Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

SOTE-ohjaus ja lainsäädäntö – valmistelun tilanne ja suuntalinjat

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "SOTE-ohjaus ja lainsäädäntö – valmistelun tilanne ja suuntalinjat"— Esityksen transkriptio:

1 SOTE-ohjaus ja lainsäädäntö – valmistelun tilanne ja suuntalinjat
Maritta Korhonen Kehittämispäällikkö, STM Terveydenhuollon ATK-päivät, Tiedolla johtamisen miniseminaari Lahti

2 Sote- ja aluehallintouudistuksen valmisteluorganisaatio 25.1.2016
Reformiministerityöryhmä Virkamies-ohjausryhmä Järjestämisen edellytyksen ja aluejako- ryhmä Itsehallinto-alueryhmä Projektiryhmä pj. Tuomas Pöysti Rahoitus ja resurssiohjaus- ryhmä Parlamentaarinen seurantaryhmä Asiantuntijaryhmä Järjestämis- ja voimaanpano-ryhmä Ohjaus, rahoitus ja kehittä-minen Valtion-osuus-ryhmä Vaikutta- vuus ja kustan-nustieto Vero- ryhmä Omaisuus-järjestelyt Digitali-saatio, ICT ja tieto-hallinto Henkilös-tö Palvelu-tuotanto- ryhmä Valinnanvapaus- ja rahoitus- selvitysryhmä Eläkeryhmä

3 Sote-uudistuksen Digitalisaatio, ICT-palvelut ja tietohallinto -ryhmä
Tehtävänä on valmistella ehdotus sosiaali- ja terveydenhuollon tietohallinnon ohjauksesta sekä kansallisella että alueellisella tasolla. Ryhmän tehtävänä on laatia ehdotukset siitä, miten erityisesti sosiaali- ja terveydenhuollon ICT-palvelujen integraatio toteutetaan uudistuksessa ja miten jo ennakkoon varmistetaan se, että vireillä olevat hankinnat tukevat uudistusta. Lisäksi ryhmän tehtävänä on valmistella ehdotukset itsehallintoalueiden sosiaali- ja terveydenhuollon ICT-toimintaan liittyviksi yhteishankintajärjestelmäksi ja yhteistyön Kelan ja muiden toimijoiden kanssa toimintamalleiksi. Puheenjohtaja kehittämispäällikkö Maritta Korhonen, STM

4 Maakuntadigi-ryhmä Ryhmän tehtävänä on valmistella hallituksen linjauspäätöksen mukaan maakunnille siirtyviä tehtäviä koskien ehdotukset maakuntien tietohallinnon kansallisesta ohjauksesta; yhteisistä tietojärjestelmistä sekä näiden omistajuus- ja kehittämismallista; ICT-palveluiden integraatiosta maakuntien välillä; ICT-palveluiden integraatiosta maakunta-valtio –suhteessa; määritellä ehdotustensa mukaisten ratkaisujen rajapinnat ja riippuvuussuhteet suhteessa soten digitalisaatio, ICT-palvelut ja tietohallinto –ryhmään Puheenjohtaja valtiosihteeri Olli-Pekka Heinonen, valtioneuvoston kanslia

5 Sote-järjestämisuudistuksessa valmisteltava lainsäädäntö
Touko-kesäkuuhun 2016 mennessä valmisteltavat lakiluonnokset: sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämislaki järjestämislain ja maakuntalain voimaanpanolaki (mm. omaisuusjärjestelyt) maakuntalaki (perussäädös itsehallintoalueista) maakuntien valtionosuuslaki (valtionrahoitus maakunnille) uusi kunnan peruspalveluiden valtionosuuslaki tuloverolain ja muun verolainsäädännön muutokset valtiontalouden tarkastusvirastosta annetun lain, vaalilain ja vaalirahoituslain sekä hallintolain, julkisuuslain, kielilain, arkistolain, tietohallintolain yms. hallinto-oikeudellisen ja informaatio-oikeudellisen yleislainsäädännön muutokset viranhaltijoita sekä virka- ja työehtosopimusjärjestelmää sekä eläkejärjestelmää henkilöstösiirtojen johdosta koskevat muutokset Luettelo voi vielä osin elää. Linjattu käytettäväksi maakunta -termiä

