Terveystiedon kertauskurssi

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Ylipaino on yksi keskeisimmistä terveysuhkista sekä Suomessa että maailmanlaajuisesti. Selvitä suomalaisten ylipainon syntyyn vaikuttavia tekijöitä sekä.
Advertisements

2. Terveyteen vaikuttavat tekijät
KANSANTERVEYS TERVEYSTIETO 2011.
Kansantaudit.
Matti Rautalahti Syöpäjärjestöt
7 Terveyden tutkiminen.
Syöpäpotilaan ravitsemus
Terveystieto 7.
Allergiat.
Tutkimustyypit ja tutkimusasetelmat
Sosiaalinen pääoma sosiaaliset verkostot, luottamus, vuorovaikutus
Bulimia ja laktoosi-intoleranssi
YO-kokeen tehtävätyypit Terve 4, s Määrittelytehtävä 2. Aineistotehtävä 3. Johdantotehtävä 4. Oppiainerajat ylittävä tehtävä 5. Tutkimustehtävä.
TOSITIETOA Alkoholi. Yleistä alkoholista Valmistetaan luonnontuotteista (mm. viljat ja hedelmät) käyttämällä tai tislaamalla Vaikuttavana aineena kaikissa.
Päihteet ja Mielenterveys. Pohdittavaksi Miten suhtaudut nuorten tupakointiin? Miten koulussasi ehkäistään tupakointia? Miksi tupakoinnin lopettaminen.
Hurtig TE1 Kansalaistoiminta kansanterveystyössä.
MIELENTERVEYS JA JAKSAMINEN. MIELENTERVEYS: KESKEISET SISÄLLÖT Psyykkinen toimintakyky Sosiaalinen toimintakyky Mielenterveys: määritelmä -Ylläpitäminen,
Kansantaudit Tartuntataudit
SEKSUAALITERVEYS 1.Kuvaile / selvitä / tarkastele – tehtävä 2.”Pohdi eettisestä näkökulmasta”
Alkoholi. Alkoholi Suomen yleisin päihde Etanoli on alkoholi juoman päihdyttävä aine Alkoholia pidetään keskivahvana päihteenä Alkoholi pitoisuus ilmaistaan.
5. RUOKAA TERVEYDEKSI TERVEYSTIETO 7. RAVINNON VAIKUTUS IHMISEN TERVEYTEEN PSYYKKINEN TERVEYS ??? FYYSINEN TERVEYS ??? SOSIAALINEN TERVEYS ???
( TE3 NÄKÖKULMIA TERVEYTEEN Hurtig
Mitä yksilö / yhteisöt / yhteiskunta voi tehdä ehkäistääkseen mielenterveyden häiriöitä? vastaa vain siihen, mitä kysytään (keskity tähän koko vastauksen.
Mikä näistä mielestäsi kuvaa terveyttä? Perustele.
Sairaudet ja niiden ehkäisy Yleisesti kansanterveydestä.
Mieli voi sairastua, niin kuin kehokin Erilaisia mielenterveysongelmia voi esiintyä kaiken ikäisillä Tilapäinen oire saattaa olla terveen mielen reaktio.
17. MIELIHYVÄ JA RIIPPUVUUS TERVEYSTIETO 7. Pohdi  Kirjoita lapulle TÄRKEIN sinulle mielihyvää tuottava asia  Onko mielihyvän lähde hyväksi terveydelle.
TE3 TERVEYDEN, TOTTUMUSTEN JA TOIMINTAKYVYN ARVIOINTI JA SEURANTA Hurtig
Turvallisuus ja ensiapu ihmiset, omaisuus, tieto, toiminta, ympäristö, työ Fyysinen, psyykkinen ja yhteisöjen turvallisuus Perustus-, tasa-arvo-, lukio-
TERMIEN JA KÄSITTEIDEN MÄÄRITTELY. Usein yo-kokeen reaalivastaus vaatii alkuun käsitteen tai termien määrittelyä! Lisäksi varsinaiset määrittelytehtävät.
8. MIELEN HYVINVOINTI TERVEYSTIETO 9. Mitä hyvää sinulle kuuluu tänään?
