Kirjallisuusprojekti

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
PUHEEN VUORO Vanhempainilta
Advertisements

OTA ESILLE MUISTIINPANOVÄLINEET! Esim. iPad:in ja iPod Touch’in muistio
KYSYMYKSIÄ ITSEARVIOINNIN AVUKSI
Moodlen ohje opiskelijoille
Sanaston oppiminen Älä ota kesäsanaa!
Selkeän kirjoittamisen huoneentaulu
Portal-ohje opiskelijoille. 2 Kirjaudu sisään tunnuksella ja salasanalla. Portaliin kirjauduttaessa käytetään samoja tunnuksia kuin muihin VAMKin IT-järjestelmiin.
Katso Aitolasta lisää:
Romantiikan aikakausi
Kielten tasotesti TAMK /Joni Sallila.
7.-luokan historia kunnialla läpi!
Lukemaan oppii vain lukemalla
Yhteiskuntaoppi kunnialla läpi!
Opinnäytetyön tekijä: Etunimi Sukunimi
Mitä kuuluu rakennekaavioille? Jari Sjölund
Koulutuksen rakenteet ja mallit tekniikan amk-koulutuksessa Työpaja Lahti.
OIVALTAVA LUKEMINEN: TENTTIIN LUKEMISEN HAASTEET
Kurssityön laatiminen Puolalanmäen lukio VA4 syksy 2006 Anne Lindholm.
Tuottotehtävä tekstitaitokokeessa
Proosatekstin erittelyä tekstitaitokokeessa
AINEISTOPOHJAINEN KIRJOITELMA
9. luokan muistiinpanot.  Ennen suomen kirjakielen syntyä eli keskiajalla ( luvulla)tarinat,vitsit, sananlaskut, runot ja loitsut kulkivat sukupolvelta.
 Valitse itseäsi kiinnostava ja sinulle sopiva kirja.  Kannattaa pohtia seuraavia asioita:  Mikä on kirjan aihepiiri?  Onko kirjan pituus sinulle.
Itsenäisyyden ajan alkuvuosikymmenet (1900 – 1940-luvut) kirjallisuudessamme Monien ryhmittymien aikaa.
Työn nimi (=eläinlaji) Työn tekijä Tallenna tämä sivu luokan omaan kansioon > Omat tiedostot > Biologia > Nisäkkäät > Nisäkkään ja tekijöiden nimet. Noudata.
Mervi Väisänen OPINNÄYTETYÖSUUNNITELMAN ESITYS JA OPPONOINTI.
T YÖSSÄOPPIMINEN ULKOMAILLA Portfoliotyöskentelyn ohjeistus.
Märta Kinnunen1 TUNNE OPPIMISTYYLISI JA KÄYTÄ SITÄ HYVÄKSESI.
Proosatekstin analyysi
2. Oppimiskerta PERSISTENT
Runous.
OTSIKOISTA TEKSTIKSI + tekstiviitteiden merkitseminen
Tutkielman teko-ohjeet
TEKSTITAIDON VASTAUS Ks. Särmä s. 392.
Kirjallisuus.
Sadusta uutiseksi Kirsi Hautamäki.
OIVALTAVA LUKEMINEN: TENTTIIN LUKEMISEN HAASTEET
Luen, kirjoitan ja kerron
Proosatekstin erittelyä tekstitaitokokeessa
Finnan käyttäjäkysely 2016
Luova kirjoittaminen 1. Kirjoita 5 minuuttia ensimmäisestä mieleen tulevasta aiheesta. Miltä kirjoittaminen tuntui? Oliko vaikeaa saada kirjoittaminen.
Kieli, kirjallisuus ja identiteetti
Novellin käsittelyä ryhmissä
Yleisten kirjastojen tulokset
Finnan käyttäjäkysely 2016
Puhetilanteen kieli.
KIRJALLISUUTEMME ALKUVAIHEET
Järjestöt työnantajina
PaikkaOppi Mobiilin käyttöohje
Tuottotehtävä tekstitaitokokeessa
Kansallinen herääminen Suomessa
Finský intensivní Titta Hänninen.
VOIMAVAROJEN TALO Piirrä vihkoon/paperille talo, jossa on 5 kerrosta ja kussakin kerroksessa 2 huonetta Mieti ensin itseksesi kysymyksiä ja kirjaa ajatuksiasi.
Ohjeita kirjaesitykseen
Kirjallisuus vaikuttajana: draama, proosa ja runous
Miellekartta.
Oman alan kirja Käy lainaamassa Myllytullin kirjastosta oman alan kirja. Pohdi ja kirjoita blogiisi (tee uusi artikkeli nimeltään ”Oman alan kirja”) ylös.
Suomen Ekonomien jäsenlähettilyys
Yritysesite Toiminta-ajatus kannattaa kirjoittaa tähän
Tervetuloa Suomi 4B –kurssille!
Teema 1: Henkilökohtaiset vahvuudet ja lasten parissa työskennellessä tarvittavat vahvuudet Tavoitteet: Opiskelija osaa tunnistaa omia ammatillisia.
Oppimisen polut oppimista eriyttämässä
Kokeile uutta Celianetiä testiympäristössä
Elintapaohjauksen toimintamallin ja palveluketjun kuvaus
Lue siitä lisää Microsoft SharePoint-uutiset
Kirjallisuusessee Essee: lyhyt, tav. yleistajuinen esitys jostakin tieteen tai varsinkin taiteen, kirjallisuuden alalta. (Nykysuomen sanakirja)
Nuorten seuravalmennus suunnistusseurassa Välitehtävät
Harjoituskurssiesityksen otsikko
REALISMI (1850-).
Vinkkejä juridiikan opiskeluun
Esityksen transkriptio:

Kirjallisuusprojekti Kotimainen kirjallisuus

Tavoitteet Tässä projektissa opit mitkä piirteet ovat tyypillisiä suomalaiselle kirjallisuudelle, millaisia vaiheita suomalaisessa kirjallisuudessa on aikojen kuluessa ollut ja ketkä ovat tunnetuimpia suomalaisia kirjailijoita ja millaisia teoksia he ovat kirjoittaneet. Saat myös avaimia kaunokirjallisuuden lukemiseen ja tulkintaan. Opit suunnittelemaan ja jäsentämään ajankäyttöäsi. Opit merkitsemään käyttämäsi lähteet tehtäviin.

Yleistä työskentelystä Opiskellaan kotimaisen kirjallisuuden vaiheita oppitunneilla omaan tahtiin. Kaikki tehtävänannot ovat näkyvissä tässä diasarjassa. Suunnittele aikataulu ennalta! Koko paketin pitää olla tehty viimeistään 25.11.2016!

Ohjeita Tee kaikki pakolliset tehtävät. Plussatehtävät ovat valinnaisia ja niitä tekemällä voit nostaa arvosanaasi. Kokoa tehtävät portfolioon (pahvikansioon) sitä mukaa kun ne valmistuvat. Paritöissä muistakaa laittaa molempien nimet paperiin. Kokoa lopuksi portfolion alkuun sisällysluettelo tekemistäsi tehtävistä. Videot näytetään suoraan opettajalle. Voit käyttää apuna nettiä ja luokassa olevia kirjoja. Muista kirjata lähteet huolellisesti ylös! Pyydä kavereilta tai opelta apua, jos et osaa tai ymmärrä.

Tärkeää! Kirjoita omaa tekstiä. Yhdistele eri lähteitten tietoja ja kirjoita itse. ÄLÄ KOPIOI. Kirjoita kokonaisin virkkein ja sujuvaa yleiskieltä. Asiatyyliin kuuluu myös huolellinen oikeinkirjoitus! Merkitse jokaisen tehtävän loppuun käyttämäsi lähteet: internetlähteissä tarkka nettiosoite ja päivämäärä, jolloin olet tiedon katsonut, kirjoissa kirjan nimi, tekijä ja julkaisuvuosi. Jos tehtävässä on valmiit nettilinkit, lähteitä ei tarvitse merkitä uudelleen.

Arviointi Projektin arvosana muotoutuu projektityöskentelystä ja palautetuista tehtävistä. Myös tehtävien kieliasu ja tyyli vaikuttavat arviointiin. Ole huolellinen. Projekti arvostellaan numeroin (4-10).

