Sote-uudistuksen nykyvaihe

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
1 Sote-uudistuksen lainsäädäntö ja toimeenpano Muutosjohtaja Sinikka Salo, STM Satakunta
Advertisements

Ohjaus ja yhteistyö -kori Tilannekatsaus Maritta Korhonen / Minna Saario.
Alueverkoston ohjelma Nuorten Ystävien tervehdys, pääsihteeri Arja Sutela Järjestöjen mahdollisuudet Oulun kaupungin kuntalaislähtöisen kaupunkikehittämisen.
Yrittäjien malli sote- ja maakuntauudistukseen Esittäjä + päivämäärä.
Terveyden edistämisen asiantuntemus sote –uudistuksessa. Kuntajohdon kysely ja TEAviisari Terve Kunta –verkostotapaaminen Helsinki Osastojohtaja.
Innovatiiviset hankinnat vauhdittamaan SOTE-kehitystä Kansliapäällikkö Päivi Sillanaukee STM, Meritulli.
Palveluntuottajajärjestöjen rooli tulevaisuudessa SOSTE
Valtakunnalliset linjaukset Mitä tavoitellaan ja miksi Lait ja asetukset Järjestäminen ja tuottaminen Konsernikuvaus Rahoitus ja omaisuus Valtakunnallinen.
Kanta-Hämeen Sote III Ajankohtaiskatsaus Kanta-Hämeen alueverkosto Jukka Lindberg Projektipäällikkö Hämeen liitto Hämäläisten hyväksi – Hämeen.
HYVINVOINNIN PALVELUTARJOTIN Kuva: Esko Pääskylä Kotiin tilattavat palvelut kaiken ikäisille Hyvinvoinnin.
Alueverkoston ohjelma Rovaniemen Järjestötalon esittely, Suvimaria Saarenpää Sote-uudistus Lapissa, Sanna Hiltunen Sote-uudistuksen valtakunnallinen.
Kuntien parhaat palvelukäytännöt Hyvä Suomi
Kansalaisten näkemykset sote-uudistuksesta ja valinnanvapaudesta
Yhteistyösopimuksen laadinta
Sosiaali- ja terveydenhuolto viidelle sote-alueelle
Kunta- ja sote -uudistus hyvinvoinnin ja terveyden edistäjänä
Maakuntauudistuksen valmistelu TEM:ssä
POTKA Johtaja Anne Knaapi
Soitesta uuteen maakuntaan Sote-näkökulma maakuntauudistukseen
Julkisten palvelujen tuotannon yksityistäminen
Tuhat uutta työpaikkaa Pohjois-Karjalan Työvoima- ja yrityspalvelujen alueellinen kokeilu Pohjois-Karjalan ELY-keskus.
Lainvalmistelua taustoittava kokous, STM
Matkalla Meijän maakuntaan Maakuntavaltuusto
Maakuntauudistus Pohjois-Karjalassa
Sote-uudistuksen tilannekatsaus
Ajankohtaista sote-uudistuksesta ja valinnanvapaudesta
Maakunta- ja sote-uudistus Ministerin tilannekatsaus
Pirkanmaan sote- ja maakunta uudistuksen valmisteluun osallistuvat järjestötoimijat Toimijoiden yhteistyö ja verkostoituminen (kolmas tapaaminen)
