Julkisen hallinnon kokonaisarkkitehtuuri – versio 2.0 Palautetilaisuus 27.3.2017 Jari Kallela JulkICT
Sisältö Päivityksen tavoitteet ja lähtökohdat Yhteenveto uudesta versiosta Visio Hallintamalli Ekosysteemimalli Tietoarkkitehtuuri ja rekisterit Yhteiset palvelut Mitä puuttuu?
Päivityksen tavoitteet ja lähtökohdat
Muutostarve Tietohallintolaki ja sen myötä kokonaisarkkitehtuurityö on ollut menossa jo usean vuoden ja kyvykkyys on kasvanut Valtori, VRK ja VNHY tuottavat yhteisiä palveluja mutta eivät näy JHKAssa Käyttökokemus, esim. kohdealuemäärittely ei ole toiminut Tietohallintolain toimeenpano ei näy eli yhteentoimivuuden kuvaukset ja määritykset eivät löydy 1.0 sisälsi vasta metatason: mitä pitäisi kuvata muttei vielä kuvauksia
JHKA lähtötilanteessa
Yhteenveto uudesta versiosta
Mitä julkisen hallinnon kokonaisarkkitehtuuri tarkoittaa?
Dokumenttirakenne Julkisen hallinnon kokonaisarkkitehtuuri - rakenteet ja hallinta 1: KA-menetelmä, JHS 179 2: KA-välineet 3: JHKA-hallintamalli 4: JHKA-kypsyystasomalli Julkisten palvelujen arkkitehtuuri - sisältö Periaatetaso 5: Rajaukset ja tarkoitus 6: Säädökset ja sidokset 7: Visio ja strategia 8: Arkkitehtuuri-periaatteet 2.0 Valtionhallinnon arkkitehtuuri Kuvaukset ja määritykset 9: Julkisen hallinnon yhteinen palvelukartta 10: Ekosysteemimalli 11: Tietoarkkiteh-tuurin suunnittelu Maakuntien arkkitehtuuri 12: Nykytila , linjaukset ja viitearkkitehtuurit 13: Alustat ja ekosysteemit 14: Tietovarannot ja rekisterit Kuntien arkkitehtuuri 15: JHKA-kehittämispolku
Rajaukset ja tarkoitus Mahdollistamme tehokkaan hallinnon ja paremmat julkiset palvelut. JHKA määrittää keskeiset rakenteet, mallit ja välineet, joilla julkisten palvelujen yhteentoimivuutta kehitetään ja seurataan JHKA sisältää kaikille palveluille yhteiset arkkitehtuurikuvaukset JHKA:n sisältörakenne sisältää paikan valtionhallinnon, maakuntien ja kuntien yhteiselle arkkitehtuurille, mutta JHKA ei vastaa näiden suunnittelusta ja kuvaamisesta JHKA ei sisällä yksittäisen organisaation sisäistä arkkitehtuuria ja sen linjauksia. Jokaisen organisaation ja toiminnon tulee laatia nämä itse JHKA ei määritä yhteisten palvelujen kehittämisen tai yhteentoimivuuden edellyttämää budjettia eikä se ota kantaa kehittämisen rahoitukseen
Visio
Digitalisaatio ja julkinen hallinto Tarvittavat kyvykkyydet Muutosvoimat Painopistealueet 1. Palvelemme asiakkaita yhtenäisesti Väestön ikääntyminen Johda muutosta Opi digitalisoimaan Suomen kilpailukyky Solmi kumppanuuksia Hyödynnämme avointa, omaa ja yhteistä tietoa Yhteiskunnan rooli palveluiden tuottajana Hyödynnä alustoja Jalosta tietoa Mahdollistamme ekosysteemin ja luomme puitteet; palvelualustan Tietyt muutosvoimat jotka tapahtuvat meistä huolimatta, pakko ottaa huomioon kun julkista hallintoa uudistetaan. Jotta voidaan vastata parhaalla mahdollisella tavalla muutosvoimiin, on tietyt painopistealueet joita pitää kehittää. Painopistealueet vaativat seuraavia kyvykkyyksiä. Johda muutosta 2. Opi digitalisoimaan 3. Solmi kumppanuuksia 4. Hyödynnä alustoja 5. Jalosta tietoa 6. Turvaa tieto 7. Mahdollista säädöksillä Turvaa tietoa Tietotekniikan kehitys, uudet teknologiat Mahdollista säädöksillä Hyvän hallinnon ja kyvykkyyksien tärkeydestä digitalisaatiossa -puheenvuoro