I Kirjallisuuden alkuvaiheet / Mikael Agricola Avaa seuraavasta linkistä kokonaisuus Kirjallisuuden alkutaival. Lue kaikki siihen liittyvät linkit. Hae opettajalta Kotimaisen kirjallisuuden vaiheita -tehtävämoniste ja tee ensimmäinen aukkotehtävä. http://users.edu.turku.fi/tomkinnu/kirjhist/kotimaisenkirjallisuudenvaiheita.htm Hae opettajalta opetusteksti Mikael Agricolasta ja siihen liittyvät tehtävät. Liitä VAIN tehtävät portfolioosi. Palauta muu materiaali. Yhdistä oikeat sanat toisiinsa. Tulosta testi ja liitä portfolioosi. http://www.yle.fi/java/elearning2/$kz6s052do154wdgy1kyu/lesson/index.nvl?0.task=4298 PLUSSATEHTÄVÄ: Millaisia neuvoja vuoden 1803 teksti antaa lähes hukkuneen ihmisen ”henkiin saattamiseksi”? http://agricola.utu.fi/julkaisut/julkaisusarja/kktk/varia/hukkunut.html

II Romantiikka 1) Lue seuraavalta sivustolta osio Romantiikka ja klikkaa auki kaikki linkit. Tee Kotimaisen kirjallisuuden vaiheita -tehtävämonisteen tehtävä 2. http://users.edu.turku.fi/tomkinnu/kirjhist/kotimaisenkirjallisuudenvaiheita.htm 2) Lue omasta oppikirjastasi s. 100-101 luvut Topeliuksen lahja Suomelle: sadut ja historia ja Topeliuksen ikivihreä ja tee tehtävä 4 s. 104.

II Romantiikka / Elias Lönnrot 3. a) Mitä muistat Kalevalasta? Kerää miellekarttaan henkilöitä, tapahtumia, paikkoja ja muita asioita. b) Lue luku Kalevala omasta oppikirjastasi s. 106-119 ja täydennä miellekarttaasi kirjan faktoilla, kuten tiedoilla Kalevalan kokoajasta ja sen kielestä. PLUSSATEHTÄVÄ: Tee testi Mikä Kalevalan hahmo olet? Tulosta vastaus ja liitä portfolioon.

II Romantiikka / J. L. Runeberg 4) Hae opettajalta opetusteksti J.L. Runebergistä ja tee siihen liittyvät tehtävät. Liitä VAIN tehtävät portfolioosi. Palauta muu materiaali. Alla on kaksi Runebergin runoa, linkit teksteihin ja niiden innoittamina tehtyihin suomirock-kappaleisiin. Vänrikki Stoolin tarinat / Sotilaspoika http://fi.wikisource.org/wiki/Sotilaspoika ja Juice Leskisen Sotilaspoika https://www.youtube.com/watch?v=JfFqg4TxS3k Saarijärven Paavo http://fi.wikisource.org/wiki/Saarij%C3%A4rven_Paavo_%28Cajander%29 ja M. A. Nummisen vastaava https://www.youtube.com/watch?v=eTPdvEzYVW0 5) Poimi molemmista runoista romantiikalle tyypillisiä piirteitä. Havainnollista vastauksesi näytteillä runoista. PLUSSATEHTÄVÄ 1: Kuvittele, että Saarijärven Paavo käyttäisi sosiaalista mediaa. Kirjoita Paavon Twitter- tai Facebook-päivitys. PLUSSATEHTÄVÄ 2: Selvitä, mitä tarkoitetaan intertekstuaalisuuden käsitteellä. Millaisia intertekstuaalisia viittauksia runoissa on?

II Kansallisromantiikka PLUSSATEHTÄVÄ: Tee yksin tai parityönä lyhyt kansallisromanttinen video, jossa ylistetään Suomen kansaa tai suomalaista luontoa.

III Aleksis Kivi 1) Hae opettajalta opetusteksti Aleksis Kivestä ja siihen liittyvät tehtävät. Liitä VAIN tehtävät portfolioosi. Palauta muu materiaali. 2) Tee omasta oppikirjasta tehtävä 4 s. 131 3. Katso seuraavat linkit ja lue omasta oppikirjastasi s. 120-124. https://www.youtube.com/watch?v=rzjV51dGTYw http://www.seitsemanveljesta.net/ a) Mitä muuta Aleksis Kivi kirjoitti kuin Seitsemän veljestä –romaanin? b) Miten August Ahlqvist liittyy Aleksis Kiveen? PLUSSATEHTÄVÄ: Dramatisoikaa ja kuvatkaa pienessä ryhmässä katkelma Seitsemästä veljeksestä. Käyttäkää apuna oppikirjaa ja Seitsemän veljestä -romaania.

IV Realismi 1) Avaa seuraavasta linkistä kokonaisuus Realismi. Lue kaikki siihen liittyvät linkit. Tee tehtävämonisteesta tehtävä 3. http://users.edu.turku.fi/tomkinnu/kirjhist/kotimaisenkirjallisuudenvaiheita.htm 2) Etsi kuva, jossa on realismin piirteitä. Liitä mukaan lyhyt teksti, jossa perustelet, miksi valitsit kyseisen kuvan. Tulosta ja liitä portfolioon. PLUSSATEHTÄVÄ: Kirjoita lyhyt kuvaus jostain paikasta tai henkilöstä kahdella tavalla: romanttisella ja realistisella.