Sote- ja aluehallintouudistus sekä itsehallintoalueiden perustaminen
Ajankohtaista maakuntauudistuksesta ja sotesta
SOTE-ohjaus ja lainsäädäntö – valmistelun tilanne ja suuntalinjat
Kuntauudistushankkeiden tilannekatsaus ja aikataulu
Sote- ja maakuntauudistus
Sote- ja maakuntauudistus
9/18/2018 Alustavat ehdotukset sote- ja maakunta-uudistuksen lainsäädännöksi
Maakunnille siirtyvät tehtävät ja henkilötyövuodet
Mitä sote-uudistus tarkoittaa minulle
Sote-uudistus - mikä muuttuu? Kirsi Varhila STM
Oma tupa, oma lupa - Kotona asuvan ikääntyvän itsemääräämisoikeuden tukeminen palveluilla Keski-Suomen hankesuunnitelma vanhuslain toimeenpanoon varattuun.
Ajankohtaisia valinnanvapaudesta
Maakuntakierros -ETELÄ-SAVO UUDISTUKSENMYLLERRYKSESSÄ?
Ajankohtaista Lapin TE-palveluissa Kuntainfo
Maakuntahallituksen puheenjohtaja
Sosiaalihuollon ammattihenkilöiden valvontaa 1. 3
Maakunnille siirtyvät tehtävät ja henkilötyövuodet
Sote-ratkaisu ja terveydenhuollon palveluvalikoima
Sote- ja maakuntauudistus
Valmistelutilanne : henkilöstösiirrot ja liikkeen luovutus sote- ja maakuntauudistuksessa koskien muutosta
Sote- ja maakuntauudistus
Jyväskylän kaupungin valinnanvapauskokeilu ja sen laajennus
Ehdotus: sote-viestinnän strategiset painotukset 2017
Alueellinen yhteistyö hyvinvoinnin ja terveyden edistämisessä
Maakunta- ja sote-uudistus - ajankohtaiskatsaus
Osallisuus maakunnissa ja niiden valmistelussa
Lainsäädäntö Valtion lupa- ja valvontaviraston on tarkoitus aloittaa toimintansa alkaen. Ehdotus Valtion lupa- ja valvontaviraston perustamisesta.
Päijät-Hämeen maakunta- ja sote-uudistus
Ohjaus ja yhteistyö: toimeenpanosuunnitelman tilanneraportti Maritta Korhonen (puheenjohtaja) Minna Saario (sihteeri)
Maakunta- ja sote-uudistus Ministerin tilannekatsaus
Sote-uudistuksen toimeenpano
Valtakunnallisen valmistelun tilanne järjestönäkökulmasta
Pohjois-Karjalan maakunta- ja soteuudistus
SDP:n linjaukset sote-valmisteluun
Kys. 8. Maakunnan talouden ohjaus perustuu erityisesti maakuntalakiin ja maakuntien rahoituslakiin. Ohjaavatko maakuntien rahoitusmalli ja maakuntalain.
Museolain ja museoiden rahoituksen uudistus
PoSoTellen kohti tulevaisuutta
Kuntoutusuudistus - miten tästä eteenpäin
Sote- ja maakuntauudistus
Ajankohtaiskatsaus kasvupalveluihin
-Yksi kuntamuoto: KUNTA
Koulutuskiertue Suomen Sotaveteraaniliitto, Leena Seppälä.
Esityksen transkriptio:

Sote-uudistuksen nykyvaihe Virpi Kölhi 31.10.2016

Sote- ja maakuntauudistus 10/17/2017 Integraatio Sosiaali- ja terveyspalvelut yhteensovitetaan asiakas-keskeisiksi kokonaisuuksiksi Kilpailulla tarjontaa ja kustannus-tehokkuutta Julkiset, yksityiset ja järjestötuottajat > Ihmisten hyvinvointi- ja terveyserot vähenevät > Asiakaskeskeiset, kustannustehokkaat ja vaikuttavat palvelut > Julkisen sektorin kestävyysvaje supistuu 3 mrd euroa vuoteen 2029 Valinnan-vapaus Asiakas valitsee hyväksytyistä palvelun tarjoajista Rahoitus-uudistus Monikanavainen rahoitus yksin- kertaistetaan Maakuntauudistus Uudet monialaiset maakunnat

10/17/2017 Aikataulu 2016 2017 2018 2019 Sote-uudistuksen ja maakuntien perustamisen lakiluonnokset lausunnolle 8/2016, esitys eduskunnalle 12/2016 Maakunta-uudistuksen hallituksen esitys keväällä 2017 Väliaikaishallinto alkaa valmistella toiminnan käynnistämistä 1.7.2017 alkaen Ensimmäiset maakuntavaalit tammikuussa 2018 presidentin vaalien yhteydessä Sosiaali- ja terveyden-huollon järjestäminen siirtyy uusille maakunnille 1.1.2019 Valinnanvapautta ja monikanavarahoituksen yksinkertaistamista koskevat lakiluonnokset lausunnolle 11/2016 ja esitys eduskunnalle 2/2017 Valinnan-vapauteen ja monikanava-rahoitukseen liittyvät lait voimaan 1.1.2019. Mahdollinen siirtymäaika.

Valmisteltava lainsäädäntö 10/17/2017 § Valmisteltava lainsäädäntö Tähän mennessä v. 2016 valmistellut lakiluonnokset: - sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämislaki - järjestämislain ja maakuntalain voimaanpanolaki - maakuntalaki (perussäädös itsehallintoalueista) - maakuntajakolaki - maakuntien rahoituslaki (valtionrahoitus maakunnille) - uusi kunnan peruspalveluiden valtionosuuslaki - tuloverolain ja muun verolainsäädännön muutokset - vaalilain ja vaalirahoituslain sekä hallintolain, julkisuuslain, kielilain yms. hallinto-oikeudellisen ja informaatio-oikeudellisen yleislainsäädännön muutokset - viranhaltijoita, virka- ja työehtosopimusjärjestelmää sekä eläkejärjestelmää koskevat muutokset (henkilöstö) Tähän pykälä-kuvaikoni ja tekstit värilaatikoihin (vrt. maakuntauudistuksen diasetti) Myöhemmin 2016-2017 valmistellaan: maakuntauudistukseen liittyvä muu lainsäädäntö valinnanvapaus- ja monikanavarahoituslainsäädäntö

Tärkeimmät ehdotukset Maakunta vastaa siitä, että palvelut ovat yhteen sovitettuja kokonaisuuksia ja ne toteutetaan väestön tarpeiden mukaan lähellä asiakkaita. Maakunnan palvelulaitos tuottaa asukkaille julkiset sosiaali- ja terveyspalvelut myös silloin, jos niitä ei ole muuten saatavilla. Maakunnalla on palvelujen yhtiöittämisvelvollisuus silloin, kun maakunta hoitaa sote-tehtäviä kilpailutilanteessa markkinoilla tai palvelut ovat asiakkaan laajan valinnanvapauden piirissä. Maakunnan palveluja voivat tuottaa julkiset, yksityiset ja kolmannen sektorin toimijat. Maakunta vastaa siitä, että palveluista muodostuu asiakkaille sujuvat kokonaisuudet ja palvelu- ja hoitoketjut. Valtion ohjausta sosiaali- ja terveydenhuollossa vahvistetaan. Asiakkaan valinnanvapaus on jatkossa pääsääntö perustasolla ja soveltuvin osin käytössä erikoistason sosiaali- ja terveyspalveluissa. Kunnat eivät enää järjestää tai rahoita sosiaali- ja terveyspalveluja. Kuntien tehtävänä on edelleen edistää hyvin- vointia ja terveyttä. Maakunnan omasta palvelujen tuotannosta vastaa maakunnan palvelulaitos, jonka viranhaltijat voivat tehdä viranomaispäätöksiä ja käyttää julkista valtaa.

