Julkisen hallinnon kokonaisarkkitehtuuri – versio 2.0

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Palvelut ja tiedot käyttöön: Palveluväylä
Advertisements

Korkeakoulujen arkkitehtuurikehys - Kartturi Kartturi yleiskuva
Valtioneuvoston periaatepäätös valtionhallinnon IT- toiminnan kehittämisestä Valtionhallinnon IT-strategia Tyytyväiset asiakkaat, tehokas.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto RAKETTI-KOKOA.
Opi ja Kartturi Mitä osia opintohallinnon viitearkkitehtuurissa saattaa olla Koostanut Pekka Linna, CSC.
Opi ja Kartturi Mitä osia opintohallinnon viitearkkitehtuurissa saattaa olla Koostanut Pekka Linna, CSC.
Hallinnon tietovarannot ja niiden avaaminen Anne Kauhanen-Simanainen
Avoimen tiedon ohjelman tilannekatsaus Anne Kauhanen-Simanainen
JHS 179 Liite X: KA-kuvaukset Luonnosversio 0.21 keskustelutilaisuutta varten
Ohjaus ja yhteistyö -kori Tilannekatsaus Maritta Korhonen / Minna Saario.
Julkisen hallinnon yhteinen tuki- ja ylläpitotehtävien eAMS-malli Christian Jämsen
Avoimen tiedon ohjelman tilannekatsaus. 2 Kiinteistötietovaranto Yritys- ja yhteisö- tietovaranto Maastotietovaranto Ajoneuvo- tietovaranto Tie- ja katu-
Yhden luukun palvelumalli tiedon hyödyntämiseen. Palveluiden käyttäjälähtöisyys kasvaa. Palvelut tehostuvat ja toiminnan tuottavuus kasvaa. Tiedon laatu.
JHKA-jaosto Tavoitteet ja vuosikello 2014 JHKA-sihteeristö, VM / JulkICT.
Avoimesta datasta tiedon innovatiiviseen hyödyntämiseen - Avoimen tiedon ohjelma Anne Kauhanen-Simanainen Julkisen hallinnon tietohallinnon.
Laatutyö ja KA Toiminnan kuvaaminen JY:n KA-tiimi
Timo Valli, ICT-johtaja, ylijohtaja
JHKA-jaosto Tavoitteet ja vuosikello 2015 JHKA-sihteeristö, VM / JulkICT.
Kansallinen palveluväylä Hankejohtaja Pauli Kartano Valtiovarainministeriö.
Tiedon hyödyntämisen verkostotyöpaja Tilaisuuden ohjelma 13.00Avaus ja Juhtan esittely, yksikönpäällikkö, lainsäädäntöneuvos Sami Kivivasara,
Hallinnon kehittämisosasto - Valtion IT-toiminnan johtamisyksikkö 1 Julkisen hallinnon tietopolitiikan kohteita ja yhteentoimivuuden tasot (EIF)
Tietoarkkitehtuuriryhmän tilannekatsaus Anne Kauhanen-Simanainen
Miten tietoa voisi kysyä vain kerran? JulkICT/ Yhteinen tiedon hallinta (YTI) -hanke Tietoarkkitehtuuri ja sisältömääritykset
JHKA tietoarkkitehtuuriryhmän työskentely Teemojen ja tiekartan työstäminen Anne Kauhanen-Simanainen.
Yhteinen tiedon hallinta (YTI) –hanke
JHKA esittely JulkICT.
SOTE-organisaatioihin liittyviä käsitteitä keskustelun pohjaksi
JHKA 2.0 – välituloksia työkokoukseen
JHKA 2.0 tilanne JHKA-työryhmän kokous JulkICT.
Asetus kokonaisarkkitehtuurin kuvauksista ja määrityksistä
Julkisen hallinnon paikkatiedon viitearkkitehtuuri
Julkisen hallinnon paikkatiedon viitearkkitehtuuri
Sosiaali- ja terveydenhuollon organisaatio- ja palvelutiedon hallinta
Tietopolitiikan rakentaminen
Julkisen hallinnon paikkatiedon viitearkkitehtuuri
Hyvä hallinto, strategiset tavoitteet ja uuden perustuslain henki
Sote-tieto hyötykäyttöön -strategia 2020
Asetus kokonaisarkkitehtuurin kuvauksista ja määrittelyistä
Asetus kokonaisarkkitehtuurin kuvauksista ja määrittelyistä
Palvelut ja tiedot käytössä Yhteenveto
Tavoitteet ja mittarit 2015
VHKA arkkitehtiryhmä järjestäytyminen 14.3.
JHKA kehittämispolku JulkICT Jari Kallela
Asiakastietojen sähköistä käsittelyä koskevan lainsäädäntötyöryhmän tavoitteet Maritta Korhonen Kehittämispäällikkö.
Kuntatieto –ohjelman Muutosseminaari
Hyvän hallinnon ja kyvykkyyksien tärkeydestä digitalisaatiossa
Kokonaisuuden ja palveluiden esittely lyhyesti Versio 1.0
Yhteenvetoa Selvitys asiakas- ja potilastietojen toissijaisen käytön kokonaisarkkitehtuurin nykytilasta
Tiedon hyödyntämisen verkostotyöpaja avaus
JUHTA JHKA-jaos Hallintomalli vuodelle 2014
Tietopolitiikka ja julkisen hallinnon ICT
Finnish Enterprise Architecture Research
Julkisen hallinnon metatietopalvelu
Anne Kauhanen-Simanainen
JHKA Jari Kallela JulkICT.
Julkisen hallinnon yhteisten palvelujen kartta demo
Yhteinen tiedon hallinta -kärkihanke vauhtiin! Hanke-esittely
Kotitehtävä Maakuntien järjestämistehtävien toiminnallinen kuvaaminen sekä nykytilan järjestelmät ja niiden hyödynnettävyys (VM)
JHKA-työryhmä Jenni Taskinen
Maakunnan digipalvelut järjestämistehtävässä
Ohjaus ja yhteistyö -korin tilanne - JORY 7. 5
Maakuntien viitearkkitehtuuri
JHKA-jaoston kokous Jari Kallela
JUHTA JHKA-jaos Hallintomalli
Esityksen nimi / Tekijä
EIS & EIF revisions JulkICT Jari Kallela
Julkisuus Ymmärrettävyys Avoin toiminta Hallinto mahdollistajana.
Eettistä tietopolitiikka tekoälyn aikakaudella
Julkisen hallinnon tietoarkkitehtuuriryhmän toimintasuunnitelma 2014
Avoimen tuotteenhallinta
Esityksen transkriptio:

