO EDISTÄÄ OPPILAIDEN ASIOITA KOULUSSA? TAHDOTKO TEHDÄ YHTEISTYÖTÄ ERI TAHOJEN KANSSA? NYT SIIHEN ON MAHDOLLISUUS:
Kukkulan koulun konsultoiva erityisopettaja haasteellisen oppilaan tukena Kukkumäentie 27a, Jyväskylä
TERVETULOA!.  Opettajat: - Marjo Miettinen, 1.luokka ja vararehtori - Erika Heikkilä, 2.luokka - Elisa Konttila, 3.luokka - Eemeli Räihä, 4.luokka -
Matemaattisten aineitten ryhmä Nurmon yläasteella.
KOULUNUORISOTYÖ PIEKSÄMÄELLÄ Koulun erityisnuorisotyöntekijä Ritva Rantola Pieksämäen kaupunki p ,
Tiivistetäänkö peruskoulun ”perälautaa ” - Sivistystoimensuunnittelija Lea Goyal Keski-Suomen ELY-keskus
TIEDOTUSTILAISUUS Rakokiven koulun rakennushanke Nastolan valtuustosali Susanna Kulonen, rehtori Sivistystoimiala.
Haluaisitko kokeilla olla joku muu?. Esiinnytkö mielelläsi yksin tai ryhmässä … kavereille tai isommallekin yleisölle?
Rovastinkankaan koulun Joustava Esi- ja alkuopetus
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI
Kodin ja koulun yhteistyö Lähde (diat 1-5): Laatua kodin ja koulun yhteistyöhön, Opetushallitus ja Suomen Vanhempainliitto Ensisijainen ja kokonaisvaltainen.
JOPO, joustava perusopetus 8-9 lk.
Hintan koulu.
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Varhaiskasvatuksen liikuntasuositukset
Luokkatunnit Toimintakulttuuri 4.2..
Näin oppiminen muuttuu Helsingissä
Mitä Yhteispeli tarjoaa koululle? Miten ilmoittaudutte Yhteispeliin?
Johdatus elämänkatsomustietoon Kouluvierailut
Elokuussa 2017 Hamulan kouluun tulevien koululaisten vanhemmille
KAVERIKAHVILA Vertaisoppimisen menetelmiä kouluihin
SAMPPALINNAN KOULU Yksilöllisiä pedagogisen kokonaiskuntoutumisen palveluita Jorma Kauppila, rehtori
Fyysisen aktiivisuuden lisääminen oppilaitosten arjessa
Infoa tutoropettajille
Miten koulu ympäristönä edistää terveyttä, turvallisuutta ja toiminnallisuutta
Norssin kerhot
Miten oppilaiden vertaisarviointitaitoja tullaan kehittämään Mäntsälässä luokilla 1-9?
Tervetuloa vanhempainiltaan!
Meidän koulumme on Liikkuva koulu
Ops-iltapäivä Raumanmeri
Vaativan erityisopetuksen ja koulunkäynnin ohjaajien täydennyskoulutuskokonaisuus
Opetustoimi osana Jyväskylää
TERVETULOA VANHEMPAINILTAAN!
4B-lk vanhempainilta Tervetuloa!
VSOP= vuosiluokkiin sitomaton alkuopetus Länsi-Puijon malli
Kieli- ja musiikkiluokkainfo
Opetus- ja kulttuuriministeriö Lukiouudistuksen maakuntakiertue
Ekaluokalle 2017.
Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry
KYSYMYKSIÄ NEULAMÄEN KOULUSTA
PERUSKOULUN TUKI AMMATINVALINNASSA
SAMPPALINNAN KOULU Yksilöllisiä pedagogisen kokonaiskuntoutumisen palveluita Jorma Kauppila, rehtori
X-breikki: LIIKKUVA AMIS SAKU ry.
Hintan koulu.
Projektioppiminen ja monialainen oppiminen
Puistopolun peruskoulu 7. luokan vanhempainilta
Harjoituksen ohjaaminen
Tulevien 7. luokkien vanhempainilta Etelä-Hervannan koulu
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
VERME - VERTAISMENTOROINTI
Syksyn 2016 vanhempainiltoihin
JOPO, joustava perusopetus 8-9 lk.
Harjoituksen ohjaaminen
Oulujoella on perhekeskus
Ajanhallinta opiskelussa
Tervetuloa Haukkavuoreen!
Liikkuva ja osallistuva amis – työkykyinen ja luova ammattilainen
Oppimisen tukeminen Metsokankaan koulussa
Maaliskuun päivämääriä Oppimisen ilo ja sisäinen motivaatio
Koulutulokkaiden aamu Maunulan ala-asteella Tervetuloa
Inarin nuorisovaltuuston kärkihankelista
Koulutulokkaiden vanhempainaamu
Kuparivuoren koulu Oppilaat
IPPO työkalu uuden opetussuunnitelman mukaiseen toimintaan
Esi- ja alkuopetuksen siirtymäkäytänteet ja oppimisen tuen portaat
Sunan koulun vanhempainilta TERVETULOA!
Luokat A Minna Mäkelä 19B Satu Mäkinen 19C Juha Käkilehto.
Yläkouluikäisten tyttöjen. vapaa-ajan fyysinen aktiivisuus
Esityksen transkriptio:

Joustava koulupäivä – koulupäivän rakenteen uudistaminen 18.4.2017 Elimäen yhtenäiskoulu

Levottomuus, tarkkaamattomuus, häiriökäyttäytyminen Maailma muuttuu ympärillämme Suuressa osassa Suomen kouluista päivä jaetaan sarjaan oppitunteja ja välitunteja: 45min + 15min + 45 min + 15 min jne. Koulu staattinen, ristiriita ympäröivään maailmaan Hektisyys, elämän lyhytjänteisyys Jaksavatko oppilaat istua pulpetissa oppitunnista toiseen? 18.4.2017 Elimäen yhtenäiskoulu

Joustava koulupäivä OPH:n Joustava koulupäivä kokeilu osana Kerhotoiminnan kehittämishanketta. Kouvolan kaupungin perusopetus mukana ensimmäisten 11 kunnan joukossa syksystä 2013 alkaen. Koulun kerhoja aamulla, keskellä koulupäivää tai koulupäivän lopuksi. 18.4.2017 Elimäen yhtenäiskoulu

Kouvolan tavoitteet Ajattelun avartaminen näkemään uusia tapoja järjestää koulupäivää. Lisätä oppilaiden osallisuutta, hyvinvointia ja viihtyvyyttä. Laadukas ja monipuolinen kerhotoiminta osana koulupäivää. 18.4.2017 Elimäen yhtenäiskoulu

Elimäen yhtenäiskoulu 3. suurin peruskoulu Kouvolassa (yhteensä 34 koulua) Oppilaita noin 440 Opettajia ja ohjaajia 52 Vuosiluokat 1-9, kahdessa eri rakennuksessa Samassa rakennuksessa yläkoulun kanssa toimii Elimäen lukio 18.4.2017 Elimäen yhtenäiskoulu

18.4.2017 Elimäen yhtenäiskoulu

Oppilaiden kokonaisvaltainen hyvinvointi Psyykkinen Mielekkäitä toimintoja koulutyöhön, iloa arkeen, sosiaalisten taitojen kehittäminen, motivaation lisääminen. Fyysinen Toiminnallisuuden ja liikkumisen lisääminen. Mahdollisuus lepoon. 18.4.2017 Elimäen yhtenäiskoulu

Kerhotoiminta aamulla ennen oppitunteja sekä iltapäivällä oppituntien jälkeen Oppilaat voivat osallistua oman kiinnostuksen mukaan, vapaaehtoista. Kerho-ohjaajina opettajia, koulunkäynninohjaajia, kolmannen sektorin toimijoita. Maksuton harrastus. 18.4.2017 Elimäen yhtenäiskoulu

Kerhotoiminta keskellä koulupäivää Kerhotoimintaan pääsee mukaan kaikki oppilaat (lv. 17-18 luokat 1-4), myös koulukuljetuksessa olevat. Opiskeluun tulee jopa tunnin hengähdystauko keskelle koulupäivää. Oppilas itse valitsee syksyllä kerhotarjottimesta itselleen sopivat kerhot. Kaikille mahdollisuus maksuttomaan harrastukseen. Mielekästä tekemistä keskellä koulupäivää. Koulunkäynninohjaajat ohjaavat kerhoja. 18.4.2017 Elimäen yhtenäiskoulu

KERHON TULISI TARJOTA VAIHTELUA OPPITUNNEILLE! Kerhoesimerkkejä Kuvataidekerho Sisäliikuntakerho Luovan toiminnan kerho Askartelukerho Jokeri -kerho Ulkoilukerho Satukerho KERHON TULISI TARJOTA VAIHTELUA OPPITUNNEILLE! 18.4.2017 Elimäen yhtenäiskoulu