Asiakkaan valinnanvapaus Hallituksen linjaus jatkovalmistelulle 29.6.2016 Valinnanvapaus on pääsääntö perustasolla ja soveltuvin osin käytössä erikoistason sosiaali- ja terveyspalveluissa. Asiakas voi valita julkisen, yksityisen tai kolmannen sektorin tuottajan. Suomalaisen valinnanvapausmallin lähtökohtana ovat ihmisten erilaiset palvelutarpeet. Erikokoisten yritysten mahdollisuudet tarjota palveluja turvataan. Maakuntien erilainen palvelutarjonta otetaan huomioon. 17.10.2017 Tiina Pesonen

Valinnanvapauden edellytykset sote- järjestämislain luonnoksessa Maakunta vastaa sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä Maakunnan on omassa toiminnassaan erotettava järjestäminen ja tuottaminen Maakunnan omasta palvelutuotannosta vastaa maakunnan palvelulaitos Maakunnan on yhtiöitettävä se osa palvelutuotantoa, joka on valinnanvapauden piirissä -> maakunnan palvelulaitoksen omistama yhtiö Maakunta tekee sopimuksen valinnanvapauden piirissä olevien palvelutuottajien kanssa tuotettavista palveluista ja korvauksista 17.10.2017 Tiina Pesonen

Mallien jatkovalmistelu Asiakkaiden erilaiset tarpeet ja valinnanvapaus - rajattu, pitkäkestoinen ja runsas Perustuslainmukaisuus ja julkisen vallan käyttö Rahoituksen reunaehdot Palvelutuotanto ja markkinoiden toimivuus Hallittu eteneminen Valinnanvapausjärjestelmän lisäksi maakunnan omat ostopalvelut, maksusitoumukset 17.10.2017 Tiina Pesonen

Yhtiöittäminen EU-valtiontukisäännöksiä sovelletaan vain taloudelliseen toimintaan hallituksen linjauksen ja EU-valtiontukisäännösten perusteella maakunnan on yhtiöitettävä sellainen oma palvelutuotantonsa, joka on valinnanvapausjärjestelmän piirissä oleva 17.10.2017 Tiina Pesonen

Maakunnan palvelulaitos ja yhtiö 10/17/2017 Maakunnan palvelulaitos ja yhtiö Maakunta voi tuottaa palvelut itse, yhteistoiminnassa muiden maakuntien kanssa tai ostopalveluina. Maakunnan palvelulaitos vastaa maakunnan omasta palvelujen tuotannosta (ei markkinoilla) viranhaltijat voivat tehdä viranomais-päätöksiä ja käyttää julkista valtaa. tuottaa asukkaille sote-palvelut myös silloin, jos niitä ei ole muuten saatavilla. voi tuottaa myös muita maakunnan tehtäviin liittyviä palveluja. Maakunnan yhtiö Maakunnalla on palvelujen yhtiöittämisvelvollisuus silloin, kun maakunta hoitaa sote-tehtäviä kilpailutilanteessa markkinoilla tai palvelut ovat asiakkaan valinnanvapauden piirissä. Palvelun tuottajana voi toimia maakunnan palvelulaitos, osakeyhtiö, yhteisö, yhdistys, osuuskunta, säätiö ja itsenäinen ammatinharjoittaja.

Julkisen vallan käyttäminen ja merkittävä julkisen vallan käyttäminen Julkinen hallintotehtävä (sisältää julkisen vallan käyttöä tai viranomaiselle kuuluvaa vastuuta/selvitys- tai toimintavelvollisuutta) Perustuslain 124 §: Julkinen hallintotehtävä voidaan antaa muulle kuin viranomaiselle vain lailla tai lain nojalla, jos se on tarpeen tehtävän tarkoituksenmukaiseksi hoitamiseksi eikä vaaranna perusoikeuksia, oikeusturvaa tai muita hyvän hallinnon vaatimuksia. Merkittävää julkisen vallan käyttöä sisältäviä tehtäviä voidaan kuitenkin antaa vain viranomaiselle. 17.10.2017

Aikatauluja sote-järjestämislaki ja sote-palvelujen tuottamista koskevat luonnokset lausunnolla; määräaika päättyy 9.11. HE valinnanvapaudesta lausuntokierrokselle marraskuun lopussa; eduskuntaan keväällä 2017 sote-rakenneuudistuksen johdosta tarkistettava sosiaali- ja terveydenhuollon ns. substanssilainsäädäntö kokonaisuudessaan 17.10.2017