Isoja ihmeitä.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Kati Niemelä: Rippikoulusta aikuisuuteen. Pitkittäistutkimus Vuonna 2001 Tampereen seurakuntien rippikouluihin osallistuneet nuoret –kysely rippikoulun.
Advertisements

Marko Autio Kasvatustyön pastori Espoon seurakuntayhtymä RUUHKASUOMEN RIPPIKOULUTILASTO T.
Toimintaympäristö Muuttoliike Leena Salminen.
Koti ja perhe voimavarana Hurtig Vanhemmuuden roolit Vanhemmuuteen kuuluu monia rooleja: 1. Rakkauden antaminen 2. Huoltaja 3. Rajojen asettaja.
Eläkkeellesiirtymisikä vuonna 2015 Jari Kannisto Kehityspäällikkö
Pienten järjestöjen viestit - Kyselyn tulokset Pienten järjestöjen tapaaminen Anne Ilvonen, OK-opintokeskus & Riitta Kittilä, SOSTE.
ELM04 ”Edessäsi on nyt avoin ovi” Ilm.3:8b. ELM04  pääkaupunki: Moskova  pinta-ala: km 2  väkiluku: 142,5 milj. joista 16,4% alle 15-vuotiaita.
Nuorisotakuun seuranta 2015 * Varsinais-Suomi ja naapurialueet Juha Pusila Varsinais-Suomen ELY-keskus
Hippiäiset Varhaiskasvatussuunnitelma vuotiaiden sisarusryhmä Pieni, kodikas päiväkoti Päiväkotihistoriaa 40 vuotta, Hippiäiset 2004 alkaen.
Vapaaehtoistoiminnan vuoden tutkimus Otantatutkimus Toteutettu RAY:n tuella.
Tiivistetäänkö peruskoulun ”perälautaa ” - Sivistystoimensuunnittelija Lea Goyal Keski-Suomen ELY-keskus
Kodin ja koulun välinen yhteistyö
Kunta10 – 2016 tulokset Tasa-arvo ja yhdenvertaisuus toimikunta
Uuden suunnitelman äärellä Hämeenlinnassa
Mikä EduMAP? Rahoitus EU Horizon2020-ohjelmasta Tampereen yliopiston johtama hanke, yhteistyössä Foredata Oy & 7 kumppania Euroopasta.
Rotaryn jäsentilanne – Yleiskatsaus ja piiri 1410
Uuden suunnitelman äärellä Tampereella
Klubivastaavien koulutus alue, Espoo
Partion arvokeskustelu
Näin oppiminen muuttuu Helsingissä
II Luonnonuskonnot Muistiinpanot.
Kansalaiskysely seksuaalisuudesta ja seksistä
Ihmisen elinkaari Psykologia jpe.
Arviointi Hyökkälän koulussa lv
YHDESSÄ KOHTI ELÄMÄÄ: Lähetys ja evankeliointi muuttuvassa maailmassa
Taustaa Yliopistolaki 41§ ja amklaki 30§: opiskeluoikeus
USKONTO YHTEISÖSSÄ.
HKV VOITTAMINEN JA VAATIMUSTASO
Kansanlähetyksen työ Virossa

