Kuntatieto laaja projektikokous

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Kuntatieto –ohjelman Muutosseminaari 1 Kuntatieto-ohjelman tuotosten käyttöönoton tuki Tommi Oikarinen valtiovarainministeriö JulkICT-toiminto.
Advertisements

Turvallisuustekniikan neuvottelukunta (TENK), Turvallisuus- ja kemikaalivirasto (Tukes) ja Kemianteollisuus ry Kirsi Levä I Turvallisuusosaamisen kehittäminen.
© 2012 Ammattiosaamisen kehittämisyhtiö AMKE Oy SePPO-hankkeen seminaari Lahti Marja Myllykylä Ammattiosaamisen kehittämisyhtiö AMKE Oy.
EXAM-pilottikäytön kokemuksia TTY:llä Marjut Anderson.
Tehtävä l Minkälaisia ongelmia ryhmässä tehtävässä ohjelmointityössä voi tulla esiin? l Mitä keinoja niiden välttämiseksi keksit?
Kuntien talous- ja toimintatietojen, tilastoinnin ja tietohuollon kehittäminen (Kuntatieto –ohjelma) Ohjelman esittelykuvat.
ITÄSUOMALAINEN YRITYSRAHOITUSSTRATEGIA Etelä-Savon elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus Pohjois-Karjalan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus Pohjois-Savon.
Kuntatietovarastointi a´la Turku CSC:n Tietovarastoseminaari Cerion Solutions Oy Kari Karru.
Projekteista pysyviksi käytänteiksi Sakari Kainulainen Sokran hanketyöpaja , Kuopio.
Timo Valli, ICT-johtaja, ylijohtaja
Miten tietoa voisi kysyä vain kerran? JulkICT/ Yhteinen tiedon hallinta (YTI) -hanke Tietoarkkitehtuuri ja sisältömääritykset
Avoindata.fi Avoindata.fistä myös yhteentoimivuuden portaali.
Vaikuttavuuden arviointi
Koulutuksen ja opetuksen järjestämisen prosessit
Kuntien taloustietojen, tilastoinnin ja tietohuollon kehittämisohjelman esittely Jani Heikkinen Kuntatieto-ohjelman muutosseminaari 5 JulkICT-osasto.
JHKA 2.0 tilanne JHKA-työryhmän kokous JulkICT.
Kansallisen palveluväylän viitearkkitehtuurin päivitys
Semanttisen yhteentoimivuuden viitekehys
Yhteinen tiedon hallinta -kärkihanke
Erinomaisen laadun edellytysten rakentaminen
Kuntatieto-ohjelman muutosseminaari
Omakannan omatietovaranto (PHR)
TOIMINTA-REFLEKTIO-OPPIMINEN.
Esiselvitys & jatkoselvitys Tarkan tason toimintamallin määrittely
Digitalisaation vaatima osaaminen
Kokonaisarkkitehtuurin kohdealueiden raportointi
Ennakkotehtävä, työpaja
Tutkimustietovaranto – Virran tuomaa Työpaja
Kuntien talous- ja toimintatietojen, tilastoinnin ja tietohuollon kehittämisohjelma Kuntatieto-ohjelma Jani Heikkinen Muutosaamupäivä.
JHKA tietoarkkitehtuurin kehittämispolku 2018
Järvikalan jäljet: saalistietoa ja kestävyyttä
Tiedon hallinnan viitearkkitehtuurin osa-alueet
Pilotointikohteita ja -ohjeita
Kuntatieto-ohjelma - Oulun kaupungin pilotointiprojekti
Digimatka vuodesta 2014 nykyhetkeen
Kehityshankkeet Tietoallas toteutus
Ristiinopiskelun kehittäminen -hanke
Valtakunnallisen ELO-ryhmän puheenjohtajat ja sihteerit kokous Verkko-Ohjaus Marko Kilpeläinen.
Tervetuloa Innopajaan
Vardan tietomalli ja raportointi
eKuitti – vastaanottajan näkökulma
Avainresurssit ja kyvykkyydet
Ecomed KPP – kustannus per potilas
KAnsalainen AMMATTILAINEN Pystyn itse Kyvykkäille käyttäjille
Kuntatieto –ohjelman Muutosseminaari 1
Ohjeita posterin (seuraava slide) käyttöön Voit käyttää koko pohjaa tai valita soveltuvat osat Tulosta H3 lopetustilaisuuteen posterisi koossa A3 Tiedot.
Mallintamisen metamalli ja notaatiot
Digityökalujen valmistelu järjestämistehtävää varten
Vauhdittaa kiinteistö- ja rakentamisalan digitalisaatiota
Järjestämisen tietomalli -hankkeen työpaja
Sotepalaute.fi Spontaanin palautteen järjestelmä
Maakunnan tietojohtamisen tarpeet ja vaatimukset määritettäessä MAKU- tietoaltaan lähdetietovarantoja ja tietovirtoja MAKU tietoaltaalla on päärooli maakunnan.
Helsinki Metropolia University of Applied Sciences
YtT Tiina Soininen, analyytikko HyTe – näkökulma?
Asiointipalveluiden laatu - Asiakasarvioinnit
Työpaja 4: Maakuntien tarpeet valtakunnallisille sote toimijoille
<Hankkeen nimi>
KAnsalainen AMMATTILAINEN Pystyn itse Kyvykkäille käyttäjille
Asiakas- ja palveluohjaustyöryhmä helmikuu 2018
YtT Tiina Soininen, analyytikko HyTe – näkökulma?
Tervetuloa työelämätoimikuntatyöhön
Osaamisen arvioinnin ja näyttöjen järjestämisen laadunvarmistus
Helena Majamäki , Yhteistyökokous Korkeakoulut-Kela-CSC
Ohjaus ja yhteistyö -korin tilanne - JORY 7. 5
Käyttöoikeusyksiköitä koskevat tuotteet ovat seuraavat:
Ammattilainen ja palvelujärjestelmä korin tilanne
PERA-määritys – päivitys Palveluväylän viitearkkitehtuurin liite
SOTE- JA MAAKUNTAUUDISTUKSEN MITTARITYÖN TIEKARTTAA
Innokylän hyödyntäminen STM:n toiminnassa Studia generalia: Innokylä - mikä, miksi, kenelle? Perjantaina klo Meritulli, Meritullinkatu 8,
Video 4: Avoimen ja yhteisen rajapinnan hallintasuunnitelma
Esityksen transkriptio:

Kuntatieto laaja projektikokous 4.3.2015 Pentti Kurki Kehitysjohtaja Business Intelligence

Organisaation BI – kypsyystason arviointi Kypsyystason analysointi tulee tehdä johonkin viitekehikkoon esim. kypsyysmallipohjat TDWI BI-kypsyystasomalli, Gartnerin BI-kypsyymalli tai Logican Bi-kypsyysmalli (Aho väitöskirjan kypsyystasomalli). On otettu moduleja TDWI- ja Logica-malleista ja lisätty SoTe-hankkeen kokemusten pohjalta elementtejä + Kuntatieto-ohjelman tarpeet Organisaation BI – kypsyystason arviointi BI-kehityshankkeiden arviointi

Taso 1 Taso 2 Taso 3 Taso 4 Taso 5 Tiedon käyttö Tiedon käyttö Tiedon esitys Tiedon esitys Päätöksenteko taso Päätöksenteko taso Päätöksenteko funktio Päätöksenteko funktio Päätöksenteko funktio Tiedon kohdistuminen Tiedon kohdistuminen Päätöksenteossa tarvittava Tietosisältö-tuotanto Tietosisältö Tuotantokoneisto Tuotantokoneisto Raaka-aine Lähtötieto Raaka-aine Lähtötieto Tietojohtaminen Toimintamallit Prosessit Prosessi Päätöksenteko funktio Tietojohtaminen Hallintamalli Hallintamalli Tietojohtaminen Strategia Strategia

Päätoimialatasolla: Sivistys-SoTe-Tekninen Kuntatasolla Kustan-nukset Tietojohtamisen kehitysprojektin standardi päävaihejako Tuotokset Pilottien tulosten kustannusvaikutus/hyöty kuntakentässä Tieto-johtamisen indeksi Monis-tetavuus Johtotason näkymä Laajen-netavuus Kunta-organisaation tietojohtamisen kyvykkyyden arviointimalli – BI-ammattinäkymä Tietojohtamisen hanketason kehittämisen arviointimalli Tietojohtamisen kuntakentttä-tason kustannusmalli A B C D … N A B C D … N 1 2 3

Organisaation BI kyvykkyystaso - Päättäjänäkymä

Päätöksenteossa tarvittava Tietosisältö-tuotanto Taso 1 Taso 2 Taso 3 Taso 4 Taso 5 Hyötyindeksi (päätöksenteon tietopotentiaalista käytetty) Tiedon käyttö Tiedon käyttö Tiedon käyttö Tiedon esitys Tiedon esitys Päätöksenteko taso Päätöksenteko taso Päätöksenteko funktio Päätöksenteko funktio Päätöksenteko funktio Tiedon kohdistuminen Tiedon kohdistuminen Päätöksenteossa tarvittava Tietosisältö-tuotanto Tietosisältö Tuotantokoneisto Tuotantokoneisto BI-teknologiaindeksi Raaka-aine Lähtötieto Raaka-aine Lähtötieto BI-lähtötietoindeksi Prosessi Prosessi Päätöksenteko funktio Hallintamalli Hallintamalli BI-tiedostamisindeksi Strategia Strategia