Julkisen hallinnon kokonaisarkkitehtuuri – versio 2.0 Palautetilaisuus 27.3.2017 Jari Kallela JulkICT

Sisältö Päivityksen tavoitteet ja lähtökohdat Yhteenveto uudesta versiosta Visio Hallintamalli Ekosysteemimalli Tietoarkkitehtuuri ja rekisterit Yhteiset palvelut Mitä puuttuu?

Päivityksen tavoitteet ja lähtökohdat

Muutostarve Tietohallintolaki ja sen myötä kokonaisarkkitehtuurityö on ollut menossa jo usean vuoden ja kyvykkyys on kasvanut Valtori, VRK ja VNHY tuottavat yhteisiä palveluja mutta eivät näy JHKAssa Käyttökokemus, esim. kohdealuemäärittely ei ole toiminut Tietohallintolain toimeenpano ei näy eli yhteentoimivuuden kuvaukset ja määritykset eivät löydy 1.0 sisälsi vasta metatason: mitä pitäisi kuvata muttei vielä kuvauksia

JHKA lähtötilanteessa

Yhteenveto uudesta versiosta

Mitä julkisen hallinnon kokonaisarkkitehtuuri tarkoittaa?

Dokumenttirakenne Julkisen hallinnon kokonaisarkkitehtuuri - rakenteet ja hallinta 1: KA-menetelmä, JHS 179 2: KA-välineet 3: JHKA-hallintamalli 4: JHKA-kypsyystasomalli Julkisten palvelujen arkkitehtuuri - sisältö Periaatetaso 5: Rajaukset ja tarkoitus 6: Säädökset ja sidokset 7: Visio ja strategia 8: Arkkitehtuuri-periaatteet 2.0 Valtionhallinnon arkkitehtuuri Kuvaukset ja määritykset 9: Julkisen hallinnon yhteinen palvelukartta 10: Ekosysteemimalli 11: Tietoarkkiteh-tuurin suunnittelu Maakuntien arkkitehtuuri 12: Nykytila , linjaukset ja viitearkkitehtuurit 13: Alustat ja ekosysteemit 14: Tietovarannot ja rekisterit Kuntien arkkitehtuuri 15: JHKA-kehittämispolku

