Varhaiskasvatus lapsen hyvinvoinnin tukena Kehittämistyöryhmän tapaaminen 23.5.2017 klo 9-11 Tampereen virastotalo, rh 2, 5 krs Susanna Raivio ja Maria Antikainen
Tänään Aamukahvit ja esittäytymiskierros Valtakunnallisten toimenpidelinjausten esittely Toimenpidelinjausten käsittelyä pienryhmissä Pienryhmätyöskentelyn purku ja keskeisimpien toimenpiteiden valinta Käytännön asioita (MyPirkanmaa, kokousaikataulut ym.) Muut asiat Susanna Raivio ja Maria Antikainen
Kehittämistyön suunta - STM Varhaiskasvatus lapsen keskeisenä kehitysympäristönä positiivisia kokemuksia yhteisöön kuulumisesta ja vaikuttamisesta Yhteisöllinen ja yksilökohtainen hyvinvointityö lapsen arjen kehitysympäristöissä Lasten ja perheiden osallisuuden vahvistaminen Painopiste hyvinvointia edistävään, ehkäisevään, yksilöitä ja yhteisöjä vahvistavaan suuntaan LAPE-periaatteiden konkretisoiminen: osallisuus, lapsen oikeudet ja lapsen etu, voimavarojen vahvistaminen, lapsi-, nuori- ja perhelähtöisyys, perheiden monimuotoisuus Varhaiskasvatus osana perhekeskustoimintamallia Kehittämistyötä kansallisella, maakunnallisella ja paikallisella tasolla Yhteistyö myös muiden kehittämistyöryhmien kanssa Huom! Esiopetuksen osuus Koulu lapsen hyvinvoinnin tukena -työryhmässä Susanna Raivio ja Maria Antikainen
Varhaiskasvatus lapsen hyvinvoinnin tukena –työryhmän tavoitteet Yhteisöt ja ympäristöt hyvinvointia vahvistaviksi Yksilökohtainen työ yksilöllisiä tarpeita vastaavaksi Susanna Raivio ja Maria Antikainen
Toimenpiteet Vahvistetaan yhteisöllistä hyvinvointityötä sekä kehitetään sen sisältöjä ja toimintatapoja Yksilökohtaisen opiskeluhuoltotyön sisältöjä syvennetään ja toimintatapoja kehitetään (esiopetus) Kehitetään sähköisiä palveluja ja menetelmiä Tunnistetaan osaamistarpeita ja järjestetään tarvittavaa koulutusta Susanna Raivio ja Maria Antikainen
Toimenpide 1: Vahvistetaan yhteisöllistä hyvinvointityötä sekä kehitetään sen sisältöjä ja toimintatapoja A) Osallisuuden vahvistaminen, yhteisöllisen toimintakulttuurin ja varhaiskasvatuksen hyvinvointityön vahvistaminen B) Kiusaamisen ja häirinnän ehkäisy ja niihin puuttuminen, kaverisuhteiden sekä tunne- ja vuorovaikutustaitojen tukeminen C) Vapaa-ajan toiminnan ja harrastusten edistäminen D) Vanhempien tukeminen kasvatustehtävässä Oppilaitoskohtaisen opiskeluhuoltoryhmän työskentelymallin laatiminen mukaan lukien esiopetus (käsitellään esiopetuksen osuudelta koulu ja vapaa-aika lapsen hyvinvoinnin tukena –ryhmässä) Tekstidia Dian voi valita Uusi dia (tekstisivu) Susanna Raivio ja Maria Antikainen
A) Osallisuuden vahvistaminen, yhteisöllisen toimintakulttuurin ja varhaiskasvatuksen hyvinvointityön vahvistaminen Hyvinvointityön määrittely, rakenteet, toimintatavat ja työnjako Paikallisen tiedonkeruun menettelytavat ja tiedon suunnitelmallinen hyödyntäminen Lasten kuulluksi tulemisen varmistaminen (Kysely?) Vanhempien osallisuuden vahvistaminen, kasvatuskumppanuuden tukeminen? Tunne- ja vuorovaikutustaitoja tukevien menetelmien hyödyntäminen Rakenteiden ja toimintatapojen vakiinnuttaminen Susanna Raivio ja Maria Antikainen