”BI-hyötyindeksi” = potentiaalista käytössä

Päätoimialatasolla: Sivistys-SoTe-Tekninen Kuntatasolla Kustan-nukset Tietojohtamisen kehitysprojektin standardi päävaihejako Tuotokset Pilottien tulosten kustannusvaikutus/hyöty kuntakentässä Tieto-johtamisen indeksi Monis-tetavuus Johtotason näkymä Laajen-netavuus Kunta-organisaation kyvykkyyden arviointimalli – BI-ammattinäkymä Tietojohtamisen hanketason kehittämisen arviointimalli Tietojohtamisen kuntakentttä-tason kustannusmalli A B C D … N A B C D … N 1 2 3

Tietotarpeesta määrittelyyn, tiedon jalostukseen ja käyttöönottoon Vastuurooli Käyttäjä Tiedon tilaaja Lähde- järjestelmä vastaava Tiedonhallinta Rajapinta vastaava Tiedonhallinta Rajapinta vastaava Käyttöliittymä Raporttien vastaava Käyttö ympäristö vastaava Tietotarve kuvaus taulukkoon Tiedon jalostus- prosessi Laskentakaavat Tiedonsiirto- väylän määrittely Tietovaraston sisällön määrittely [DW] Käyttöliittymien Raporttien suunnittelu Käyttöönoton suunnittelu Tiedon käyttö- tilanne kuvaus Lähtötietojen Analyysi = Mistä oper tietojärjestelmästä saatavissa ? Tiedon laatu ja kattavuus arvio Kannan mallinnus Fyysinen suunnittelu Taulu / Kenttä / käsittely- määrittelyt Rajapinnan Määrittely ETL-pros slu Poiminta oper järj Tietojen muokkaus ja jalostus Testaus ja laaduntarkistus Käyttöliittymien toteutus Käyttöönoton toteutus Hyväksyntä Hyväksyntä Hyväksyntä Hyväksyntä Hyväksyntä Hyväksyntä Julkaisuymp / Raporttien määrittely Tietotarpeen määrittely Lähtötieto- analyysi Tiedonsiirto määrittely Tiedonhallinta määrittely Tuotanto Käyttöönotto Tehtäväkokonaisuus

Liiketoiminta palveluiden määritys Prosessien ja käyttötapaustenmääritys Tietotarve määritys Mallinnus Järjestelmä Määrittely suunnittelu Toteutus Käyttö Tietojohtamisen strategia Perus- arkkitehtuuri määritys Tietojohtamisen hallintomalli Teknologia valinnat Tietojohtamisen kehittämis -prosessit Tuotanto-koneisto rakentaminen

BI Vaihe Tulos Tuotos Käytettävyys Laajennettavuus Monistettavuus Tietojohtami-sen strategia Teknologia valinnat BI Vaihe Liiketoiminta palveluiden määritys Tietojohtami-sen hallintomalli Tietojohtami-sen kehittämis -prosessit Perus- arkkitehtuuri määritys Tuotanto-koneisto rakentaminen Prosessien ja käyttötapaus-tenmääritys Tietotarve määritys Mallinnus Järjestelmä Määrittely suunnittelu Toteutus Käyttö Liiketoiminta palvelu kuvaus Hallintomallikuvaus Kehittämis Prosessi kuvaus Perusarkki-tehtuuri kuvaus Käyttö-tapaus-kuvaus Tietotarve – sisältö-kuvaus Käsitemalli kuvaus Tietokannan luontiskriptit SAAS PAAS IAAS Tietotarve – tiedon kohdistumis kuvaus Looginen tietomalli- kuvaus Laskenta-sääntö kuvaukset ETL latauskoodit Fyysinen tietomalli- kuvaus Rajapinta-kuvaukset ETLIn Jalostus koodit Tulos Tuotos Tieto-standardi kuvaus Rajapinta-kuvaukset ETLOut Level 1 Teknologia ja järjestelmäriippuvainen Käytettävyys Level 2 Teknologia ja järjestelmäriippumaton Level 1 Ei ole otettavissa tuotantokäyttöön Level 2 Soveltuu / Voidaan käyttää kunnan pilottikohteen tuotantoympäristössä Laajennettavuus Monistettavuus Level 3 Soveltuu / Voidaan käyttää pohjana kunnan laajentuvassa tuotantoympäristössä [laajennettavuus] Level 4 Soveltuu / Voidaan käyttää kuntakentän kansallisen määrittelyn / standardin jatkokehittelyn pohjana [jatkokehityskelpoinen] [ monistettavuus] Level 5 Soveltuu / Voidaan käyttää kuntakentän kansallisena määrittelynä [suora] [ monistettavuus] Level 1 Ei osaamisen ja kyvykkyyden lisäystä Level 2 Pilottikunnan osaaminen ja kyvykkyys lisääntyi - Voidaan käyttää pohjana kunnan laajentuvassa tuotantoympäristössä [laajennettavuus] Kyvykkyyden kehittyminen Level 3 Synergiaverkoston kyvykkyys lisääntyi Level 4 Soveltuu / Voidaan käyttää kuntakentän kansallisen määrittelyn / standardin jatkokehittelyn pohjana [jatkokehityskelpoinen] [ monistettavuus] Level 5 Kuntakentän kyvykkyyden lisääminen mahdollistui / toteutui Kustannukset X € Kustannukset