Tarvittavia ja kehitettäviä kyvykkyyksiä Johda muutos Asiakastarve Palvelumuotoilu Rohkeus uudistaa Opi digitalisoimaan Innovointi IT-osaaminen Riskinotto Solmi kumppanuuksia Hankinnat Arvoketjut Hyödynnä alustoja Käyttökokemus Joustavuus Kustannustehokkuus
Tarvittavia ja kehitettäviä kyvykkyyksiä Jalosta tietoa Koko elinkaari Päätöksenteko Sisällön määrittely Kysy vain kerran Turvaa tieto Tietosuoja Luottamuksellisuus Eheys Saatavuus Mahdollista säädöksillä Yksilön perusoikeudet Normien purku Laillisuusperiaate Yleislainsäädäntönä
Arkkitehtuuriperiaatteet
Arkkitehtuuriperiaatteet Periaate Tiivistelmä Kokonaisarkkitehtuurin avulla toteutetaan parempia päätöksiä, ratkaisuja ja palveluja Kokonaisarkkitehtuuri parantaa päätöksenteon perusteluja, ratkaisujen yhteentoimivuutta, kehittämisen nopeutta ja sen avulla voidaan toteuttaa luontevia palvelukokonaisuuksia. Kokonaisarkkitehtuurin avulla palvelut tuottavat laajasti arvoa asiakkaalle Kokonaisarkkitehtuurin avulla voidaan tuottaa palveluja, jotka tuovat mitattavaa arvoa kansalaisille, yrityksille, julkisen hallinnon työntekijöille, kumppaneille sekä koko yhteiskunnalle. Arkkitehtuuri tunnistaa mahdollisuuksia ja mahdollistaa uudistumisen, sopeutumisen ja laajentumisen Kokonaisarkkitehtuurin avulla voidaan tunnistaa kyvykkyyksiä, joita voidaan yhdistää sujuvasti uusiin palveluihin ja palvelutarpeisiin. Uusissa ratkaisuissa hyödynnetään kattavasti yhteisiä palveluja ja ratkaisuja Kansalliseen ja paikallisiin arkkitehtuureihin toteutettavat palvelut ovat hyvin määriteltyjä ja ne ovat uusien palvelujen käytettävissä täysimääräisesti. Päällekkäisten palvelujen ja ratkaisujen toteuttamista vältetään. Arkkitehtuuri edistää julkisen hallinnon ja palvelujen avoimuutta Arkkitehtuurin keskeisenä elementtinä on kattava ja laajamittainen avoimuuden periaate. Kaikissa palveluissa varaudutaan avoimen hallinnon tarpeisiin – tietosuojamääräysten puitteissa.
Arkkitehtuuriperiaatteet Periaate Tiivistelmä Arkkitehtuuri on yksinkertainen ja ymmärrettävä Arkkitehtuuri koostuu luontevista osista – sekä toiminnallisesti, tietonäkökulmasta että tietojärjestelmäpalveluissa. Arkkitehtuurikokonaisuus on helppo ymmärtää ja hyödyntää. Arkkitehtuuri on kustannustehokas Arkkitehtuurissa kiinnitetään huomiota kokonaisuuden elinkaarikustannuksiin. Kustannustehokkuutta vaalitaan päällekkäisyyksien välttämisellä ja toteutus- ja ylläpitokustannuksista huolehtimalla. Arkkitehtuurissa vältetään tarpeettomia tai vähäarvoisia komponentteja ja toimintoja. Arkkitehtuuri varmistaa sujuvat ja yhteentoimivat prosessit Toimintaprosessien läpivirtausta voidaan nopeuttaa ja automatisoida sekä yhtenäistää kokonaisarkkitehtuurin avulla. Tietoa tuotetaan ja käytetään yhteisesti Tuotettua tietoa ja tietovarantoja hallitaan huolellisesti ja koottu tieto on eri toimintojen ja tahojen hyödynnettävissä luontevissa palveluprosesseissa tiedon käyttöehtojen puitteissa. Julkinen hallinto ei kerää samaa tietoa asiakkailta monta kertaa. Arkkitehtuuri varmistaa turvallisen käytön ja varautuu poikkeustilanteisiin Arkkitehtuuri varmistaa palvelujen turvallisen saatavuuden. Arkkitehtuuri varmistaa kriittiset palvelut myös poikkeustilanteissa ja on resilientti erilaisille vika- ja häirintätilanteille.
