Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Luentokurssi Hanna Tervanotko

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Luentokurssi Hanna Tervanotko"— Esityksen transkriptio:

1 Luentokurssi 7.4.2017 Hanna Tervanotko
Vanhan testamentin teologisia kehityslinjoja (EK253B): Vanhan testamentin syntyprosessi: Mikä on kaanon? Luentokurssi Hanna Tervanotko

2 Kysymyksiä? Kommentteja?

3 Mitä teemme tänään? Arvioimme eri uskontokuntien kanonisia kokoelmia suhteessa toisiinsa. Pohdimme mitä on … Tekstien autoritäärisyys? Tekstien pyhyys? Ohjeita esseenvalmisteluun Yhteenveto ja palaute

4 Eri uskonto- ja kirkkokuntien kaanonit

5 Huomioita liittyen eri kokoelmia
kirjojen määrä, apokryfikirjat Erilaiset otsikot kokoelman osilla järjestys millaisia eroja nämä kirjakokoelmat heijastavat eri uskonnollisten yhteisöiden ajattelussa? Juutalaisten Toora keskeisyys, LXX kaikki kirjat saman arvoisia, profeetat lopussa ikään kuin historian tulkitsijoina

6 Tekstien asema: millainen on ohjeellinen teksti?
Mitä tarkoittaa että jokin teksti on autoritäärinen? Kenellä on tuolloin auktoriteetti? Miten teksteistä tulee autoritäärisiä? Uskonnollinen teksti/lakiteksti? Mitkä ovat meidän aikamme auktoriteetteja? Perustuslaki? Ihmisoikeudet?

7 Tekstien asema – Millainen on ohjeellinen teksti (suhteessa yhteisöön)?
Jokiranta määrittelee, että kanonisointi tarkoittaa jonkinlaisen klassisen, ohjeellisen aseman saavuttamista. Esim. Homeros kreikkalaisessa kontekstissa (huom! Homeros mainittu myös rabbiinisessa kirjallisuudessa, Mishnassa). Vaikutusvalta aina suhteessa johonkin. Tekstit itsessään eivät saavuta asemaa, vaan ne määritellään suhteessa johonkin. Teksti voi toimia, määrittää kriteerit jne, mutta vasta kun yhteisö on päättänyt ne. Mitä eroa on kaanonilla ja tekstien auktoriteetilla? Onko kaanon yksi keino antaa tekstille auktoriteetti-asema?

8 Yhteenveto: Millainen prosessi on kanonisen tekstin taustalla?
Heprealaisen Raamatun järjestys, tekstimuoto ja sisältö vakiintui pitkän ajanjakson aikana. Tähän vaikutti kirjoitusmateriaali Koodeksi Teologiset linjaukset, joista mahdollisesti päättivät uskonnollisten yhteisöiden johtajat (Jamnian konsiili) – näistä keskustelu jatkui ilmeisesti pitkään, sillä eri kirkkokunnat käyttävät osittain eri kaanoneita. Oletetaan että aluksi vakiintuivat Laki ja Profeetat, mutta myös näiden kokoelmien sisältämät tekstit tunnettiin eri muodoissa.

9 YHteenveto Vanhan testamentin syntyprosessin hahmottaminen osana itäisen Välimeren alueen kulttuurihistoriaa. Raamatun kaanonille ominaisten piirteiden arvioiminen. Kirjakokoelman syntyprosessin hahmottaminen historiallis-kriittisestä näkökulmasta. Kriittinen lähteiden tarkastelu. Tietojen syventäminen koskien antiikin juutalaisia kirjoituksia (Qumranin tekstit, apokryfikirjallisuus, VT:n pseudepigrafit). Kurssin pohjalta opiskelija voi osallistua entistä aktiivisemmin keskusteluihin, jotka koskevat kaanonin asemaa ja merkitystä myös nykyaikana.

10 Essee? Lukupäiväkirja? Esseen pituus? Keskimäärin noin 600–800 sanaa (2–3 sivua) vastaa yhtä opintopistettä (esim. 3 op:n pituinen essee on noin 2000 sanaa, 6-7 sivua). Kirjallisuus/lukupäiväkirja/referaatti: 3 op vastaa 500 sivua tentittävää kirjallisuutta (esim. eksegetiikan kivijalkakurssi). Lisää ohjeita tiistain dioissa! Kysymyksiä aiheista?

11 Ohjeita esseen valmisteluun
Millainen on esseen runko? Johdanto: mitä tutkitaan? Analyysiluku Yhteenveto/Johtopäätökset Kirjallisuusluettelo Miten lähteä kirjoittamaan tutkimusesseetä?

12 Apukysymyksiä työn eri puolien arvioimiseen
1. Työn kokonaisuuden arviointi Onko otsikko onnistunut, vastaako otsikko sisältöä? Onko kysymyksenasettelu mielekäs? Onko työn rajaus perusteltu: onko aihe mielekäs? Onko työ liian pitkä ja laaja tai liian suppea? Onko tekijä esittänyt omia tulkintoja, onko omia oivalluksia? Tuleeko aiheesta käyty tieteellinen keskustelu työssä ilmi? Yleisiä huomioita kieliasusta ("kieli elävää", "paljon lyöntivirheitä", "ei asiatyyliä" tms.) 2. Käytettyjen lähteiden arviointi Onko lähdemateriaali aiheen kannalta riittävä? Esitteleekö kirjoittaja lähdemateriaalinsa mahdollisuuksineen ja ongelmineen? Lähdekritiikin rooli Lähdeviitetekniikka

13 Apukysymyksiä työn eri puolien arvioimiseen
3. Työn rakenteen arviointi Onko sisällysluettelo kokonaisuutena onnistunut? Eteneekö rakenne loogisesti? Ovatko luvut tasapainossa? Onko työ keskittynyt pääasiaan vai rönsyileekö liikaa? Vastataanko tutkimuskysymykseen? Istuuko mahdollinen teoreettinen kirjallisuus luontevasti työhön vai vaikuttaako se irralliselta? 4. Tekstiosuuden arvioiminen Ovatko esitetyt tiedot ristiriidattomia keskenään? Onko esitys jäntevä ja looginen vai puuroutuuko tai poukkoileeko se? Mikäli esityksessä on käännös alkuperäistekstistä, kuinka onnistunut käännös on? Ilmaisun tarkkuus Hyvät ja ansiokkaat osat Ongelmakohdat ja epäloogisuudet

14 Kiitos! R. Chanina remarked, “I have learned much from my teachers, more from my colleagues, and the most from my students” (b.Ta’anit 7a).


Lataa ppt "Luentokurssi Hanna Tervanotko"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google