TE 3 TERVEYS JA TUTKIMUS Perhon lukio Essi Rantala
TAULUKOIDEN JA KUVIOIDEN TULKINTA.  ILMAISIA PISTEITÄ EI KANNATA MENETTÄÄ LAISKUUDEN VUOKSI!  Tulkinnan ydinkohtia: pääsanoma, suurimmat ja pienimmät.
RAVINTO 9LK.. TUTKIJARYHMÄT A, B, C, JA D – VALITSE TEHTÄVÄ PARIN KANSSA TAI YKSIN Perehdy aiheeseesi Tee tehtävät käyttäen oppikirjaa ja nettiä – luotettavia.
Terveystiede oppiaineena. Monitieteisyys taloudellinen näkökulma historiallinen näkökulma liikuntatieteellinen näkökulma biologinen, lääketieteellinen.
1. SUOMALAISET KANSANTAUDIT TERVEYSTIETO 9. MITÄ SAIRAUKSIA MUISTAT? KIRJOITA TAULULLE  Millä eri perusteilla sairauksia voidaan ryhmitellä?  Missä.
YMPÄRISTÖN TERVEYS Kemikaalit, saasteet, ravinnon+ veden vierasaineet … Bakteerit, virukset, siitepöly, home… Melu, tärinä, säteily, lämpötila …
Kroppasuhde, mielihyvä ja riippuvuus Kirjan sivut
Koealue: s  Mielihyvän tavoittelu on luontaista, sitä tavoitellaan monin eri keinoin esim. urheilemalla, ruoalla, internetillä, peleillä 
10. LIIKUNTA ARJESSA TERVEYSTIETO 7. TEHTÄVÄ Tutustu nuorten terveysliikunnan suositukseen (oppikirja s. 66) a.Miksi liikunnan terveellisestä määrästä.
HURTIG Tupakointi on turhaa. Kertaus 1. Mistä riippuvuuden vieroitusoireet johtuvat? 2. Mitä tarkoittaa sosiaalinen riippuvuus? 3. Kerro jokin.
Nuoret, terveys ja arkielämä (TE 2) Tavoitteena on, että opiskelija oppii tarkastelemaan elämäänsä aikuisuuden ja vanhemmuuden näkökulmasta pohtii ja tarkastelee.
Hanna, Ada ja Siiri M.  Fyysinen riippuvuus on tyypillinen ihmisille, jotka käyttävät lääkkeitä ja päihteitä.  Käyttäjän elimistö on tottunut aineeseen,
Tutkimuksen suunnittelu
TUPAKKALAKI JA TUPAKOINNIN LOPETTAMINEN
Terveyden määritelmät
Tutkimustyypit ja tutkimusasetelmat
Mitä terveys on? s. 8 – 15.
Mielenterveyden häiriöt
Sanna Heino lehtori Koulutuskeskus Tavastia
TE2 NUORET, TERVEYS JA ARKIELÄMÄ
KERTAUSTUNNIT Hurtig
5 Ravinto Energiaravintoaine Suojaravintoaine
TERVEYTEEN VAIKUTTAVAT TEKIJÄT
TE3 - TUTKIMUS 1-3 hlö:n ryhmissä JOKIN TERVEYSTOTTUMUS
Terkan preppaustentti
Mikä näistä mielestäsi kuvaa terveyttä? Perustele.
Aina ei voi valita mitä syö
TE1 Terveyden perusteet
Tutkimusaihe: luotettavuus ja tutkimuksen teko
3. Terveystottumusten tutkiminen
Kpl 34 Monien ihmisten ruokavalioita rajoittaa jokin allergia tai sairaus, jolloin elimistö ei siedä jotakin ruoka-ainetta.
Tutkimusaihe: luotettavuus, tutkimuksen teko
Ravitsemus Ruoansulatuselimistö (Terve 4) Ravintoaineet (Terve 1)
Yleisimpiä tarkasteltavia näkökulmia (1/3):
Te3 TERVEYS JA TUTKIMUS-KURSSI
8 Riippuvuus.
Lapsuus ja nuoruus.
Näkökulmia vastaamiseen
PÄIHDEILMIÖ-RASTIRATA Tehtäväkortit
Esityksen transkriptio:

Terveystiedon kertauskurssi

Kertauskurssin sisältöä… Sisältöjen kertaamista tehtävien avulla Erilaisiin kysymystyyppeihin tutustumista Vanhoihin yo-kysymyksiin tutustumista Vastaamisen harjoittelua Vastausten pisteyttämiseen tutustumista Harjoitustehtävien tekemistä Muuta?

Miten valmistaudun kirjoituksiin Lue oppikirjoja ja kurssien muistiinpanojasi (selaa mahdollisuuksien mukaan myös muita kuin Virtaa-kirjoja) Lue lehtiä! Bongaa terveystietoon liittyviä asioita TV:stä, radiosta, sanomalehdistä, aikakausilehdistä, internetistä… Panosta kertauskurssiin, tutustu siellä annettuihin materiaaleihin ja harjoittele vastaamista!

Opiskelutekniikoita

Kysymystyyppejä (tarkemmin prappauksessa) Määrittelytehtävä Otsikkotehtävä Useampiosainen tehtävä (a, b, c). Väittämätehtävä Vertailutehtävä Kuvailu-/tarkastelu-/selvitystehtävä Soveltava tehtävä Johdantotehtävä Pohdintatehtävä Tiedonkäsittelytaitoja mittaava aineistotehtävä Tutkimustehtävä Jokeritehtävä Oppiainerajat ylittävät tehtävät

TE-Kurssien keskeisimpiä sisältöalueita Liikunta Mielenterveys ja jaksaminen Päihteet Ravitsemus Sairaudet ja niiden ehkäisy Seksuaaliterveys Terveydenhuolto ja terveyden edistäminen Terveyden tutkiminen Terveysviestintä ja teknologia Ympäristö ja terveys

Liikunta Liikunnan terveyshyödyt yksilölle fyysinen, psyykkinen, sosiaalinen Merkitys kansanterveydelle ja yhteiskunnalle Eri-ikäisten liikuntasuositukset 7-18-vuotiaat, aikuisten liikuntapiirakka Liikunta ja painonhallinta Energiankulutus, arkiliikunnan hyöty Liikkumisen motiivit Kunto-ominaisuudet ja liikehallintakyvyt Kestävyys, voima, nopeus, notkeus, taito, tasapaino yms.. Harjoittelun periaatteet Harjoittelun rakenne verryttelyineen, energiantuottotavat, syke Liikunnan miinukset Doping, tapaturmat, rasitusvammat… Ryhti, ergonomia, toimintakyky TULE-sairaudet Liikkujan ravitsemus ja nestetasapaino Liikunnan eettiset kysymykset?

Liikuntaan liittyvät yo-kysymykset (07-14) Liikunta-aktiivisuuden edistäminen K07 Terveysliikunnan suositukset S07 Liikunta ja nestetasapaino K08 Aerobinen ja anaerobinen energiantuotto S08, K14 Varusmiesten kunto ja painonnousu S09 Jalkapalloon liittyvät urheiluvammat K10 Cooperin testi K11 Liikunnan ja mielialan yhteydet K12 Lihasvoiman lisääminen K13 Vähäisen liikunnan syyt aikuisilla S13

Liikuntaan liittyviä yo-tehtäviä Kevät 2007 Syksy 2007 Kevät 2008

Liikuntaan liittyvät yo-tehtävät Syksy 2008 Kevät 2009 Kevät 2010

Kysymystyyppi? Kuvailu-/tarkastelu-/selvitystehtävä Johdantotehtävä  Vastauksessa tulee käsitellä asiaa monipuolisesti, pyrkiä hahmottamaan kokonaisuus sekä esittää asiat johdonmukaisesti.

Tehtävä Tee suunnitelma vastauksesta: mitä tulee mieleen kysymyksestä, miten jäsentelisit vastauksen? Miten ne ovat hierarkiassa toisiinsa?

Hyvän vastauksen piirteitä https://liito-fi- bin.directo.fi/@Bin/a83cfd157073a6bc15df588 974d3b8a7/1488813393/application/pdf/26125 5/Pisteytysohjeet%20kevat%202010.pdf

Hyvän esseevastauksen piirteitä Siinä kuvataan kysyttyä asiaa kattavasti. Siinä esitetään näkökulmia kysyttyyn asiaan. Teemaan voi liittyä syy-seuraussuhteita. Tarkastellaan mikä on kysytyn asian merkitys. Esitettyä tietoa voi myös tulkita ja arvioida. Kysymykseen voi liittyä teksti-, kuva tai tilastoaineisto. Esseessä voi tarkan harkinnan jälkeen esittää omia mielipiteitä. Ne pitää kuitenkin AINA perustella. Tietoa on tärkeää osata myös soveltaa. Käsitteet on selitetty Niin kuin kirjoittaisi aikuiselle, joka ei tiedä asiasta

OPE MÄÄ EN JAKSA ENNÄÄ

MIELENTERVEYS JA JAKSAMINEN Mielenterveydenhäiriöt Masennus, itsemurhat, psykoosi, neuroosi, vaikutus kansanterveyteen… Mielen hyvinvointi Onnellisuus, mielen tasapaino, psyykkiset voimavarat, tunnetaidot Mielenterveyden kehitys Geeniperimä, ympäristö Uni ja lepo Univaje, merkitys, unen vaiheet, uniongelmat, unisairaudet, hyvän unen edistäminen, aivot Stressi Hyvä ja huono, elimistö Itsetunto

Milenterveyteen ja jaksamiseen liityvät yo-kysymykset (07-14) Nuorten masentuneisuus S07 Lemmikkien terveysvaikutukset K09 Nuoret, perhe ja läheisyys S09 Kulttuuri- ja taideharrastusten vaikutus terveyteen S09 Kehitykselliset ja traumaperäiset kriisit S09 Rahapeliriippuvuus K10 Mielenterveyden ensiapu S10 Sosiaalisen tuen merkitys terveydelle S11, S14 Kuoroharrastuksen terveysvaikutukset S12 Stressitilanne ja stressin ehkäisy S13 Esittele unen keskeiset tehtävät ja terveysvaikutukset S14