IV Realismi 3) Avaa seuraava linkki parin kanssa. Lukekaa juoniselostukset Juhani Ahon Rautatie –romaanista ja katsokaa elokuvakatkelmat. http://yle.fi/aihe/artikkeli/2008/04/18/rautatie Lukekaa myös Rautatie-romaanin juonesta esimerkiksi Wikipediasta. 4) Vastatkaa kysymykseen linkin ja Wikipedian tietojen pohjalta: Miksi rautatien ilmestyminen herättää Matissa ja Liisassa hämmästystä, jopa epäuskoa? 5) Lukekaa Maria Jotunin novelli Matami Röhelin (moniste) ja vastatkaa kysymyksiin. a) Mistä tilanteesta novelli kertoo? b) Miksi tällaiseen tilanteeseen on jouduttu? c) Asettuuko novelli mielestänne jommankumman naisen puolelle? d) Mihin novelli ottaa kantaa? e) Voisiko tapahtumat sijoittaa nykyaikaan? 3.

IV Realismi / Minna Canth 5) Hae opettajalta opetusteksti Minna Canthista ja tee siihen liittyvät tehtävät. 6) Lue Minna Canthin novelli Lapsenpiika Taju-oppikirjasta s. 153–157. 7) Osallistu novellista käytävään keskusteluun luokassa. Valmistaudu keskusteluun pohtimalla oppikirjan kysymyksiä. Plussatehtävä: Lue Minna Canthin teksti Naiskysymyksestä vielä sananen. http://fi.wikisource.org./wiki/naiskysymys Millaisia epäkohtia naisen asemasta Canth nostaa esiin? Mitä instituutioita ja luutuneita käsityksiä vastaan hän nousee? Millä perustein? Millaiseen tilanteeseen Canth pyrkii? Kirjoita nykyajan ihmisen näkökulmasta Minna Canthille kirje, jossa otat kantaa hänen ajatuksiinsa.

Itsearviointi Kirjoita itsearviointi kokonaisin virkkein. Miten arvioisit työskentelyäsi projektin aikana? Mitkä tehtävät olivat mielenkiintoisimpia? Miksi? Mitkä tehtävät olivat vaikeimpia? Miksi? Mitä mieltä olet projektityöskentelystä työtapana? Pitäisikö opettajan tehdä jotain toisin? Mihin tekemääsi tehtävään haluaisit opettajan erityisesti kiinnittävän huomiota? Minkä arvosanan antaisit projektista itsellesi?

Väinö Linna Huom! Tässä diassa ei ole pakollisia tehtäviä. PLUSSATEHTÄVÄ: Lue tekstitaiturin s. 170 ja tee s. 172 teht. 3

Symbolismi 1) Vastaa kysymyksiin ja tee tehtävät: Milloin symbolismi tuli suomalaiseen runouteen? Mitä symbolismi tarkoittaa? Miksi esim. Eino Leino käytti symboleja? Lue Eino Leinon runo Räikkö Räähkä s. 147 ja tee tehtävä 4. a-e s. 146. e. Tee Taju-oppikirjasta tehtävä 4 s. 160. Plussatehtävä: Kirjoita oma runo, jossa käytät symboleja.

Radikalismi Kuuntele ja lue Juice Leskisen ja Hectorin kappaleet (linkit alla). Lue Wikipediasta, millaiset yhteiskunnalliset ja poliittiset asiat olivat ajankohtaisia 1960-luvulla. https://www.youtube.com/watch?v=fBPxvjyIh-c https://www.youtube.com/watch?v=owLJQ5j978U http://www.justsomelyrics.com/481667/hector-palkkasoturi-lyrics.html 12) Kirjoita lyhyesti, millaisiin asioihin Juicen ja Hectorin kappaleet ottavat kantaa. Mitä niillä halutaan sanoa ja millaisen kuvan ne antavat maailmasta?

Yhteenveto 13) Kirjoita (suomeksi) kirje ulkomaalaiselle ystävällesi, joka haluaa tietää suomalaisesta kirjallisuudesta. Kerro, millaiset asiat ovat tyypillisiä suomalaiselle kirjallisuudelle. Valitse kolme mielestäsi tärkeintä Suomen kirjallisuuden vaihetta ja kerro niistä lyhyesti.