Joustava koulupäivä – koulupäivän rakenteen uudistaminen 18.4.2017 Elimäen yhtenäiskoulu
Levottomuus, tarkkaamattomuus, häiriökäyttäytyminen Maailma muuttuu ympärillämme Suuressa osassa Suomen kouluista päivä jaetaan sarjaan oppitunteja ja välitunteja: 45min + 15min + 45 min + 15 min jne. Koulu staattinen, ristiriita ympäröivään maailmaan Hektisyys, elämän lyhytjänteisyys Jaksavatko oppilaat istua pulpetissa oppitunnista toiseen? 18.4.2017 Elimäen yhtenäiskoulu
Joustava koulupäivä OPH:n Joustava koulupäivä kokeilu osana Kerhotoiminnan kehittämishanketta. Kouvolan kaupungin perusopetus mukana ensimmäisten 11 kunnan joukossa syksystä 2013 alkaen. Koulun kerhoja aamulla, keskellä koulupäivää tai koulupäivän lopuksi. 18.4.2017 Elimäen yhtenäiskoulu
Kouvolan tavoitteet Ajattelun avartaminen näkemään uusia tapoja järjestää koulupäivää. Lisätä oppilaiden osallisuutta, hyvinvointia ja viihtyvyyttä. Laadukas ja monipuolinen kerhotoiminta osana koulupäivää. 18.4.2017 Elimäen yhtenäiskoulu
Elimäen yhtenäiskoulu 3. suurin peruskoulu Kouvolassa (yhteensä 34 koulua) Oppilaita noin 440 Opettajia ja ohjaajia 52 Vuosiluokat 1-9, kahdessa eri rakennuksessa Samassa rakennuksessa yläkoulun kanssa toimii Elimäen lukio 18.4.2017 Elimäen yhtenäiskoulu
18.4.2017 Elimäen yhtenäiskoulu
Oppilaiden kokonaisvaltainen hyvinvointi Psyykkinen Mielekkäitä toimintoja koulutyöhön, iloa arkeen, sosiaalisten taitojen kehittäminen, motivaation lisääminen. Fyysinen Toiminnallisuuden ja liikkumisen lisääminen. Mahdollisuus lepoon. 18.4.2017 Elimäen yhtenäiskoulu
Kerhotoiminta aamulla ennen oppitunteja sekä iltapäivällä oppituntien jälkeen Oppilaat voivat osallistua oman kiinnostuksen mukaan, vapaaehtoista. Kerho-ohjaajina opettajia, koulunkäynninohjaajia, kolmannen sektorin toimijoita. Maksuton harrastus. 18.4.2017 Elimäen yhtenäiskoulu
Kerhotoiminta keskellä koulupäivää Kerhotoimintaan pääsee mukaan kaikki oppilaat (lv. 17-18 luokat 1-4), myös koulukuljetuksessa olevat. Opiskeluun tulee jopa tunnin hengähdystauko keskelle koulupäivää. Oppilas itse valitsee syksyllä kerhotarjottimesta itselleen sopivat kerhot. Kaikille mahdollisuus maksuttomaan harrastukseen. Mielekästä tekemistä keskellä koulupäivää. Koulunkäynninohjaajat ohjaavat kerhoja. 18.4.2017 Elimäen yhtenäiskoulu
KERHON TULISI TARJOTA VAIHTELUA OPPITUNNEILLE! Kerhoesimerkkejä Kuvataidekerho Sisäliikuntakerho Luovan toiminnan kerho Askartelukerho Jokeri -kerho Ulkoilukerho Satukerho KERHON TULISI TARJOTA VAIHTELUA OPPITUNNEILLE! 18.4.2017 Elimäen yhtenäiskoulu
KLO 10.45-11.45 Klo 11.45-12.45 OPPILASRYHMIEN JAKAMINEN KERHOIHIN Luokalta 1a: puolet eli a -ryhmä Luokalta 1b: puolet eli a -ryhmä Luokalta 2: puolet eli a -ryhmä Luokalta 1a: puolet eli b -ryhmä Luokalta 1b: puolet eli b -ryhmä Luokalta 2: puolet eli b -ryhmä Luokille 1a, 1b ja 2 saadaan kerhotoiminnan avulla jakotunnit keskelle päivää Sopivin kerhoryhmän koko on yleensä n. 20 oppilasta 18.4.2017 Elimäen yhtenäiskoulu