Rajaukset ja tarkoitus Mahdollistamme tehokkaan hallinnon ja paremmat julkiset palvelut. JHKA määrittää keskeiset rakenteet, mallit ja välineet, joilla julkisten palvelujen yhteentoimivuutta kehitetään ja seurataan JHKA sisältää kaikille palveluille yhteiset arkkitehtuurikuvaukset JHKA:n sisältörakenne sisältää paikan valtionhallinnon, maakuntien ja kuntien yhteiselle arkkitehtuurille, mutta JHKA ei vastaa näiden suunnittelusta ja kuvaamisesta JHKA ei sisällä yksittäisen organisaation sisäistä arkkitehtuuria ja sen linjauksia. Jokaisen organisaation ja toiminnon tulee laatia nämä itse JHKA ei määritä yhteisten palvelujen kehittämisen tai yhteentoimivuuden edellyttämää budjettia eikä se ota kantaa kehittämisen rahoitukseen

Visio

Digitalisaatio ja julkinen hallinto Tarvittavat kyvykkyydet Muutosvoimat Painopistealueet 1. Palvelemme asiakkaita yhtenäisesti Väestön ikääntyminen Johda muutosta Opi digitalisoimaan Suomen kilpailukyky Solmi kumppanuuksia Hyödynnämme avointa, omaa ja yhteistä tietoa Yhteiskunnan rooli palveluiden tuottajana Hyödynnä alustoja Jalosta tietoa Mahdollistamme ekosysteemin ja luomme puitteet; palvelualustan Tietyt muutosvoimat jotka tapahtuvat meistä huolimatta, pakko ottaa huomioon kun julkista hallintoa uudistetaan. Jotta voidaan vastata parhaalla mahdollisella tavalla muutosvoimiin, on tietyt painopistealueet joita pitää kehittää. Painopistealueet vaativat seuraavia kyvykkyyksiä. Johda muutosta 2. Opi digitalisoimaan 3. Solmi kumppanuuksia 4. Hyödynnä alustoja 5. Jalosta tietoa 6. Turvaa tieto 7. Mahdollista säädöksillä Turvaa tietoa Tietotekniikan kehitys, uudet teknologiat Mahdollista säädöksillä Hyvän hallinnon ja kyvykkyyksien tärkeydestä digitalisaatiossa -puheenvuoro

Tarvittavia ja kehitettäviä kyvykkyyksiä Johda muutos Asiakastarve Palvelumuotoilu Rohkeus uudistaa Opi digitalisoimaan Innovointi IT-osaaminen Riskinotto Solmi kumppanuuksia Hankinnat Arvoketjut Hyödynnä alustoja Käyttökokemus Joustavuus Kustannustehokkuus

Tarvittavia ja kehitettäviä kyvykkyyksiä Jalosta tietoa Koko elinkaari Päätöksenteko Sisällön määrittely Kysy vain kerran Turvaa tieto Tietosuoja Luottamuksellisuus Eheys Saatavuus Mahdollista säädöksillä Yksilön perusoikeudet Normien purku Laillisuusperiaate Yleislainsäädäntönä

Arkkitehtuuriperiaatteet

Arkkitehtuuriperiaatteet Periaate Tiivistelmä Kokonaisarkkitehtuurin avulla toteutetaan parempia päätöksiä, ratkaisuja ja palveluja Kokonaisarkkitehtuuri parantaa päätöksenteon perusteluja, ratkaisujen yhteentoimivuutta, kehittämisen nopeutta ja sen avulla voidaan toteuttaa luontevia palvelukokonaisuuksia. Kokonaisarkkitehtuurin avulla palvelut tuottavat laajasti arvoa asiakkaalle Kokonaisarkkitehtuurin avulla voidaan tuottaa palveluja, jotka tuovat mitattavaa arvoa kansalaisille, yrityksille, julkisen hallinnon työntekijöille, kumppaneille sekä koko yhteiskunnalle. Arkkitehtuuri tunnistaa mahdollisuuksia ja mahdollistaa uudistumisen, sopeutumisen ja laajentumisen Kokonaisarkkitehtuurin avulla voidaan tunnistaa kyvykkyyksiä, joita voidaan yhdistää sujuvasti uusiin palveluihin ja palvelutarpeisiin. Uusissa ratkaisuissa hyödynnetään kattavasti yhteisiä palveluja ja ratkaisuja Kansalliseen ja paikallisiin arkkitehtuureihin toteutettavat palvelut ovat hyvin määriteltyjä ja ne ovat uusien palvelujen käytettävissä täysimääräisesti. Päällekkäisten palvelujen ja ratkaisujen toteuttamista vältetään. Arkkitehtuuri edistää julkisen hallinnon ja palvelujen avoimuutta Arkkitehtuurin keskeisenä elementtinä on kattava ja laajamittainen avoimuuden periaate. Kaikissa palveluissa varaudutaan avoimen hallinnon tarpeisiin – tietosuojamääräysten puitteissa.