Säädökset ja linjaukset
Velvoittavuus ja ohjeistus
Säädöksiä ja sidoksia Keskeisiä lakeja Laki viranomaisen toiminnan julkisuudesta 621/199 4 Laki julkisen hallinnon tietohallinnon ohjauksesta (634/2011) Laki hallinnon yhteisistä sähköisen asioinnin tukipalveluista 571/2016 Henkilötietolaki 523/1999 Laki valtion yhteisten tieto- ja viestintäteknisten palvelujen järjestämisestä 1226/2013 Julkisen hallinnon verkkosivujen saavutettavuutta koskeva direktiivi Valtioneuvoston asetus tietoturvallisuudesta valtionhallinnossa 681/2010
Hallintamalli
Arkkitehtuuriohjaus ja jatkuva kehittäminen
JHKA organisointi ja roolit
Arkkitehtuurivastaavien sidokset
Ekosysteemimalli
Ekosysteemimalli
Erityyppiset ekosysteemit Alustaekosysteemit Innovaatioekosysteemit Kiinnostusekosysteemit Kyvykkyysekosysteemit Teknologiset ekosysteemit
Tietoarkkitehtuuri ja rekisterit
Julkisen hallinnon tietovarantoja Maksuttomuus/ maksullisuus Tietoturvallisuus /tietosuoja Toimintaympäristö- tietovaranto Tilannekuvan tietovaranto Ennakoinnin tietovaranto Yhteiskunnan tilaa kuvaava tietovaranto Seurannan ja valvonnan tietovaranto Päätöstietovaranto Kuulemisen tietovaranto Vaikuttavuuden arvioinnin tietovaranto Terveydenhuollon tietovaranto Sosiaalihuollon tietovaranto Etuustietovarannot Verotustietovaranto Eläketietovaranto Työvoimatietovaranto Vakuutustietovaranto Tavaratietovaranto Tuonti- ja vienti-tietovaranto Maaseutuelinkeino-hallinnon tietovaranto Puolustusvoimien tietovarannot Oikeusratkaisujen tietovaranto Rikollisuuden torjunnan tietovarannot Rikosrekisteri tietovarantona Säätietovaranto Luonnonvara- ja ympäristötietovaranto Kulkuneuvo- tietovaranto Liikennetietovaranto EU-tietoaineistojen tietovaranto Arvo-osuusjär- jestelmän tietovaranto Potilastietovaranto Kulttuurisisältöjen tietovaranto Tutkimusaineistojen tietovaranto Tutkimustietovaranto Oppimateriaalien tietovaranto Kansainvälisen osallistumisen tietovaranto Rakennetun ympäristön ja asumisen tietovarannot Tietoturvaohjeistukset tietovarantona Kansallinen osaamisen pääoman tietovaranto Metatietovarannot Talous-, tulos- ja henkilöstötietovaranto Säädöstietovaranto Tilastotietovaranto Uutistietovaranto Tapahtumatietovaranto Palvelunjärjestäjien ja -tuottajien tietovaranto Palvelukuvausten tietovaranto Toimilupia koskevat tietovarannot Ammattihenkilöitä koskevat tietovarannot Toimipaikka- tietovaranto Julkishallinnon organi-saatiot tietovarantona Julkishallinnon datakatalogit Julkisten hankintojen tietovaranto Tietojärjestelmiä koskevat tietovarannot Sopimustietovaranto Julkishallinnon hanketietovaranto Henkilö-tietovaranto Maasto-tietovaranto Tie- ja katu-verkkotietovaranto Muut paikkatieto-varannot Kiinteistö-tietovaranto Rakennus- ja huoneisto-tietovaranto Yritys- ja yhteisö-tietovaranto Julkisuus/salassapito /käyttöoikeudet Löytyvyys/saatavuus /käytettävyys
Yhteiset palvelut
Mitä puuttuu?
Miten JHKA:ta laajennetaan seuraavaksi? Julkisen hallinnon kokonaisarkkitehtuuri - rakenteet ja hallinta 1: KA-menetelmä, JHS 179 2: KA-välineet 3: JHKA-hallintamalli 4: JHKA-kypsyystasomalli Julkisten palvelujen arkkitehtuuri - sisältö Periaatetaso 5: Rajaukset ja tarkoitus 6: Säädökset ja sidokset 7: Visio ja strategia 8: Arkkitehtuuri-periaatteet 2.0 Valtionhallinnon arkkitehtuuri Kuvaukset ja määritykset 9: Julkisen hallinnon yhteinen palvelukartta 10: Ekosysteemimalli 11: Tietoarkkiteh-tuurin suunnittelu Maakuntien arkkitehtuuri 12: Nykytila , linjaukset ja viitearkkitehtuurit 13: Alustat ja ekosysteemit 14: Tietovarannot ja rekisterit Kuntien arkkitehtuuri 15: JHKA-kehittämispolku
Työpajatyöskently
Ryhmätyö OPERA / Tuplatiimi - metodilla Ensin pari minuuttia aiheen pohdintaa yksin Sitten keskustelua pareittain ja yhteinen ajatusten ja ehdotusten kirjaus Huom! Ajatukset kirjataan 1 per lappu Seuraavaksi parikeskustelussa syntyneiden ajatusten esittely koko ryhmälle Ei kritiikkiä tässä vaiheessa Lopuksi ryhmänä valitaan tärkeimmät ideat
Palaute JHKA 2.0 dokumentaatioon Mikä on hyvää, hyödyllistä ja käyttökelpoista? Mitä pitää parantaa ja muuttaa? Mitä voi jättää pois?
Mitä puuttuu? Mistä aiheista tarvitaan lisää sisältöä? Mitä dokumentteja puuttuu? Mitä dokumenteistä puuttuu?
Jari Kallela neuvotteleva virkamies Puh. 0295 16001 (vaihde) Lisätieto: etunimi.sukunimi@vm.fi www.vm.fi Valtiovarainministeriön viestintä vm-viestinta@vm.fi Mediapalvelunumero (arkisin 8–16) 02955 30500