Luentokurssi Hanna Tervanotko

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Kandidaatintyö prosessimetallurgian laboratoriossa
Advertisements

Soveltavan mikrobiologian erikoistyö KE (5op) Soveltavan mikrobiologian jatko- ja täydennyskoulutuskurssi KE (3 op) Kevät 2010 (periodi.
Kommentti ÄI1.
K 4.3. Kandidaatin tutkielma ja tutkielmaopinnot (10 op) Ryhmäkokoontuminen Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
Kirjasto avoimena oppimisympäristönä – Tiedonlähteitä.
Biologian ja maantieteen pedagogiikka, 5 op
Kirjastomme lainausajat alaluokille: MA – TO klo – PE klo – Muista ottaa lainauskorttisi mukaan! Välipala ma-to klo 13 (myös alakoulun.
Pentateukki Kreik. πεντ ά τευχος pentateukhos = viidestä osasta koostuva Juutalaiset: toora = laki, opetus Protestantit: Mooseksen kirjat.
Johtajuus- ja asiantuntijaviestintä
Johtajuus- ja asiantuntijaviestintä Leif Åberg syyslukukausi 2006.
Seminaarityön rakenteesta
Opetuksen arviointi ja kehittäminen: ET ja filosofia Kurssin suoritus
ITKY104 IT kaikkialla, 2 op Alku- ja perusinfo
Opintojen kuormittavuus Opiskelijoiden näkökulma kurssien välisiin eroihin.
Tietokone asiantuntijan työvälineenä ICT01D Tietokoneen toiminta Juhani Merilinna.
Teemana oppimisprosessin aktivointi – sulautuvan opetuksen mahdollisuudet Kati Vilonen Aalto-yliopiston Kemian tekniikan korkeakoulu.
EK102b Uuden testamentin teologia
EK102b Uuden testamentin teologia Luennot Petri Luomanen Eksegetiikan laitos.
Viikko 35 (27.8. – 31.8.) Maanantai: (27.8.) -7B: Susiniemi Tiistai: (28.8.) -7D: Susiniemi -1.LK vanhempainilta klo Keskiviikko: (29.8.) -7A: Susiniemi.
RAAMATTU Muistiinpanot 8. luokan oppikirjan 1. kappaleeseen
RAAMATUN TUTKIMUS.
Raamattu Ja mitä se sisältää. Mikä on Raamattu? Rautalangasta väännettynä: Raamattu on kristittyjen pyhä kirja kuten Koraani on muslimien pyhä kirja Tarkoituksena.
Lukiolaisten tekstitaidoista Rantala, Jukka – van den Berg, Marko LUKIOLAISTEN HISTORIAN TEKSTITAIDOT ARVIOITAVINA. Kasvatus 44 (4), 394–407. Tutkimuksessa.
ERILLISET ERITYISOPETTAJAN OPINNOT Tervetuloa Helsingin yliopistoon! Alkuinfo
PYHIINVAELLUS JUMALAN VOIDELTUA SEURATEN LAINKUULIAISESTA KANSALAISESTA JUMALAN LAPSEKSI Kahdestoista etappi
LET Kandiryhmä Piia Näykki & Jonna Malmberg.
