Laaja-alainen osaaminen

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
Advertisements

Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Ylöjärven opetussuunnitelmaprosessi Opetuspäällikkö Leena Pöntynen
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
UUDET OPETUSSUUNNITELMAT – UUDENLAISIA TAITOJA
AJATTELU JA OPPIMAAN OPPIMINEN OneNote-kuvakkeita Voit käyttää valmiita painikkeita tai käyttää niiden osia uusien rakentamiseen – kaikki painikkeet koostuvat.
Laaja-alainen osaaminen OPS 2016
7. osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen - Vapaus tuo vastuuta → sääntöjen, sopimusten ja luottamuksen merkitys kaikissa.
NET nivelvaiheessa Nivelvaiheen yhteistyöverkosto Rovaniemi Haukipudas Raahe Johanna Pulkkinen Tervaväylän koulu.
Hoitotyön keskeiset käsitteet
KEMIA, seutukunnallinen, vuosiluokkaistettu Tampereen seutu.
ONKO VERKKO-OPPIMINEN RIKKI ?. PERUSOPETUKSEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN OPETUSKÄYTÖN SEKÄ OPPILAIDEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN PERUSTAITOJEN KEHITTÄMISSUUNNITELMA.
TORNION KAUPUNGIN NUORISOPALVELUT STRATEGIA
Yleiset kompetenssit (Generic competences) Osaamisen kuvaus (description of the competence) Oppimisen taidot (Learning competence) Tradenomi  osaa arvioida.
TURKU Monikulttuurinen opetus 1.jakso Ulla Rasimus & Leena Nousiainen.
OPS 2016 teesit. Yleissivistävä koulutus uudistuu: Opetussuunnitelmatyö Esi-, perus- ja lisäopetuksen OPS-perusteet.
PÄIVITETTY ARVIOINTI Kaisa Nykänen OPS 2016  Otetaan käyttöön elokuussa 2016  Yläkoulu portaittain: elo 2017, elo 2018 ja elokuusta 2019 koko.
Millaisia vastuullisuuskysymyksiä elintarviketuotantoon liittyy ympäristövaikutusten lisäksi ja miten niitä voidaan määrittää? Tiedotustilaisuus ”Miten.
Mitä on oppiminen? …ja sen mielekkyys. Oma nimi ja oppiminen Pohdi oman nimesi kautta, mitä asioita liität oppimiseen verbejä tai adjektiivejä käyttäen.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2015 Opetussuunnitelma uudistuu.
Sosiaalinen oppiminen ● Hyödyntää sekä behavioristisia että kognitiiviisia näkemyksiä ● Ihminen oppii tarkkailemalla toisia – tarkkailu tapahtuu sosiaalisessa.
Seinäjoki Ihmisoikeudet, demokratia ja sovittelu opetussuunnitelmissa ja käytännössä Satu Elo, OPH.
Työssäoppiminen Yrittäjänä TOY -malli OTSIKKO Alaotsikko.
MATEMATIIKKA.
Liiketalouden opiskelu
Näin oppiminen muuttuu Helsingissä
Laaja-alaisen osaamisen taidot laajemmin selitettynä:
Biologian ja maantiedon kenttä- ja harjoituskurssi
ÄIDINKIELI JA kIRJALLISUUS 1. KURSSI
Sihteerin ammattitutkinto on uudistettu
Opetussuunnitelma uudistui- mikä muuttuu?
Arviointi Hyökkälän koulussa lv
KUVATAIDE Anna-Rosa Uusitalo, NYK 7C.
FYSIIKKA OPS! KEMIA.
TIETOISKU ESIOPETUKSEN OPS-PROSESSISTA
Tervetuloa 187 päivää kestävälle matkalle!
Perehdy, Opi ja Kehitä - Arvioi! (POKA)
Miten oppilaiden vertaisarviointitaitoja tullaan kehittämään Mäntsälässä luokilla 1-9?
TVT suomen kielen ja kirjallisuuden opetussuunnitelmateksteissä
Opetussuunnitelma uudistui – mikä muuttuu?
Etelä-Pohjanmaan peruskoulujen opetussuunnitelma 2016
TURKU Monikulttuurinen opetus 2.Jakso
15ytov Äidinkieli, suomi, Kaiken maailman mediat 1 osp
TAIDOT EDELLÄ © Petteri Elo OPS-koulutus 2016
Ops-iltapäivä Raumanmeri
EPortfolio Väline oman osaamisen kehittymisen seurantaan ja dokumentointiin. HOPS-koulutus Ilona Laakkonen, Student Life.
Oppiminen voidaan määritellä:
POM10CC Mikämikä-päivien Kirjallinen suunnitelma
SUUNNITTELE, TOTEUTA, ARVIOI JA KEHITÄ
Opetus- ja kulttuuriministeriö Lukiouudistuksen maakuntakiertue
YHTEISET PERUSASIAT KASVUN JA OSALLISUUDEN EDISTÄMINEN
Sisältöalueet esiopetuksessa
Sosiaalinen kehitys Tarja Rauste
VALINNAISET LIIKUNTAKURSSIT
Palveluohjauksesta ratkaisuja koulutusesteisiin ja -hidasteisiin
Liiketalouden perustutkinto, merkonomi
5. Eettinen vastuullisuus
shine Strong human increases new energy
Haaga-Helia amk Liiketalouden koulutusyksikkö, Helsinki
Yrittäjyys ja yritystoiminta BUS1LH001-opintojakso, 6 op
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Syksyn 2016 vanhempainiltoihin
LUKUKAUSITEEMAT lukukausi: Liiketoiminnan perusteiden ymmärtäminen – opiskelijan oppimis- ja kehittymistavoitteiden muotoutuminen lukukausi:
SOSIONOMI 210 OP Sosionomi osaa ratkaista sosiaalialan ongelmia, ennakoida tulevaisuuden muutoksia, tuottaa ja kehittää sosiaalipalveluja. Hän osaa ohjata.
HAAGA-HELIA amk Liiketalouden koulutusyksikkö Pasila
VALINNAISET LIIKUNTAKURSSIT
Oppilaat ja opetussuunnitelma 2016.
IPPO työkalu uuden opetussuunnitelman mukaiseen toimintaan
Sunan koulun vanhempainilta TERVETULOA!
Esityksen transkriptio:

Laaja-alainen osaaminen Arvioinnin painopisteet Ikaalisissa lukuvuosittain

Ajattelu ja oppimaan oppiminen 1.lk: oman oppimisen edistymisen havainnointi ja tietoiseksi tekeminen 2.lk: omien kokemusten, havaintojen ja kysymysten esittäminen 3.lk: työskentelyn suunnittelu, tavoitteiden asettaminen ja tulosten arviointi 4.lk: tietolähteiden ja apuvälineiden käyttö asioiden kriitteisessä tarkastelussa 5.lk: vertaisoppiminen eli parin ja ryhmän kanssa työskentely ja oppimiseen tähtäävä vuorovaikutus 6.lk: edistyminen työskentely- ja oppimisen taidoissa

Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu 1.lk: myönteinen vuorovaikutus ja yhteistyö lähiympäristössä 2.lk: harjoitellaan monenlaista esiintymistä 3.lk: lasten oikeuksien tunteminen ja ymmärtäminen 4.lk: kulttuuriperinnön tunteminen ja uuden kulttuurin luominen 5.lk: rohkeus kansainväliseen vuorovaikutukseen vieraalla kielellä 6.lk: mediakulttuurin analysointi ja median vaikutusten pohdinta

Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot 1.lk: sosiaaliset suhteet, kaveritaidot ja tunteiden ilmaisu 2.lk: turvataidot: lähiympäristössä liikkuminen ja vaaratilanteissa toimiminen 3.lk: opitaan ymmärtämään sääntöjen, sopimusten ja luottamuksen merkitys 4.lk: pyöräilykasvatus ja liikkuminen aiempaa laajemmassa lähiympäristössä 5.lk: pohditaan aktiivisen elämäntavan merkitystä hyvinvoinnille 6.lk: jakamisen, kohtuullisuuden ja säästäväisyyden sekä talouden suunnittelun merkityksen harjoittelu: kestävän kuluttamisen käytännöt

Monilukutaito 1.lk: kysymisen ja ihmettelyn kautta oppiminen 2.lk: kuvanlukutaidot ja visuaalinen vaikuttaminen lähiympäristössä 3.lk: fiktion, faktan ja mielipiteen tarkastelu ja erottelu 4.lk: tekstien tavoitteiden tunnistaminen 5.lk: monipuolisten tietolähteiden käyttö ja tulkinta 6.lk: omakohtainen työskentely eri medioiden ja mediaesitysten parissa

Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen 1.lk: laitteiden, ohjelmistojen ja palveluiden keskeiset käyttöperiaatteet 2.lk: tiedonhankintataidot ja tvt:n turvallinen sekä asiallinen käyttötapa 3.lk: tekstien tuottaminen ja kuvan, äänen, videon, animaation tekeminen 4.lk: useampien lähteiden käyttö tiedonhaussa ja lähdekriittisyys 5.lk: työskentelyn merkitys terveydelle ja vastuullinen käyttö 6.lk: verkostoituminen, työskentelyn ja tuotosten dokumentointi sekä arviointi