NAPOLEONISTA HITLERIIN
USKONNOLLISUUS YHDYSVALLOISSA
Osallisuuden jälkiarviointi: case __________________________________
EPortfolio Väline oman osaamisen kehittymisen seurantaan ja dokumentointiin. HOPS-koulutus Ilona Laakkonen, Student Life.
Maahanmuuttajaoppilaiden arviointi
Luku 13 – Raamatun tutkimus
Aloitteleva opettaja – suhde opittavaan sisältöön
Pardian jäsentutkimus 2011: Väki vähenee ja työt kasaantuu
Euroopan unioni.
1. Uskontojen maailma Ydinsisältö.
LAPE kutsuu ja haastaa ”En usko, että milloinkaan aiemmin seurakuntien tekemä pitkän linjan työ lasten, nuorten ja perheiden parissa on nostettu näin.
Kansalaiskysely seksuaalisuudesta ja seksistä
Ylpeästi amis, tavoitteena varma työpaikka –
Tutkimus- ja kehittämistoiminta 2016, Pohjois-Savon ja Kuopion seudun asema Lähde: Tilastokeskus (aluejako ), tutkimus- ja kehittämistoiminta,
Kouluissa tehtävä työ Hubu®-menetelmällä
1 Uskomukset On vaikea tietää varmasti
Rajoitteet Iäkkään henkilön hoidossa käytetylle fyysiselle rajoittamiselle ei ole olemassa yhtä yleispätevää määritelmää. Yhteistä rajoitteille on kuitenkin.
Kuinka tärkeää tiedon luotettavuus on netissä
Kuntoutuksen kuumat perunat
Talouskasvu jakaantuu epäyhtenäisesti myös vuonna 2017
Tiimitoimintamalli arkipäivän työssä
Lukutaito ja syrjäytyminen
ICCS 2016: aihealue ICCS tutkimuksen aihealue: yhteiskunnan rakenteista ekologisuuteen ja moraaliin Opetussuunnitelman perusteiden mukaan tutkimuksen.
Jokaisen kasvu osallisuuteen – millaiset yhteisöt sen mahdollistavat?
Tuomiokirkkoseurakunnan rippikoulu nro 49
Terveysteknologia terveemmän elämän puolesta
Päätösten lapsivaikutusten arviointi
Suuri ihme – rippikoulusuunnitelman keskeiset kehityssuunnat Rippikoulu on elämää Jumalan kasvojen edessä (elämä-usko-rukous) Yhteisöllinen.
Suomen evankelis-luterilaisen kirkon toiminnan suunta vuoteen 2020
Toipumisorientoitunut hoitojärjestelmä
Kansainvälinen muutto Suomeen 1990-luvulta alkaen
Opetusharjoittelun valtakunnallinen opiskelijapalaute Yksilöllisyyden huomioon ottaminen opetuksessa Hämeenlinna Marita Kontoniemi.
Lähtö ma 9.7. klo 4.00 Keskustorilta(Vanha kirkko)
Lapsi-, nuoriso-, ja rippikoulutyö
Lionsklubin muutosjohtaminen
Liikkuva ja osallistuva amis – työkykyinen ja luova ammattilainen
Tutkimus- ja kehittämistoiminta 2017, Pohjois-Savon ja Kuopion seudun asema Lähde: Tilastokeskus, tutkimus- ja kehittämistoiminta, Business Finland, avoin.
Urjalan seurakunnan kesärippikoulu 2019
Itsearviontikyselyn tuloksia 2018
Oulun YLIOPISTON KIRJASTO
Esityksen transkriptio:

Isoja ihmeitä

Tutkimuksen aineisto Laaja kansainvälinen kyselyaineisto Noin 20 000 rippikoululaista ja 2 000 rippikoulun opettajaa rippikoulun alussa ja lopussa vuosina 2008 ja 2013 Sekä 2 vuotta rippikoulun jälkeen vuonna 2015 2008: mukana seuraavat maat: Saksa (EKD) Sveitsi (ref.) Itävalta, Tanska, Suomi, Norja, Ruotsi (lut.) 2013: mukana lisäksi: Unkari (ref. ja lut.) Puola (lut.) Saksan metodistit (ja USA:ssa aineistonkeruu käynnissä)

Suomen aineisto Kv-tutkimus 2007/2008 ja 2012/2013 t1= rippikoulun alussa t2= rippikoulun lopussa t3= kaksi vuotta rippikoulun jälkeen Vastaajien määrät: 1747-2436 rippikoululaista rippikoulun alussa ja lopussa 156-202 rippikoulun opettajaa 336-510 isosta Vastaavuus t1/t2 73% kaikissa kyselyissä (rippikoulun alussa ja lopussa samat vastaajat) – vertailuissa käytetty ainoastaan samoja vastaajia Toinen aineisto: pitkittäistutkimus Tampereella vuonna 2001 rippikoulun käyneistä Kyselyt: Rippikoulun alussa ja lopussa 2000-2001 (N=1466) 5 vuotta rippikoulun jälkeen 2006 10 vuotta rippikoulun jälkeen 2011

Muutosta enteileviä signaaleja Rippikouluun osallistuvien määrän lasku erityisesti pääkaupunkiseudulla Heijastunee muualle myöhemmin Yleisen uskonnollisen ilmapiirin muutos Kirkollisesti vihittyjen määrän lasku V. 2013: 49 % avioliitoista Oikeus kirkolliseen vihkimiseen yksi keskeinen syy osallistua rippikouluun Seurakuntien varhaiskasvatustyöhön osallistuvien määrän lasku Sukupolvien ketjun heikkeneminen Kotien kirkossa käynnin väheneminen Isät – passiivisuus uskontokasvatuksessa Pojat! Oman sukupuolen vanhemman esimerkin tärkeys

Muutoksia Suomessa 2008-2013 Kirkon jäsenten osuus 80,6 %75,2 % Vuodesta 2008 vuoteen 2013 (5 vuotta) kirkosta on eronnut yli 270,000 henkeä Rippikouluun osallistuvien osuus laskenut hieman: 87,6 %  84,6 % 15-vuotiaista 82,6 % 2013 Yleinen ilmapiiri näyttäytyy kirkkokriittisempänä, näkyy useissa tutkimuksissa

