Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Uuden suunnitelman äärellä Tampereella

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Uuden suunnitelman äärellä Tampereella"— Esityksen transkriptio:

1 Uuden suunnitelman äärellä Tampereella 12.1.2017.

2 Tulevaisuus voi olla toisenlainen, mitä oletamme
Tulevaisuus voi olla toisenlainen, mitä oletamme. Ehkä rippikoulu muuttuu lisääntyvässä määrin aikuisten väyläksi kirkon jäsenyyteen, kun vuonna 2016 kirkkoon liittyneet sadat pakolaiset. Tai tavalliset suomalaiset…

3 Työntekijän tavoitteet
Nuoren tavoitteet Työntekijän tavoitteet Rippikoulun toteutus Kirkon tavoitteet Rippikoulun toteutus on dialogia kirkon, työntekijöiden ja rippikoululaisten tavoitteiden kanssa. Myös isosilla, leirikeskuksen henkilökunnalla, vanhemmilla, seurakunnan hallinnolla ja johdolla on omat tavoitteet ja odotukset, mutta keskeisiä ovat kolmen ensimmäisen ryhmän tavoitteet. On tärkeää tiedostaa nämä eri tavoitetahot ja löytää dialogissa kaikkia tyydyttävä kokonaisuus, toimiva rippikoulu.

4 Kirkon tavoitteet rippikoululle
Yleistavoite: Rippikoulu vahvistaa nuorten uskoa kolmiyhteiseen Jumalaan ja varustaa heitä elämään kristittyinä.  Alatavoitteet: Nuoret ovat osallisia, tulevat kuulluiksi ja saavat vaikuttaa. Nuoret kokevat yhteyttä, turvallisuutta, pyhyyttä ja iloa. Nuoret oppivat hoitamaan hengellistä elämäänsä toimien, hiljentyen ja osallistuen. Nuoret kantavat vastuuta itsestään, toisista ihmisistä ja luomakunnasta. Nuoret löytävät merkityksiä kristinuskon keskeisten sisältöjen ja oman elämänsä välillä. Nuoret tahtovat kuulua Kristuksen kirkkoon. Lisäksi läpäisevästi yhteyteen liittyvä tavoite.

5 Voisiko myös meidän rippikoulutyöhön liittyvistä unelmista tulla tavoitteita?

6 Mitä kirkon teeseistä puuttuu, mitä lisäisin tai muotoilisin toisin
Mitä kirkon teeseistä puuttuu, mitä lisäisin tai muotoilisin toisin? Tämä on omien tavoitteideni kirjoittamista: Ryhmätyön tuloksia… Tavoitteena, että nuori lähtisi toimintaan mukaan. Mutta aktiivinen seurakuntalaisuus voi tarkoittaa monia asioita -> nuori löytää oman tapansa sitoutua seurakuntaan. Nuori kiinnostuu kristinuskosta Uskon syntymisen tavoite. Tiedolliset tavoitteet. Kristinuskon perusteet. -> varmistaminen Nämä nuoret pärjäävät kirkkonsa jäseninä Sukupolvien ketju Kristillinen identiteetti. Messuun kasvaminen. Voidaanko ohenevaa kodin kristillistä kasvatusta paikata rippikoulussa? Konkretiaa siitä, missä näkyy kirkko jonka nuoret rakentavat? Oma seurakunta. Kotiseurakunnan merkitys. Rippikoulu on perheen juttu Elää todeksi sitä mitä opettaa Emotionaalisen ja sosiaalisen turvan löytyminen. Monet puolet Raamatusta esille jo rippikoulussa

7 Rippikoululaisten tavoitteet ja odotukset rippikoulun alussa: ryhmätyön tulos.
Ihmisen ikävä toisen luo -> uusia kavereita Ruoka, hyvä sää Nuori tulee leirille isojen kysymysten kanssa Juhlat, lahjoja, kännykkä, mopoauto ja –kortti -> katu-uskottava selitys – Mikä syvempi merkitys? Lomailu, hauskuus, irtiotto arjesta Mahdollisimman vähällä vaivalla läpi – tyhmää jeesustelua Porukan mukana mennään – ei oikein osaa odottaa mitään Mitä ei kehtaa sanoa. Minä tässä maailmassa, oma kasvu, itsenäistyminen

8 Suomalaisten rippikoululaisten vastaukset kysymykseen: ”Halusin rippikouluun (koska)…” vuosien 2008 ja 2013 tutkimuksissa. Vastaukset 5-7 asteikolla 1 ”ei pidä lainkaan paikkaansa; 7 ”pitää täysin paikkansa” (%). N(2008)=2149–2165;.N(2013)=2278–2309.

9 Miten rippikoululaisten odotukset ja tavoitteet toteutuivat?
Tutkimusasetelma mahdollisti rippikouluun liittyvien odotusten ja kokemusten yksilötason tarkastelun. Huomio kiinnitettiin niihin rippikoulun alun odotuksia mitanneisiin kysymyksiin, joiden toteutumista voitiin rippikoulun lopussa mitata. Seuraava dia osoittaa, että rippikoulun aikana ylittyivät erityisesti hengelliset ja sosiaaliset odotukset. Neljä rippikoululaista viidestä (83 %) koki, että oli oppinut rippikoulun aikana enemmän kuin odotti Jumalasta ja uskosta ja kolme neljästä oli kokenut enemmän kuin oli odottanut yhteyttä ja yhteenkuuluvaisuutta rippikouluryhmässä (75 %). Myös uskonasioista päättäminen (73 %) rukoilemaan oppiminen (68 %), uskossa vahvistuminen (65 %) ja hyvän ja pahan pohtiminen oman elämän näkökulmasta (65 %) olivat asioita, joissa enemmistön odotukset ylittyivät. Ainoa odotus, jossa enemmistön odotukset eivät täyttyneet, liittyi mahdollisuuteen olla ystävien kanssa ja saada uusia ystäviä. Tämä oli rippikoulun alussa yksi yleisimmin mainittuja odotuksia, mutta puolet (50 %) kokivat, että tämä ei toteutunut odotetusti. Ilmeisesti yksittäisten ystävien sijaan rippikoulussa on eletty yhteisöllisesti koko ryhmän kanssa, koska siihen liittyneet odotukset samanaikaisesti ylittyivät. Lähde: Jouko Porkka ”Anna mun etsiä ja olla epävärama!”: Rippikoululaisten uskon ja motiivin muutos ja Matteus-efekti. Suomen Teologisen Kirjallisuusseuran vuosikirja 2016.

10 Rippikoululaisten odotusten/tavoitteiden ja kokemusten vastaavuus vuoden 2012/2013 tutkimuksessa (%) asteikolla 1 ”ei pidä lainkaan paikkaansa; 7 ”pitää täysin paikkansa”. N=1635–1664. Samat suomalaiset vastaajat rippikoulun alussa ja lopussa

11 Suomalaisten rippikoululaisten kokemuksia srk:n yhteisistä jumalanpalveluksista rippikoulun aikana (2013) N=

12 Isosten rukouselämä (data 2013)


Lataa ppt "Uuden suunnitelman äärellä Tampereella"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google