Työelämätaidot ja yrittäjyys 1.lk: yhteistyö toisten kanssa 2.lk: omien vahvuuksien tunnistaminen 3.lk: pitkäjänteinen työskentely ja vastuun ottaminen tekemisistään 4.lk: sisukkuus työn loppuun saattamisessa 5.lk: vastavuoroisuuden ja neuvottelutaitojen opettelu 6.lk: yrityksen toimintaperiaatteiden ymmärtäminen

Osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen 1.lk: luokan yhteisten sääntöjen luominen ja noudattaminen 2.lk: kierrättäminen 3.lk: oman mielipiteen esittäminen 4.lk: omien oppimistavoitteiden pohdinta ja toteuttaminen 5.lk: median käytön harjoittelu vaikuttamisen välineenä 6.lk: ymmärrys omien valintojen, elämäntapojen ja tekojen merkitys paitsi itselle, myös lähiyhteisöille, yhteiskunnalle ja luonnolle.

Ensimmäisen luokan painotukset oman oppimisen edistymisen havainnointi ja tietoiseksi tekeminen myönteinen vuorovaikutus ja yhteistyö lähiympäristössä sosiaaliset suhteet, kaveritaidot ja tunteiden ilmaisu kysymisen ja ihmettelyn kautta oppiminen laitteiden, ohjelmistojen ja palveluiden keskeiset käyttöperiaatteet yhteistyö toisten kanssa luokan yhteisten sääntöjen luominen ja noudattaminen

Toisen luokan painotukset omien kokemusten, havaintojen ja kysymysten esittäminen harjoitellaan monenlaista esiintymistä turvataidot: lähiympäristössä liikkuminen ja vaaratilanteissa toimiminen kuvanlukutaidot ja visuaalinen vaikuttaminen lähiympäristössä tiedonhankintataidot ja tvt:n turvallinen sekä asiallinen käyttötapa omien vahvuuksien tunnistaminen kierrättäminen

Kolmannen luokan painotukset työskentelyn suunnittelu, tavoitteiden asettaminen ja tulosten arviointi lasten oikeuksien tunteminen ja ymmärtäminen opitaan ymmärtämään sääntöjen, sopimusten ja luottamuksen merkitys fiktion, faktan ja mielipiteen tarkastelu ja erottelu tekstien tuottaminen ja kuvan, äänen, videon, animaation tekeminen pitkäjänteinen työskentely ja vastuun ottaminen tekemisistään oman mielipiteen esittäminen

Neljännen luokan painotukset tietolähteiden ja apuvälineiden käyttö asioiden kriitteisessä tarkastelussa kulttuuriperinnön tunteminen ja uuden kulttuurin luominen pyöräilykasvatus ja liikkuminen aiempaa laajemmassa lähiympäristössä tekstien tavoitteiden tunnistaminen useampien lähteiden käyttö tiedonhaussa ja lähdekriittisyys sisukkuus työn loppuun saattamisessa omien oppimistavoitteiden pohdinta ja toteuttaminen

Viidennen luokan painotukset vertaisoppiminen eli parin ja ryhmän kanssa työskentely ja oppimiseen tähtäävä vuorovaikutus rohkeus kansainväliseen vuorovaikutukseen vieraalla kielellä pohditaan aktiivisen elämäntavan merkitystä hyvinvoinnille monipuolisten tietolähteiden käyttö ja tulkinta työskentelyn merkitys terveydelle ja vastuullinen käyttö vastavuoroisuuden ja neuvottelutaitojen opettelu median käytön harjoittelu vaikuttamisen välineenä

Kuudennen luokan painotukset edistyminen työskentely- ja oppimisen taidoissa mediakulttuurin analysointi ja median vaikutusten pohdinta jakamisen, kohtuullisuuden ja säästäväisyyden sekä talouden suunnittelun merkityksen harjoittelu: kestävän kuluttamisen käytännöt omakohtainen työskentely eri medioiden ja mediaesitysten parissa verkostoituminen, työskentelyn ja tuotosten dokumentointi sekä arviointi yrityksen toimintaperiaatteiden ymmärtäminen ymmärrys omien valintojen, elämäntapojen ja tekojen merkitys paitsi itselle, myös lähiyhteisöille, yhteiskunnalle ja luonnolle.