B) Kiusaamisen ja häirinnän ehkäisy ja puuttuminen, kaverisuhteet sekä tunne- ja vuorovaikutustaidot Käytettävissä olevien toimenpideohjelmien hyödyntäminen ja uusien toimintatapojen kehittäminen Lasten, vanhempien ja yhteisön aikuisten osallistaminen ja sitouttaminen suunnitteluun ja uusiin toimintatapoihin Kiusaamisen esiintyvyyden järjestelmällinen seuranta ja arviointi Uusien monialaisten toimintatapojen kehittäminen tilanteisiin, joissa kiusaamista ei ole saatu loppumaan, monialainen yhteistyö kiusaamisen jälkihoidossa Rakenteiden ja toimintatapojen vakiinnuttaminen Susanna Raivio ja Maria Antikainen
C) Vapaa-ajan toiminnan ja harrastamisen tasapuolisten mahdollisuuksien edistäminen Osallistumiskynnyksen madaltaminen lisäämällä maksutonta toimintaa Kunnan tilojen käyttö maksuttomina harrastustiloina lasten vapaa-ajalla, myös lasten ja perheiden omaehtoisen vapaa-ajan toiminnan mahdollistaminen Kuljetusten mahdollinen tukeminen harrastuksiin pääsyn helpottamiseksi Lasten vapaa-ajan vieton tapojen ja harrastusten seuraaminen (esim. terveystarkastukset ja kouluterveyskysely) Susanna Raivio ja Maria Antikainen
D) Vanhempien tukeminen kasvatustehtävässä osana yhteisöllistä hyvinvointityötä Osallisuutta tukevien, vuorovaikutuksellisten ja innovatiivisten työmuotojen kehittäminen yhdessä lasten, vanhempien ja henkilöstön kanssa nykyteknologiaa hyödyntäen Lapsen ikäkauden mukaisen tiedonjaon sisällyttäminen vanhempaintapaamisiin Linkittyy Vanhemmuuden ja parisuhteen tuen kehittäminen –työryhmään Susanna Raivio ja Maria Antikainen
Toimenpide 2: Syvennetään yksilökohtaisen opiskeluhuoltotyön sisältöjä ja kehitetään toimintatapoja Nämä kaikki toteutetaan Koulu ja vapaa-aika lapsen hyvinvoinnin tukena – ryhmässä: A) Varhaisen tuen ja hoidon käytänteiden mallintaminen esiopetukseen ja varhaiskasvatukseen (Opiskeluhuoltopalveluiden järjestäminen lapsilähtöisenä kokonaisuutena esiopetuksessa B) Esiopetuksen, opiskeluhuollon ja erityistason palveluiden yhteistyökäytänteiden kehittäminen (paljon tukea tarvitsevat lapset ja perheet) C) Yksilökohtaisen opiskeluhuollon lainmukaisten toimintatapojen varmistaminen D)Esiopetuksen yksilökohtaisen opiskeluhuollon mallintaminen Susanna Raivio ja Maria Antikainen
A) Varhaisen hoidon ja tuen käytänteiden mallintaminen Keskinäisestä työnjaosta sopiminen varhaiskasvatuksessa Yhteistyörakenteiden määrittely perhekeskuksen, erikoissairaanhoidon ja lastensuojelun konsultaatioihin ja jalkautumiseen varhaiskasvatukseen siellä toimivan henkilöstön tueksi sekä yhteisiin asiakastapaamisiin Lasten ja vanhempien osallisuuden varmistaminen prosesseissa Nivelvaiheiden käytäntöjen määrittäminen Kohdennetun vanhemmuuden tuen mallien kehittäminen yhdessä perhekeskuksen kanssa Mielenterveysongelmien varhaisen tunnistamisen ja hoidon kehittäminen Susanna Raivio ja Maria Antikainen