Mielenterveyteen ja jaksamiseen liittyviä kysymyksiä Kevät 2007 Kevät 2009

Kysymystyyppi? Tutkimustehtävä Valittava koehenkilöt, esitettävä otos Suunniteltava aineistonkeruumenetelmät Suunniteltava saatavan aineiston käsittely etukäteen. Esim. tulosten pisteytys, tilastollinen käsittely (prosentit? keskiarvot?) ja mahdollinen graafinen esittäminen (diagrammit) Esitettävä tuloksista suunnitellut päätelmät. Mitä tuloksista tulee ilmetä, että voidaan päätellä hypoteesien toteutuvan? Mitä virhelähteitä ja mitä muita ongelmia kyseiseen tutkimukseen liittyy? Mitä jatkotutkimuksia ne edellyttäisivät?

pisteytysohjeet https://liito-fi- bin.directo.fi/@Bin/6d9d62ad29fabd7fcf0671 e47ea1f10f/1488814085/application/pdf/261 300/terveystiedon_pisteytysohjeet_kevat_20 09.pdf

Hyvän vastauksen piirteitä

Hyvän vastauksen piirteitä

PÄIHTEET Tupakkatuotteet (savukkeet, nuuska), alkoholi, huumausaineet, liuottimet jne… Fyysiset, psyykkiset, sosiaaliset vaikutukset (läheiset, yhteisö, yhteiskunta) Poliittiset toimenpiteet ja lainsäädäntö Nikotiini Riippuvuus ja mielihyvä Tupakoinnin lopettaminen Alkoholi elimistössä, promillet, krapula Huumebisnes Päihdevalistus ja mainonta

Päihteisiin liityviä yo-kysymyksiä (07-14) Nuorten raittius ja raitistuminen S07 Huumeiden tarjonta, käytön ehkäisy ja kiellot K08, K10 Ravintolatupakoinnin kielto S08 Nuuskan käyttö K09 Alkoholi, tupakka ja raskaus S09 Kannabis S10 Nuorten alkoholinkäyttö S11 Tupakka, häkä, terva ja nikotiini K12 Tupakkapolitiikan keinot S13 Tupakkariippuvuuden synty K14

Päihteisiin liittyvät yo-kysymykset Syksy 2007

Päihteisiin liittyvät tehtävät Kevät 2008

Päihteisiin liittyvät tehtävät Kevät 2008

Mikä kysymystyyppi? Tiedonkäsittelytaitoja mittaava aineistotehtävä JA Moniosainen tehtävä

Pisteytyssuositus https://liito-fi- bin.directo.fi/@Bin/50cd133b0d64ba7967b45 2049a7afa74/1488814978/application/pdf/26 1342/terveystiedon_pisteytysohjeet_kevat_0 8.pdf

Muista myös käsitteet!

RAVITSEMUS Ruoan valinta Erityisruokavaliot Syömishäiriöt Kulttuuri, synnynnäiset ominaisuudet, ravitsemussuositukset, mainonta… Erityisruokavaliot Kasvisruokavaliot, allergiat, uskonto, keliakia, laktoosi-intoleranssi, trendit… Syömishäiriöt Anoreksia, bulimia, ortoreksia Painonhallinta Kilojen tasapaino, painoindeksi, energiatiheys Terveysvaikutukset Ravintosuositukset Energiaravintoaineet, vitamiinit, kivennäisaineet…

Ravitsemukseen liittyviä yo-kysymyksiä Ravitsemussuositukset K07, K14 Syömishäiriöt K08 Maitovalmisteet K09 Ravintokuitu S10 K11 Maitoallergia ja laktoosi-intoleranssi S11 Vegaani ja ravitsemussuositukset K12 Karppaus K13 Energiaravintoaineet ja niiden tehtävät S13 Energiajuomat S14

Ravitsemukseen liittyiä yo-kysymyksiä Kevät 2012 Kevät 2013 Syksy 2013 Kevät 2016

Tehtävä Syksy 2011: Kysymystyyppi? Vertailutehtävä Aloita suunnittelulla Kirjoita sitten essee Käytä apuna aiempaa taulukkoa (jatketaan huomenna?)