Toiminta-ja taloustilasto Laskentasäännöt Toiminta-ja taloustilasto Tietostandardit Tilikartta XBRL Toimipaikka Käsitteet Käsitemalli Looginen tietomalli Fyysinen tietomalli Toimipaikkarekisteri Tehtävä- ja palveluluokittelu Lataus-alue Ulkoinen yhteinen datamart Rajapinta tiedosto Ulkoinen tietotarve - Tietomääritys Tehtävä- ja palveluluokittelu Sisäinen tietotarve - Tietomääritys Integraatio Lähde- järjestelmät ODS Toimiala DW EDW Tiedon jalostus Tiedon esitys ja jakelu Tietotarve

Bi kehittämistyön tuotosten arvio Bi kehittämistyön vaiheet Bi kehittämistyön tuotokset

Päätoimialatasolla: Sivistys-SoTe-Tekninen Kuntatasolla Kustan-nukset Tietojohtamisen kehitysprojektin standardi päävaihejako Tuotokset Pilottien tulosten kustannusvaikutus/hyöty kuntakentässä Tieto-johtamisen indeksi Monis-tetavuus Johtotason näkymä Laajen-netavuus Kunta-organisaation tietojohtamisen kyvykkyyden arviointimalli – BI-ammattinäkymä Tietojohtamisen hanketason kehittämisen arviointimalli Tietojohtamisen kuntakentttä-tason kustannusmalli A B C D … N A B C D … N 1 2 3

Tietojohtamisen ”standardikustannusmalli” BI- Kehittäminen [hankkeet,projektit] Jaetaan Vaihekokonaisuuksiin Joille Määritetään suhteellinen kustannusosuus Työmäärän suhteissa

Pilottien tulosten kustannusvaikutus/hyöty kuntakentässä Tietojohtamisen ”standardikustannusosuus” 3 Turku I-aste opetus Tietojohtamisen kuntakentttä-tason kustannusmalli Kustannushyöty- kuntakenttä Standardi- kustannus Monistettavuus aste -352 000 € 11 000 € -80% 17 500 € Pilotin kustannus Pilottihyöty kansallinen Summa € BI kuntakenttä Osuus kuntataso I-aste opetus / Kaikki palvelut Monistettavuus aste -261 224 € 100 000 000€ -0,261% 8% -80%

ARVIOINTI- PROSESSI Step 1 Step 2 Step 3 Step N Final Kun Pilotin 3/2015 Kun Pilotin osatulos Valmis … … Kun Pilotti kokonaan valmis Step 1 Step 2 Step 3 Step N Final Kunnan yleinen BI-kypsyystaso Kunta tekee SV hyväksyy Kunta tarkistaa kokonaisuuden SV auditoi VM hyväksyy Kunta Jakaa pilotin osa- Tehtäviin ja Osa-tuotoksiin VM hyväksyy Kunta tekee itse arvioinnin SV auditoi – korjaa tarvittaessa VM hyväksyy Kunnan Pilotin Tulosten arviointi … … Kunta kohdistaa toteutuneet kustannukset Osatuotoksiin VM hyväksyy VM arvioi € - hyödyn kuntakentässä Kunta kohdistaa toteutuneet Kok.kustannukset Osatuotoksiin VM hyväksyy VM arvioi € - hyödyn kuntakentässä Kunta kohdistaa suunnitellut kustannukset Osatuotoksiin VM hyväksyy Kunnan Pilotin Tulosten kustannus- Hyötyarvio kuntakentässä … …