Elimäen yhtenäiskoulu Esimerkki koulupäivän rakenteesta, 1a. lk Elimäen yhtenäiskoulu JAKOTUNNIT Klo 13.30-16.00 iltapäiväkerhotoimintaa 1-2. luokkien ja erityisen tuen oppilaille, sis. välipalan. Maksullinen, 18.4.2017 Elimäen yhtenäiskoulu
Esimerkki koulupäivän rakenteesta 18.4.2017 Elimäen yhtenäiskoulu
KERHO OPPILAAN NÄKÖKULMASTA 1-2 lk:t 1 kerhotunti päivässä/5 h viikossa/185 h vuodessa 3- lk 3 kerhotuntia viikossa/111 h vuodessa 4- lk 1 kerhotunti viikossa/ 37 h vuodessa Oman opettajan lisäksi on toinenkin tärkeä aikuinen eli kko, jolle voi uskoutua asioissaan. Koulupäivän mitta on selkeä – luokkakavereilla alkaa ja päättyy koulu samaan aikaan. Jopa ylempi- luokkalaisilla sisaruksilla voi koulupäivän mitta olla täsmälleen sama (koulumatka on turvallisempi) Koulussa voi päivittäin tehdä mieleisiä asioita Eri-ikäisiin oppilaisiin saa päivittäin olla luontevassa kontaktissa oppituntien ulkopuolella kerhossa 18.4.2017 Elimäen yhtenäiskoulu
KERHO KKO:N NÄKÖKULMASTA Työskentely on itsenäistä, omaan suunnitteluun pohjautuvaa ja palkitsevaa, onnistumisten kokemukset Ryhmän ohjauksesta tulee runsaasti hyödyllistä kokemusta, kehittyminen ammatissaan (rekrytoinnissa merkittävä etu) Oppilaantuntemus kasvaa Kuuluminen tiiviimmin työyhteisöön ja näkökulma / asiantuntemus oppilashuoltotyöhön kehittyy Saa vaihtelua luokka-avustamiseen ym. tehtäviin Ensimmäisenä kerho-ohjausvuotena kerho-ohjaajan roolin löytäminen, suunnittelutyö sekä kerhon ohjaaminen voi ajoittain olla haastavaa 18.4.2017 Elimäen yhtenäiskoulu
KERHO LUOKANOPETTAJAN NÄKÖKULMASTA Koko luokalla koulupäivä alkaa ja loppuu yhtä aikaa, yhteinen aloitus. Luokalla on jakotunteja. Kerhotunti katkaisee opiskelun ja antaa oppilaille tauon opiskelusta, oppilaat jaksavat iltapäivällä taas keskittyä opiskeluun. Yhteistyö kko:n kanssa lisääntyy, kokemuksien vaihto. 18.4.2017 Elimäen yhtenäiskoulu
Liikkuva koulu - esimerkki Koulu on mukana myös Liikkuva koulu –ohjelmassa, joka osaltaan uudistaa koulupäivän rakennetta lisäämällä liikettä koulupäivään. Yhteistyötä yli luokka-asterajojen 7. lk välkkärit ohjaamassa alkuopetuksen oppilaita Keppihevostelun innoittamana joustava koulupäivän askartelukerhossa ryhdyttiin keppihevostalkoisiin (ei kuvassa). 18.4.2017 Elimäen yhtenäiskoulu
Yhteystiedot Kouvolan kaupunki: https://www.kouvola.fi/ Kouvolan kaupunki/perusopetus: https://www.kouvola.fi/index/koulutjaopiskelu/perusopetus.html Elimäen yhtenäiskoulu: https://peda.net/kouvola/perusopetus/koulut/elimaenyhtenaiskoulu Rehtori, Piia Kesonen piia.kesonen@kouvola.fi, 020 615 7854 18.4.2017 Elimäen yhtenäiskoulu