6 Muu liittyvä lainsäädännön muutosvalmistelu
Laki yksityisistä sosiaali- ja terveyspalveluista Laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen sähköisestä käsittelystä (159/2007) Sosiaali- ja terveydenhuollon asiakas- ja potilastiedon toissijaista käyttöä valmisteleva työryhmä

7 Sosiaali- ja terveydenhuollon asiakas- ja potilastiedon toissijaista käyttöä koskevaa lainsäädäntöä valmisteleva työryhmä Tavoitteena: Tietoa voidaan hyödyntää henkilökohtaisessa hyvinvoinnissa ja elämässä pärjäämisessä, potilas- ja asiakastyössä, sosiaali- ja terveydenhuollon johtamisessa ja valvonnassa sekä tutkimuksessa Tietoaineistojen on tarkoitus tukea myös innovaatio- sekä elinkeinotoimintaa. Ryhmän tehtävänä on valmistella luonnos hallituksen esitykseksi sosiaali- ja terveydenhuollon asiakas- ja potilastiedon toissijaista käyttöä koskevasta lainsäädännöstä ja Valmistella ehdotus tarvittavista muista jatkotoimenpiteistä. Toimikausi:

8 Sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen sähköistä käsittelyä koskevan lainsäädännön uudistamista valmisteleva työryhmä 1) laatia luonnos hallituksen esitykseksi sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen sähköisestä käsittelystä annetun lain muuttamisesta siten, että lakiin lisätään sosiaalihuollon kansallisia tietojärjestelmäpalveluita koskevat säännökset sekä sosiaali- ja terveydenhuollon asiakas- ja potilastietojen yhteiskäyttöä koskevat säännökset 2) arvioida potilas- ja asiakasasiakirjoja koskevan nykyisen lainsäädännön eroavaisuuksia sekä tehdä jatkosuunnitelma lainsäädännön yhtenäistämiseksi Työryhmän määräaika

9 Yksityisen sektorin lainsäädännön uudistaminen
Yksityisen sosiaali- ja terveydenhuollon lainsäädännön työryhmän rekisterialatyöryhmä Rekisterialatyöryhmän tehtävänä on: 1) Selvittää, arvioida ja tehdä esitys asiakas- ja potilasrekistereihin liittyvän lainsäädännön selventämiseksi. 2) Selvittää, arvioida ja tehdä esitys yksityisten sosiaali- ja terveyspalvelujen rekistereistä lupa- ja valvontaviranomaisten työkaluina. 3) Selvittää, arvioida ja tehdä esitys eri viranomaisten työnjakoon ja toimivaltaan liittyvän sääntelyn selventämiseksi viranomaisten rekistereiden osalta (ml. rekistereihin liittyvät maksut). Valmistelussa on otettava huomioon valmistelun kannalta keskeinen muu lainsäädäntö.

10 Sote-uudistus - toiminnallinen muutos
Ihminen ja vaikuttavuus keskiössä Asiakaskeisyys integraatiossa asiakkailla mahdollisuus saada oikeita, tarpeisiin vaikuttavia palveluita oikea-aikaisesti asiakkaan saama palvelu on sujuva kokonaisuus palvelussa yhdistetään asiakkaan tarpeiden mukaisesti joustavasti erilaisia sosiaali- ja terveyspalveluiden keinoja, toimenpiteitä ja osaamisia. palvelu- ja hoitoketjuja johdetaan kokonaisuutena ja asiakastieto siirtyy sujuvasti toimijoiden välillä. palveluketjut ovat useisiin eri tuottajiin perustuvassa kokonaisuudessa välttämättä organisaatiorajat ylittäviä.