SEKSUAALITERVEYS Seksuaalisuuden ulottuvuudet Biologinen, kulttuurinen, psyykkinen, eettinen… Psyykkinen, sosiaalinen, fyysinen Yhteiskunta ja lainsäädäntö Suojaikäraja, seksuaalioikeudet, erilaiset tuet… Seksuaaliongelmat Sukupuolitaudit Uskonto ja seksuaalisuus Kaupallisuus ja media Sukupuolinen suuntautuminen

Seksuaaliterveyteen liittyviä yo-kysymyksiä Seksuaalikäyttäytyminen S07 Raskaudenehkäisymenetelmät S07 Lapsettomuuden syyt ja hoito S08 Seksuaalinen suuntautuminen ja sukupuoli- identiteetti psyykkisestä näkökulmasta K11 Seksuaalikulttuurin muutos S11 HIV K12 Seksuaalinen häirintä S13 Klamydia ja kondylooma K14 Seksuaalioikeuksien toteutuminen Suomessa S14

Seksuaaliterveyteen liittyviä yo-kysymyksiä Syksy 2015

Syksy 2014: Seksuaaliterveyteen liittyvä Pohdintatehtävä

Hyvä vastaus http://yle.fi/progressive/fynd/oppiminen/o ppiminen.yle.fi/attachments/2014_s_terveys tieto_hyva_vastaus.pdf Seksuaalioikeuksien tunteminen Tekstin käyttäminen POHTIVA teksti

SAIRAUDET JA NIIDEN EHKÄISY Tartuntataudit Sukupuolitaudit, muut bakteeri- ja virustaudit Elintapasairaudet Kansantaudit Sydän- ja verisuonisairaudet Syövät Mielenterveyden häiriöt TULE-sairaudet Aineenvaihduntasairaudet (Diabetes, MBO) Medikalisaatio Primaari-, sekundaari, tertiaaripreventio

Sairauksiin ja niiden ehkäisyyn liittyviä yo-kysymyksiä Kevät 2016 Syksy 2016

Syksy 2016

esimerkkiKysymys .

Esimerkki Huonosta vastauksesta

Hyvä vastaus .

Miksi vastaus oli hyvä? : Mutta! Muista: vastauksen pituus ei ole itsessään ansio, vaan se, että kaikki OLENNAISET asiat on esitetty riittävän kattavasti

Valitse alla olevista vaihtoehdoista ja kirjoita 1. suunnitelma, 2 Valitse alla olevista vaihtoehdoista ja kirjoita 1. suunnitelma, 2. vastaus 1. 2. 3.

Hyvään vastaukseen 1 Epidemiologinen tutkimus on väestötutkimusta, minkä vuoksi kokeellinen tutkimusasetelma tai laadullisen aineiston kerääminen eivät tässä tapauksessa tule kysymykseen. Myöskään poikkileikkaustutkimuksella ja tapaus-verrokki-tutkimuksella ei voi tutkia ilmaantuvuutta. Ilmaantuvuudella eli insidenssillä tarkoitetaan tietyllä aikavälillä tietyssä ihmisjoukossa ilmaantuneiden uusien tautitapausten määrää, yleensä suhteutettuna henkilövuosiin. Näin ollen tutkimus on luotettavinta toteuttaa kohorttitutkimuksena pitkittäisasetelmassa. Kohorttitutkimus on väestötason tutkimus, jossa samaa tutkimusjoukkoa seurataan vuosien, jopa vuosikymmenien ajan. Esimerkiksi tiettynä vuonna syntyneitä lapsia seurataan syntymästä kouluikään, nuoruuteen tai vaikkapa aikuisuuteen. Kohorttitutkimuksessa selvitetään sairauden, tässä tapauksessa allergian ilmaantuvuutta. Tämä tutkimusasetelma soveltuu harvinaistenkin riskien tutkimiseen. Tutkimuksen luotettavuutta lisää se, että aikajärjestys on selvä eli altistuminen edeltää sairastumista eli allergian puhkeamista. 3 pistettä Vastauksessa kuvataan, millä epidemiologisella tutkimusasetelmalla ilmaantuvuutta voidaan tutkia, mutta perustelut asetelman valinnalle jäävät paikoin pintapuoliseksi. Tutkimusasetelman luotettavuutta tarkastellaan kahdesta näkökulmasta (väestötaso, sama tutkimusjoukko, seuranta, harvinaiset riskit, aikajärjestys). 5 pistettä Vastauksessa tarkastellaan perustellen, millä epidemiologisella tutkimusasetelmalla ilmaantuvuutta voidaan tutkia. Tutkimusasetelman luotettavuutta tarkastellaan neljästä näkö- kulmasta. Vastaus on edellistä monipuolisempi ja otteeltaan perusteleva ja oivaltava. Lisäansioita: Vastauksessa on pystytty erottelemaan ja perustelemaan tutkimusasetelmia, jotka eivät sovellu ilmaantuvuuden tutkimiseen.