Arkkitehtuuriperiaatteet Periaate Tiivistelmä Arkkitehtuuri on yksinkertainen ja ymmärrettävä Arkkitehtuuri koostuu luontevista osista – sekä toiminnallisesti, tietonäkökulmasta että tietojärjestelmäpalveluissa. Arkkitehtuurikokonaisuus on helppo ymmärtää ja hyödyntää. Arkkitehtuuri on kustannustehokas Arkkitehtuurissa kiinnitetään huomiota kokonaisuuden elinkaarikustannuksiin. Kustannustehokkuutta vaalitaan päällekkäisyyksien välttämisellä ja toteutus- ja ylläpitokustannuksista huolehtimalla. Arkkitehtuurissa vältetään tarpeettomia tai vähäarvoisia komponentteja ja toimintoja. Arkkitehtuuri varmistaa sujuvat ja yhteentoimivat prosessit Toimintaprosessien läpivirtausta voidaan nopeuttaa ja automatisoida sekä yhtenäistää kokonaisarkkitehtuurin avulla. Tietoa tuotetaan ja käytetään yhteisesti Tuotettua tietoa ja tietovarantoja hallitaan huolellisesti ja koottu tieto on eri toimintojen ja tahojen hyödynnettävissä luontevissa palveluprosesseissa tiedon käyttöehtojen puitteissa. Julkinen hallinto ei kerää samaa tietoa asiakkailta monta kertaa. Arkkitehtuuri varmistaa turvallisen käytön ja varautuu poikkeustilanteisiin Arkkitehtuuri varmistaa palvelujen turvallisen saatavuuden. Arkkitehtuuri varmistaa kriittiset palvelut myös poikkeustilanteissa ja on resilientti erilaisille vika- ja häirintätilanteille.

Säädökset ja linjaukset

Velvoittavuus ja ohjeistus

Säädöksiä ja sidoksia Keskeisiä lakeja Laki viranomaisen toiminnan julkisuudesta 621/199 4 Laki julkisen hallinnon tietohallinnon ohjauksesta (634/2011) Laki hallinnon yhteisistä sähköisen asioinnin tukipalveluista 571/2016 Henkilötietolaki 523/1999 Laki valtion yhteisten tieto- ja viestintäteknisten palvelujen järjestämisestä 1226/2013 Julkisen hallinnon verkkosivujen saavutettavuutta koskeva direktiivi Valtioneuvoston asetus tietoturvallisuudesta valtionhallinnossa 681/2010

Hallintamalli

Arkkitehtuuriohjaus ja jatkuva kehittäminen

JHKA organisointi ja roolit

Arkkitehtuurivastaavien sidokset

Ekosysteemimalli

Ekosysteemimalli

Erityyppiset ekosysteemit Alustaekosysteemit Innovaatioekosysteemit Kiinnostusekosysteemit Kyvykkyysekosysteemit Teknologiset ekosysteemit