11

12 Muutamia sanoja sote-muutoksesta
Rakenteiden muutos Valinnanvapaus Tiedon määrä - tiedon hyödyntäminen Johtaminen, arviointi Kohtaaminen Asiantuntija, ammattilainen, asiakas, potilas Palveluiden / hoidon tason turvaaminen ja parantaminen Säästöt

13 Integraatio Järjestämisen integraatio Rahoituksen integraatio
9/17/2018 Integraatio Järjestämisen integraatio Rahoituksen integraatio Palveluketjujen integraatio asiakastason integraatio palvelujen yhteensovittaminen Tuotannollinen integraatio verkostomainen rakenne Tiedon integraatio, tiedolla integraatio, tiedolla johtaminen

14 Sote-ICT ja digitalisaatio
Tavoitteena toiminnan muutos -> parempi palvelujen saatavuus ja yhdenvertaisuus Digitalisaatio on toiminnan muutoksen väline Digitalisaation avulla palveluita uusilla tavoilla ja prosesseja tehokkaammaksi Kansalaisten mahdollisuudet itse ylläpitää hyvinvointiaan, toimintakykyään ja terveyttään sähköisillä palveluilla Ammattilaisilla käytössä työtä tukevat tietojärjestelmät ja digitaaliset palvelut Palvelujärjestelmän toimivuus edellyttää ICT-ratkaisuja, joilla asiakkaiden tietoja voidaan käyttää organisaatio-ja aluerajoista riippumattomasti Sote-tiedonhallinnan ja ICT-ratkaisujen suunnittelu ja ohjaus kokonaisuutena Vahvempi kansallinen ohjaus ja maakuntien välinen yhteistyö tiedonhallinnassa

15 Sote-muutos ja ICT Muutoksen johtaminen Tietohallinnon ohjaus
Yhteistyö Vaikuttavuus Uusien palvelujen kehittäminen Tuottavuus Laatu Uusien palvelujen käyttöönotto Säästöt Minimitavoite Toiminnassa tarvittavat ICT-palvelut Toiminnan jatkuvuuden turvaaminen Minimitavoite: Toiminnan jatkuvuuden turvaaminen (maakunnan toiminnassa tarvittavien ICT-palvelujen järjestäminen) Maakuntien tietohallinnon organisoituminen niin, että se voi ottaa vastuun ICT-palvelujen järjestämisestä uudistuksen aikataulussa Muut tavoitteet: Säästöt (päällekkäisyyksien poistaminen, uusien palvelujen käyttöönotto) Laatu (uusien palvelujen käyttöönotto ja kehittäminen) Tuottavuus (uusien palvelujen käyttöönotto ja kehittäminen, ”palveluiden täydellinen integraatio”)

16 Tietohallinnon ohjausvalmistelun tilanne
Reformiministeriryhmän linjaukset 01/2016: Lähtökohtana vahva ICT-toiminnan valtionohjaus Ohjaus perustuisi neuvottelumenettelyyn (vrt. nykyinen kuntalaki) Tavoitteena myös ohjausrakenteiden selkeyttäminen Selvitys Maakunta- ja sote-uudistuksen tietohallinnon ohjauksesta valmistui 03/2016 Selvityshenkilöt: Tommi Oikarinen ja Antti Larsio Ehdotukset ohjausmallista ja -prosessista sekä ohjauksen organisoinnista Sääntelyehdotukset: maakuntalaki, sote-järjestämislaki ja tietohallintolaki Ohjausmalliin liittyvä jatkovalmistelu Ohjausmalliin ja sääntelyyn liittyvä valmistelu käynnissä (SoteDigi-ryhmä) Muutostukeen ja kehittämisrahoitukseen liittyvä linjausvalmistelu käynnissä Maakuntauudistuksen (kokonaisuus ja ”muu kuin sote”) organisoituminen alkanut Hallituksen 5.4. linjausten vaikutuksia ohjausmalliin tarkennetaan

17 Erityiskysymyksiä sote-tietohallinnon ohjauksen näkökulmasta (Lähde: Kuntaliitto K. Vainio)
Järjestäjän ja tuottajan erottamiseen liittyvän linjaukset aikaansaavat tarpeen tarkentaa järjestäjän ja tuottajien välistä vastuunjakoa tietohallintoa ja ICT-ratkaisuja koskevien tehtävien hoitamisessa Julkisen järjestäjän ja palveluiden tuottajan erottaminen sekä eri tuottajien (yksityinen/julkinen/kolmas) tasavertaisen aseman varmistamiseen Selkeitä järjestäjälle kuuluvia tietohallintotehtäviä (yhteistyössä yhteistyöalueella muiden maakuntien kanssa) Kokonaisarkkitehtuuri Rekisterinpito Käyttöoikeuksien määrittäminen ja ohjeistaminen Käytön seuranta ja valvonta Tuottajilta edellytettävät tietojärjestelmävaatimukset (suuri osa suoraan lainsäädännöstä) Kehittämistyön koordinointi / tukeminen; ml. palvelurakenteen/-integraation ja ICT:n yhteensovittaminen Järjestämistehtävän hoitamisessa tarvittavat ratkaisut (ml. Tiedolla johtaminen)