Toimenpide 3: Kehitetään sähköisiä palveluja ja työtapoja sekä tuetaan niiden käyttöönottoa Paikallisesti käytettävissä olevan palveluvalikoiman kokoaminen sähköisessä muodossa yhteen sekä ammattilaisten että asiakkaiden tarpeisiin Linkittyy kansalliseen osuuteen ( LAPE projektiryhmä selvittää) Susanna Raivio ja Maria Antikainen
Toimenpide 4: Tunnistetaan yhteisölliseen ja yksilökohtaiseen työhön liittyviä osaamistarpeita ja järjestetään tarvittavaa koulutusta Liittyy kaikkiin kehittämiskokonaisuuksiin Näitä kootaan koko prosessin ajan Susanna Raivio ja Maria Antikainen
Kehittämiskokonaisuudet koottuna Osallisuuden vahvistaminen, yhteisöllisen toimintakulttuurin ja varhaiskasvatuksen hyvinvointityön vahvistaminen Kiusaamisen ja häirinnän ehkäisy ja niihin puuttuminen, kaverisuhteiden sekä tunne- ja vuorovaikutustaitojen tukeminen Vapaa-ajan toiminnan ja harrastusten edistäminen Vanhempien tukeminen kasvatustehtävässä Varhaisen tuen ja hoidon käytänteiden mallintaminen esiopetukseen ja varhaiskasvatukseen Sähköisten palveluiden ja työtapojen kehittäminen Koulutustarpeiden kokoamien Susanna Raivio ja Maria Antikainen
LAPEssa yhdessä kehitettävää Kuinka liitetään perhekeskustoimintamallin sisällöt osaksi koulun ja varhaiskasvatuksen sisältöä? Kuinka liitetään erityis- ja vaativan tason palvelut ja konsultaatio osaksi koulun ja varhaiskasvatuksen sisältö? Kuinka lapsivaikutusten arvio saadaan mukaan kaikkeen toimintaan? Susanna Raivio
Ryhmätyöskentely Mitkä kolme kehittämiskokonaisuutta nostaisitte toimenpidelinjauksista tärkeimmiksi? TOP 3 jatkotyöstäminen Kotitehtävä Susanna Raivio ja Maria Antikainen
Linkkejä Mistä Lapessa on kyse? Maakuntauudistus Sote-uudistus https://www.youtube.com/watch?v=yKYyKmEV-go Maakuntauudistus http://alueuudistus.fi/documents/1477425/3412493/Fakta_Maakuntauudistus.pdf/26605023-8b66-43fd-bcfb-2615190ffb7a Sote-uudistus http://alueuudistus.fi/documents/1477425/3412493/Mit%C3%A4+sote-uudistus+tarkoittaa+minulle_yleisesite_korjattu_15112016_web.pdf/18377d39-6a3d-450c-af8f-f497d412f469 LAPE muutosohjelma https://www.thl.fi/fi/tutkimus-ja-asiantuntijatyo/hankkeet-ja-ohjelmat/lapsi-ja-perhepalveluiden-muutosohjelma-lape- LAPE STM http://stm.fi/hankkeet/lapsi-ja-perhepalvelut Pirkanmaa 2019 http://www.pirkanmaa.fi/pirkanmaa2019/ Varhaiskasvatus, koulu ja oppilaitos lasten ja nuorten hyvinvoinnin tukena – kansallinen LAPE-projektisuunnitelma https://verkkojulkaisut.valtioneuvosto.fi/stm/zine/17/cover Susanna Raivio ja Maria Antikainen
Yhteystiedot Varhaiskasvatus lapsen hyvinvoinnin tukena –projektikoordinaattorit Pirkanmaan lasten ja perheiden palveluiden kehittäminen - PIPPURI Susanna Raivio Puh. 040 660 2180 susanna.raivio@ylojarvi.fi Maria Antikainen Puh. 040 335 7688 maria.antikainen@valkeakoski.fi Susanna Raivio ja Maria Antikainen
stm.fi/hankkeet/lapsi-ja-perhepalvelut Kiitos! #lapemuutos stm.fi/hankkeet/lapsi-ja-perhepalvelut Susanna Raivio ja Maria Antikainen