 Yleistavoite (valtakunnallinen): musiikin käyttö ja vaikutusmahdollisuudet eri taidemuodoissa ja mediassa  Kurssi rakentuu Lontooseen suuntautuvan opintomatkan.
7. Pyhien kirjojen tulkinta ja tutkimus Opetusvinkki 2: Raamatun tulkintatapoja.
JOHDATUS RAAMATTUTUTKIMUKSEEN UE1 LAJM. TEHTÄVÄ Opettaja jakaa luokan viiteen ryhmään Jokaisen ryhmän tulee muistella ilman apuvälineitä tehtävän mukaisia.
UMF I Luento 1. Aika Luennot – Ke, Pe Demot Ti Ti Tgi
JOHDANTO SOSIAALI- JA TERVEYDENHUOLLON JOHTAMISEEN Healthcare Operations Management & Value-Based Health Care Terveydenhuollon tuotantotalous
MAANANTAI YLÄ-SAVON AMMATTIOPISTOLLA TIISTAI PAIKALLA KELLO 8-16 KESKIVIIKKO YLÄ-SAVON AMMATTIOPISTOLLA TORSTAI PAIKALLA KLO 8-16 PERJANTAI YLÄ-SAVON AMMATTIOPISTOLLA.
YDINSISÄLTÖ Luku 19 – Profeettakirjat. Profetia – viestin välittämistä.
Filosofian ja elämänkatsomustiedon didaktiikka: AD-perusteet kurssin suoritus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Luku 14 – Raamatun tulkinta
ÄIDINKIELI JA kIRJALLISUUS 1. KURSSI
Kiinteistönmuodostamis- ja maaoikeus - johdanto
Ohjeita….
Tieteellinen raamatuntutkimus ja Raamatun tulkinta
Luentokurssi Hanna Tervanotko
Johdantoseminaari.
7. Pyhien kirjojen tulkinta ja tutkimus
Tammikuu 2010 MAANANTAI TIISTAI KESKIVIIKKO TORSTAI PERJANTAI LAUANTAI
Tavoitteet ja arviointi
Sähköiset yo-kirjotukset
Tietoni Lähi-idän uskontojen pyhistä kirjoista
HISTORIAN KURSSIEN TAVOITTEET, SUORITTAMINEN JA ARVIOINTI
Luku 13 – Raamatun tutkimus
Luentokurssi Hanna Tervanotko
Tammikuu 2010 MAANANTAI TIISTAI KESKIVIIKKO TORSTAI PERJANTAI LAUANTAI
Uskonto ja kriisit nuoren elämänkulussa
Luku 13 – Raamatun tutkimus
kaanon: virallisesti hyväksytyt Raama-tun kirjat
Henkilökunnan koulutus
RAAMATTU Muistiinpanot 8. luokan oppikirjan 1. kappaleeseen
USKONTOTIETEEN PERUSTEET
5. Pyhien kirjojen tausta ja synty
Te3 TERVEYS JA TUTKIMUS-KURSSI
Tammikuu 2010 SUNNUNTAI MAANANTAI TIISTAI KESKIVIIKKO TORSTAI
Korkealämpötilakemia
Uuden testamentin synty
Valmistautuminen luennoille
VANHAN TESTAMENTIN SYNTY
KIELI, KIRJALLISUUS JA IDENTITEETTI
Esitys Pirkanmaan pipliaseuran seminaarissa
Tieteellinen editointi Hanna Karhu
Elokuu 2009 MAANANTAI TIISTAI KESKIVIIKKO TORSTAI PERJANTAI LAUANTAI
Luku 19 – Profeettakirjat
Voit tulostaa tämän mallin ja käyttää sitä seinäkalenterina
Vinkkejä juridiikan opiskeluun
Esityksen transkriptio:

Luentokurssi 3.4.2017 Hanna Tervanotko Vanhan testamentin teologisia kehityslinjoja (EK253B): Vanhan testamentin syntyprosessi JOHDANTO Luentokurssi 3.4.2017 Hanna Tervanotko

Keitä olemme ja miksi olemme täällä? Mirjam ja Raamatun naisprofeetat Profetia ja divinaatio Antiikin kreikkalaiset kirjoitukset ja niiden ja juutalaisten tekstien suhde (”Jumalallisen tahdon tutkiskelu kreikkalaisissa ja juutalaisissa teksteissä”) Tekstit ilmoituksen lähteenä https://helsinki.academia.edu/HannaTer vanotko Odotukset? Mitä toivoisit kurssilla käsiteltävän

Mitä teemme tänään? Keitä olemme ja miksi olemme täällä? Johdanto: kurssin tarkoitus ja tavoitteet, työskentely, suoritustavat, kriteerit, poissaolot, jatkoaikataulun suunnittelu Tänään: johdanto, tauon jälkeen johdanto teemaan: Mikä on kaanon? Kysyttävää/kommentoitavaa? Mihin aikaan tauko tänään?

Kurssiaikataulu ja aiheet Maanantai 3.4.2017: Kirjoitusmateriaalit – kirjakääröistä koodekseihin Tiistai 4.4.2017: Mikä on kaanon ja miten kaanonia voi tutkia? Keskiviikko 5.4.2017: Case study: Qumranin tekstilöydöt ja kaanon Torstai 6.4.2017: Kaanonin ja eri kirjoitusten muoto Perjantai 7.4.2017: Kirjoitusten auktoriteetti, kirjoitusten pyhyys, yhteenveto teologisista kehityslinjoista

Kurssin tavoitteet Opiskelija hahmottaa Vanhan testamentin syntyprosessin osana itäisen Välimeren alueen kulttuurihistoriaa. Opiskelija arvioi Raamatun kaanonille ominaisia piirteitä. Opiskelija osaa käsitellä syntyprosessia historiallis- kriittisestä näkökulmasta ja oppii kriittistä lähteiden tarkastelua. Opiskelija syventää tietojaan antiikin juutalaisista kirjoituksista (Qumranin tekstit, apokryfikirjallisuus, VT:n pseudepigrafit). Opiskelija voi ottaa osaa keskusteluihin, jotka koskevat kaanonin asemaa ja merkitystä myös nykyaikana.

Kurssityöskentelystä Osallistuminen kaikkiin tapaamisiin 3.-7.4.2017 (tarkista kokoontumisajat ja paikat Oodista Ti courses-sivulta) https://courses.helsinki.fi/fi/101253b/113225997 (diat, tehtävät, artikkelit jne) Materiaali: Mukaan: Raamattu (vuoden 1992 Raamatunkäännös), Biblia Hebraica Stuttgartensia (BHS), internetyhteys! Poissaoloista ja korvaavuuksista sovittava erikseen (ks. Arviointi). Yleisohje: kaikki poissaolot korvataan Annettujen tehtävien suorittaminen Luennot oppimispäiväkirjalla (joka tapaamiskerralla annetaan erilliset 1-2 kysymystä) = 2 op 5 op = luennot+ 3 op:n essee sovitusta aiheesta tai lukupäiväkirja sovitusta kirjallisuudesta Esseeaiheista sovitaan tapaamisviikon aikana (viimeistään perjantaina 7.4.2017)

Mahdollisia essee-aiheita (ehdotuksia) Mieti sinua itseäsi kiinnostava aihe! Qumranin kirjakokoelma: Mitä Kuolleenmeren kirjakääröt kertovat kaanonin synnystä? Miten eri tekstit heijastavat raamatullisen kirjallisuuden käyttöä? Pyhät kirjoitukset rabbiinisessa kirjallisuudessa. Josefus ja kaanonin synty. Miten Septuaginta valaisee kaanonin syntyvaiheita. Analyysi apokryfikirjoista/pseudepigrafeista, niiden syntyhistoriasta ja asemasta.

Mahdollisia essee-aiheita (ehdotuksia) Kirjurit ja kirjoitusmateriaalit: Mitä tiedämme kirjojen kopioitsijoista? Esran toiminta (kirjuri ja tulkitsija)? Vertaa eri kirjoitusmateriaaleja. Yksittäisen Raamatun kirjan syntyhistoria? Kaanon UT:n tekstien valossa (”laki ja profeetat”, ”niin kuin on kirjoitettu”…). Kirjareferaatti/oppimispäiväkirja sovitusta kirjallisuudesta: esim. SES:n julkaisut, Sisäänkäyntejä Raamattuun (Kirjapaja), Kuolleenmeren kadonnut kansa (Gaudeamus), Johdatus Vanhan testamentin apokryfikirjoihin (Kirjapaja), Aarre Saviastioissa (Kirjapaja) jne.

Palautuspäivät Oppimispäiväkirjan palautus: 21.4. mennessä Esseitten palautus: 26.5. mennessä (viimeinen tiedekuntatenttipäivä 12.5.) Muista palautuspäivistä sovittava erikseen, ehdoton takaraja on kesäkuun alku 2017!

Esseeohjeet ja arviointi Tutkiva essee, noin 7 sivua (tarkemmat ohjeet viimeisellä kokoontumiskerralla perjantaina). Ei kandintyöhön verrattava tutkimus, mutta itsenäistä työskentelyä vaativa harjoitus. Essee ja koko kurssisuoritus arvostellaan asteikolla 0-5: Osallistuminen opetukseen ja kurssitehtävät 60% Essee 40% Osallistuminen, tehtävien suorittaminen, aktiivisuus.

Yhteenveto: kommentteja? Kysyttävää?