18 Maakunta ja sote uudistus: ICT tavoitteita ja muutostoimenpiteitä (Lähde: Pekka Kantola / ICT-palvelukeskusselvitys) Valmistelu / projektivaihe Väliaikaishallinto Maakuntahallinto, siirtymäaika Maakuntahallinto, toiminnallisen uudistuksen hyödyntäminen 2016 2019 2021 2023 2026 Hyötytavoitteet / BSC Hyvinvointi ja terveyserot kaventuneet - 3 Mrd / <+0,9%/v Palvelujen tasavertainen saatavuus turvattu Talous & Prosessit & Hlöstö Vaikuttavu us ICT strategiset tavoitteet Uudet digitaaliset toimintatavat laajasti käytössä max uudistushyödyn tuoneet digi-inv. tehty hallituilla riskeillä ICT-hallinnan kypsyysarvio Uusien palvelujen kehittäminen Uusien palvelujen kehittäminen/ Kehityssalkku - Digitalisoinnin ja tiedon hyödyntäminen - UNA Asiakaslähtöiset toimintamallit Tiedon integraatio Ohjaus Tuottavuus Omaisuus ja rahoitus Hlöstö Tietojärjestelmät 130x300 = ? Työasemat ? Kehittämisprojektit Tietovarannot Konesalit 1000? Uusien palvelujen käyttöönotto Uusien palvelujen käyttöönotot / Projektisalkku - PSOP, KANTA/-SA, KAPA, ODA, APOTTI, UNA… - asiakas- ja potilastietojärjestelmien konsolidointi- ja uudistaminen ICT kehittämisen BSC Kehittämissalkun tavoitteet: ICT-projektisalkun tavoitteet: Laatu Toiminnassa tarvittavat ICT palvelut Jatkuvuuden turvaaminen ICT –palvelujen järjestäminen ICT-Palvelusalkku: Käynnistysvaihe - hallinnon ja kommunikaation palvelut - toiminnan/tietojohtamisen palvelut - muutosjohtamisen palvelut (PMO) - tietohallinnon ja IT-hallinnan palvelut ICT-Palvelusalkku: Siirtymäkausi - asiakas- ja potilastietojärjestelmät - omahoito ja sähköiset palvelut - toimialajärjestelmät - intergaatiopalvelut - kapasiteetti ja tietoliikenne Tavoitetila ? Säästöt ICT palvelujen BSC Käyttäjätyytyväisyys käyttäjät johto ja kehittäjät Talous: - taloudellisuus - IT tehokkuus Toimittajasuhteet Jatkuvuus ja tietoturvariskien arviointi Toiminnan jatkuvuude n turvaamine n -ICT muutosohjelma maakunnille Tietohallinnon kyvykkyyksien luominen Digitalisointi Kokonaissuunnittelu (KA) Jatkuvuuden ja muutoksen hallinta Tietohallintomalli ja yhteistyöverkostot Strateginen tietohallinto KA-suunnittelun ja IT-johta- misen käynnistys siirron suunn./toteuttaminen jatkuvuuden ja riskien hallinta Konsolidoinnin ja uudistamisen toteutus Kansallinen / yhteistoimita-alueiden kehityssalkut …

19 Onko ajattelumme rajana?
Digitalisaatio on toiminnan muutoksen väline. Onko meillä ennakkoluulottomuutta ja halua muuttua? ”Ei uskalleta tehdä muutosta, koska ei tiedetä, mitä sitten tapahtuu.”

20 Genomistrategia Sote-tieto hyötykäyttöön -strategia Terveysalan kasvustrategia


Lataa ppt "SOTE-ohjaus ja lainsäädäntö – valmistelun tilanne ja suuntalinjat"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google