KLO 10.45-11.45 Klo 11.45-12.45 OPPILASRYHMIEN JAKAMINEN KERHOIHIN Luokalta 1a: puolet eli a -ryhmä Luokalta 1b: puolet eli a -ryhmä Luokalta 2: puolet eli a -ryhmä Luokalta 1a: puolet eli b -ryhmä Luokalta 1b: puolet eli b -ryhmä Luokalta 2: puolet eli b -ryhmä Luokille 1a, 1b ja 2 saadaan kerhotoiminnan avulla jakotunnit keskelle päivää Sopivin kerhoryhmän koko on yleensä n. 20 oppilasta 18.4.2017 Elimäen yhtenäiskoulu

Elimäen yhtenäiskoulu Esimerkki koulupäivän rakenteesta, 1a. lk Elimäen yhtenäiskoulu JAKOTUNNIT Klo 13.30-16.00 iltapäiväkerhotoimintaa 1-2. luokkien ja erityisen tuen oppilaille, sis. välipalan. Maksullinen, 18.4.2017 Elimäen yhtenäiskoulu

Esimerkki koulupäivän rakenteesta 18.4.2017 Elimäen yhtenäiskoulu

KERHO OPPILAAN NÄKÖKULMASTA 1-2 lk:t 1 kerhotunti päivässä/5 h viikossa/185 h vuodessa 3- lk 3 kerhotuntia viikossa/111 h vuodessa 4- lk 1 kerhotunti viikossa/ 37 h vuodessa Oman opettajan lisäksi on toinenkin tärkeä aikuinen eli kko, jolle voi uskoutua asioissaan. Koulupäivän mitta on selkeä – luokkakavereilla alkaa ja päättyy koulu samaan aikaan. Jopa ylempi- luokkalaisilla sisaruksilla voi koulupäivän mitta olla täsmälleen sama (koulumatka on turvallisempi) Koulussa voi päivittäin tehdä mieleisiä asioita Eri-ikäisiin oppilaisiin saa päivittäin olla luontevassa kontaktissa oppituntien ulkopuolella kerhossa 18.4.2017 Elimäen yhtenäiskoulu

KERHO KKO:N NÄKÖKULMASTA Työskentely on itsenäistä, omaan suunnitteluun pohjautuvaa ja palkitsevaa, onnistumisten kokemukset Ryhmän ohjauksesta tulee runsaasti hyödyllistä kokemusta, kehittyminen ammatissaan (rekrytoinnissa merkittävä etu) Oppilaantuntemus kasvaa Kuuluminen tiiviimmin työyhteisöön ja näkökulma / asiantuntemus oppilashuoltotyöhön kehittyy Saa vaihtelua luokka-avustamiseen ym. tehtäviin Ensimmäisenä kerho-ohjausvuotena kerho-ohjaajan roolin löytäminen, suunnittelutyö sekä kerhon ohjaaminen voi ajoittain olla haastavaa 18.4.2017 Elimäen yhtenäiskoulu

KERHO LUOKANOPETTAJAN NÄKÖKULMASTA Koko luokalla koulupäivä alkaa ja loppuu yhtä aikaa, yhteinen aloitus. Luokalla on jakotunteja. Kerhotunti katkaisee opiskelun ja antaa oppilaille tauon opiskelusta, oppilaat jaksavat iltapäivällä taas keskittyä opiskeluun. Yhteistyö kko:n kanssa lisääntyy, kokemuksien vaihto. 18.4.2017 Elimäen yhtenäiskoulu

Liikkuva koulu - esimerkki Koulu on mukana myös Liikkuva koulu –ohjelmassa, joka osaltaan uudistaa koulupäivän rakennetta lisäämällä liikettä koulupäivään. Yhteistyötä yli luokka-asterajojen 7. lk välkkärit ohjaamassa alkuopetuksen oppilaita Keppihevostelun innoittamana joustava koulupäivän askartelukerhossa ryhdyttiin keppihevostalkoisiin (ei kuvassa). 18.4.2017 Elimäen yhtenäiskoulu

Yhteystiedot Kouvolan kaupunki: https://www.kouvola.fi/ Kouvolan kaupunki/perusopetus: https://www.kouvola.fi/index/koulutjaopiskelu/perusopetus.html Elimäen yhtenäiskoulu: https://peda.net/kouvola/perusopetus/koulut/elimaenyhtenaiskoulu Rehtori, Piia Kesonen piia.kesonen@kouvola.fi, 020 615 7854 18.4.2017 Elimäen yhtenäiskoulu