Tietoarkkitehtuuri ja rekisterit

Julkisen hallinnon tietovarantoja Maksuttomuus/ maksullisuus Tietoturvallisuus /tietosuoja Toimintaympäristö- tietovaranto Tilannekuvan tietovaranto Ennakoinnin tietovaranto Yhteiskunnan tilaa kuvaava tietovaranto Seurannan ja valvonnan tietovaranto Päätöstietovaranto Kuulemisen tietovaranto Vaikuttavuuden arvioinnin tietovaranto Terveydenhuollon tietovaranto Sosiaalihuollon tietovaranto Etuustietovarannot Verotustietovaranto Eläketietovaranto Työvoimatietovaranto Vakuutustietovaranto Tavaratietovaranto Tuonti- ja vienti-tietovaranto Maaseutuelinkeino-hallinnon tietovaranto Puolustusvoimien tietovarannot Oikeusratkaisujen tietovaranto Rikollisuuden torjunnan tietovarannot Rikosrekisteri tietovarantona Säätietovaranto Luonnonvara- ja ympäristötietovaranto Kulkuneuvo- tietovaranto Liikennetietovaranto EU-tietoaineistojen tietovaranto Arvo-osuusjär- jestelmän tietovaranto Potilastietovaranto Kulttuurisisältöjen tietovaranto Tutkimusaineistojen tietovaranto Tutkimustietovaranto Oppimateriaalien tietovaranto Kansainvälisen osallistumisen tietovaranto Rakennetun ympäristön ja asumisen tietovarannot Tietoturvaohjeistukset tietovarantona Kansallinen osaamisen pääoman tietovaranto Metatietovarannot Talous-, tulos- ja henkilöstötietovaranto Säädöstietovaranto Tilastotietovaranto Uutistietovaranto Tapahtumatietovaranto Palvelunjärjestäjien ja -tuottajien tietovaranto Palvelukuvausten tietovaranto Toimilupia koskevat tietovarannot Ammattihenkilöitä koskevat tietovarannot Toimipaikka- tietovaranto Julkishallinnon organi-saatiot tietovarantona Julkishallinnon datakatalogit Julkisten hankintojen tietovaranto Tietojärjestelmiä koskevat tietovarannot Sopimustietovaranto Julkishallinnon hanketietovaranto Henkilö-tietovaranto Maasto-tietovaranto Tie- ja katu-verkkotietovaranto Muut paikkatieto-varannot Kiinteistö-tietovaranto Rakennus- ja huoneisto-tietovaranto Yritys- ja yhteisö-tietovaranto Julkisuus/salassapito /käyttöoikeudet Löytyvyys/saatavuus /käytettävyys

Yhteiset palvelut

Mitä puuttuu?

Miten JHKA:ta laajennetaan seuraavaksi? Julkisen hallinnon kokonaisarkkitehtuuri - rakenteet ja hallinta 1: KA-menetelmä, JHS 179 2: KA-välineet 3: JHKA-hallintamalli 4: JHKA-kypsyystasomalli Julkisten palvelujen arkkitehtuuri - sisältö Periaatetaso 5: Rajaukset ja tarkoitus 6: Säädökset ja sidokset 7: Visio ja strategia 8: Arkkitehtuuri-periaatteet 2.0 Valtionhallinnon arkkitehtuuri Kuvaukset ja määritykset 9: Julkisen hallinnon yhteinen palvelukartta 10: Ekosysteemimalli 11: Tietoarkkiteh-tuurin suunnittelu Maakuntien arkkitehtuuri 12: Nykytila , linjaukset ja viitearkkitehtuurit 13: Alustat ja ekosysteemit 14: Tietovarannot ja rekisterit Kuntien arkkitehtuuri 15: JHKA-kehittämispolku

Työpajatyöskently

Ryhmätyö OPERA / Tuplatiimi - metodilla Ensin pari minuuttia aiheen pohdintaa yksin Sitten keskustelua pareittain ja yhteinen ajatusten ja ehdotusten kirjaus Huom! Ajatukset kirjataan 1 per lappu Seuraavaksi parikeskustelussa syntyneiden ajatusten esittely koko ryhmälle Ei kritiikkiä tässä vaiheessa Lopuksi ryhmänä valitaan tärkeimmät ideat

Palaute JHKA 2.0 dokumentaatioon Mikä on hyvää, hyödyllistä ja käyttökelpoista? Mitä pitää parantaa ja muuttaa? Mitä voi jättää pois?

Mitä puuttuu? Mistä aiheista tarvitaan lisää sisältöä? Mitä dokumentteja puuttuu? Mitä dokumenteistä puuttuu?

Jari Kallela neuvotteleva virkamies Puh. 0295 16001 (vaihde) Lisätieto: etunimi.sukunimi@vm.fi www.vm.fi Valtiovarainministeriön viestintä vm-viestinta@vm.fi Mediapalvelunumero (arkisin 8–16) 02955 30500