Hyvään vastaukseen 2 Vertailua voidaan tehdä esimerkiksi seuraavien näkökulmien kautta: Syy Maitoallergia (=maitoproteiiniallergia) on allerginen sairaus, jossa elimistön immunologinen järjestelmä reagoi maidon sisältämille allergeeneille. Maidon proteiinit aiheuttavat oireita. Näitä allergeeneina aktiivisia valkuaisaineita eli proteiineja on lehmänmaidossa useita, mm. kaseiini ja heraproteiini. Myös muiden eläinlajien maidot sisältävät näitä samoja valkuaisaineita. Laktoosi-intoleranssiksi sanotaan tilaa, jossa maitosokeri eli laktoosi ei imeydy ohutsuolessa. Oireet aiheuttaa siis maitosokeri, joka on hiilihydraatti. Suoliston limakalvon soluissa on liian vähän laktoosia pilkkovaa entsyymiä, laktaasia. Tästä on seurauksena maitosokerin eli laktoosin imeytymishäiriö. Laktoosi ei imeydy normaalisti ohutsuolessa, vaan siirtyy paksusuoleen, jossa bakteerit käyttävät sitä ravinnokseen. Käyttäessään laktoosia energianlähteenään bakteerit saavat aikaan voimakasta kaasunmuodostusta, jonka henkilö kokee mahakipuna ja kouristeluina. Imeytymätön laktoosi lisää osmoosin kautta veden määrää suolistossa ja laktoosi-intoleranssiin liittyykin tyypillisenä piirteenä ripuli. Kohderyhmä ja yleisyys Maitoallergia on suhteellisen harvinainen allergian muoto. Lapsista noin 3% potee maitoallergiaa ja uusimpien tutkimusten mukaan se on aikuisilla yhtä yleinen. Maitoallergia ilmenee tavallisesti silloin, kun lapsen ruokavalioon lisätään lehmänmaitotuotteita. Allergia voi ilmetä jo rintaruokinnan aikanakin, koska äidin maidossa on myös äidin ravinnosta peräisin olevia valkuaisaineen osia, mutta tämä on harvinaisempaa. Maitoallergiaan liittyy usein muitakin allergioita. Allergioiden syytä ei tiedetä, mutta ainakin osittain syy on geneettinen. Laktoosi-intoleranssi ilmenee usein vasta aikuisiällä, joskus myös kouluikäisillä lapsilla. Syy on geneettinen. On arvioitu, että laktoosi-intoleranssia potee noin 20% aikuisväestöstä.

Hyvään vastaukseen 2 Oireet Maitoallergia aiheuttaa lähinnä ruuansulatuskanavan oireita, iho-oireita sekä huulten ja suun limakalvojen turvotusta, hankalimmillaan voimakas turvotus voi haitata hengitystä ja aiheuttaa anafylaktisen sokin. Anafylaktinen sokki on hengenvaarallinen tila ja vaatii välitöntä sairaalahoitoa. Vaikeasta maitoallergiasta kärsivä henkilö voi saada hengenvaaralliset oireet mitättömältä tuntuvasta määrästä maitoa, esim. jos tuote on paistettu voissa tai samalla annostelukauhalla annostellaan tavallista ja sen jälkeen maidotonta jäätelöä. Oireet tulevat hyvin nopeasti, minuuttien sisällä maitoa sisältävän tuotteen nauttimisesta. Maitoallergia voidaan todeta altistuskokeella, jossa maitoa nautitaan aluksi hyvin pieninä määrinä ja havainnoidaan oireita. Mikäli oireet ovat pikkulapsella selviä ja liittyvät lehmänmaidon ilmaantumiseen ruokavalioon, ei altistusta tarvita. Laktoosi-intoleranssissa oireiden voimakkuus vaihtelee yksilöllisesti. Joillakin jo pienet määrät maitosokeria aiheuttavat pitkäaikaisen ripulin ja ilman kertymisen suolistoon, jotkut kykenevät käyttämään pieniä määriä maitotuotteita ilman oireita. Useimmille myös hapanmaitotuotteet aiheuttavat vähemmän oireita. Laktoosi-intoleranssi todetaan altistuskokeella, johon liittyy verinäytteestä tehtävä testi sekä selvittämällä ruokavalion koettuja vaikutuksia oireisiin.