Rippikoululaiset Suomessa vuonna 2008 vs. 2013 Kautta linjan kriittisyys hivenen lisääntynyt Lähtöasennoituminen rippikoulua kohtaan ei yhtään itsestään selvä Uskonnollisesti välinpitämättömiä enemmän Rippikoulun myönteiset vaikutukset jonkin verran vähäisempiä vuonna 2013 kuin 2008 Huomion arvoista, että muissa maissa muutokset useimmiten myönteisiä Useassa maassa taustalla vahva rippikoulun kehitystyö näiden vuosien aikana

Isosten ja rippikoululaisten vanhempien uskonnollinen kiinnostus on vähentynyt 2008 > 2013 Isosten vanhemmat varsin kiinnostuneita uskonnosta 27 % > 16% Rippikoululaisten vanhemmat 22% > 20% Isosten vanhemmat eivät kiinnostuneita uskonnosta 20 %> 28% Rippikoululaisten vanhemmat 19% > 23% Iltarukous säännöllisesti isosten kotona lapsuudessa 57 % > 52 % Rippikoululaisten kotona 45 % > 25 % Iltarukousta ei koskaan isosten kotona lapsuudessa 27 % = 27% Rippikoululaisten kotona 30 % > 46%

Leiri: Yksilönä ryhmässä Leiri on monelle eksoottinen kokemus – elää yksilönä ryhmässä ja koko leirin jäsenenä. Silti se on omana itsenä olemista ilman itselle vieraita roolimalleja Turvallisuus mahdollistaa yhdessä muiden kanssa omien mielipiteiden ilmaisemisen, ihmettelyn, kyselyn, kyseenalaistamisenkin Turvallisuus mahdollistaa myös heikkona olemisen ja ryhmän tuen saamisen epäonnistuessakin

Usko rippikoulun alussa (niiden nuorten osuus, jotka vastanneet 5-7 asteikolla 1-7) (2013)

Muutos rippikoulun aikana halussa olla vapaaehtoisena kirkossa (%; asteikko 1-7) v 2013

Olen halukas osallistumaan kristilliseen ryhmään rippikoulun tai isosajan jälkeen (%)

Isosten ja rippikoululaisten lapsuuden seurakuntaan osallistuminen, summat (%) (Isot 2008 N=250 ja 2013 N=321; Rippikoululaiset 2013 N=1457)

Miten isoset ja rippikoululaiset määrittelivät oman vakaumuksensa (%) v 2012/2013. Isoset N=493-504 ja RK N=2165-2279.

Milloin sinä rukoilet? N=2251-2253 (t2); Rippikoululaiset N=2275-2302 (t1); Isoset N=504 (t1)

Rippikoululaisten ajatuksia uskosta 2008 ja 2013

Isosten uskon muutos isosena toimimisena aikana (t1/t2) vuonna 2008. Usko heikkeni ≥1 Ei merkittävää muutosta Usko vahvistui ≥1 Henkilökohtainen usko 5 % 87 % 8 % Hoitava usko 14 % 74 % 12 % Kirkkoon sitoutunut usko 6 % 91 % 3 % Epäilevä usko 17 % 68 % 15 %

Mitä nuorille kuuluu rippikoulun jälkeen?

Rippikoulukokemus jälkikäteen Kysymystavasta riippuen noin 80 % nuorista suhtautuu rippikouluun jälkikäteenkin selkeän myönteisesti, 5-10 % kielteisesti Pettymyksiä rippikoulussa aiheuttaa: Autoritatiivinen opetus, kokemus pakkopullasta, Jumalan tyrkyttäminen, nuoria ei kuunnella ja arvosteta, ryhmähengen puute Rippikoulukokemus ei synny tyhjiössä uskonnollinen kotitausta yhteydessä myönteisiin rippikoulukokemuksiin Rippikoululla arvioidaan olevan tärkeä vaikutus omaan uskonnolliseen ajatteluun vielä 10 vuotta rippikoulun jälkeen

Asenne kirkkoa kohtaan/onko isonen

Vanhempien kiinnostus uskonnosta / Kirkon jäsenyys on tärkeä

Keihin seuraavista sinä luotat (Kaksi vuotta rippikoulun jälkeen) Keihin seuraavista sinä luotat (Kaksi vuotta rippikoulun jälkeen)? N=154.

Kirkon jäsenyys ja kirkosta eroaminen Kirkosta eronneita 20-vuotiaana 7 % 25-vuotiaana 22 % Uskon puute vahvasti erojen taustalla: Eronneista 79 % ei usko Jumalan olemassaoloon, 12 % epäilee tai ei tiedä Monet eronneista olleet mukana isostoiminnassa: Eronneista 7 % ollut useita vuosia mukana isostoiminnassa (useita vuosia isosena olleista 11 % on eronnut kirkosta) Mutta eivät usko Jumalaan (50%) tai epäilevät (50%)

Kiitos mielenkiinnosta!