Hyvään vastaukseen 2 Hoito Maitoallergian hoitona on kaikkien maitoproteiinia sisältävien tuotteiden välttäminen. Näitä vältettäviä ovat mm. juustot, jäätelöt, hylatuotteet, laktoosittomat maitotuotteet, hapanmaitotuotteet, maitoproteiinia sisältävät margariinit. Muiden eläinlajien maidot sisältävät samoja proteiineja, joten myöskään esim. vuohenmaito ei sovi maitoallergikolle. Laktoosi-intoleranssin hoitona on maitosokeria sisältävien tuotteiden vähentäminen ruokavaliosta tai niiden välttäminen. Usein laktoosi- intolerantikolle sopivat hapanmaitotuotteet (esim. jugurtti, viili, piimä) muita maitotuotteita paremmin. Laktoosi-intoleranssin oireita voidaan myös hallita entsyymiä sisältäviä lääkkeitä käyttämällä. 3 pistettä Vertailua on tehty 2-3 näkökulmasta (esim. yleisyys, ikä, oireilevat ihmiset, syyt ja aiheuttajat, oireet, vakavuus, sopivat/sopimattomat elintarvikkeet, hoito). Jos vain maitoallergia tai vain laktoosi-intoleranssi on kuvattu, voi saada maksimissaan 3 pistettä. Jos maitoallergia ja laktoosiintoleranssi on sekoitettu, ei vastauksesta saa pisteitä. 5 pistettä Vertailua on tehty 4-5 näkökulmasta. Käytetty terminologia on asianmukaista.

Hyvään vastaukseen 3 a) Kansanterveyslaitoksen toteuttaman aikuisväestön terveyskäyttäytymistutkimuksen perusteella huumausaineiden tarjonnan kohteena ovat olleet viime vuosiin saakka yleisimmin 15-24 - vuotiaat. Vuoden 2006 vastausten perusteella tässä ikäryhmässä huumeiden tarjonnalle altistuminen näyttäisi kuitenkin vähentyneen. Parin viime vuoden aikana on nähtävissä myös muutos, jonka mukaan 25- 34-vuotiaille on yleisimmin tarjottu jotain huumetta kuluneen vuoden aikana. Miehet altistuvat huumeiden tarjonnalle yleisemmin kuin naiset 25-44-vuotiaiden ikäryhmässä. Muutaman viime vuoden aikana nuorempien 15-24-vuotiaiden keskuudessa ei ole merkittävää sukupuolieroa huumeiden tarjontakokemusten yleisyydessä. Kansanterveyslaitoksen tutkimus ei kerro koko kuvaa huumeiden tarjonnan yleisyydestä ja muutoksista viimeisen kymmenen vuoden aikana. Syynä tähän on mm. se, että ko. kyselytutkimuksiin eivät ole mitä todennäköisimmin osallistunut juurikaan sellaiset henkilöt, joilla on paljon kokemuksia huumeiden tarjonnasta joko oman käytön tai huumepiireihin liittyvän kaveripiirin tai muiden yhteyksien muodossa. Lisätietoa huumausaineiden tarjonnasta antaisivat myös huumeiden salakuljetukseen liittyvät takavarikkojen tilastot ja arviot. 1 p Taulukon informaatio on kuvattu asianmukaisesti. Vastauksessa on kuvattu tutkimustuloksia ainakin kahdesta seuraavasta näkökulmasta; aikamuutokset, ikäryhmäerot, sukupuolierot. 2 p Taulukon tutkimustuloksia on avattu asianmukaisesti aikamuutosten, ikäryhmäerojen ja sukupuolierojen osalta. Vastauksessa on myös jonkin verran tuloksia tulkitsevaa otetta. Lisäarvoa vastaukselle antaa, jos kokelas pohtii myös tutkimustulosten luotettavuutta

Hyvään vastaukseen 3 b) Huumeiden käytön ehkäisykeinoja ovat mm. seuraavat: − lainsäädännölliset keinot − valvonta ja kontrolli (esim. tulli, poliisi); huumeiden myynnin, levityksen, välityksen ja maahantuonnin kontrolli − valistus, kampanjat, järjestöjen työ, terveysopetus koulussa (terveystieto ja muut aihetta kä- sittelevät aineet) − kouluterveydenhuolto − kotikasvatus − huumetestit työpaikoilla Huumeiden käytön aiheuttamien haittojen vähentämiskeinoja − hoitojärjestelmän kehittäminen, huumeriippuvuuden hoito − korvaushoidot − huumeruiskujen vaihtotoiminta − tiedotus, neuvonta, hoitoonohjaus − ammattirikollisuuden vähentäminen − järjestöjen työ − syrjäytymisen ehkäisy, sosiaalityö, sosiaalipoliittiset keinot − poliisivalvonta sis. mm. liikennevalvonta (rattijuoppous huumeiden vaikutuksen alaisena) Huumeiden käytön ehkäisykeinot ja käytöstä aiheutuvien haittojen vähentämiskeinot ovat osin samoja. Selkeimmin keinojen ero ilmenee hoitojärjestelmän kehittämisen, riippuvuuden hoidon, korvaushoitojen ja huumeruiskujen vaihtotoiminnan suhteen. Ne liittyvät erityisesti käytön haittojen vähentämistoimenpiteisiin. 2 p Vastauksessa kuvataan 3-4 keinoa ja toimenpidettä, joiden avulla huumeiden käyttöä voidaan ehkäistä ja vähentää niiden haittoja. Vastauksessa on vain vähän kuvausta, pohdintaa ja arvioita toimenpiteiden toteutettavuudesta, kustannushyödystä ja ylipäätään vaikuttavuudesta. 4 p Vastauksessa on kuvattu monipuolisemmin (4-6 keinoa) ja seikkaperäisemmin huumeiden käytön ehkäisy- ja haittojen vähentämiskeinoja. Vastauksessa on myös pohdittu jonkin verran eri keinojen toteutettavuutta ja vaikuttavuutta. Näkemyksiä on perusteltu asianmukaisesti. Vastaaja on osannut erottaa esimerkkien avulla selvimmät erot käytön ehkäisyn ja haittojen vähentämiskeinoissa. Lisäarvoa vastaus saa, jos siinä on pohdittu yleisemmin huumepolitiikan ongelmatiikkaa ja eri keinojen resurssoinnin priorisointia

TERVEYDENHUOLTO JA TERVEYDEN EDISTÄMINEN Prevention ja promootion muodot Voimaantuminen Terveysosaamisen kehittäminen Terveyttä edistävä päätöksenteko Terveyttä tukevien ympäristöjen rakentaminen Terveydenhuollon kehittäminen Yhteisöllisyyden lisääminen Terveydenhuollon rakenne Medikalisaatio Terveydenhuollon laitteisto Terveydenhuollon eettiset kysymykset Lainsäädäntö Terveydenhuoltohenkilöstö Potilaan asema ja oikeudet

TERVEYDEN TUTKIMINEN Toimintakyvyn mittaaminen ja menetelmät Fyysisen aktiivisuuden ja kunnon mittaaminen ja menetelmät Epidemiologia Vallitsevuus ja ilmaantuvuus Tutkimuksen luotettavuus Reliabiliteetti Validiteetti Erilaiset tutkimukset Laadullinen ja määrällinen Eri tutkimusasetelmat

TERVEYSVIESTINTÄ JA TEKNOLOGIA Terveysviestinnän tapoja Mainokset, viihde, internet, taide, valistus, opetus, neuvonta, hoito-ohjeet, kirjallinen viestintä, keskustelut ja henkilöiden välinen viestintä Kriittinen medianlukutaito Terveys- ja hyvinvointiteknologia Merkitys yksilön terveydelle Teknologian tasot Teknologian käyttö terveydenhuollossa Toimintakykyä tukeva teknologia Liikuttavat laitteet Urheilu ja päihdemainonta Viestinnän seksitulva Nettiriippuvuus

YMPÄRISTÖ JA TERVEYS Ympäristön ulottuvuudet Fyysinen, psyykkinen, sosiaalinen, esteettinen Fysikaaliset ympäristötekijät Melu, hiljaisuus, Ionisoiva ja ionisoimaton säteily, UV- säteily ja syöpä Kemialliset ympäristötekijät Ilma (ulkoilman hiukkaset ja muut haittatekijät, sisäilmaongelmat), vesi, ruoka Biologiset ympäristötekijät Sisäilman mikrobit, allergeenit, veden mikrobit, ruoan mikrobit Ympäristön ja ilmaston muutokset sekä muut ympäristöuhat Lainsäädäntö Terveydensuojelulaki, ympäristönsuojelulaki, elintarvikelaki, geenitekniikkalaki, hygienialaki, jätelaki, kemikaalilaki, laki kulutustavaroiden ja kuluttajapalvelujen turvallisuudesta, säteilylaki

Miellekartta tartuntaudeista Kartasta tulee selvitä: tartuntatautien merkitys historiassa ja nykyään mikrobit (bakteerit, virukset, sienet, alkueläimet), muutama tieto kunkin mikrobin ominaisuuksista, joitakin esimerkkejä kunkin mikrobin aiheuttamista tartuntataudeista erilaiset tartuntatavat tartuntojen ehkäisykeinoja tartuntatautien hoitokeinoja mitä lääkeresistenssi tarkoittaa ja mitkä seikat ovat lisänneet resistenssiä tartuntatautien vastustuskykyyn vaikuttavia tekijöitä

TAULUKOIDEN JA KUVIOIDEN TULKINTA Ilmaisia pisteitä ei kannata menettää laiskuuden takia! Tulkinnan ydinkohdat: Pääsanoma suurimmat ja pienimmät arvot trendit, poikkeamat Kehitysnäkymät Pohdi luotettavuutta: tekijä, ajankohta, aineiston suuruus, mahdollisesti vaikuttavat tekijät Harjoittele kuvioiden tulkintaa!